A Marketing Információs Rendszer MIR

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Készítette: Fülöp Szabina Veres Anita
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az üzleti terv.
Üzleti terv.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Közönségkapcsolatok (PR)
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Alapfogalmak.
Piackutatás.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
Készítette: Magyar Orsolya
Némethné Tömő Zsuzsanna
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
SZEMÉLYZETI MARKETING
3. Előadás Marketing Információs rendszer
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
A marketing-információrendszer(1)
Az értékesítési rendszer
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Munkavédelem és controlling
8. Az eladásösztönzés.
A marketingkörnyezet elemzése
Művelődésgazdaságtan 2. előadás Szomor Tamás A m űvelő désgazdaságtan tárgya  A művelődést, kultúrát gazdasági szemszögből jellemzi - makro megközelítés.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A piackutatás alapjai E-Learning.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Marketing információs
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
MARKETING IV. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék 1.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Üzleti terv.
A marketinginformációs rendszer
Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A Marketing Információs Rendszer MIR Az információ fogalma,az információkkal szemben támasztott követelmények

Az információ: a vállalat által összegyűjtött és feldolgozott adat és ismeret. Információ típusai : primer információ : az „első kézből” , konkrét céllal gyűjtött információ. - első kézből származó információ - aktuális , időszerű - hiteles - költséges szekunder információ : más célból már összegyűjtött , elérhető adatok összessége. - mások által gyűjtött információ - nem biztos hogy időszerű - nem biztos hogy hiteles - olcsó mozaik információ : saját és mások által gyűjtött információ. (primer-, és szekunder információ együtt)

Az információkkal szemben támasztott követelmények: legyen teljes (relevancia):az információk a vizsgált jelenségre vonatkozzanak és lehetőleg fedjék azt . megbízhatóság: az adatok megbízhatósága a legfontosabb alapkövetelmény időszerűség: az információknak tükröznie kell az aktuális eseményeket. mérhetőség: a rendelkezésre álló információk legyenek alkalmasak összehasonlításra,előrejelzés készítésére. hozzáférhetőség: az információk álljanak a döntéshozók rendelkezésére. gazdaságosság: az információk beszerzésére fordított költségeket felül kell múlnia a bevételeknek

A MIR fogalma , funkciói MIR (Marketing Információs Rendszer) fogalma: A belső és külső információk összehangolt és folyamatos gyűjtését, feldolgozását, szelektálását, tárolását, áramoltatását és megjelenítését megvalósító rendszer.

Belső információk: Azok a vállalaton belüli információk, amelyek az adott cégnél rendelkezésre állnak. Típusai: - ajánlatok,szerződések - ügyfelekről, vevőkről, szállítókról készített névsorok - üzleti levelezések bel- és külföldi ügyfelekkel, szállítókkal - vevő és szervízszolgálati információk, például reklamációk - termelési, költség- és értékesítési adatok - a vállalat üzletkötőinek, ügynökeinek, képviselőinek jelentései - termékekkel kapcsolatos adatok - könyvelési és statisztikai adatok - vállalati éves beszámolók ( mérleg, eredmény kimutatás, pénzforgalom ) - a vállalattal,környezetével, piacával kapcsolatos információk

Külső információk : Típusai : Azok a vállalaton kívüli információk, amelyekhez a vállalat hozzá tud jutni. Típusai : - a központi irányítószervek információi (pl.: Magyar Közlöny ) - a kereskedelmi, szolgáltató és termelővállalatokat összefogó intézmények tájékoztatásai ( pl.: Vendéglátós Ipartestületek beszámolói) - a statisztikai intézmények jelentései, tájékoztatásai - a piackutatással és gazdasági fellendüléssel foglalkozó vállalkozások információi - banki adatok - a hazai és külföldi tudományos kutatócégek publikációi - minőség – ellenőrző intézmények információi - hazai és külföldi partnervállalatok kiadványai - napi- és hetilapok információi (pl.: HVG )

Információ gyűjtés szempontjai: A MIR feladata ,hogy felbecsülje a menedzserek információigényeit, létrehozza az igényelt információt, és időben eljuttassa a menedzsmentnek. Információ gyűjtés szempontjai: - miről? - kinek? - mikor? - honnan? - hová? - milyen jellegű információt? - milyen mélységben kell eljuttatni?

Az információk szelektálása: A nagy mennyiségű adathalmazból a vezetőkhöz csak a fontos, lényeges információk jutnak el, nem terhelik őket feleslegesen. Az információtárolásnak biztosítania kell a hozzáférhetőséget mind szakmai, mind fizikai értelemben. Az információk tárolása ma már mindenhol számítógépen történik. Az információk áramoltatását úgy kell megszervezni, hogy a megfelelő döntési szintekre eljussanak a szükséges piaci információk. A vállalati információszükséglet nem egyszeri alkalommal jelentkezik, hanem folyamatosan. Az információszükségletet rendszeres jelentésekkel lehet kielégíteni. Az információk megjelenítése összefügg a felhasználói képességekkel és preferenciákkal. A koordináció során érvényesülnie kell a marketingszemléletnek, azaz meg kell találni a rendszer működésében érdekelt munkatársak motiválási lehetőségeit, valamint képviselnie kell a MIR szempontjait is a szervezeten belül.

A marketingkutatás folyamata A probléma és kutatás tárgyának meghatározása Kutatási terv készítése Információk gyűjtése Információk elemzése A kutatási eredmények összegzése Kutatási jelentés készítése

A MIR alrendszerei Marketing-környezet Maketinginformációs rendszer - Célpiacok - Marketing- csatornák - Versenytársak - Közvélemény - Makrokörnye- zeti hatások Maketinginformációs rendszer Belső beszámoló- rendszer Marketing- figyelő elemző kutató rendszer Marketing-menedzserek - Elemzés - Tervezés - Végrehajtás - Irányítás Marketing-környezet - Célpiacok - Marketing- csatornák - Versenytársak - Közvélemény - Makrokörnye- zeti hatások Maketinginformációs rendszer Belső beszámoló- rendszer Marketing- figyelő elemző kutató rendszer Marketing-menedzserek - Elemzés - Tervezés - Végrehajtás - Irányítás Marketinginformáció Marketinginformáció Marketingdöntések és -kommunikáció

Belső adatszolgáltatás A marketingvezetők által használt legalapvetőbb információrendszer a belső beszámolórendszer, mely tartalmazza a rendelések, eladások, készletek, kintlévőségek, esedékes kifizetések jelentéseit. Az információk elemzése biztosítja a lehetőségek és problémák azonnali érzékelését. A belső beszámolórendszer középpontjában a rendelés-szállítás- számlázás rendszere áll. Belső adatszolgáltatás két funkciót lát el: a marketinginformációs rendszer adatait eljuttatja a pénzügyi, a termelési,a fejlesztési és az anyagbeszerzési osztályokhoz, a pénzügyi, a termelési, a fejlesztési és az anyagbeszerzési osztályok adatait eljuttatja a marketingosztályra.

Marketingfigyelő rendszer A vezetőket informálja a marketingkörnyezet mindennapos változásairól. Forrásai a kereskedelmi képviselők,( a vállalat „szeme és füle”). A vezetők maguk is kialakíthatják saját marketingfigyelő rendszerüket, könyvekből, újságokból, tájékoztatókból, személyes tárgyakból. A marketingkutató rendszer Mélyebb, eseti vizsgálatokra alkalmas. Az információk folyamatos tervezett gyűjtését, elemzését, értékelését és konkrét piaci szituációkra vonatkozó legjobb vállalati döntésvariációk kidolgozását végzik. Jellemzői: tudományos megközelítés, komplex módszerek, kreativitás. A piaci információk több forrásból való rendszeres gyűjtését és azok tudatos összekapcsolását jelenti. Marketingmodellezés A menedzserek a számítógép terminálok előtt ülve olyan kérdésekre is választ kaphatnak, amelyek korábban nem voltak lehetségesek. A számítógépes rendszer egy statisztikai és döntési modellbankhoz kapcsolódik, amelyet a marketing döntés-előkészítő rendszere elégít ki.

A marketingkutatás fogalma, területei és módszerei A marketingkutatás tervezett, szisztematikus adatgyűjtés és értékelés, a döntések előkészítése és ellenőrzése érdekében. Marketingkutatás: a döntéshozók számára szükséges információk összegyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése, és a konkrét piaci szituációkra vonatkozó legjobb vállalati döntésvariációk kidolgozása.

A marketingkutatás területei A piaci helyzet általános vizsgálata (szekunder információk gyűjtése és elemzése) Általános piaci információk piac felvevőképessége piacpotenciál kereslet és kínálat összessége piac fejlődési tendenciái piaci szegmentumok elemzése saját vállalat piaci részesedése konkurencia piaci részesedése

b) Vállalatspecifikus (sajátos) kutatási témakörök milyen piacunkon a kereslet szerkezete a (kik döntéshozók, vásárlók, felhasználók) hogyan alakul saját fejlődésünk hogyan változik piaci területünk vannak-e a piacon rések milyen stratégiát alkalmaztunk eddig mi milyen stratégiát alkalmazott a konkurencia kell-e stratégiát váltani c) Összehasonlító vizsgálatok: Verseny- és konkurencia-, partner- és lehetőség- analízis. melyek a konkurencia jellemzői kik a versenytársaink mit tudunk marketing elképzeléseikről milyen a kölcsönös, egymással szembeni magatartásunk hogyan alakultak partnerkapcsolataink milyen védelmi rendszabályokat tudunk a jövőben bevetni kik a vásárlóink, fogyasztóink

Termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos vizsgálatok múlt és jelen forgalmi adatai életgörbe-vizsgálatok terméktesztek márkával kapcsolatos vizsgálatok szerviz, garancia, a termék utóéletének gondozása termékötletek, új termék bevezetését tervezzük-e Keresletkutatás Keresletre ható tényezők vizsgálata társadalmi, gazdasági, politikai környezet szűkebb környezet hatása az adott ember egyénisége

Vevőkör-analízis Vásárlási szokások vizsgálata honnan, kitől, milyen forrásból szerzik az emberek az információkat miről mi a véleményük hogyan reagálnak különböző akciókra mi motiválja az embereket hol, milyen gyakorisággal, mit és hogyan vásárolnak Márkahűség c) Ellátottság a kereslet-kínálat összetétele lakossági ellátottság, készletek Vevőkör-analízis fogyasztói magatartás kutatása fogyasztói szokások szokásváltozások vásárlói preferenciák fogyasztói vélemény, image

Kommunikáció- és reklámkutatás Kínálatkutatás a kínálat összetételének vizsgálata (választék, ár, szoltáltatások) összehasonlítás a konkurenciával (pl.: mennyiség, minőség, ár, reklám) image vizsgálat (a partnerben élő kép megismerése, összehasonlítása, a jövő megtervezése) 6. Beszerzéskutatás beszerzési lehetőségek felmérése információs bázis kiépítése beszerzési lehetőségek elemzése, értékelése 7. Új cég, termék, szolgáltatás, bevezetését megelőző vizsgálatok: Információk a piacról, a konkurensről, lehetséges partnerekről, vevőinkről, céljainkról. Kommunikáció- és reklámkutatás általános kommunikációval kapcsolatos kutatások márkával kapcsolatos információk csomagolással eladásösztönzéssel PR-tevékenységgel kapcsolatos kérdések

Marketingkutatás területei Piac Termék Új termék Vevőkör Kereslet Beszerzés Kommunikáció Kínálat

Készítette: Gál Alexandra Nagy-Gulyka Brigitta