Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kovásznai Gergő, dr. Kusper Gábor,
Áttekintés n Projektlabor n Projektmunka n Projekt szeminárium n Összefoglalás
Projektlabor
Projektlabor óra, Osztrák példa n Fachhochschule Hagenberg n Minden informatikai BSc-s hallgatónak kötelező tárgy, 2 féléves, 5-5 kredit n 3-4 fős csoportok saját projekt laborral n Ipari partnernek fejlesztenek szoftver prototípusokat / megvalósíthatósági tanulmányokat. n Jó hírnevük miatt sok ipari megkeresés! n Általában kérik, a prototípus tovább- fejlesztését, de ezt már spin-off cégek végzik.
Projektlabor óra n PTI BSc-ben: –Nem kötelező, lelkes hallgatók előtt nyitott –Projektek: n TDK-t előkészítő munka n Innovációs járulékból innovációs projektek n Web-Programozó FSZ-ben: –0 óra, 5 kredit, 3. v. 4. félévben –Laborvezető vezeti és értékeli a munkát –4-5. fős csoportok –Projektek: n Megvalósíthatósági tanulmányok / Prototípus készítés
Projektlaborok n Microsoft labor (5 PC, 5 MCP könyv) n Robotika labor (2 PC, 2 Lego robot kit) n Tehetséggondozó labor (4 PC) n Szoftverteszt labor (1 Szerver, 3 PC) n Java labor (8 vékonykliens)
Szoftverteszt labor n 6*6m-es iroda n Hardver: –1 tábla, 6 asztal + szék, 1 könyvespolc –1 db. Sun szerver, 3 db. PC n Csapat: –6 hallgató + laborvezető
Projektmunka n A projektmunka célja: – az elméleti ismeretek gyakorlatban történő elmélyítése – csapatmunka tapasztalatok szerzése – főiskola hírnevének öregbítése
Projektmunka n Probléma: –PTI BSc-ről kikerülő hallgatók zsákjába sok hasznos tudás kerül, de kevés gyakorlati tapasztalat! n Lehetséges megoldások: –Gyakorlati félév (PTI BSc csak 6 félév ) –Kooperatív képzés (kevés helyi IT cég ) –Projektmunka
Szoftverteszt labor n Projekt: –.NET köztes kódban holtpont keresés –Megbízó: evoSoft Hungary Kft. –Forrás: Innovációs járulék n Sikerek: –2. hely IBM 48 órás versenyen –1. hely helyi TDK versenyen –1 konferencia előadás (IF 2008) –1 technical report
Tapasztalatok n Társas készségek fejlődése –Kapcsolattartás megrendelővel n Önálló, kritikai gondolkodás fejlődése –Megfelelő alternatíva kiválasztása n Gyakorlati órákon nehezen gyakorolható, de fontos technológiák mély elsajátítása, pl.: –Verzió követés (subversion) –Grafikai csomagok (GraphViz, Glee)
Projekt szeminárium
n Probléma: –Rossz OTDK eredmények –Összehangolatlan projektek –Szétaprózott kutatói munka n Megoldás: –OTKA / NKTH pályázatok elnyerése –Kutatói munka megismertetése n Oktatókkal / Hallgatókkal –Projekt szeminárium
Próbálkozások n Intézeti szeminárium –Itt mutatják be az oktatók a kollégáknak kutatási témájukat. n TDK kurzus –Oktatók bemutatják hallgatóknak kutatási témájukat, azon belül azt a részt, amiben hallgatók segítségét várják. –TDK szintű témák bemutatása, amiben az előadó oktató segíteni tud.
TDK kurzus n 8 kurzus, kurzusonként 1-2 előadás. n Első kurzuson érdeklődő hallgató. n Átlagosan érdeklődő hallgató. n A kurzus folyamodványaként 3 Matematika BSc hallgató kezdett kutató munkába. n Cél: 2-3 sikeres OTDK dolgozat.
Összefoglalás
Összefoglalás n A hallgatók szívesen vesznek részt projektmunkában. n A legsikeresebb laborok ipari megrendelésre készítettek esettanulmányokat. n A hallgatóság nem csak pénzzel vagy kredit ponttal motiválható. n Sikeres OTDK szereplés érdekében fokozott kommunikáció szükséges a hallgatóság és az oktatók közt.
Köszönjük a figyelmet!