A Torz(ító)szülött
Befolyásolási stratégiák Befolyásolás Befolyásolás Meggyőzés Meggyőzés Rábeszélés Rábeszélés Kényszer Kényszer Manipuláció Manipuláció Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Hazugság Hazugság Tömeg- és virtuális tömeghatások Tömeg- és virtuális tömeghatások
A média minőségi jellege : A 1. tudás (nyelvi, újságíró-szakmai, adott tevékenységi területtel összefüggő: jogi, gazdasági, politikai, pszichológiai, társadalmi stb.) 2. tényfeltárás-oknyomozás (háttér elemzése és kutatása) 3. érdekérvényesítő magatartás, ellenállás a nyilvánosságot korlátozó kényszereknek 4. etikus szakmai magatartás (pl. PR és reklám-mentes újságírói életvitel)
1. Mit gondol, milyen hatással van az Ön munkája a közönségre, a nyilvánosságra? 2. Tud-e említeni bármilyen elméletet, szakirodalmat, ami a média hatásaival, társadalmat és kultúrát érintő problematikájával foglalkozik? kérdések:100 válaszadó válaszválaszkerülés 1-es8812 igennem 2-es2179 igennem pót2752
Kommunikációs tudásviszonyok Idegen-nyelv ismeret minőségi aránya Nyelvismeret minősége Arány Magas szintű idegen-nyelv ismeret21% Idegen-nyelv ismeret (iskolai)44% Nem beszél idegen nyelven35% Idegen-nyelv ismeret korosztályi bontásban KorosztályArány 55-…58% % %
Tudásviszonyok és szakmaiság Végzettségek jellege és aránya : Végzettség Arány Tanári51% Jogi-politológiai18% Gazdasági13% Egyéb4% Középfokú14% Média-tematizáltság szakmai bontásban: Szakmai témák szerint Arány Jogi-politikai28% Gazdasági21% Kultúra-művelődés9% Egészség3% Sport11% Bulvár-magánéleti23% Egyéb5%
Származás és jelenlegi jövedelem Szülői háttér Munkás-irodaiÉrtelmiségi Nagyvárosi19Nagyvárosi52 Városi7 11 Falusi3 8 Jövedelmi szint 100-as értékhez viszonyítva: Újságírók részaránya: 100 értékből:Budapesti részarány Megyei jogú városi r.arány 9%55 egység83%17% 29%38 egység65%32% 62%7 egység1%64%
Médiajelenlét és foglalkozás Újságírók jelenléte különféle médiumokban Média számArány 4 v több32% 344% 218% 16% Újságírók foglalkoztatottsága szakmai bontásban: SzakmaArány Média37% Reklám49% Egyéb14%
Média-arányokRádióhallgatásBulvár 3.40h EU15: % EU15: 65% TévénézésBulvár 5.30h EU15: 4.10h 89% EU15: 62% ÚjságolvasásBulvár 0.30h EU15: 0.20h 65% EU15: 75% Internetezés Internet-non információ 1.10h EU15: 3.20h 32% EU15: 45%
2006 tavaszOrvos ok Tanár ok Fegyv eres erők Rend őrök Paps ág Ügyv édek Újság írók Felső vezet ők Politi kusok Válaszadók aránya, akik bíznak az egyes szakmák képviselői** (adatok százalékban kifejezve) Minden ország Nyugat-Európa Magyarország Közép- és Kelet-Európa USA
Tartalomelemzés Televízió Országos mérsékelt napilap Megyei napilap (Észak-Dunántúl) Rádiók Adatok százalékban
M1 Műfaj:Össz n=254 Ált tájék58.0 Tényfeltáró-okny.1.0 Felvilágos(tud)18.0 Szenzációhajh17.0 Műv.nyújt6.0 Hatás: Protokoll/sajttáj.69 Tényfeltáró-okny1 Szórakoztató30 Hirdető támogató45 Vizualitás: Konkrét13 Illusztrált37 Álszitu31 Fotó19 Vizual hatás Info20 Figyelemfelkeltő18 Protokoll62 TV: Duna Műfaj:Össz n=232 Ált tájék69.0 Tényfeltáró-okny.1.0 Felvilágos(tud)15.0 Szenzációhajh14.0 Műv.nyújt1.8 Hatás: Protokoll78 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató21 Hirdető támogató48 Vizualitás Konkrét15 Illusztrált35 Álszitu28 Fotó22 Vizual hatás Info22 Figyelemfelkető13 Protokoll65
TV: ATV Műfaj:Össz n=247 Ált tájék53 Tényfeltáró - okny.5 Felvilágos(tud)10 Szenzációhajh29 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll67 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató32 Hirdető támogató38 Vizualitás Konkrét15 Illusztrált28 Álszitu31 Fotó18 Vizual hatás Info34 Figyelemfelkető25 Protokoll41 Hír TV Műfaj:Össz n=247 Ált tájék52 Tényfeltáró - okny. 4 Felvilágos(tud)19 Szenzációhajh24 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll58 Tényfeltáró-okny.5 Szórakoztató37 Hirdető támogató38 Vizualitás Konkrét19 Illusztrált28 Álszitu35 Fotó18 Vizual hatás Info38 Figyelemfelkető22 Protokoll40
TV: TV2Össz n=318 Ált tájék49 Tényfeltáró-okny1 Felvilágos(tud)7 Szenzációhajh43 Műv.nyújt- Hatás: Protokoll49 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató50 Hirdető támogató42 Vizualitás Konkrét12 Illusztrált36 Álszitu39 Fotó13 Vizual hatás Info25 Figyelemfelkeltő31 Protokoll45 RTL Klub Műfaj:Össz n=312 Ált tájék49 Tényfeltáró- okny.1.0 Felvilágos(tud)7.0 Szenzációhajh42 Műv.nyújt- Hatás: Protokoll49 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató50 Hirdető támogató41 Vizualitás Konkrét18 Illusztrált30 Álszitu37 Fotó15 Vizual hatás Info23 Figyelemfelketlő35 Protokoll42
Napilap:MH Műfaj: Össz n=783 Ált tájék53 Tényfeltáró3 Felvilágos(tud)22 Szenzációhajh15 Műv.nyújt7 Hatás: Protokoll68 Tényfeltáró-okny4 Szórakoztató28 Hirdető támogató26 Vizualitás Konkrét22 Illusztrált69 Álszitu9 Vizual hatás Info15 Figyelemfelkeltő21 Protokoll64 Napilap:MN Műfaj:Össz n=714 Ált tájék56 Tényfeltáró2 Felvilágos(tud)19 Szenzációhajh12 Műv.nyújt5 Hatás: Protokoll77 Tényfeltáró-okny.3 Szórakoztató20 Hirdető támogató29 Vizualitás Konkrét23 Illusztrált69 Álszitu8 Vizual hatás Info17 Figyelemfelkeltő12 Protokoll71
Napilap:Népszava Műfaj: Össz n=722 Ált tájék54 Tényfeltáró3 Felvilágos(tud)18 Szenzációhajh16 Műv.nyújt4 Hatás: Protokoll64 Tényfeltáró-okny3 Szórakoztató33 Hirdető támogató22 Vizualitás Konkrét24 Illusztrált68 Álszitu8 Vizual hatás Info23 Figyelemfelkeltő23 Protokoll54 Napilap:NSZ Műfaj: Össz n=756 Ált tájék54 Tényfeltáró-okny.3 Felvilágos(tud)22 Szenzációhajh16 Műv.nyújt5.0 Hatás: Protokoll.69 Tényfeltáró-okny.3 Szórakoztató28 Hirdető támogató30 Vizualitás Konkrét22 Illusztrált71 Álszitu7 Vizual hatás Info17 Figyelemfelkeltő24 Protokoll59
Megyei:24 óra Műfaj: Össz n=339 Ált tájék64 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)10 Szenzációhajh24 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll62 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató36 Hirdető támogató31 Vizualitás Konkrét20 Illusztrált68 Álszitu12 Vizual hatás Info16 Figyelemfelkeltő18 Protokoll66 Napilap Metro Műfaj: Össz n=502 Ált tájék55 Tényfeltáró-okny.3 Felvilágos(tud)9 Szenzációhajh32 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll64 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató34 Hirdető támogató51 Vizualitás Konkrét21 Illusztrált71 Álszitu8 Vizual hatás Info16 Figyelemfelketlő23 Protokoll61
Megyei:Kisalf. Műfaj: Össz n=415 Ált tájék54 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)11 Szenzációhajh32 Műv.nyújt1 Hatás: Protokoll59 Tényfeltáró-okny2 Szórakoztató39 Hirdető támogató32 Vizualitás Konkrét16 Illusztrált72 Álszitu12 Vizual hatás Info15 Figyelemfelkeltő24 Protokoll61 Megyei:Vas né Műfaj: Össz n=375 Ált tájék61 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)10 Szenzációhajh25 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll68 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató30 Hirdető támogató36 Vizualitás Konkrét20 Illusztrált71 Álszitu9 Vizual hatás Info14 Figyelemfelkeltő18 Protokoll68
Megyei:F. Napl Műfaj: Össz n=382 Ált tájék64 Tényfeltáró-okny.1 Felvilágos(tud)11 Szenzációhajh22 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll69 Tényfeltáró-okny.2 Szórakoztató29 Hirdető támogató35 Vizualitás Konkrét16 Illusztrált73 Álszitu11 Vizual hatás Info12 Figyelemfelkeltő19 Protokoll69 Megyei:Ve. Napl Műfaj: Össz n= 341 Ált tájék65 Tényfeltáró-okny.2 Felvilágos(tud)11 Szenzációhajh20 Műv.nyújt2 Hatás: Protokoll68 Tényfeltáró-okny.1 Szórakoztató31 Hirdető támogató33 Vizualitás Konkrét21 Illusztrált68 Álszitu11 Vizual hatás Info15 Figyelemfelkeltő19 Protokoll66
Rádió:Kossuth Műfaj: Össz n= 498 Ált tájék61 Tényfeltáró-okny.4 Felvilágos(tud)22 Szenzációhajh9 Műv.nyújt4 Hirdető támogató42 Hatás: Protokoll74 Tényfeltáró-okny.9 Szórakoztató17 Rádió:Danubius Műfaj: Össz n=178 Ált tájék69 Tényfeltáró-okny.0 Felvilágos(tud)2 Szenzációhajh29 Műv.nyújt0 Hirdető támogató66 Hatás: Protokoll67 Tényfeltáró-okny.0 Szórakoztató33 Rádió:Sláger Műfaj: Össz n= 197 Ált tájék67 Tényfeltáró-okny.0 Felvilágos(tud)3 Szenzációhajh29 Műv.nyújt1 Hirdető támogató71 Hatás:: Protokoll68 Tényfeltáró-okny.0 Szórakoztató32 R:Juventus Műfaj:Össz n= 211 Ált tájék71 Tényfeltáró-okny.0 Felvilágos(tud)2 Szenzációhajh26 Műv.nyújt1 Hirdető támogató62 Hatás: Protokoll64 Tényfeltáó-okny.0 Szórakoztató36
Média-analízis tartalom elemzés Magas protokollaritás, erős általános tájékoztatás Magas protokollaritás, erős általános tájékoztatás Erős szenzációkeltés a kereskedelmi médiában, bulvárban, közszolgálatban is Erős szenzációkeltés a kereskedelmi médiában, bulvárban, közszolgálatban is Alacsony tényfeltáró-oknyomozó arány valamennyi médiában (katasztrófális „0” arány a kereskedelmi rádiókban és a megyei napilapokban) Alacsony tényfeltáró-oknyomozó arány valamennyi médiában (katasztrófális „0” arány a kereskedelmi rádiókban és a megyei napilapokban) Magas „behívós műsor” arány (Tényfeltárás- pótlás) Napkelte, Reggeli, Mokka, ATV, Hír Tv Magas „behívós műsor” arány (Tényfeltárás- pótlás) Napkelte, Reggeli, Mokka, ATV, Hír Tv Magas bulvár háttérelemzés RTL, TV2, bulvár- lapok Magas bulvár háttérelemzés RTL, TV2, bulvár- lapok Erős show-műsor irányultság (show-k, és hírműsorok) Erős show-műsor irányultság (show-k, és hírműsorok) Erős hirdető támogató szerkesztőségi gyakorlat Erős hirdető támogató szerkesztőségi gyakorlat
Vizualitás-elemzés álszituációk és illusztrációk: a kereskedelmi tv-nél álszituációk és illusztrációk: a kereskedelmi tv-nél alacsony konkrét jelleg (kicsi média-jelenlét) alacsony konkrét jelleg (kicsi média-jelenlét) illusztráció magas aránya a napilapoknál illusztráció magas aránya a napilapoknál szenzációkeltő hatás: a kereskedelmi médiumoknál (max. arányú) szenzációkeltő hatás: a kereskedelmi médiumoknál (max. arányú) informativitás a közszolgálati tévécsatornákat kivéve mindenütt a leggyengébb informativitás a közszolgálati tévécsatornákat kivéve mindenütt a leggyengébb protokoll jelenléte magas - a napilapok és az országos közszolgálati televíziók kimagaslóak protokoll jelenléte magas - a napilapok és az országos közszolgálati televíziók kimagaslóak a képhiány a televíziók híradóinál (fényképek) a képhiány a televíziók híradóinál (fényképek) a nyilvánosságot szolgáló szem hiányzik, nincs hitelesítés a nyilvánosságot szolgáló szem hiányzik, nincs hitelesítés + szenzációhajhász jelleg: erős: Találkozások, Fókusz, az Aktív, XXI. század, a Nyom nélkül, a Dosszié, RTL Híradó, TV2 Tények gyenge: az országos napilapok mellett a Kossuth Rádió hírmagazinjaiban
Konfliktus: Gazdasági racionalitás ↔ Média szakmaiság Média-stratégia: Gazdaság Befolyás Közönség Kreált Igény IGÉNYmegfelelés a fogyasztói igényeknek igényeknek megfelelés a gazdasági és érdekszférának befolyásol politikai és gazdasági szintéren - előnyszerzés Közönség: hivatkozási alap a gazdasági és érdekszféráknál hivatkozási alap a gazdasági és érdekszféráknál közönségigény + médiamanipuláció = kulturális kondicionálás ► kreált igények A gazdasági kényszer és média
Kulturális kondicionálás a hírszolgáltatásban Szenzáció Rövidség Érthetőség Szórakoztatás Sugalmazott Sztereotípia Előítélet Benyomás Közönség megerősítés - feedback Elfogadott rövidség, előítélet, sztereotípia Igénnyé válás: gyors és kvázi megértés + szórakoztatás Felületesség igénye a hírfogyasztásában Manipulációs hatás- mechanizmus Hírszolgáltatás kritériumai Bulvár hatás és igény
Média-kondicionálás Üzenet Mintanyújtás Befogadás ÁtvételMegerősítés Viselkedés Divat Társadalmi elvárások és nyomás Társas hatás Valóság konstrukciók Normák értékek
Mediatizált valóság és bulvarizálódás Mediatizált valóság: Mediatizált valóság: 1. Virtuális jelleg 2. Info-áradat – bizonytalan hitelesség 3. Média-függő döntéshozatal 4. Hírérték mint piaci árfolyam Bulvarizálódás: Bulvarizálódás: 1. Szenzációfókusz + infotainment 2. Média minőség csökkenés 3. Magánéleti tematizáltság – közéleti közöny 4. Média-kontroll ►Média-követés
Valóság torzulás A média realitást torzító hatása Realitás Vágyak Médiahatás Média-kitettség
Információ Média információ Szerkesztett info Info csatornák Hozzáférhetőség
Szervezeti info Internet Napilap TV-R Bulvár-pl ElitKözép Alsó- közép AlsóPeriféria Társ 10%Társ 45%Társ 30%10%5% Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge Reklám befolyásoló ereje
Személyiség-befolyásolhatóság koronként L N 1. XVIII 2. XIX 3. XX. 4. XXI. Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Kívülről irányított személyiség Szabadság korlátozásaSzabadság kiteljesedése Tradicionális elvárásokTömegmanipulációs irányítás