A területi államigazgatás átalakítása Dr. Zöld-Nagy Viktória Területi Közigazgatás Fejlesztéséért Felelős Helyettes Államtitkár Keszthely, 2011. szeptember 16.
a cél és a megvalósítás alapjai A Kormány Programja: „az állam megfelelő, ésszerű és hatékony működtetése” E célt szolgáló területi államigazgatás ügyfélközpontú, integrált, hatékony A kialakítás útja (a know-how) a politikai szándék a teherbíró konstrukció a kollektív teljesítmény két évtized kudarcai és a menetközben tanulás
Megyei illetékességű hivatalok kialakítása 19 db megyei és a fővárosi közigazgatási hivatal kialakítása Illetékesség: főváros, megye területe Hivatalok székhelye: Budapest főváros, megyeszékhelyek
Időtábla 2010. aug. 31.: Regionális Államigazgatási Hivatalok 2010. szept. 01.: A megyei, fővárosi közigazgatási hivatalok felállítása 2011. jan. 01.: A megyei, fővárosi kormányhivatalok felállítása 2011. jan. 01.: A Kormányablakok megnyitása 2013. jan. 01.: A járási hivatalok felállítása 2011. jan. 01 - 2013. dec. 31.: A Kormányablakok működésének kiszélesedése
az integráció körei A területi államigazgatás nagy részének szervezeti integrációja Szervezeti integráció a kettős irányítás önálló és nem önálló szervek beépítése Koordináció a jogkör terjedelme a szervezetileg nem integráltak köre
az integráció menete 2010. 09. 14. – dec. 22.: előkészítő egyeztetések Tárgykörök jogi szabályozás: feladatok, szervezet, átmenet szervezetek elhatárolása és kialakítása költségvetési előirányzatok létszám és jogviszonyok eszközök megállapodások rendszere
A fővárosi, megyei kormányhivatal 2011. január 1-jén kezdték meg működésüket. 14 szerv (253 szervezet) összevonásával alakult ki. Állomány: több, mint 23 ezer kormánytisztviselő. Költségvetésük összesen: 124,5 Mrd Ft működési költség A jogalkotás eredményeként 5000 oldalnyi normaszöveg készült el (tv., Korm. Rendelet, miniszteri rendelet és miniszteri utasítás) Több mint 300 megállapodás megkötése a központi hivatalok és a kormányhivatalok között a jogutódlásról Integrációs egyeztetések 2010. október – december
Fővárosi, megyei kormányhivatalok működésével kapcsolatos racionalizálási törekvések MŰKÖDÉS EGYSÉGESÍTÉSE Egységes humánpolitikai intézkedések megalapozása Egységes protokollok kialakítása (pl.: kormányhivatalok közötti státuszmegosztások) Egyes feladatok finanszírozását szolgáló megállapodások központi kezelése Kormány részére jelentés a működési tapasztalatokról KÖLTSÉGVETÉSI KONSZOLIDÁCIÓ Integrált szervek költségvetési gazdálkodásának felmérése Célok: - A korábbi, év közbeni költségvetési juttatások bázisba építése - Forrásokat biztosítson a megyei önkormányzatok intézményeinek zökkenőmentes átvételéhez
A Kormányablak Ütemezés: 2. Helyszín: 3. Ügykörök 2011. január 3.: 29 helyszínen a kormányhivatal szervezeti egységeként 2011-2013: fokozatosan bővülő helyszín és ügykör, cél egyablakos ügyintézés 2. Helyszín: Tény: Főváros 4 helyszín, megyeszékhelyek, megyei jogú városok, Pest megye 3 helyszín Terv: minél közelebb az ügyfelekhez /pl. járási hivatalok/, jól megközelíthető, ismert helyszíneken 3. Ügykörök közreműködő hatóság /pl.: családi pótlék igénylés, GYES igénylés/ saját ügyek /pl.: ügyfélkapu létrehozása, térképmásolat/ széles körű tájékoztatás /pl.: egyéni vállalkozói tevékenység elektronikus bejelentése/ Új ügykör: 2011. március 16-tól egyszerűsített honosítási kérelmek befogadása
Ügyintézés a Kormányablakban 2011 Ügyintézés a Kormányablakban 2011. január 3-án 29 Kormányablak nyílt meg (99 munkaállomás). Általános tájékoztatás, folyamatosan bővülő ügykörben ügyindítás, ügyintézés. Pl. 2011. március 16-tól egyszerűsített honosítási kérelmek befogadása.
Fejlesztési törekvések, jövő MEGYEI ÖNKORMÁNYZATI INTÉZMÉNYEK ÁTVÉTELE 742 intézmény, 38 ezer foglalkoztatott, 189 ezres ellátotti kör Megyei bizottságok megalakultak (tagok: kormányhivatal, megyei önkormányzat, Kincstár megyei igazgatóságai) Központi szinten munkacsoport kialakítása folyamatban van Egységes protokoll kialakítása Egységes intézményfenntartó szervezet A megyei önkormányzatok intézményfenntartással foglalkozó munkatársainak az átvétele Vagyonelemek felmérése folyamatban van A megyei intézmények konszolidációjáról a Kormány részére jelentés készült
Törvényességi felügyelet Alaptörvény: 2012-től a kormányhivatalok törvényességi ellenőrzés helyett törvényességi felügyeletet gyakorolnak az önkormányzatok felett; erősebb jogosítványok; aktuspótlási jog.
Járások, járási hivatalok Járások kialakításánál érvényesíteni kívánt cél a területi államigazgatás újjászervezése kiemelkedő elemének megvalósítása; az államigazgatási feladatok államigazgatási területi szervekhez telepítése; a járási hivatal a fővárosi és megyei kormányhivatal szervezeti egysége legyen; az államigazgatás járási szintű szerveinek integrálása; az identitásra, a közösségépítésre, a településszerkezeti adottságokra és a szakmai teljesítőképességre alapozott, hosszú távon stabil járás létrehozása;
Járások kialakításának alapelvei önkormányzati és államigazgatási feladatok szétválasztása; gyors és könnyű hozzáférés biztosítása az államigazgatási szolgáltatásokhoz; a létező ügyintézési helyszínek megőrzése; a területi államigazgatási szervek illetékességi területeinek járási alapú rendezése; a megyék határainak megőrzése; járási székhely: kiépült államigazgatási infrastruktúrája, vonzáskörzete legyen járás székhelyétől a legtávolabbi település max. 30 km legyen
Járások kialakítása 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a járások kialakításáról A Kormányhatározat: Rögzíti a járások kialakításával kapcsolatos alapvető elveket (kb. 160-170 járás) Megjelöli a szükséges jogalkotási és szervezési feladatokat (határidő, felelős) A szakmai koncepció megalapozása érdekében kutatóintézeti szakmai tanulmány készült Széleskörű politikai és társadalmi egyeztetés kezdődik Munkacsoport kialakítása folyamatban
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!