Játékelmélet és kísérletek Dr. Komáromi György CEU Business School, Central European University Budapesti Nyári Szabadegyetem, 2006. augusztus 18.
Mi a közgazdaságtan? Döntések tudománya Dönteni a szűkös erőforrások elosztásáról
GYŐZTES ÁTKA http://www.gametheory.net/Mike/applets/WinnerCurse/WinnerCurse.html
Játék Mennyit adnánk egy vállalatért? Bizonytalan érték = [Low; High] Szinergia %-kal többet ér a részvény Vesztek, ha többért veszem meg, mint amennyit ér + szinergia. JÁTÉK
Mit tudunk a játékelméletről? „…matematikai rendszer, amely vizsgálja és előrejelzi, hogyan viselkednek az emberek ‘stratégiai’ helyzetekben.” Játékelmélet segítségével előrejelzést lehet adni arról, hogy a játékosok hogyan játsszák az adott játékot Játékelmélet = nyelv az elemzéshez a társadalomtudományokban
Játékelmélet Játék felépítés A játék során minden szereplő Játékosok Stratégiák Pontosan lefektetett szabályok Információ a döntésekkel kapcsolatban Kimenet A játék során minden szereplő stratégiai gondolkozású optimalizál döntése nyomán kialakul az egyensúly
FOGOLY-DILEMMA http://www.gametheory.net/Mike/applets/PDilemma/Pdilemma.html
Fogoly-dilemma Fogoly 2 tagad vall tagad -1,-1 -10,0 Fogoly 1
Eredmény Racionalitás – 100% nem kooperál Érdemes kooperálni, mert a legkevesebb a leülendő évek száma. Gazdasági példa: szerződés nélküli üzletkötés JÁTÉK Kísérlet – 50% kooperál
Tit for Tat Átlagosan, hosszú távon a legjobb, mert: barátságos megbocsátó provokálható reakcióképes egyszerű
Behavioral Game Theory Hogyan viselkednek a játékosok ténylegesen? Bővítmények érzelmek, hibák, korlátozott előrelátás, kétségek, hogy mennyire okos a másik….
Kísérleti megközelítés Tipizálás Felmérés (pénzbeli motiváció nincs) Laboratóriumi kísérlet Laboratóriumi szimuláció Field experiment Játékelmélet 1. és 2. Összehasonlítás 1-3. → benchmark, változás 4. → közvetlenül
SZÉPSÉGVERSENY http://www.museumofmoney.org/exhibitions/games/guessnumber.htm
Szépségverseny Népszerű játék az újságban: 100 kép közül ki kellett választani a 6 legszebbet, és aki választotta az így kialakult sorrendben a legszebbet, nyerhetett egy ajándékot.
Szépségverseny játék Ui [0; 100], Nyertes, aki a legközelebb van p × Ū –hoz p < 1 JÁTÉK Átlag ≈ 30 (Nagel, Camerer, Ho, Weigel) TRANEC n=23, átlag=32,7 szórás=18,4
Transition to the New Economy, n=23, átlag=32,7
Tőzsde és szépségverseny Keynes: (1936:178) : „Nem arról van szó, hogy azokat válasszuk ki, akik a a legjobb meggyőződésünk szerint valóban a legcsinosabbak, sőt még azokat sem, akiket a közvélemény valóban csinosnak tart. Eljutottunk ahhoz a harmadik fokhoz, ahol arra használjuk az intelligenciánkat, hogy kitaláljuk: a közvélemény szerint mi lesz a közvélemény. Azt hiszem, hogy vannak olyanok, akik negyedik, az ötödik és a még magasabb fokozatot gyakorolják.” Hány lépésre gondolkozunk előre? Részvény kiválasztás: Van-e nálam nagyobb bolond?
Elérhetőség és irodalom Website: http://www.komaromi.net/kutatas.htm Email: gyorgy@komaromi.net http://www.gametheory.net Camerer, C. F.: Behavioral Game Theory. Princeton University Press, 2003. Keynes, J., M.: A foglalkoztatás, a kamat és a pénz általános elmélete. KJK, 1965. (1936). Komáromi Gy: Beauty Contest Game and Overconfidence. Working Paper. 2006.