Az egyenáramú motor D állórész „elektromágnes” I I É + forgórész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váltakozó feszültség.
Advertisements

Jedlik Ányos István Január December 12.
Az egyenáram hatásai.
Gyakorló feladatsor – 2013/2014.
E-learning tananyagok módszertani buktatói
Az anyagi pont dinamikája A merev testek mechanikája
Környezeti és Műszaki Áramlástan I. (Transzportfolyamatok I.)
A Föld helye és mozgása a Naprendszerben
Elektromos alapismeretek
Jedlik Ányos, Volta, Amper
NEWTON IDEI TUDOMÁNYOS FELFEDEZÉSEK
NC - CNC.
Járművillamosság-elektronika
Váltakozó áram Alapfogalmak.
Szinkrongépek Generátorok, motorok.
Newton törvényei.
NC - CNC.
Elektrotechnika 11. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 7. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
Az elemi folyadékrész mozgása
8. Váltakozó áramú gépjármű-generátorok II.
Pontrendszerek mechanikája
Beavatkozószerv Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Elektromágneses hullámok
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Az erő.
Kölcsönhatások.
Történeti érdekességek
Összefoglalás Dinamika.
I. Törvények.
A váltakozó áram keletkezése
Az elektromágnes és alkalmazása
állórész „elektromágnes”
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
A váltakozó áram hatásainak néhány gyakorlati alkalmazása
Az anyag néhány tulajdonsága, kölcsönhatások
Mágneses mező jellemzése
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Aszinkron gépek.
Szinkron gépek 516. ISZI Villamos munkaközösség Dombóvár, 2008.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
Mágnesesség, elektromágnes, indukció
a mágneses tér időben megváltozik
Készítette: Juhász Krisztián.  Egy tekercsben folyóáramot változtatjuk, akkor egy másik, például az eredeti köré csévélt, de attól elválasztott másik.
A dinamika alapjai - Összefoglalás
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
Jedlik Ányos
Több erőhatás együttes eredménye
Készítette: Zsiros Ádám 10.d
Elosztott paraméterű hálózatok
Villamosságtan 1. rész Induktiv úton a Maxwell egyenletekig
Jedlik Ányos és Siemens összehasonlítása
Különféle erőhatások és erőtörvények
Az időben állandó mágneses mező
A MÁGNESES TÉR IDŐBEN MEGVÁLTOZIK Indukciós jelenségek Michael Faraday
Energia: Egy test vagy mező állapotváltoztató képességének mértéke. Egy testnek annyi energiája van, amennyi munkát képes végezni egy másik testen,
A mágneses, az elektromos és a gravitációs kölcsönhatások
Az egyenáram hatásai.
Mágneses kölcsönhatás
I. Az anyag részecskéi Emlékeztető.
Elektromágneses indukció
KÖLCSÖNHATÁSOK.
Az elektromágneses indukció
A mágneses, az elektromos és a gravitációs kölcsönhatások
egymáson elgördülve (diffúzió!)
Előadás másolata:

Az egyenáramú motor D állórész „elektromágnes” I I É + forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” É I D - Az egyenáramú motor felépítése: Két fő, elektromosan aktív része az álló- és forgórész. Az állórész a főpólusokból és azok gerjesztőtekercseléseiből áll. A forgórész általában dob alakú, amelyen a tekercselés (vezetőhurok) található. A forgó dob végén található a kommutátor, amihez a forgórész tekercselése csatlakozik. A kommutátor külső részéhez rugók nyomják az áramvezető szénkeféket. szénkefe D I I É

Az egyenáramú motor működési elve állórész „elektromágnes” I I É + forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” É I D - Az egyenáramú motor működési elve: Az álló- és forgórész mágneses tere egymásra vonzó-taszító hatást fejt ki. Ennek hatására a forgórész elmozdul. A folyamatos forgó mozgás biztosításához a forgórészben az áram irányát a megfelelő időpillanatban meg kell változtatni, amit a kommutátor biztosít. szénkefe D I forgási irány I É

A kommutátor szerepe + + - - D D I I I I É É I I D É D É D D I I I I É A forgórész elmozdulása addig tartana, amíg az álló- és forgórész mágneses tere egymással párhuzamos helyzetbe kerül. Ebből a helyzetből a forgórészt a lendülete tovább viszi, miközben a kommutátor rézlemezei a szénkefék alatt felcserélődnek. Így a forgórész tekercsében az áram iránya megváltozik, ami a forgórész mágneses terének irányváltozását okozza. Ezért az álló- és forgórész vonzása, taszítása tovább folytatódik, a forgórész pedig azonos irányban tovább mozog. D D I I I I É É

- + É D I I D É - + A forgási irány megváltoztatása D D I I I I É É D Az egyenáramú motor forgási iránya megváltoztatható, ha a szénkeféken keresztül a forgórészre kapcsolt áram irányát megváltoztatjuk. A forgási irány azért változik meg, mert az áramjárta vezető körül kialakuló mágneses tér iránya is megváltozik, így az álló- és forgórész között létrejövő vonzás-taszítás ellentétes irányú elmozdulást okoz. D D I I forgási irány forgási irány I I É É

I I I I É D D É I I I I A forgási irány megváltoztatása D É + + É É I - - Az egyenáramú motor forgási iránya megváltoztatható úgyis, ha az állórész mágneses terének irányát megváltoztatjuk. Ez elérhető, ha a gerjesztőtekercsekben folyó áram irányát megváltoztatjuk. A forgási irány azért változik meg, mert az állórész körül kialakuló mágneses tér irányának megváltozása miatt, az álló- és forgórész között létrejövő vonzás-taszítás, a forgórésznek az ellentétes irányú elmozdulását okozza. D É I I forgási irány forgási irány I I É D

A forgási irány nem változik D É I I I I É + D - É D I I D - É + Az egyenáramú motor forgási iránya nem változik meg, ha az állórész mágneses terének irányát és a szénkeféken keresztül a forgórészre kapcsolt áram irányát egyszerre változtatjuk meg. D É I I forgási irány forgási irány I I É D

12. rész vége

Az egyenáramú motor felépítése: két fő, elektromosan aktív része az álló- és forgórész. Az állórész a főpólusokból és azok gerjesztőtekercseléseiből áll. A forgórész általában dob alakú, amelyen a tekercselés (vezetőhurok) található. A forgó dob végén található a kommutátor, amihez a forgórész tekercselése csatlakozik. A kommutátor külső részéhez rugók nyomják az áramvezető szénkeféket.

Az egyenáramú motor működési elve: az álló- és forgórész mágneses tere egymásra vonzó-taszító hatást fejt ki. Ennek hatására a forgórész elmozdul. A folyamatos forgó mozgás biztosításához a forgórészben az áram irányát a megfelelő időpillanatban meg kell változtatni, amit a kommutátor biztosít.

A forgórész elmozdulása addig tartana, amíg az álló- és forgórész mágneses tere egymással párhuzamos helyzetbe kerül. Ebből a helyzetből a forgórészt a lendülete tovább viszi, miközben a kommutátor rézlemezei a szénkefék alatt felcserélődnek. Így a forgórész tekercsében az áram iránya megváltozik, ami a forgórész mágneses terének irányváltozását okozza. Ezért az álló- és forgórész vonzása, taszítása tovább folytatódik, a forgórész pedig azonos irányban tovább mozog.

Az egyenáramú motor forgási iránya megváltoztatható, ha a szénkeféken keresztül a forgórészre kapcsolt áram irányát megváltoztatjuk. A forgási irány azért változik meg, mert az áramjárta vezető körül kialakuló mágneses tér iránya is megváltozik, így az álló- és forgórész között létrejövő vonzás-taszítás ellentétes irányú elmozdulást okoz.

Az egyenáramú motor forgási iránya megváltoztatható úgyis, ha az állórész mágneses terének irányát megváltoztatjuk. Ez elérhető, ha a gerjesztőtekercsekben folyó áram irányát megváltoztatjuk. A forgási irány azért változik meg, mert az állórész körül kialakuló mágneses tér irányának megváltozása miatt, az álló- és forgórész között létrejövő vonzás-taszítás, a forgórésznek az ellentétes irányú elmozdulását okozza.

Az egyenáramú motor forgási iránya nem változik meg, ha az állórész mágneses terének irányát és a szénkeféken keresztül a forgórészre kapcsolt áram irányát egyszerre változtatjuk meg.