1 MARKETINGTUDOMÁNY ÉS GYAKORLAT A GYORSAN VÁLTOZÓ VILÁGBAN Prof. Dr. Józsa László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Nemszőtt textíliák felhasználási lehetőségei
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Kvantitatív módszerek
Az online reklám A/B tesztjei, streaming media értékei és hatásai, hagyományos vs komplex online reklámok összehasonlítása (banner, szponzoráció, audió,
A B2B e-kereskedelem sajátosságai Előadó: Dimitrova Dessislava Cégvezető, Alphasonic Kft Április 17.
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
„A Honlapod a Holnapod” online marketingkommunikációs workshop december 3. Varga István
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Új trendek a marketing stratégiai szemléletében Marketing Menedzsment előadás Omegaglen, DMS Molnár Attila december 18.
Fiatal vállalkozók hete Üzleti tervezés, marketing a gyakorlatban – ötletek a sikerességhez Nyíregyháza, PRIMOM november 19.
Család.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
A biztosítók vagyonkezelésének aktuális kérdései Mit kezdjünk az alacsony hozamkörnyezettel? MABISZ Konferencia október 19. Hamecz István elnök-vezérigazgató.
A nemzetközi üzleti élet etikája
A multidiszciplináris e-learning
A KONVERGENCIA-FOLYAMATOK FONTOSABB KIHÍVÁSAI 2007-BEN SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR Szeged, február-május (Belyó Pál) „G A Z D A.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
1. előadás.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A külső környezet elemzése
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
A társadalmi változások elmélete
Közönségkapcsolat (public relations)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
MagNet Magyar Közösségi Bank Magyarország első újbankja „Túlélés és fejlődés a közösség részeként” Dakó Andrea Piac & Profit konferencia.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Marketing alapismeret
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Sponsorare necesse est
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Reklám helyett a marketing jövője a hálózatok világában
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN DINYA LÁSZLÓ: VÁLTOZÁSOK MENEDSZELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN TANULMÁNYA ALAPJÁN A BEMUTATÓT KÉSZÍTETTE SARIC DÁNIEL.
Stratégia célrendszer
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Az innováció forrásai.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
KNOLL-FÉLE „Innovációs ellátási lánc” --modell 10-- Ellátási láncok,bővítésük és gazdasági elemzésük
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Asahi Glass Company Bálint Brigitta Bán Edina
Natív hirdetések Balatoni Emese.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései
A külső környezet elemzése
Kérdések a második zh-hoz
Előadás másolata:

1 MARKETINGTUDOMÁNY ÉS GYAKORLAT A GYORSAN VÁLTOZÓ VILÁGBAN Prof. Dr. Józsa László

2 Tartalomjegyzék Marketinggyökerek- Marketingparadigma Új évezred- új paradigma A jelen és a jövő marketing irányai A marketingtudomány fő kihívásai A magyar marketingtudomány alapvető kérdései

3 A gyökerek 1880-as évek: első marketingprofesszorok 1910-es évek: marketing az agráriumban 1950-es évek: az első sikeres teoretizálások /BARTELS, 1951: Can Marketing be a Science?- Journal of Marketing/ Művészet vagy tudomány? 1960: McCarthy: 4P

4 Marketing korszakok a vállalati orientációk alapján Termelésorientáció (Say dogma) Eladás-orientáció (ürítsük ki raktárainkat) Klasszikus piacorientáció (adjuk meg a királynak…) Versenyorientált marketing (fetisizált Porter) Társadalom- és piacorientáció (társadalmi felelősség) Vevő- és technológiaorientáció (technológia bűvölete + a vevő tisztelete)

5 Marketing korszakok a tudomány történései alapján /Baker, 1995/ 1960-as évek: Kognitív kutatások és a társtudományok eredményeinek marketingbe integrálása 1960/70-es évek fordulója: Business School-ok 1970-es évek: A marketing kiteljesedése : A marketing szétdarabolódása

6 KÖZÖS NEVEZŐ = URALKODÓ PARADIGMA Marketingmenedzsment modellje - vagyis KOTLER bschools/books/recommenders /kotler.htm

7 Harc a sztereotípiák ellen A marketing egyenlő a kereskedelemmel Minden marketing, ami létezik A marketing a hedonizmus bölcsője és nevelője A marketing „csak manipulál, de ez éppen elég, sőt túl sok is”.

8 HA EZREDFORDULÓ, AKKOR KELL VALAMI MÁS

9 Az ezredforduló jóslatai: fogyasztók és szervezetek A fogyasztó többet akar. Hangsúly a teljes értékesítési folyamaton. Nagyobb értéket alacsonyabb áron! Hálózatosodó fogyasztók! Marketingosztályok alkonya! Marketing világkép a szervezetekben. Változó technológia- de a humán tőke marad httpwww.squidoo.comviralmarkeing

10 Az ezredforduló jóslatai: tudományos kutatás Szoros kapcsolat a való világgal. Összefonódás más menedzsment diszciplínákkal. Az IT áthatja az elméletet és a gyakorlatot. Folyamatos és gyors elmozdulás a tranzakciós marketingtől a kapcsolati marketing felé A kutatások elmozdulása a kvalitatív irányokba, a marketing „lágyabbá” válása.

11 A RÉGI ÉS AZ ÚJ MENTALITÁS KÜLÖNBSÉGE /Isakson, Paul 2008/

12 A régi és az új mentalitás Termék Csomagolás Értékesítés CRM Reklám Régi útvonalÚj útvonal Fogyasztó

13 Az új paradigma SERVICE- DOMINANT LOGIC /Vargo- Lusch, 2004, Journal of Marketing/

14 Tehát: A szolgáltatás az az interaktív folyamat, amely „valamit ad valakinek” oly módon, hogy az számára használati értéket képvisel.

15 Elsődleges következmény: Ha az SDL uralkodóvá válik, a marketinges fő feladata a kommunikációs interakciók menedzselése, az üzleti partnerek közötti, nem rutinjellegű párbeszédek, tárgyalások megvalósítása, elősegítése lesz

16 VÁLSÁG A GAZDASÁGBAN – PROBLÉMÁK A KUTATÁSBAN

17 A marketingkutatás mai problémái I.: Távolodás a gyakorlattól. Az eltérő kultúrák kezelése. A globalizáció szerepe- az anyagi kultúra diverzitásának eltüntetésében való aktív szerepvállalás Kvantitatív kutatások térhódítása – a modern marketingtudomány a matematikai modellek foglyává válik?

18 A marketingkutatás mai problémái II.: ”Tudomány vagy művészet” probléma újraéledése. A marketing tudománya születésétől növekedésorientált, de akkor hogyan reagáljon a válságra, amelynek kialakulásában maga is szerepet játszott?

19 A JELEN DILEMMÁI: A VALÓDI KIHÍVÁS

20 ÉRTÉK- ÉS TÁRSADALOMORIENTÁLT MARKETING Vagy TULAJDONOS- ÉS TŐKEORIENTÁLT MARKETING

21 Tulajdonos- és tőkeorientált marketing A tulajdonos a legfőbb vevő. Nem érdekli a márkahűség. A részvény és osztalék aktuális értéke vezérli. A globalizációt a sztenderdizációval azonosítja. Rövid távú tervezésben érdekelt

22 Érték- és társadalomorientált marketing Informál, Értéket közvetít, Orientál, Hosszú távú kapcsolatokat épít, Fogyasztó központú, A globalizáció és a sokszínűség összhangját valósítja meg.

23 A magyar marketingtudomány fő kérdései: Lehet-e „magyar” marketingtudományról beszélni? Léteznek- e ránk, s csak ránk jellemző elemek? Kit szolgáljunk? Van-e szerepünk a hazai gazdasági válság mélységének alakulásában? A változások személytelen rögzítői, vagy a kívánatosnak tartott irányok aktív segítői vagyunk? Milyen a társadalmi felelősségérzetünk?

24 Köszönöm a figyelmet!