„AZ IT MAGÁN ÉS NYILVÁNOS ÉLETE” Avagy hogyan születik a BI iránt igény az IT üzemeltetésben Benkovics Viktor Vezető tanácsadó Microsoft Magyarország – Services
IT szolgáltatások Az IT szervezet létét igazoló funkcionalitás az üzlet felé Ezen szolgáltatások minőségérzete áll szemben az IT költségekkel A minőségérzet szubjektív A szubjektív megítélés finomítható az elvárások beállításával és annak teljesülésének objektív kiértékelésével Hogyan és miként: – biztosítsuk (detektáljuk a rendellenességet) – mérjük – és mutassuk a működését
IT szolgáltatások Hogyan és miként: – biztosítsuk (detektáljuk a rendellenességet) – „magánélet” – mérjük – „magánélet/nyilvános élet” – és mutassuk a működését – „nyilvános élet”
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1
Monitoring I. Alternatív detektálási mód a humán felismerés mellett Célkeresztben a hibák – Kimutatása Előre megadott kritériumok mentén működik (alapból az ügyfél által direktben specifikált) Az esemény tipikusan maga a gond, így REAKTÍV – Előrejelzése A tudás ki van bővítve, előre le van fektetve termék-specifikusan (MS esetén termékcsoportok készítik) Az esemény még nem feltétlen konkrét gond, előrejelzési képesség, PROAKTÍV
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Szolgáltatások: Nincs állapotkövetés, „ha nincs hiba detektálva, jók kell hogy legyünk”
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availability, Health
Monitoring II. Rendelkezésre állás – Egészségi állapot szemlélet, állapotváltások tárolása: az egészséges állapot megállapításához nem kell visszanéznem, hogy van-e most éppen hibám – Objektum-modell bevezetése, felderített és azonosított entitások: szerver állapoton belül – Függőségek definiálása -> egészség-fa
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availability, Health Szolgáltatások: komponens szintű állapotkövetés, több információból humán összerakással megállapítható státusz
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk.
Service Availability I. Elosztott alkalmazás – Egészségi állapot szemlélet, egészség-fa kiterjesztése adott gépen kívülre, gépek/szolgáltatások közötti relációk definiálásával – A teljes infrastruktúra egy adott, de összetett szeletét (-> szolgáltatás) fogja össze, szimbolizálja – Üzemeltetés-támogatási vonatkozásban az alkalmazásgazdák kiszolgálása – Az összevont elemek felügyelete lehet komponens/tranzakció vagy akár vegyes szemléletű is
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Szolgáltatások: komponens szintű állapotkövetés, elosztott alkalmazásban definiálva a kapcsolatok, automatikus aggregáció
Ü Monitoring Reaktív Proaktív 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran.
Service Availability II. Elosztott alkalmazás II – Az összevont elemek felügyelete lehet komponens / tranzakció vagy akár vegyes szemléletű is Üzleti célközönség Üzemeltetési célközönség – Tranzakció alapú megközelítésről a következő előadásomban
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Szolgáltatások: szolgáltatás szintű állapotkövetés, felhasználói élménnyel elosztott alkalmazásban definiálva
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3
Service Availability Reports IT vezetőség irányba mozdulás Pillanatnyi nézetből időintervallum nézet -> az állapotváltozások feldolgozásával, aggregálásával előáll egy időszakra értelmezhető rendelkezésre állás (99.5%) „Nyers” és „őszinte” kép, nem vesz figyelembe időablakokat, stb. -> a megkapott adat nagyon fontos input SLA tárgyalások előkészítéséhez: az IT tényleges teljesítő képessége az adott szolgáltatás tekintetében
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Szolgáltatás szintek, szintetikus tranzakciós mérések -> „őszinte” kép = IT Capability (mit tudunk nyújtani) IT Capability Service Level Req
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI
Dedicated SLM Önálló adattárház egyedileg konfigurálható megőrzési időkkel, adatrészletességgel és adathozzáférés-szabályozással Mérések akár több felügyeleti rendszerből OLAP kocka gyors megjelenítésért Egyedi, lefúrható riportok a kívánt részletességi szinttel Ad-hoc lekérdezések (Self-service BI)
Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI Professzionális belső megoldás hosszútávú adatmegörzéssel, gyors egyedi riportokkal és igény szerinti önkiszolgáló BI képességgel
Business SLM I B 5 Időablakok Korrekció Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI
Business SLM I Üzleti irányba mozdulás Időablakok definiálása, nem minden időszak elbírálása azonos: – Karbantartási ablakok – Csúcsidőszakok – Kritikus dátumok, zárások Korrekciós lehetőség – A komplexitási kérdéskörből származó mérési hibák – Kontrollált, naplózott formában
Business SLM I B 5 Időablakok Korrekció Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI Üzlet felé mutatott, tipikusan szolgáltatás szintű SLM riport követhető korrekciós lehetőséggel
Business SLM II B 6 Résznézetek Helyi mérések Egyedi aggr. Business SLM I B 5 Időablakok Korrekció Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI
Business SLM II Felhasználói érzet mérések helyi bontása – Szervezeti egységek – Geográfiai jellemzők Különböző üzleti szolgáltatások számára résznézetek definiálása (Business level, multi-tier SLA) – Esetleg eltérő SLA határértékek alapján Egyedi aggregációk, súlyozások alkalmazása – Felhasználószám – Felhasználó-típusok
Business SLM II B 6 Résznézetek Helyi mérések Egyedi aggr. Business SLM I B 5 Időablakok Korrekció Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI Üzlet felé mutatott, tipikusan multi level vagy szervezeti szintű SLM riport súlyozásokkal
Business SLM II B 6 Résznézetek Helyi mérések Egyedi aggr. Business SLM I B 5 Időablakok Korrekció Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI Scorecard B 7 +Adatforrások Trendek
Scorecard Más típusú adatforrások esetén fontos lehet – Pl. felhasználói elégedettség felmérés „Körte és alma összehasonlítása” témakör Pillanatnyi, gyorsan áttekinthető vezetői és üzleti nézet - tipikusan szemaforokkal Trend jelzők és vonalak segíthetnek a jelen és a múlt tendenciáinak összevetésében
Business SLM II B 6 Résznézetek Helyi mérések Egyedi aggr. Business SLM I B 5 Időablakok Korrekció Monitoring Reaktív Proaktív Ü 1 Availibility, Health Service availability Ü 2 Elosztott alk. Synthetic tran. Built-in Reports IT 3 Dedicated SLM IT 4 DW + AS kocka Riportok Self-service BI Scorecard B 7 +Adatforrások Trendek Üzlet felé mutatott, különböző jellegű adatforrásokból táplálkozó scorecard
© 2011 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. © 2011 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.