A válás hatása a gyermekre és a szülő-gyermek kapcsolatra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Egy innováció nyomában
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Az első házasság felbomlása
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
az általános iskolákban
A honvédtisztjelöltek lelkiállapotának vizsgálata
Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Humánkineziológia szak
A kutatási program rövid bemutatása
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Munkaerő mobilitás Magyarországon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Korai tehetségnevelés
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Példa egy ppt prezentációhoz
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Internet a családban Székely Levente –
ÖSSZESÍTŐ A versenyen résztvevő felnőttek kérdőíve KI MIT TUD területi döntő Eger, május 8. 9: az adott állításra vonatkozó információ hiánya 1:
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Mérés-értékelés konferencia március 12. Szolnok.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” FIATALOKAT ÉRINTŐ GAZDASÁGI-SZOCIÁLIS VÁLTOZÁSOK ÉS PROBLÉMÁK -A legújabb generációk.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
Közösen a bántalmazás ellen
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A válás hatása a gyermekre és a szülő-gyermek kapcsolatra „NŐK EGÉSZSÉGE – CSALÁDOK EGÉSZSÉGE” KONFERENCIA Budapest, 2009. március 06. A válás hatása a gyermekre és a szülő-gyermek kapcsolatra Miklósi Ágnes - Nagy Noémi Védőnő Szak, IV. évfolyam Témavezető: Soósné Dr. Kiss Zsuzsanna adjunktus Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Népegészségtani Intézet Családgondozási Módszertani Tanszék 1

A kutatási téma aktualitása Családstatisztikai mutatók 1970. év 1980. 1990. 2001. 2007. Házasságkötések száma 96.612  80.331  66.405 43.583  40.842 Válással végződő házasságok száma 22.841 27.797  24.888  24.391  25.160 Forrás: KSH A házasságok felbomlásának hétköznapivá válása. A családok problémamegoldó képességének hiánya. Gyermek/ek érdekeinek figyelmen kívül helyezése. 2

Kutatásunk célkitűzései A szülő-gyermek kapcsolat változását befolyásoló tényezők megismerése. A válás hatására kialakuló testi és lelki tünetek felderítése. A gyermekek véleményének megismerése szüleik válásával kapcsolatban. 3

A kutatás menete Hipotézisek megfogalmazása Célkitűzések meghatározása Szakirodalmi kutatómunka 4

Hipotéziseink A válás után a szülők első új párkapcsolata rontja a szülő-gyermek kapcsolatot. Azoknál a középiskolásoknál is jelentkeztek testi vagy lelki betegségek, akik közönyösen vagy épp pozitívan álltak a szülők válásához. Annak ellenére, hogy a szülők próbálják gyermekeik számára könnyebbé tenni a válást, hasonló helyzetben mégis másként cselekednének a gyermekek. 5

A kutatás menete Kérdőív összeállítása Kérdőív végleges formája Próbafelmérés Hipotézisek megfogalmazása Adatfelvétel Célkitűzések meghatározása Szakirodalmi kutatómunka 6

Kutatás bemutatása Helyszíne: Ideje: 2008. május-június Dabas, Táncsics Mihály Gimnázium Dabas, Kossuth Zsuzsanna Szakképző Iskola és Kollégium Ócsa, Bolyai János Gimnázium és Kereskedelmi Szakközép Iskola Örkény, Pálóczi Horváth István Szakképző Iskola Ideje: 2008. május-június Célpopuláció: 9-12. évfolyamos diákok Átlag életkor: 16.13 év Átlag életkor a váláskor: 9.01 év Módszer: Kérdőíves felmérés 140 kiosztott kérdőív értékelhető: 80% (112 db) 7

A kutatás menete Kérdőív összeállítása Kérdőív végleges formája Próbafelmérés Hipotézisek megfogalmazása Adatfelvétel Adatok feldolgozása és elemzése Célkitűzések meghatározása Tartalom elemzés Statisztikai módszerek Szakirodalmi kutatómunka 8

A gyermek viszonya a szülők válásához (n=112) A diákok 45,6% fogadta közönyösen vagy pozitívan a szülők válását. Összesen 45,6 % fogadta jól a szülei válását vagy épp nem érdekelte, hogy mit tesznek a szülei. Harag Szomorúság Közöny Öröm Megkönnyebbülés 9

A válás hatására kialakult testi és lelki tünetek (n=112) Rossz hangulat, közérzet Gyakori hangulatingadozás Tanulási nehézségek Rossz magaviselet Zárkózottá válás Cephalalgia Táplálkozási zavar Alvásproblémák Colica abdominalis Agresszivitás Enuresis nocturna 10

A szülő új párkapcsolatának hatása a szülő-gyermek kapcsolatra Jobb lett. Nem változott. Rosszabb lett. 11

A kapcsolat negatívvá válásának megnyilvánulása Keveset találkoznak, nem törődik vele a távol élő szülője. Sokat veszekednek, eltávolodtak egymástól. Nem találkoznak, nem beszélnek egymással. 12

A kapcsolat pozitívvá válásának megnyilvánulása Közelebb kerültek egymáshoz, mindent meg tudnak beszélni egymással. Engedékenyebbek vele. 13

Segítségnyújtás a szülők részéről (n=112) A szülők sikeresen összedolgoztak a gyermekük érdekében. Semmit nem tettek azért, hogy gyermeküknek könnyebb legyen. 27,3% 41% 31,7% Próbáltak segíteni a gyermeküknek, de nem sok sikerrel. 14

Mit tennének a „válási árvák” ? (n=112) Több időt töltene a gyermekével és rendszeresen fizetné a gyermektartást. 11% Próbálná a változatlanság érzetét fenntartani, hogy a gyermek minél kevesebbet észleljen a válásából. 20% Mindenben őszinte lenne a gyermekéhez, és tájékoztatná őt a történtekről. 13% Még nem tudja mit tenne, de biztos nem úgy cselekedne mint a szülei. 18% 11% 20% 13% A megkérde-zettek 100%-a cselekedne másképp, mint a szüleik. 2% A gyermek érdekében szakember segítségét kérné. 2% 18% 25% 11% Annál lesz a gyermek, akinél szeretne, és bármikor találkozhatna a másik szülővel. 25% Nem szeretne elválni, ha mégis erre kerülne sor, figyelembe venné a gyermek kívánságát. 11% 15

Összegzés A szülők válását pozitívan vagy közönyösen szemlélők 100%-ánál jelentkezett pszichés és/vagy pszichoszomatikus probléma. A kutatásban résztvevők nem tekintik követendő példának a szülői mintát még akkor sem, ha az sikeres a segítségnyújtás szempontjából. A szülők új párkapcsolata az esetek többségében nem rontotta a szülő-gyermek viszonyt. 16

Jövőre vonatkozó javaslatok 1. 2. Eredmények prezentációja a kutatásban résztvevő középiskolákban. Gondozási terv kidolgozása - alappillérek Válások prevenciójának segítése. (a szülők normatív krízisekre történő felkészítése). Válás esetén segítségnyújtás a családi élet újraszervezésében (új családi helyzet, feladatmegosztás, gyermek helye a családban). Szakmai segítségkérés természetes volta. A távol élő elvált szülővel aktívabb kommunikáció, kapcsolat, kevesebb veszekedés. 17

Gondozási terv kidolgozása - alappillérek Szülők együttműködésre motiválása. A gyermek válásra adott reakcióinak követése. A gyermek véleményének kikérése, kommunikáció. A szülő(k) új párkapcsolatakor a gyermek helyének megkeresése az új családi rendszerekben: mindennapok alakulása, szabályok, elvárások…stb. Az általában ilyenkor jelentkező tünetekre fókuszálás. (Kivétel nélkül minden gyermeknél jelentkezett tünet!!) 18

Gondozási terv kidolgozása - alappillérek Szülőkben tudatosítani: Dolgozniuk kell a válási krízis megoldásán!! A válás alatti helyes szülői-párkapcsolati magatartás megtanítása. A válás alatti tipikus hibák megelőzése: válás eltitkolása gyermek előtt, másik fél hibáztatása, gyermek lojalitás konfliktusa, parentifikáció. Pedagógusok tünetészlelő érzékenységének fokozása. Kreatív krízis megoldások segítése „válási árvák” számának csökkentése. 19

Köszönjük megtisztelő figyelmüket! 20