A szervezetek és az újfajta munkahely koncepciója

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
1. ELŐADÁS.
1. előadás.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Szervezeti formák 1. rész
Egyéni döntések a szervezetben
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A szervezeti felépítés definíciója
A HEM kialakulása és fejlődése
Tanuló szervezet.
Bauer András - Berács József:
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A piac és a piacgazdaság
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A szervezetek és az újfajta munkahely koncepciója Vezetés szervezés BA Pécs

Az óra célja: A szervezet fogalmának meghatározása, a menedzsment fogalmának meghatározása, a menedzser fogalmának értelmezése, a 21. századi munkahelyek jellegzetességeinek bemutatása, a menedzseri problémák típusainak bemutatása A tudásmenedzsment értelmezése

A menedzsment örökzöld dilemmái 1. Centralizáció vagy decentralizáció 2. Kontroll vagy elkötelezettség 3. Funkcionalitás vagy hierarchia 4. Stabilitás vagy változás 5. Integráció vagy differenciálódás ?

Szervezetek és a változó munkahely közös célért munkamegosztásban dolgozó emberek összessége Olyan termékeket /szolgáltatásokat állít elő, amelyek bizonyos fogyasztói igényeket elégítenek ki A szervezet mint rendszer rendszer: egymással összefüggő elemek összessége, melyek összehangoltan működnek egy adott cél érdekében a szervezet nyílt rendszer - a bekerülő nyersanyagot és erőforrásokat átalakítja és kibocsátja

A szervezet nyílt rendszer A környezet felhasználja: A szervezetben: A környezet biztosítja az: Erőforrásokat: Munkaerő Pénz Nyersanyag Technológia Információ Az előállított készterméket vagy szolgáltatást A munkafolyamatok ezeket átalakítják A fogyasztó vagy ügyfél véleménye

A szervezet teljesítménye Ahhoz, hogy a szervezet jól teljesítsen értéket kell előállítania Termelékenység: a munkateljesítmény mennyisége és minősége a felhasznált erőforrások figyelembe vételével Egyéni, csoport, vagy szervezeti szinten mérhető A teljesítmény hatékonysága: a felhasznált erőforrások és az előállított termékek mennyiségét méri A teljesítmény hatásossága: egy feladat kimenetét vagy egy cél megvalósítási fokát fejezi ki és közvetlenül a fogyasztók elégedettségének irányában hat

A termelékenység és a szervezet teljesítménye Hatásos de nem hatékony Célokat elérték de: Erőforrásokat pazarolják Hatékony és hatásos Célokat elérik Nincs pazarlás Jó termelékenység Megfelelő A cél elérése Nem hatékony és nem hatásos Célokat nem érik el Pazarolnak Hatékony de nem hatásos Pazarlás nincs ugyan de A célokat nem érik el Gyenge Erőforrás felhasználás Sikertelen Sikeres

Hogyan változnak a szervezetek? Minőség: TQM Teljeskörűség Minőség Menedzsment Definíció TQM: Menedzsment irányzat, amely a minőséget tekinti központi kérdésnek A vállalat minden munkatársának elkötelezettségét várja el Technológia Virtuális vállalatok

Menedzserek és munkahelyük Az az ember, akik mások munkáját segíti és felelős is érte Menedzsment: Az erőforrások felhasználását és a szervezeti célok elérését tervező, szervező és irányító folyamat A menedzserek típusai: Felsőszintű – top Középszintű Project menedzser Csoportvezető

A menedzserek típusai 1 Vonal – line „Staff” Funkcionális A szervezet tevékenységében a közvetlen termék, vagy szolgáltatás előállításban vesznek részt „Staff” Speciális tudásukkal segítik a termelő-szolgáltató dolgozók munkáját (személyzetis) Funkcionális Egy bizonyos vállalati tevékenységi területért felel –marketing, pénzügy, számvitel

A menedzserek típusai 2 Általános (general) menedzser összetett, többfunkciós egységek munkájáért felel Közszféra -non profit szféra a menedzsert adminisztrátornak - ügyintézőnek hívják - pl. köztisztviselők

A menedzseri teljesítmény Beszámoltathatóság - felelősség vállalási kötelezettség Munkahelyi életminőség (QWL) a dolgozók általános munkahelyi tapasztalatai

A menedzseri munka változó jellege Fogyasztók és ügyfelek Kiszolgál! Végrehajtó alkalmazottak Csoportvezetők és menedzserek Támogat Felsővezetők Támogat

A menedzsment funkciói Tervezés Ellenőrzés Menedzsment Szervezés Vezetés

A mintzbergi menedzseri szerepek 1 Hogyan viselkedik a menedzser a többi emberrel szemben - személyek közötti szerepek Nyilvános megjelenések szerepe - „jelkép” (figurehead) Vezető - (leader) Kapcsolatteremtő és ápoló (liaison)

A mintzbergi menedzseri szerepek 2 Hogyan szerez, dolgoz fel és továbbít információt a menedzser - információs szerepek Információgyűjtő - (monitor) Információ elosztó - (disseminator) Szóvivő - (spokesperson)

A mintzbergi menedzseri szerepek 3 Hogyan használja fel a menedzser az információt a döntési folyamatában Vállalkozó - (entrepreneur) Zavarelhárító - (disturbance handler) Erőforrás-elosztó -(resource allocator) Tárgyaló - (negotiator)

Alapvető menedzseri kézségek 1 Jártasság: az a képesség, hogy a tudást olyan cselekvéssé tudjuk átalakítani, amely a kívánatos teljesítményhez vezet Robert L. Katz három alapvető menedzseri kézség technikai szociális intellektuális

Alapvető menedzseri kézségek 2 Technikai készség: -alsó szintű menedzserek az a képesség, hogy speciális szaktudást tudjon a menedzser egy bizonyos problémára alkalmazni (pl. adóbevallás elkészítése) Szociális készség: - minden menedzser együttműködési készség a többi emberrel Intellektuális képesség: - felső szintű menedzserek koherens gondolkodás, analitikus képesség, szintetizáló képesség

A munka a 21. században 1 Globális gazdaság globalizáció: a világot átfogó, egymással kapcsolatban levő áramlata az: erőforrásoknak, termékpiacoknak és a versenynek globalizáció: a társadalmi kapcsolatok intenzív kiterjedése az egész világra olyan módon, hogy távoli helységek szoros kapcsolatba kerülnek egymással, egymástól messze lévő helyeken történő események alapvetően befolyásolnak távoli történéseket globalizáció: „a távolság halála”

A munka a 21. században 2 Kiszervezés (outsourcing) Szerződéses modell, melyben külső feleket bevonnak a vállalat stratégiai céljainak megvalósításába Leggyakrabban: HR Adminisztráció Pénzügyek Könyvelés Beszerzés, ügyfélszolgálati központok (call center)

A munka a 21. században 3 Insourcing Az outsourcing ellentéte Okai: Túlzott függőség megszüntetése Kockázatok csökkentése Hatékonyság növelése

A virtuális vállalatok Definíció: Kizárólag szerződéses kapcsolatok alapján létrejövő hálózatok Összekapcsolnak: Emberi erőforrásokat Szervezeti formákat Információ és kommunikáció technológiai hálózatokat (Internet) Prioritás: rugalmasság Identitás: kevésbé lényeges

A vállalatközi kapcsolatok kiterjedése Stratégiai szövetségesek hagyományos adás-vételi szerződések (franchise, stb.) leányválla- latok, felvásár- lások, összeolvadás ok kisebbségi tőke- befektetések, közös vállalatok nem hagyományos adás-vételi szerződések (közös K+F, gyártás, szerviz, stb.)

Stratégiai szövetségek irányai és a lehetséges partnerek a vállalat és alapvető tevékenysége szállítók közvetlen és potenciális versenytársak más szektor vállalatai lokális stratégiai partnerek diagonális szövetség vertikális szövetség komplementer szövetség nem versenytársak között vevők horizontális szövetség

Karrier a 21. században Charles Handy 8 órás munkaidőben dolgozók Részmunkaidős dolgozók Szerződésesdolgozók

Etika és etikus viselkedés azon erkölcsi elvek összessége, melyek meghatározzák, mi a „helyes „ és „helytelen” az emberek viselkedésében Enron, WorldCom az üzleti életben? „corporate governance” - felelős vállalatirányítás

Új értékek a foglalkoztatásban 1 A munkavállaló védelme: Azonos esélyek a munkavállalás területén Egyenlő bánásmód a munkahelyen A munkaerő bevonása Szexuális zaklatástól való védelem A munkahely megbízhatósága Egészséges és biztonságos munkahely biztosítása

Új értékek a foglalkoztatásban 2 A munkaerő sokszínűsége A szervezet dolgozói eltérő demográfiai jellemzőkkel rendelkeznek Kor, nem, faj, nemzetiség, fizikai jellemzők alapján

Új értékek a foglalkoztatásban 3 A munkaerő sokszínűsége előítélet: negatív, irracionális viselkedés a „másfajta” emberrel szemben hátrányos megkülönböztetés: aktívan akadályozza a kisebbségi csoportok tagjait a szervezeti tagság előnyeinek kihasználásában üvegplafon hatás: láthatatlan „sorompó” mely behatárolja a nők és más kisebbségi csoportok tagjait karrierjük előrehaladásában

Új értékek a foglalkoztatásban 4 Információs és technológiai változások számítógép Internet kommunikációs technológiai változások

A menedzseri problémák típusai Strukturált problémák: Gyakoriak, egyszerűek, egyértelműek Programozott döntésekkel megoldható Nem strukturált problémák: Nem egyértelmű, összetett, kevés az információ róla Újszerű megoldásokat igényel Nem programozott döntésekkel oldható meg

A döntéshozás és a problémamegoldás környezete kiszámítható környezet a döntéshozó ismeri a lehetséges alternatívákat és azok kimenetét kockázatos környezet a döntéshozó valószínű- séget rendel az alternatívák- hoz és a kimenetükhöz bizonytalan környezet a döntéshozó nem ismeri az összes alternatívát

A menedzseri problémakezelés 3 alaptípus: a problémákhoz való viszonyuk alapján Problémakerülő Problémamegoldó Problémakereső 2 alaptípus: a gondolkodás módja alapján: Szisztematikus Intuitív

Szervezeti tanulás 1 Tanuló szervezet: Peter Senge A múlt tapasztalataira építve, az emberek, értékek, rendszerek erejénél fogva képes folyamatosan változni és javítani teljesítményét Peter Senge A tanuló szervezetek öt fő alkotóeleme Mentális modellek Önfejlesztés Rendszerszerű gondolkodás Közös elképzelés Csoportos tanulás

Szervezeti tanulás 2 Élethosszig tartó tanulás Tudásmenedzsment Definíció: a versenyelőny elérése érdekében a szervezetek tudást hoznak létre, rendszerezik és megosztják azt Chief Knowledge Officer

Összefoglalva A munka világa és a szervezetek lényeges változáson mentek keresztül a 21. század eljövetelével A szervezet közös munkamegosztásban dolgozó emberek nyílt rendszere A menedzsment folyamatát 4 alapvető részre lehet osztani: tervezés, szervezés, vezetés, ellenőrzés A menedzseri szerepköröket három kategóriába lehet sorolni A menedzsereknek három alapvető jártassággal kell rendelkezniük: technikai, szociális, intellektuális