A K+F területi problémáinak megjelenése a Közép-magyarországi KKV szektorban MRTT Vándorgyűlés Debrecen Borbás László adjunktus Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar Szervezési és Vezetési Intézet
Felmérés a Porter féle regionális versenyképességi kérdőív segítségével N= 203
4. Az alapkutatást végző intézmények az Ön régiójában… Ritkán transzferálnak tudást az Ön iparágába Gyakran transzferálnak tudást az Ön iparágába 3,29 5. A kommunikációs infrastruktúra(beleértve az Internethez való hozzáférést) az Ön régiójában… Az Önök üzleti igényeit nem elégíti ki Az Önök üzleti igényeit teljesen kielégíti 6,14 6. Képzett tudósok és mérnökök az Önök régiójábanHiányoznak Bőségesen rendelkezésre állnak 4,78 7. A régióban rendelkezésre álló képzett munkaerő állomány… Túl szűkös, akadályozza cégük növekedését Elegendő cégük növekedési szükségleteihez 5,19
A befektetésekre és a versenyre vonatkozó szabályok és ösztönzők 18. A K+F-be való befektetést… Az állami és helyi adók és ösztönzők gátolják Az állami és helyi adók ösztönzik 2, A központi kormányzat és a helyi önkormányzat segítsége a K+F-be való befektetés tekintetében(pl. inkubátorházak létrehozása, konzorciumok létrehozása stb.)Gyenge Erős 2,77
Kapcsolódó és támogató iparágak Klaszterek 28. A cégek és szervezetek közötti kapcsolatok az Önök klaszterében… Kevéssé segítik az Önök K+F erőfeszítéseit Nagyon fontosak az Önök K+F erőfeszítéseihez3,44
36./a Figyelembe véve az üzleti környezet összes elemét, amelyet eddig végiggondolt, melyik 5 tényezőnek van a legnagyobb pozitív szerepe az Önök üzleti sikerében ? Kutatáshoz szükséges speciális feltételek 13/1 Képzett tudósok és mérnökök 41/6 Tudástranszfer a kutatóintézetekből 9/0 A K+F-be való beruházásokhoz kapcsolódó állami és regionális adó és más kedvezmények 13/1 K+F erőfeszítésekben való részvétel a regionális szervezetekkel együtt 11/0
Regionális partnerek az innovációban 38. Innovációs lépés: Ötletgyártás Intézmények a régióban, amelyek segítik a termékfejlesztési folyamatot Milyen gyakran kap segítséget az Önök cége az adott intézménytől az ötletgyártáshoz Piaci lehetőségek felfedezése Egyetemek 1soha -2 néha - 3 gyakran 1,37 Állami főiskolák soha - néha - gyakran 1,32 Állami vagy magán kutatóintézetek soha - néha - gyakran 1,30 Régióbeli vevők soha - néha - gyakran 2,25 Új ötletek Az Önök iparágához tartozó cégek soha - néha - gyakran 2,03 Régióbeli beszállítók soha - néha - gyakran 1,88 Alapkutatás Kockázati tőketársaságok soha - néha - gyakran 1,23 Inkubátorházak soha - néha - gyakran 1,08 Iparági vagy klaszterszintű szervezetek soha - néha - gyakran 1,53 Üzleti tevékenységet segítő központok(angyalok soha - néha - gyakran 1,40 Más intézmények, szervezetek soha - néha - gyakran 1,69 39.Az ötletgyártás hány %-ban történik kizárólag cégen belül ? %, %, %, % 3,09
40. Innovációs lépés: Ötlet fejlesztés Intézmények a régióban, amelyek segítik a termékfejlesztési folyamatot Milyen gyakran kap segítséget az Önök cége az adott intézménytől az ötletgyártáshoz Koncepció kidolgozásaEgyetemek 1 soha -1 néha - 3 gyakran 1,30 Állami főiskolák soha - néha - gyakran 1,24 Állami vagy magán kutatóintézetek soha - néha - gyakran 1,29 Régióbeli vevők soha - néha - gyakran 1,88 Modell kidolgozása Az Önök iparágához tartozó cégek soha - néha - gyakran 1,84 Régióbeli beszállítók soha - néha - gyakran 1,71 Piaci tesztelés Kockázati tőketársaságok soha - néha - gyakran 1,20 Inkubátorházak soha - néha - gyakran 1,08 Iparági vagy klaszterszintű szervezetek soha - néha - gyakran 1,42 Üzleti tevékenységet segítő központok(angyalok soha - néha - gyakran 1,30 Más intézmények, szervezetek soha - néha - gyakran 1,55 41.Az ötlet fejlesztés hány %-ban történik kizárólag cégen belül ? %, %, %, % 3,13
42. Innovációs lépés: Üzleti hasznosítás Intézmények a régióban, amelyek segítik a termékfejlesztési folyamatot Milyen gyakran kap segítséget az Önök cége az adott intézménytől az ötletgyártáshoz Értékesítés ösztönzés Egyetemek 1 soha - 2 néha - 3 gyakran 1,30 Állami főiskolák soha - néha - gyakran 1,27 Állami vagy magán kutatóintézetek soha - néha - gyakran 1,28 Régióbeli vevők soha - néha - gyakran 2,03 Marketing Az Önök iparágához tartozó cégek soha - néha - gyakran 1,91 Régióbeli beszállítók soha - néha - gyakran 1,83 Elosztás Kockázati tőketársaságok soha - néha - gyakran 1,16 Inkubátorházak soha - néha - gyakran 1,07 Iparági vagy klaszterszintű szervezetek soha - néha - gyakran 1,39 Üzleti tevékenységet segítő központok(angyalok soha - néha - gyakran 1,31 Más intézmények, szervezetek soha - néha - gyakran 1, Az üzleti hasznosítás hány %-ban történik kizárólag cégen belül ? %, %, %, % 3,20
44. Összességében mennyire elégedettek Önök ezen intézmények hatásával az innovációs folyamatra ? Intézmények a régióban, amelyek segítik a termékfejlesztési folyamatot EgyetemekElégedett Értékelhetetlen 5,01 Állami főiskolákElégedett Értékelhetetlen 5,16 Állami vagy magán kutatóintézetekElégedett Értékelhetetlen 5,20 Régióbeli vevőkElégedett Értékelhetetlen 4,66 Az Önök iparágához tartozó cégekElégedett Értékelhetetlen 4,81 Régióbeli beszállítókElégedett Értékelhetetlen 4,70 Kockázati tőketársaságokElégedett Értékelhetetlen 5,39 InkubátorházakElégedett Értékelhetetlen 5,64 Iparági vagy klaszterszintű szervezetekElégedett Értékelhetetlen 5,07 Üzleti tevékenységet segítő központok (angyal)Elégedett Értékelhetetlen 5,06
45. Mennyire segítik az alábbi regióbeli intézmények a vállalkozókat abban, hogy értékes üzleti kapcsolatokat alakítsanak ki, illetve, hogy használható üzleti tanácsokat kapjanak ? Egyetemekről kiinduló hálózati szerveződések 1Egyáltalán nem - 2 Kissé - 3 Segítőkész -4 Nagyon - 5kieMelkedően 1,60 Egyetemi technológiai transzfer irodák Egyáltalán nem - Kissé - Segítőkész - Nagyon - kieMelkedően 1,51 Regionális ipartestületek, klaszter szervezetek Egyáltalán nem - Kissé - Segítőkész - Nagyon - kieMelkedően 2,01 Nemzeti kereskedelmi szervezetek, kamarák Egyáltalán nem - Kissé - Segítőkész - Nagyon - kieMelkedően 2,13 Gazdaságfejlesztési szervezetek Egyáltalán nem - Kissé - Segítőkész - Nagyon - kieMelkedően 2,22
46. Mennyire segítik a következő régióbeli intézmények a már működő vállalkozásokat a növekedésüket előmozdító kapcsolatépítésben és információ szerzésben ? Egyetemekről kiinduló hálózati szerveződések 1Semennyire - 2Kissé - 3sEgítőkész - 4Nagyon - 5Kiemelkedően 1,57 Egyetemi technológiai transzfer irodák Semennyire - Kissé - sEgítőkész - Nagyon - Kiemelkedően 1,48 Regionális ipartestületek, klaszter szervezetek Semennyire - Kissé - sEgítőkész - Nagyon - Kiemelkedően 1,78 Nemzeti kereskedelmi szervezetek, kamarák Semennyire - Kissé - sEgítőkész - Nagyon - Kiemelkedően 2,06 Gazdaságfejlesztési szervezetek Semennyire - Kissé - sEgítőkész - Nagyon - Kiemelkedően 2,15
III. Gazdasági és üzleti kérdésekre vonatkozó attitüdök 53. A cégek közti erőteljes helyi verseny elősegíti az innovációt.nem értek egyet egyetértek4,82 Mely állítások jellemzőek a klaszterben résztvevő cégekre ? Általában a klaszterben résztvevő cégek… 65….innovációs tevékenysége nem különbözik a klaszteren kívüliekétől. nem értek egyet egyetértek 3,58
Elhelyezkedés és innováció 67. Mennyire befolyásolja előnyösen az Önök innovációs képességét cégük (telephelyük) földrajzi elhelyezkedése ?Egyáltalán nem - Kissé - eLőnyös - Nagyon - Rendkívül3, A következő 5 évben mennyire befolyásolja előnyösen az Önök innovációs képességét cégük(telephelyük) földrajzi elhelyezkedése ?1 Egyáltalán nem - 2 Kissé - 3eLőnyös - 4 Nagyon - 5 Rendkívül2,94
71. Most melyik az a három legfontosabb ok, ami miatt az Önök cége a Közép-mo-i régióban tevékenykedik? A regionális K+F központok közelsége A következő öt évben melyik 5 legfőbb akadályát látja, hogy cége a régióban növekedjen? A regionális K+F központok közelsége27
V. Kormányzati prioritások a következő 5 évre 85. Kormányzati támogatás speciális kutatóintézetek, laboratóriumok alapításához. Egyáltalán nem - Kissé - Fontos - Nagyon - Rendkívül2, Kormányzati szervek, az ipar és az egyetemek partnerségének katalizálása. Egyáltalán nem - Kissé - Fontos - Nagyon - Rendkívül2, Egyetemi kutatások támogatásának növelése. Egyáltalán nem - Kissé - Fontos - Nagyon - Rendkívül2,41
125. Iparági versenytársaikhoz viszonyítva hogyan jellemezhetők az Önök K+F-re fordított kiadásai ? Sokkal kevesebbet költünk(%-ban) 26 Kicsit kevesebbet költünk 18 Kb. ugyanannyit költünk 51 Kicsit többet költünk 13 Sokkal többet költünk 8 Nem tudom/nem értelmezhető 87