DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
európai parlamenti képviselő
Advertisements

Az SPS rendszer magyarországi bevezetése
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
KAP Összeállította: Németh Tamás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Költségvetés ,3 milliárd forint agrár-és vidékfejlesztésre.
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
K ÖZÖSSÉGI AGRÁRPOLITIKA, FEJLESZTÉSEK ÉS TÁMOGATÁSOK K ÉSZÍTETTE : PALÁDI P ÉTER.
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
Az SPS-re való átállás jogi szempontjai Dr. Mikó Zoltán
Az MVH feladatai az SPS rendszer bevezetésében
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
Az öntözés hazai szerepe, jelentősége
KAP reformok (folytatás)
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Származás, minőség- és eredetvédelem. Földrajzi árujelzők kialakulása.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Nagyvállalati projektmenedzsment megoldás a Fővárosi Vízművek Rt.-nél Előadó: Fritsch Róbert CIO, Fővárosi.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA HATÁSÁNAK VIZSGÁLATA A MAGYAR AGRÁRSZERKEZETRE.
Gabonaágazat Készítette: Keszthelyi Krisztián.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
SPS törvény és végrehajtási jogszabályok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
A kölcsönös megfeleltetés jogi háttere és alapelvei Bögréné Bodrogi Gabriella osztályvezető, szakmai főtanácsadó Stratégiai Főosztály március
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot előírásai
A különleges tejtámogatás
Zöldség, gyümölcs és dohány szerkezetátalakítási támogatás Dr. Fekete István Vidékfejlesztési Minisztérium.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Mezőgazdaság és élelmiszeripar EU kvóták Nyomztatható változat Veled Európa, de nélküled EU!
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
Folyósítási feltételek Nyilatkozat: földterület nagysága, termelt növények élőállat fajta, korcsoport, egyedi azonosítók naprakéyz nyilvántartást.
Az intervenciós rendszer Piacszabályozási mechanizmus.
SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Magyar Szója Nonprofit Kft.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
Vendégh Edit A KAP reform legtöbbet emlegetett eleme: a zöldítés
A szántóföldi növények piacszabályozása
Románia mezőgazdasága
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
Az agrárágazat aktualitásai
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
Az agrártámogatások új rendszere
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A KÖZJOGI SZERZŐDÉSEK.
Angyal László főosztályvezető november 16..
LATIN-AMERIKA GAZDASÁGA
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság A SAPS és Top-Up kifizetések szabályrendszerének háttere, az SPS rendszerre történő átmenet lehetőségei és változatai DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság BORI Tamás tamas.bori@ec.europa.eu

Tartalom A Közvetlen Támogatások Rendszere (SPS) Egységes Területalapú Támogatási Rendszer (SAPS) Áttérés a SAPS-ról az SPS-re

II. Közvetlen támogatások – SPS (1) Alapelvek: Az általános alapelv: támogatások elválasztása a termeléstől 2005 január 1-jével kezdődően A legtöbb közvetlen támogatás az Egységes Támogatási Rendszerbe (SPS) kerül Átmeneti időszak lehetősége legkésőbb 2007-ig A mezőgazdasági termelő támogatási jogosultságot kap a referencia időszak (2000-2001-2002) alatt kapott közvetlen támogatások alapján (történelmi modell)

II. Közvetlen támogatások - SPS (2) Végrehajtási modellek: Referencia időszakon alapuló „Történeti” modell: alap modell A jogosultságok kiutalása a termelő egyedi a referenciai dőszakra megállapított referencia összege alapján Regionális végrehajtás: egyszerűbb modell Jogosultság kiutalása minden termelő számára Támogatás azonnali és jelentős újraelosztásával jár Hibrid modell: két modell kombinációja A támogatási jogosultságok értéke két összetevőből áll. Regionális átlagérték A termelő referencia időszakára megállapított referencia összeg

II. Közvetlen támogatások - SPS (3) További lehetőségek: Részleges végrehajtás Szabad választáson alapuló kizárás Egyéb támogatási rendszerek

II.1. Részleges végrehajtás (1) Szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás Max 25%-ig a szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás esetében (kivéve a kötelező területpihentetésre vonatkozó támogatást) vagy Max 40%-ig a durumbúzára vonatkozó támogatási pótléknak Juh- és kecskefélékre vonatkozó támogatás Max 50%-ig a juh és kecskefélékre vonatkozó támogatás esetében

II.1. Részleges végrehajtás (2) Marha és borjúhúsra vonatkozó támogatás Max 100%-ig a borjúra vonatkozó vágási támogatás esetében Továbbá Max 100 %-ig az anyatehénre vonatkozó támogatás esetében és Max 40%-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó bágási támogatás esetében vagy Max 100 %-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó bágási támogatás esetében Max 75 %-ig a hímivarú szarvasmarhára vonatkozó különleges támogatás esetében

II.1. Részleges végrehajtás (3) A komló támogatás Max 25%-ig a komlóra vonatkozó támogatás esetében Különleges gazdálkodási formák és különleges minőség előállításának támogatása A nemzeti felső határba bevont egyes ágazatokra vonatkozó támogatás max 10%-a erejéig kiegészítő támogatás formájában Különleges gazdálkodási formák, amelyek fontosak a környezet védelme vagy javítása, illetve a mezőgazdasági termékek minőségének és forgalmazásának javítása szempontjából

II.3. Egyéb támogatási rendszerek fejezet: különleges minőségű durum búzára vonatkozó támogatás fejezet: fehérjenövényekre vonatkozó támogatás fejezet: rizsre vonatkozó termény specifikus támogatás fejezet: héjas gyümölcsökre vonatkozó területalapú támogatás fejezet: energianövényekre vonatkozó támogatás fejezet: keményítőgyártásra szánt burgonyára vonatkozó támogatás fejezet: tejtámogatás és kiegészítő (2007-ig) fejezet: szántóföldi növényekre vonatkozó regionális külön támogatás

II.3. Egyéb támogatási rendszerek fejezet: vetőmagra vonatkozó támogatás fejezet: szántóföldi növényekre vonatkozó területalapú támogatás 10a fejezet: gyapotra vonatkozó termény specifikus támogatás 10b fejezet: olíva ültetvényekre vonatkozó támogatás 10c fejezet: dohányra vonatkozó támogatás fejezet: juh és kecskefélékre vonatkozó támogatás fejezet: marha- és borjúhúsra vonatkozó támogatás fejezet: nagymagvú hüvelyesekre vonatkozó támogatás

III. Egységes Támogatási Rendszer – SPS - alapelv Elválasztás a termeléstől = termelőnek juttatott támogatás termelési kötelezettség nélkül viszont a támogatott területet jó mezőgazdasági és ökológiai állapotban kell tartani Kölcsönös megfeleltetésben foglalt kötelezettségek teljesítése

III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS A termelő támogatási jogosultságot kap: A jogosultság által rögzített támogatás összegét a jogosultságok számával megegyező támogatásra jogosult területtel lehet igénybe venni Jogosultság átruházható (eladás, bérbe adás, öröklés) területtel vagy terület nélkül)

III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS Támogatási kérelem benyújtása Nemzeti felsőhatár Regionális felosztás (Tagállam <1 millió jogosult hektár = 1 régió) : opció. Több régió esetén a nemzeti felsőhatár felosztása a régiók között Nemzeti Tartalék

III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS A termelő támogatási jogosultságainak száma: „Az SPS végrehajtásának első évében jelentett támogatható hektárszám” (pl. 1 ha = 1 jogosultság) Támogatási jogosultság értéke: „Nemzeti felsőhatár/összes támogatható hektár az SPS alkalmazásának első évében”

III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS Támogatható hektárszám: A mezőgazdasági üzem szántóföldből és állandó legelőből álló földterülete, Komló és olivanövény (bizonyos feltételek mellet) Nem jogosult: az állandó kultúrák, erdők vagy nem mezőgazdasági tevékenység céljára használt területeket

III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS Gyepterület vagy állandó legelő megkülönböztetése eltérő jogosultsági érték meghatározásával Területpihentetési támogatás iránti jogosultság Száma = az első évben deklarált támogatható hektárszám * területpihentetési ráta Értéke = támogatási jogosultság regionális átlag értéke Területpihentetés kistermelőknek nem kötelező

III.1. Közvetlen támogatások fokozatos bevezetése: A közvetlen támogatások fokozatos bevezetésének ütemezése: 25% 2004 -ben 30% 2005 -ben 35% 2006 -ban 40% 2007 -ben 50% 2008 -ban 60% 2009 -ben 70% 2010 -ben 80% 2011 -ben 90% 2012 -ben 100% 2013 -ban

III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS) A Csatlakozási Szerződésben felkínált választási lehetőség; Az összes mezőgazdaságilag hasznosított területre kiterjedő egységes területalapú támogatás, az összes közvetlen támogatásból (EU-25-30-35%) képzett pénzügyi boríték szétosztása alapján; Nincs termelési kötelezettség (a támogatás a termeléstől független), de a területet „a környezet védelmével összhangban lévő jó mezőgazdasági állapotban kell tartani”; Nincs területpihentetési kötelezettség; Eredetileg 3+2 éves időszakra választható, 2006 végén kiterjesztve 2010 (2011 BG és RO) végéig

III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS) A SAPS támogatás kiszámítása: nemzeti támogatási boríték képzése (GOFR, rizs, durumbúza, fehérje- növények,hüvelyesek, dohány, komló, szárított takarmány, vetőmag, héjas gyümölcsűek, speciális húsmarha-, húshasznú tehén-, vágási-, extenzifikációs-, szarvasmarha kiegészítő-, juh és kecskeprémium, tejtermelés közvetlen támogatása) – ahogy a normál rendszerben, a bázisterület és referenciahozamok, illetve az elfogadott kvóták alapján járna

III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS) Az összeg elosztása a mezőgazdasági hasznosítású területtel: azok a területek, amelyek „2003. június 30-án megfelelő kultúrállapotban tartott mezőgazdasági hasznosítású területnek minősülnek, függetlenül attól, hogy ebben az időszakban művelés alatt álltak-e…” „…mezőgazdasági hasznosítású terület a szántóterületek, állandó gyepterületek, állókultúrák és konyhakertek területének összessége…” „…a kritériumoknak megfelelő valamennyi mezőgazdasági parcella támogathatónak minősül…”

III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS) Az összeg elosztása a mezőgazdasági hasznosítású területtel: hektáronkénti maximális SAPS kifizetés A területet és a hektáronkénti támogatási összeget előre rögzíteni kell (a Bizottság jóváhagyja) – ezt használják a maximális „top-up” összegek számításához is A terület túllépése esetén arányos visszaosztás A terület alulbecslése esetén a keret egy része elvész (de Magyarország pl. folyamatosan túllépi)

III.2. SAPS A közvetlen kifizetések felváltása az egységes területalapú támogatással SAPS-ot alkalmazók Ciprus Cseh Köztársaság Magyarország Lettország Litvánia Lengyelország Szlovák Köztársaság Észtország Bulgária Románia nem SAPS-ot alkalmazók Málta Szlovénia

Összehasonlítás: főbb szabályok (1) SAPS Átmeneti (2010 ill. 2011) azután SPS Területalapú kifizetés (nincs jogosultság, jogosultságok átruházása, nemzeti tartalék) Egy összeg (éves pénzügyi boríték és a SAPS mezőgazdasági terület hányadosa) SPS Átmeneti időszakot (2005-2006) követően végleges Területalapú kifizetés (támogatási jogosultság alapján) Összeg változó (történeti/regionális modell szerint)

Összehasonlítás: Főbb szabályok (2) SAPS Jogosult terület: szántóterületek, állandó gyepterületek, állókultúrák és konyhakertek (azaz „mezőgazdasági hasznosítású terület”) „Mezőgazdasági hasznosítású terület” 2003. június 30-án jó mezőgazdasági állapotban tartott része Objektív kritérium alapján kiigazított: 1 hektár minimális gazdasági méret (objektív kritérium) Területhasznosítás: termelés és termelési tényezők alkalmazása nem kötelező. Bármilyen mezőgazdasági célra használható SPS Jogosult terület: szántóterület és állandó gyepterület De SAPS után opció: „Mezőgazdasági hasznosítású terület” azon része amely 2003. június 30.-án jó mezőgazdasági állapotban tartott 0.3 ha minimális támogatható terület nagyság De SAPS után opció: 1 hektár minimális gazdasági méret (objektív kritérium) Területhasznosítás: pihentetési kötelezettség, gyepterület korlátozás, Zöldség és gyümölcs (csak regionális modellben korlátozottan)

Összehasonlítás: Főbb szabályok (3) SAPS Kölcsönös megfelelés Jó mezőgazdasági és ökológiai állapot.: igen Jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények: opcionális 2005-től, de kötelező 2009-től SPS Kölcsönös megfelelés Jó mezőgazdasági és ökológiai állapot: igen Jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények: kötelező, 2005-2007 között fokozatosan kerül bevezetésre

SAPS támogatás 2006-ban

III.3. A SAPS támogatások 30%-os nemzeti kiegészítése (TOP-UP) A Csatlakozási Szerződés lehetőséget ad a közvetlen támogatások nemzeti kiegészítésére (TOP-UP) (100%-ban tagállami, vagy részben az EU vidékfejlesztési keret átcsoportosításából) az EU támogatási szint maximum 55-60-65-70-80-90-100%-ig vagy a 2003-ban érvényes tagállami KAP-típusú támogatás 110%- áig Nemzeti kiegészítő támogatásban csak a normál EU rendszerben közvetlen támogatásra jogosult ágazatok részesülhetnek A termelőnek illetve az adott ágazatnak kifizetett közvetlen kifizetések teljes összege nem haladhatja meg a fentiek alapján meghatározott támogatási szintet.

III.3. A SAPS támogatások 30%-os nemzeti kiegészítése (TOP-UP) A Tagállam dönt a támogatandó ágazatokról (KAP keretein belül), valamint az ágazati borítékok összetételéről (pl. szántóföldi borítékban GOF, vetőmag, dohány). Az egyes borítékokból le kell vonni a SAPS alapján kifizetett összeget, csak a fennmaradó összeg fizethető ki TOP-UP-ként („állatos” top-up esetében becsült takarmánytermő terület) A TOP-UP 100%-os nemzeti finanszírozása esetén a támogatás nemzeti támogatásnak minősül, azaz a tagállam határozza meg a feltételeket, de a Bizottság jóváhagyása szükséges be kell tartani a Bizottsági határozatban előírt „plafont”

III.3. TOP-UP - változások 2007-től 2007-től véget ér az SPS bevezetésére fennálló átmeneti időszak – a támogatások nagy része termeléstől leválasztott formában kifizethető csak illetve részben termeléshet kötötten Ezt a szabályt alkalmazni kell a top-up-ra is: Kiegészítő nemzeti támogatásban csak az EU-ban meglévő közvetlen támogatás részesíthető és csak az EU-ban meglévő mértékig, azaz: - minden támogatás leválasztható a termeléstől - termeléshez között top-up csak olyan ágazatban adható, ahol az SPS megengedi és csak akkora (%-os) mértékben

II.1. Részleges végrehajtás (1) Szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás Max 25%-ig a szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás esetében (kivéve a kötelező területpihentetésre vonatkozó támogatást) vagy Max 40%-ig a durumbúzára vonatkozó támogatási pótléknak Juh- és kecskefélékre vonatkozó támogatás Max 50%-ig a juh és kecskefélékre vonatkozó támogatás esetében

II.1. Részleges végrehajtás (2) Marha és borjúhúsra vonatkozó támogatás Max 100%-ig a borjúra vonatkozó vágási támogatás esetében Továbbá Max 100 %-ig az anyatehénre vonatkozó támogatás esetében és Max 40%-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó bágási támogatás esetében vagy Max 100 %-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó vágási támogatás esetében Max 75 %-ig a hímivarú szarvasmarhára vonatkozó különleges támogatás esetében

III.3. TOP-UP - változások 2007-től Példák: Gabona boríték: Szántóföldi növények (max 25 %) Fehérjenövények (max 100 %) Vetőmag (max.100%) Opciók: 1. Mivel „vegyes” boríték, eredeti összetételben csak termeléstől elválasztva adható a top-up (pl. a 2006-os év gabona top-up arányában, függetlenül a 2007-es termeléstől) 2. Boríték „szétszedése” és pl. külön fehérjenövény- és vetőmagboríték 100%-ban termeléshez kötötten, és külön szántóföldi boríték, ahol a termelő a boríték 25%-ának arányában termeléshez kötötten kapja a támogatást, a fennmaradó részt a referenciaidőszak (pl. 2006) arányában termeléstől függetlenül, de kaphatja a gabona top-up teljes összegét is termeléstől függetlenül. 3. Stb…

III.3. TOP-UP - változások 2007-től Példák: Szarvasmarha boríték: Vágási prémium felnőtt (max 40 %) Vágási prémium borjú (max 100 %) Speciális húsmarha és kiegészítő prémium (csak szétválasztott formában) Opciók: 1. Mivel „vegyes” boríték, eredeti összertételben csak termeléstől elválasztva adható a top-up (pl. a 2006-os év szarvasmarha top-up arányában, függetlenül a 2007-es termeléstől) 2. Boríték „szétszedése” és pl. külön felnőtt vágási prémium 40%-ban termeléshez kötötten, külön borjú vágási prémium 100%-ban termeléshez kötötten, a fennmaradő speciális húsmarha és kiegészítő prémium pedig a referenciaidőszak (pl. 2006) szarvasmarha top-up arányában. 3. Stb…