A Torz(ító)szülött. Befolyásolási stratégiák Befolyásolás Befolyásolás Meggyőzés Meggyőzés Rábeszélés Rábeszélés Kényszer Kényszer Manipuláció Manipuláció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
A Torz(ító)szülött.
Educatio Press Magyar Oktatási Hírügynökség. Előzmények, célok:  Az országban több mint 400 ezer felsőoktatási hallgató van.  A felsőoktatási területhez.
Jobbágy Tamás MEC MediaLab
Mediatizált valóság és bulvarizálódás
Híradók a közvéleményben június 16. Az adatok forrása : június 6-9. között készült 1000 fős telefonos kutatás.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A háború és a modern fegyveres erő
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Internetezés és társadalmi státusz Forrás: TÁRKI Omnibusz december, Medián június Internet-használók aránya a háztartások egy főre jutó jövedelmi.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
A depriváció szociológiája Gyermekszegénység Nemzetközi tendenciák Fejletlen világ.
A vezetésről.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
BMRB International Correspondence Analysis
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Előadás másolata:

A Torz(ító)szülött

Befolyásolási stratégiák Befolyásolás Befolyásolás Meggyőzés Meggyőzés Rábeszélés Rábeszélés Kényszer Kényszer Manipuláció Manipuláció Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Hazugság Hazugság Tömeg- és virtuális tömeghatások Tömeg- és virtuális tömeghatások

A média minőségi jellege : A 1. tudás (nyelvi, újságíró-szakmai, adott tevékenységi területtel összefüggő: jogi, gazdasági, politikai, pszichológiai, társadalmi stb.) 2. tényfeltárás-oknyomozás (háttér elemzése és kutatása) 3. érdekérvényesítő magatartás, ellenállás a nyilvánosságot korlátozó kényszereknek 4. etikus szakmai magatartás (pl. PR és reklám-mentes újságírói életvitel)

1. Mit gondol, milyen hatással van az Ön munkája a közönségre, a nyilvánosságra? 2. Tud-e említeni bármilyen elméletet, szakirodalmat, ami a média hatásaival, társadalmat és kultúrát érintő problematikájával foglalkozik? kérdések:100 válaszadó válaszválaszkerülés 1-es8812 igennem 2-es2179 igennem pót2752

Kommunikációs tudásviszonyok Idegen-nyelv ismeret minőségi aránya Nyelvismeret minősége Arány Magas szintű idegen-nyelv ismeret21% Idegen-nyelv ismeret (iskolai)44% Nem beszél idegen nyelven35% Idegen-nyelv ismeret korosztályi bontásban KorosztályArány 55-…58% % %

Tudásviszonyok és szakmaiság Végzettségek jellege és aránya : Végzettség Arány Tanári51% Jogi-politológiai18% Gazdasági13% Egyéb4% Középfokú14% Média-tematizáltság szakmai bontásban: Szakmai témák szerint Arány Jogi-politikai28% Gazdasági21% Kultúra-művelődés9% Egészség3% Sport11% Bulvár-magánéleti23% Egyéb5%

Származás és jelenlegi jövedelem Szülői háttér Munkás-irodaiÉrtelmiségi Nagyvárosi19Nagyvárosi52 Városi7 11 Falusi3 8 Jövedelmi szint 100-as értékhez viszonyítva: Újságírók részaránya: 100 értékből:Budapesti részarány Megyei jogú városi r.arány 9%55 egység83%17% 29%38 egység65%32% 62%7 egység1%64%

Médiajelenlét és foglalkozás Újságírók jelenléte különféle médiumokban Média számArány 4 v több32% 344% 218% 16% Újságírók foglalkoztatottsága szakmai bontásban: SzakmaArány Média37% Reklám49% Egyéb14%

Média-arányokRádióhallgatásBulvár 3.40h EU15: % EU15: 65% TévénézésBulvár 5.30h EU15: 4.10h 89% EU15: 62% ÚjságolvasásBulvár 0.30h EU15: 0.20h 65% EU15: 75% Internetezés Internet-non információ 1.10h EU15: 3.20h 32% EU15: 45%

2006 tavaszOrvos ok Tanár ok Fegyv eres erők Rend őrök Paps ág Ügyv édek Újság írók Felső vezet ők Politi kusok Válaszadók aránya, akik bíznak az egyes szakmák képviselői** (adatok százalékban kifejezve) Minden ország Nyugat-Európa Magyarország Közép- és Kelet-Európa USA

Tartalomelemzés Televízió Országos mérsékelt napilap Megyei napilap (Észak-Dunántúl) Rádiók Adatok százalékban

M1 Műfaj:Össz n=254 Ált tájék58.0 Tényfeltáró-okny.1.0 Felvilágos(tud)18.0 Szenzációhajh17.0 Műv.nyújt6.0 Hatás: Protokoll/sajttáj.69 Tényfeltáró-okny1 Szórakoztató30 Hirdető támogató45 Vizualitás: Konkrét13 Illusztrált37 Álszitu31 Fotó19 Vizual hatás Info20 Figyelemfelkeltő18 Protokoll62 TV: Duna Műfaj:Össz n=232 Ált tájék69.0 Tényfeltáró-okny.1.0 Felvilágos(tud)15.0 Szenzációhajh14.0 Műv.nyújt1.8 Hatás: Protokoll78 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató21 Hirdető támogató48 Vizualitás Konkrét15 Illusztrált35 Álszitu28 Fotó22 Vizual hatás Info22 Figyelemfelkető13 Protokoll65

TV: ATV Műfaj:Össz n=247 Ált tájék53 Tényfeltáró - okny.5 Felvilágos(tud)10 Szenzációhajh29 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll67 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató32 Hirdető támogató38 Vizualitás Konkrét15 Illusztrált28 Álszitu31 Fotó18 Vizual hatás Info34 Figyelemfelkető25 Protokoll41 Hír TV Műfaj:Össz n=247 Ált tájék52 Tényfeltáró - okny. 4 Felvilágos(tud)19 Szenzációhajh24 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll58 Tényfeltáró-okny.5 Szórakoztató37 Hirdető támogató38 Vizualitás Konkrét19 Illusztrált28 Álszitu35 Fotó18 Vizual hatás Info38 Figyelemfelkető22 Protokoll40

TV: TV2Össz n=318 Ált tájék49 Tényfeltáró-okny1 Felvilágos(tud)7 Szenzációhajh43 Műv.nyújt- Hatás: Protokoll49 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató50 Hirdető támogató42 Vizualitás Konkrét12 Illusztrált36 Álszitu39 Fotó13 Vizual hatás Info25 Figyelemfelkeltő31 Protokoll45 RTL Klub Műfaj:Össz n=312 Ált tájék49 Tényfeltáró- okny.1.0 Felvilágos(tud)7.0 Szenzációhajh42 Műv.nyújt- Hatás: Protokoll49 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató50 Hirdető támogató41 Vizualitás Konkrét18 Illusztrált30 Álszitu37 Fotó15 Vizual hatás Info23 Figyelemfelketlő35 Protokoll42

Napilap:MH Műfaj: Össz n=783 Ált tájék53 Tényfeltáró3 Felvilágos(tud)22 Szenzációhajh15 Műv.nyújt7 Hatás: Protokoll68 Tényfeltáró-okny4 Szórakoztató28 Hirdető támogató26 Vizualitás Konkrét22 Illusztrált69 Álszitu9 Vizual hatás Info15 Figyelemfelkeltő21 Protokoll64 Napilap:MN Műfaj:Össz n=714 Ált tájék56 Tényfeltáró2 Felvilágos(tud)19 Szenzációhajh12 Műv.nyújt5 Hatás: Protokoll77 Tényfeltáró-okny.3 Szórakoztató20 Hirdető támogató29 Vizualitás Konkrét23 Illusztrált69 Álszitu8 Vizual hatás Info17 Figyelemfelkeltő12 Protokoll71

Napilap:Népszava Műfaj: Össz n=722 Ált tájék54 Tényfeltáró3 Felvilágos(tud)18 Szenzációhajh16 Műv.nyújt4 Hatás: Protokoll64 Tényfeltáró-okny3 Szórakoztató33 Hirdető támogató22 Vizualitás Konkrét24 Illusztrált68 Álszitu8 Vizual hatás Info23 Figyelemfelkeltő23 Protokoll54 Napilap:NSZ Műfaj: Össz n=756 Ált tájék54 Tényfeltáró-okny.3 Felvilágos(tud)22 Szenzációhajh16 Műv.nyújt5.0 Hatás: Protokoll.69 Tényfeltáró-okny.3 Szórakoztató28 Hirdető támogató30 Vizualitás Konkrét22 Illusztrált71 Álszitu7 Vizual hatás Info17 Figyelemfelkeltő24 Protokoll59

Megyei:24 óra Műfaj: Össz n=339 Ált tájék64 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)10 Szenzációhajh24 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll62 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató36 Hirdető támogató31 Vizualitás Konkrét20 Illusztrált68 Álszitu12 Vizual hatás Info16 Figyelemfelkeltő18 Protokoll66 Napilap Metro Műfaj: Össz n=502 Ált tájék55 Tényfeltáró-okny.3 Felvilágos(tud)9 Szenzációhajh32 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll64 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató34 Hirdető támogató51 Vizualitás Konkrét21 Illusztrált71 Álszitu8 Vizual hatás Info16 Figyelemfelketlő23 Protokoll61

Megyei:Kisalf. Műfaj: Össz n=415 Ált tájék54 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)11 Szenzációhajh32 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll59 Tényfeltáró-okny2 Szórakoztató39 Hirdető támogató32 Vizualitás Konkrét16 Illusztrált72 Álszitu12 Vizual hatás Info15 Figyelemfelkeltő24 Protokoll61 Megyei:Vas né Műfaj: Össz n=375 Ált tájék61 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)10 Szenzációhajh25 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll68 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató30 Hirdető támogató36 Vizualitás Konkrét20 Illusztrált71 Álszitu9 Vizual hatás Info14 Figyelemfelkeltő18 Protokoll68

Megyei:F. Napl Műfaj: Össz n=382 Ált tájék64 Tényfeltáró-okny.1 Felvilágos(tud)11 Szenzációhajh22 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll69 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató29 Hirdető támogató35 Vizualitás Konkrét16 Illusztrált73 Álszitu11 Vizual hatás Info12 Figyelemfelkeltő19 Protokoll69 Megyei:Ve. Napl Műfaj: Össz n= 341 Ált tájék65 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)11 Szenzációhajh20 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll68 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató31 Hirdető támogató33 Vizualitás Konkrét21 Illusztrált68 Álszitu11 Vizual hatás Info15 Figyelemfelkeltő19 Protokoll66

Rádió:Kossuth Műfaj: Össz n= 498 Ált tájék61 Tényfeltáró-okny.4 Felvilágos(tud)22 Szenzációhajh9 Műv.nyújt4 Hirdető támogató42 Hatás: Protokoll74 Tényfeltáró-okny.9 Szórakoztató17 Rádió:Danubius Műfaj: Össz n=178 Ált tájék69 Tényfeltáró-okny.0 Felvilágos(tud)2 Szenzációhajh29 Műv.nyújt0 Hirdető támogató66 Hatás: Protokoll67 Tényfeltáró-okny.0 Szórakoztató33 Rádió:Sláger Műfaj: Össz n= 197 Ált tájék67 Tényfeltáró-okny.0 Felvilágos(tud)3 Szenzációhajh29 Műv.nyújt1 Hirdető támogató71 Hatás:: Protokoll68 Tényfeltáró-okny.0 Szórakoztató32 R:Juventus Műfaj:Össz n= 211 Ált tájék71 Tényfeltáró-okny.0 Felvilágos(tud)2 Szenzációhajh26 Műv.nyújt1 Hirdető támogató62 Hatás: Protokoll64 Tényfeltáó-okny.0 Szórakoztató36

Média-analízis tartalom elemzés Magas protokollaritás, erős általános tájékoztatás Magas protokollaritás, erős általános tájékoztatás Erős szenzációkeltés a kereskedelmi médiában, bulvárban, közszolgálatban is Erős szenzációkeltés a kereskedelmi médiában, bulvárban, közszolgálatban is Alacsony tényfeltáró-oknyomozó arány valamennyi médiában (katasztrófális „0” arány a kereskedelmi rádiókban és a megyei napilapokban) Alacsony tényfeltáró-oknyomozó arány valamennyi médiában (katasztrófális „0” arány a kereskedelmi rádiókban és a megyei napilapokban) Magas „behívós műsor” arány (Tényfeltárás- pótlás) Napkelte, Reggeli, Mokka, ATV, Hír Tv Magas „behívós műsor” arány (Tényfeltárás- pótlás) Napkelte, Reggeli, Mokka, ATV, Hír Tv Magas bulvár háttérelemzés RTL, TV2, bulvár- lapok Magas bulvár háttérelemzés RTL, TV2, bulvár- lapok Erős show-műsor irányultság (show-k, és hírműsorok) Erős show-műsor irányultság (show-k, és hírműsorok) Erős hirdető támogató szerkesztőségi gyakorlat Erős hirdető támogató szerkesztőségi gyakorlat

Vizualitás-elemzés álszituációk és illusztrációk: a kereskedelmi tv-nél álszituációk és illusztrációk: a kereskedelmi tv-nél alacsony konkrét jelleg (kicsi média-jelenlét) alacsony konkrét jelleg (kicsi média-jelenlét) illusztráció magas aránya a napilapoknál illusztráció magas aránya a napilapoknál szenzációkeltő hatás: a kereskedelmi médiumoknál (max. arányú) szenzációkeltő hatás: a kereskedelmi médiumoknál (max. arányú) informativitás a közszolgálati tévécsatornákat kivéve mindenütt a leggyengébb informativitás a közszolgálati tévécsatornákat kivéve mindenütt a leggyengébb protokoll jelenléte magas - a napilapok és az országos közszolgálati televíziók kimagaslóak protokoll jelenléte magas - a napilapok és az országos közszolgálati televíziók kimagaslóak a képhiány a televíziók híradóinál (fényképek) a képhiány a televíziók híradóinál (fényképek) a nyilvánosságot szolgáló szem hiányzik, nincs hitelesítés a nyilvánosságot szolgáló szem hiányzik, nincs hitelesítés + szenzációhajhász jelleg: erős: Találkozások, Fókusz, az Aktív, XXI. század, a Nyom nélkül, a Dosszié, RTL Híradó, TV2 Tények gyenge: az országos napilapok mellett a Kossuth Rádió hírmagazinjaiban

Konfliktus: Gazdasági racionalitás ↔ Média szakmaiság Média-stratégia: Gazdaság Befolyás Közönség Kreált Igény IGÉNYmegfelelés a fogyasztói igényeknek igényeknek megfelelés a gazdasági és érdekszférának befolyásol politikai és gazdasági szintéren - előnyszerzés Közönség: hivatkozási alap a gazdasági és érdekszféráknál hivatkozási alap a gazdasági és érdekszféráknál közönségigény + médiamanipuláció = kulturális kondicionálás ► kreált igények A gazdasági kényszer és média

Kulturális kondicionálás a hírszolgáltatásban Szenzáció Rövidség Érthetőség Szórakoztatás Sugalmazott Sztereotípia Előítélet Benyomás Közönség megerősítés - feedback Elfogadott rövidség, előítélet, sztereotípia Igénnyé válás: gyors és kvázi megértés + szórakoztatás Felületesség igénye a hírfogyasztásában Manipulációs hatás- mechanizmus Hírszolgáltatás kritériumai Bulvár hatás és igény

Média-kondicionálás Üzenet Mintanyújtás Befogadás ÁtvételMegerősítés Viselkedés Divat Társadalmi elvárások és nyomás Társas hatás Valóság konstrukciók Normák értékek

Mediatizált valóság és bulvarizálódás Mediatizált valóság: Mediatizált valóság: 1. Virtuális jelleg 2. Info-áradat – bizonytalan hitelesség 3. Média-függő döntéshozatal 4. Hírérték mint piaci árfolyam Bulvarizálódás: Bulvarizálódás: 1. Szenzációfókusz + infotainment 2. Média minőség csökkenés 3. Magánéleti tematizáltság – közéleti közöny 4. Média-kontroll ►Média-követés

Valóság torzulás A média realitást torzító hatása Realitás Vágyak Médiahatás Média-kitettség

Információ Média információ Szerkesztett info Info csatornák Hozzáférhetőség

Szervezeti info Internet Napilap TV-R Bulvár-pl ElitKözép Alsó- közép AlsóPeriféria Társ 10%Társ 45%Társ 30%10%5% Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge Reklám befolyásoló ereje

Személyiség-befolyásolhatóság koronként L N 1. XVIII 2. XIX 3. XX. 4. XXI. Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Kívülről irányított személyiség Szabadság korlátozásaSzabadság kiteljesedése Tradicionális elvárásokTömegmanipulációs irányítás