BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások 1. rész
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalási módok Árnyalás visszaverődés számítás nélkülÁrnyalás visszaverődés számítással
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalási módok Phong
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 Poligon árnyalások
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Visszaverődések TükrösDiffúzIrányítottSpekuláris
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Fénymodellek AmbiensDiffúzSpekuláris + Diffúz Ambiens + Spekuláris + Diffúz
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Poligon árnyalás család Első eljárás Nincs visszaverődés számítás Pontatlan árnyékvetés Puha árnyékok Egyszeres átlátszóság Gyors (OpenGL, DirectX)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Számítógépes képalkotás - 1 Rajzelem KR ➔ Világ KRLapokra bontásEltolás
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Számítógépes képalkotás - 2 ForgatásAnizotróp átméretezésProjektív TR
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Számítógépes képalkotás - 3 Hátsólap eltávolításVágásZ koordináták elhagyása
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Gouraud és Phong árnyalások
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Poligon árnyalás család Drótvázas (Wireframe) Dróthálós (Wiremesh) Takart vonalas (Hidden line) Konstans (Flat, Constant) Gouraud (Smooth) Phong
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Drótháló: raszterizált vektoros kép Színes drótháló Takartvonalas árnyalás Konstans árnyalás Gouraud árnyalás – diffúz visszaverődés Phong árnyalás, spekuláris visszaverődés Poligon árnyalás család © 1990 Pixar
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Mélységjelzés Takartvonalas ambiens fénnyel Íves felületek – spekuláris visszaverődés Fényforrások a modelltérben Textúra leképzés Áthelyező leképzés (displacement mapping) Visszatükrőződés leképzés Poligon árnyalás család © 1990 Pixar
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer =+ =+
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: Distance Cueing Distance Cue: pszichológiai fogalom, jelentése távolságjelző, mélységérzékelő mozzanat. Distance Cueing Z-buffert használó eljárás, amely a távolsággal arányosan csökkenti a pixelek világosságát, illetve módosítja a színüket. Near Distance: kezdő távolság. Near Density: a moduláció kezdő értéke a kezdő távolságnál. Far Density: a moduláció teljes értéke a hátsó vágósíknál. Sűrűség=1 Sűrűség=0 Far density Near density Távolság - sűrűség Első vágósík Hátsóvágósík Near distance Kamera NincsDepth CueingFog Cueing Látótér
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: átlátszóság Kamera Z X,Y 1 2
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: Phong Shadow Map Árnyékszámítás két képpel, három lépésben: 1. (V) kamerakép: felvétel a kamera nézőpontjából, Z-buffer tárolja a pixelek mélységét; 2. (S) árnyékkép: felvétel a fényforrás nézőpontjából, Z-buffer tárolja a pixelek mélységét; 3. kamerakép transzformáció az árnyékkép koordináta-rendszerébe. Ha P v pixelt P s pixel takarja, (P v > P s ), akkor P v pixel árnyékban van, színét a fényforrás nem módósítja. Ha P v < P s, akkor P v pixel megvilágított, színét a fényforrás módosítja.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák javítása előszűréssel Mip Mapping (Multi In Parvo – Sok a kicsiben) eljárást számítógépes árnyalás (Rendering) számításnál használják. A textúra-képekből különböző felbontású változat készül, hogy a textúra részletessége a változó 3D-s geometria állandó felbontású mintavételezéséhez igazodhasson. Így például a perspektivikusan rövidülő kőfal közeli képén a nagyfelbontású változat, a távoli képén a kisfelbontású változat szolgáltatja a textúra-képet.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák elfedése zajjal Szürkefokozat szám csökkentés (kvantálás) zaj nélkül és előkevert zajjal: a)Mintakép 64 szürkefokozattal, b)4 szürkefokozatra kvantált kép, c)Zajjal kevert 64 szürkefokozat, d)4 szürkefokozatra kvantált zajos kép.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 Ray trace árnyalás
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Raytrace árnyalás Arthur Appel, 1968 Nézetfüggő eljárás Nincs többszörös visszaverődés számítás, (a hiányzó derítést az un. ambiens fény pótolja) Csúcsfény, tükröződés, átlátszóság Éles vetett árnyékok Kiegészítő eljárások: –Anti-aliasing képjavítás (SuperSampling) –Környezeti kép (Environment Map) –Különleges fényforrások a többszörös visszaverődés pótlására, az árnyék élesség csökkentésére (Sky Light, Ground reflection)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Raytrace árnyalás Ablak Visszaverődési centrum Pixel (r) Pixel (t) Pixel (p) Geometria Pixel (a) StSt SeSe SrSr SsSs N Fényforrás
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Raytrace árnyalás Sugarak –S e Elsődleges sugár (szemponttól a felületig) –S s Árnyéksugarak (felülettől a fényforrásokig) –S r Tükör sugarak (felülettől a tükröződő felületekig) –S t Átlátszóság sugarak (felülettől a mögötte levő felületekig) A szempontból kiinduló, a képpontokon átmenő elsődleges sugarak soronként, pixelről- pixelre haladva letapogatják a geometriát. A mintavételi pontokban kapott RGB értékek összeadódnak a másodlagos sugarakkal (árnyék, tükör, átlátszóság) kapott RGB értékekkel.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Visszatükrözési szintek Alan Watt: 3D Computer Graphics O szint 1 szint 2 szint3 szint4 szint5 szint
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák javítása túlmintavételezéssel SuperSamping (Szupermintavételezés) eljárás lokálisan megnöveli a mintavételi helyek számát, a pixelkép mérete (felbontása) nem változik.. Ha mintavételi gyakoriság (felbontás) elégtelen – lásd a felső sort -, az eljárás mintavételek számát lokálisan megnöveli, majd az eredményt átlagolja, - lásd az alsó sort. Az eljárás adaptív (alkalmazkodó): akkor indul el, ha a szomszédos pixelek világosság- vagy színkülönbsége meghaladja a felhasználó által beállított küszöbértéket.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Environment Map Environment map, környezeti kép a raytrace árnyaláshoz kifejlesztett eljárás, amellyel a visszatükröződő és átlátszó felületek realizmusa növelhető, és derítésre is alkalmas. A környezeti kép 3D-s modellt befoglaló doboz lapjaira feszített pixelképek, amelyeket az elsődleges sugarak nem, csak a másodlagos sugarak (tükröződés és átlátszóság) „látnak”. Így a környezeti kép(ek) háttérként csak az átlátszó felületek mögött, és visszatükröződő felületeken visszatükröződésként jelennek meg.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Environment Map
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 Fényforrások
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Reflektor (Spot Light)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Párhuzamos fény (Distant Light)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Területfény (Area Light)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Égbolt fény (Sky Light) Égbolt fény (Nishita, Nakamae, 1983)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Égbolt fény (Sky Light) Uniform skylightOvercast sky Direct sunlight Clear skyClear sky incl. direct sunlight
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Nyílásfény (Sky Opening) A Sky Opening együtt müködik a SkyLight világítással. Min. Samples: a mintavételi szám alsó határát jelöli ki, erre akkor lehet szükség, ha a megvilágított felület távol van a nyílástól, és kevés kiegészítő fényforrásból érheti fény. Max. samples: a mintavételi szám felső határát jelöli ki, erre akkor lehet szükség, ha a felület túl közel esik a nyíláshoz, és a túl sok árnyék számítása elnyújtja a feldolgozási időt. A javasolt érték 145.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 © Batta Imre, ,5