Váci agglomeráció kistérségi tájékoztató VÁC

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Dél-Alföldi régió Ivóvízminőség-javító Program Mórahalom, július 02.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Felzárkózás, infrastruktúra fejlesztés, uniós források felhasználása március 12. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
műszaki osztályvezető
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Közép-magyarországi régió Budapest régióPest megye régió TERÜLETI STATISZTIKAI MÓDOSÍTÁS ARÁNYOSÍTÁSFORRÁSFELTÁRÁS.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Lovas Attila igazgatóKÖTIVIZIG Duna térségi programalkotó tanácskozás, Érd, június 07.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
A kerékpáros turizmus előnye, haszna közvetlen EU-s támogatások, EuroVelo-hálózat Balatonkenese, Csikai Mária
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
7. Bajai Gabona Partnerség Baja, Június 04.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TOP vas megyei aktualitásai
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Előadás másolata:

Az EUDRS felhasználása a a Vác-kistérség közösségi közlekedése fejlesztésére Váci agglomeráció kistérségi tájékoztató 2011.02.23. VÁC Götz Sándor okl. hajómérnök, gazdasági mérnök Eötvös Lóránd-díjas Duna-Express Konzorcium gotz.sandor@abszolut.eu

A hazai célok uniós egyeztetésén keresztül lehetséges jövőnk fenntartható fejlődése A Duna hajózása olyan fejlesztést jelentsen, amely a hazai környezetvédelmi feltételeket és gazdasági fellendülést is szolgálja, a NATURA-2000 feltételei mellett, a 2010-es „Zágrábi Megállapodás” szerint A fejlesztések együtt járjanak az árvíz, ivó-víz, és a területfejlesztési komplex célokkal, szolgálják a környező országokat is A hajózás gazdaságossága, és versenyképessége a 20/20/20-nak megfelelő hajópark fejlesztését is szolgálja A fejlesztések eredményeként jelentse a közvetlen gazdasági fellendülés hátterét, egyben az új munkahelyek megteremtését Együtt járjon az Új Széchenyi-Terv végrehajtásával Adjon új esélyt az ország felemelkedésére

Magyarország a víziút közepén Kulcs-szerepet tölt be a teljes Duna hajózhatóságában Az EU többségének célja a Duna akadályok nélküli hajózása

A hazai Duna a turizmus, és a helyi gazdaság fejlődése céljait szolgálja A települések és a főváros gyors és biztonságos közlekedési kapcsolata, a saját gépkocsik használata nélkül, vízi-útra áttérve A helyi, és helyközi látogatók fogadása és a turizmust szolgáló vállalkozások fejlődése Több település együttműködése a termékek és szolgáltatások területi cseréjében A helyi ellátás fejlesztése a környezeti kapcsolatokkal Új vállalkozások és szolgáltatások generálása Új munkahelyek teremtése Határon túli rendszeres kapcsolatok kiépítése

Dunakanyar légifotó

Komáromi híd

Budapest

Baja

Az EUDRS 2011-es javasolt aláírására kitűzött 11 célrendszere A magyar Elnökség alatti aláíráskor védnökséget vállal a régió vizes projektjei felett Gyorsforgalmi közút/vasúti/vízi összeköttetések EU É/D irányában A Duna hajózhatósága Energiabiztonság Kultúra és turizmus A vízminőség védelme (hazai felügyelet) Árvíz/aszály védelelem megoldása (hazai felügyelet) A KKV-k versenyképessége Tudásbázisú társadalom Emberi Invesztíció Intézmények felállítása Biztonság a makro-régióban

A Duna és a hazai folyószakasz jellemzése, és problémái A Duna a DMR-csatornával együtt közvetlen kapcsolat a Fekete és Északi tengerek között A Duna teljes hossza: 3500Km. A hazai Duna-szakasz hossza: 417Km. A főág mélysége az alapmérce 0,790 m-nél 2,5m A vízszint legnagyobb változása kb.3,93-7,71m között A folyó legnagyobb szélessége a fővárosnál:1200 m A legkisebb folyószélesség a fővárosnál: 290 m (Erzsébet híd) A Duna hazai szakasza a leginkább elhanyagolt, az árvízvédelem, a hajózás és a környezeti hatások szempontjából is (több mint 30 helyen igényel beavatkozást) A folyó 75-80%-a a Natura-2000 területével érintett. Dunaföldvártól délre erős medersüllyedés!(megállítása kiemelten fontos, ivóvíz bázis! Főági gázlók, öntözés) Bős alatt vizsgálni a medermélyedés megállítását, a környezeti hatásokkal összhangban.

A fővárosi folyószakasz alig kihasznált A Duna menetrendi személyhajózása megszűnt, teherhajózása az 1970-előtti forgalom 3%-ára csökkent, A közösségi közlekedés a folyón megszűnt. Egyedül a nemzetközi szállodahajók közlekedése jellemzi, a hazai teherhajózás éves növekedése 1-1,5%, míg az EU-ban a fejlődés 6-8%

A Duna kikötői az intermodális logisztikába bekapcsolhatók A Dunameder több mint 30 helyen korlátozza az év felében a teljes terhelésű teherhajózást

A vízállások hatása a hajózásra Évek Átlagos vízállás (cm) Legalacsonyabb vízállás (LKHV) Legma-gasabb vízállás (LNHV) Ingado-zás(cm) 2002 333 143 844 701 2003 197 55 536 481 2004 233 58 488 430 2005 264 84 629 545 2006 276 85 856 771 2007 242 83 689 606 2008 238 96 489 393 A 0-pont a Balti tenger szintje felett 94,98 m-el. Nem hajózható az LNHV 668 cm felett,és LKHV 80 cm alatt. Az utóbbi 7 évben kb.30 nap!

A víziút szűk keresztmetszetei A D-M-R viziút korlátja Straubing-Vilshofen Bécs-Pozsony Bős-Mohács Aldunai szakasz A Straubing-Vilshofen szakaszra készült tanulmányok változatai Aktuális állapot Merülés Hajózási napok Jelenlegi 160 cm 160 A-variáns 180 cm 185 C-variáns 230 cm 290 A tanulmány adataival célszerűen vizsgálatok a további szakaszokra, Az Aldunára a C-variánsra két vízlépcsőt terveznek.

Az EU” közútról a vízre” programja az intermodális logisztikára épít A fővárosi hidakon 500 ezer gépkocsi/nap terhelés van A Duna-parti utak terhelése 700 ezer gk./nap Ebből 35 % 2X naponta végigmegy a városon A teljes ország gk. terhelésének 40 %-a használja fel a főváros 9X30 km-es területét a munkanapokon ezzel A fővárosi közlekedésben a legnagyobb súllyal a személykocsis munkába járás, valamint a helyi áru ellátás szerepel.

Az egyéb agglomerációs logisztika kialakítás lehetőségei hazánkban Győr-Gönyü, és térsége Dunaújváros és térsége Baja és térsége Szeged és térsége Tiszafüred és térsége Új lehetőséget ad a határok megszüntetése az EU-ban, az egyes térségi kapcsolatok újra-építésére a határon túli kistérségek felé!

Az egyes szállítási ágazatok valós hatékonysági arányai Azonos energia felhasználású teljesitmény. Belvíz 25 Vasút 8 Közút 1 Beruházási költség t/Km 6 Szállítási díjbevétel 3,5 11,8 Nemzetgazdasági költség tKm 3 9 Baleseti szám 7 15 Emissziós hatás 10 Munkaigény

A fejlesztést sürgető tényezők Az uniós törekvések az EUDRS-kereteinek felállítására, VII.közlekedési folyosó Az uniós 20/20/20, valamint a „közútról a vízre” program Az árvíz és ivóvíz és energia kérdések hazai és nemzetközi megoldása Az intermodális közlekedési megoldások elsődlegessége, (közvetlen közlekedési kapcsolatok) A fővárosi/nagyvárosi forgalmi csillapítás, és légszennyezés megoldása Az élhető környezet településen belüli biztosítása Az egészséges kapcsolatok helyreállítása a lakókörnyezet és folyók között A vidék és a nagytelepülések összekapcsolása

Mi a Duna szerepe a jövő fővárosa életében A főváros és agglomerációja közötti forgalomban mintegy 10%-os részt vállalni a személykocsis munkába járás kiváltására A szolgáltatással belépni a közösségi közlekedés egységes jegyrendszerébe Részt venni a városon belüli É/D forgalomban az új városrészek bekapcsolására Felújítani a teljes-körű menetrendi kapcsolatokat a folyó mentén a városok között Elindítani a fővárosi ellátásban történő működést, kiszorítani a kamionos árupótlást a belső kerületekből A szolgáltatásokat kiterjeszteni a szezonálisról a teljes évi igények kielégítésére Megteremteni a hajózás és a környezetvédelem együttműködését

Közút- és hajózás megváltoztatandó gazdaságossági viszonya a fővárosban Éves szinten 65.000 kamion marad távol a fővárostól Belső logisztika villamos teherszállító gépkocsikkal Mintegy 3,5 millió/év személykocsi kerülhet a városon kívüli korlátozásra, kulturált közösségi közlekedéssel kiváltva A hajózás energia ellátása biomassza alapon A villamos gépjárműveknél kiemelt K+F+I tevékenység Hazai gyártásban és háttériparban 4-5 000 új munkahely létesülhet A hazai teherhajózásban 6-8000 új munkahelyet adhat

Katamarán gyorshajó a fővárosi agglomeráció kiszolgálására

A szolgáltatások kiterjesztési lehetősége más területi alkalmazásra Mindkét szolgáltatás kiterjesztési lehetősége más agglomerációs területekre Menetrendi kapcsolatok visszaállítása a városközi személyhajózási közlekedésben Hétvégi menetrendi járatok a Bp-Győr, Bp-Dunaújváros-Baja összeköttetésre Modernizált „kofa-hajózás” a primőr és szezonális ellátásra Nemzetközi összeköttetések újra-építése Új konstrukciók bevezetése a Duna teherhajózásának kiszolgálásába a konténeres szállítás, és RO-RO forgalom lebonyolításában az 1500-1800 DWT nagyságrendű korszerű objektumokkal, bekapcsolódás a nemzetközi kamionos tranzit vízre-terelésébe Fentiekkel biztosítani a fenntartható gazdasági és közlekedési fejlődést

Az új hajózási rendszerek várható környezeti hatása Az új hajózási stratégia a gazdaságos, környezetvédelemmel összehangolt alacsony emissziójú hajózást és azt kiszolgáló intermodális eszközöket igényli. Az országos közlekedésben elősegíti az energia takarékosság(20%-os) csökkentését, megújuló energiára előírt legalább 13%-os növelést Visszahat a hajózás, a vízi szakmák, és a gazdaság fejlődésére, a K+F+I hátterének biztosításával Felértékeli az ágazat szerepét a köztudatban Átértékeli a folyam szerepét a nemzetközi kapcsolatokban Jól megfogalmazott vízgazdálkodási feltételek mellett projektjeivel biztosítja a medencében élők fenntartható fejlődését Finanszírozási feltételeivel felszámolhatóak az elmaradt hazai fejlesztések, a környezeti céloknak megfelelően Fejleszti a gazdaságot, és segíti a turizmust

A megoldás és a teljes formavilág Molnár L. Péter ipari formatervező mérnök diplomaterve 2009-ben

A Batthyány-térre tervezett központi hajóállomás

A tervezett közösségi közlekedési szolgáltatások adatai és hatása Megcélzott utasforgalom felfuttatása: 15.000/munkanap indításra/12 hajó 25.000/m.n. öt-hét éven belül/20 hajó 40.000/m.n. tíz éven belül/30-35 hajó Csúcsidős forgalom központi kikötőre 6.000 fő/ó Utas összetételben prioritás a személyautósok kikapcsolása a fővárosból(P+R szolgáltatás a bérlet és jegyrendszerben) A szolgáltatás várhatóan 25-30.000 gépkocsit kapcsol ki a napi ingázásból A bérletben a teljes külső/belső csatlakozások, és parkolás biztosítása A jelenlegi átlagos 15-17,5 Km/ó sebesség emelése a 32-33 Km/ó utqazási sebességre csúcsforgalmi időben

Kilátás a központi kikötőből

A hajózásban 2010-2020 között vár-ható fejlesztések gazdasági hatása Teherhajózás tevékenységének javulása a 2,5 m-es merülés eredményeként: 100 mill.euro A teherhajózás teljesítményének duplájára növelése a saját export/importban: 135 mill.euro A teherhajózás teljesítése 4X-es növelése a tranzit és RO-RO hajózásban: 750 mill.euro A személyhajózás agglomerációs közösségi közlekedése hatására: (COx évi 0,5mill.m3) 7,5 mill.euro, externális megtakarítása 21,5 mill.euro Összesen:1 014 mill.euro, 280 mrd Huf éves gazdasági eredményt lehet számítani. Fentieken kívül ezek hatása várható: A menetrendi hajózás újra indításában A turizmust szolgáló hajózás hatásában A fővárosi élelmiszer elosztásban, city-logistics területén Az érintett kikötők helyi KKV-kat érintő kereskedelmében, valamint A fejlesztések következtében létrejövő munkahelyek számának növekedésében, illetve megtartása, és az árvízmentes létfeltételek biztosítása terén.

A „kofa-hajózás” a fővárosi ellátásban

Az Új Széchényi-Terv és a hazai DS összekapcsolása A városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére rendelkezésre áll (Önkormányzatok és társulásai) 58 961 mFt, 100%-os támogatással ezek kivitelezésére 63 145 mFt, 100%-os támogatással Az ország és régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségére 116 439 mFt, 100% támogatással A közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitása, és a közlekedés infrastruktúra fejlesztésére, kikötők létesítése és modernizálása 3000 mFt, 100%-os támogatással Kerékpárút hálózat létesítésére(Önkormányzat és társulások) 6466 m Ft, 90%-os támogatással

Várom észrevételeiket, felvetéseiket és javaslataikat