„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, 2011. nov. 9. 1/19 az MTA doktora KTI Közlekedéstudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
A vállalkozás vagyona A vállalkozások vagyonának vizsgálata
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Gyetvai Gellért Mehet-e a hegy Mohamedhez?. Fenntartók megoszlása Összes fenntartó: 207 (?)
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Az életminőség mérése Kelemen Rita
NYF-”VEKTOR” Versenyképes Kutatás, Technológia, Oktatás a Régiónkban c. projekt nyitókonferenciája június 27. Badak Béla okl. könyvvizsgáló
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
1.előadás A makroökonómia tudománya. A makroökonómia mutatói.
Statisztika Érettségi feladatok
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Készítette: Magyar Orsolya
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
Kertész Balázs Szinapszis Kft. Kutatási igazgató
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
(A balesetmegelőzés fontossága)
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
7. A különböző megtakarítási formák összehasonlítása
A médiaelemzések lehetőségei és buktatói GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Skultéty László 1/21.
IV. Terjeszkedés.
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Prof. Dr. Holló Péter; 1/60 az MTA doktora KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutató professzor Széchenyi István Egyetem,
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
A jólét (és a környezeti fenntarthatóság) statisztikai mérési kísérleteiből adódó tapasztalatok egy hazai empirikus vizsgálat alapján Málovics György Szegedi.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
A Tisza árvízi szabályozásának közgazdasági elemzése
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Előadás másolata:

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 1/19 az MTA doktora KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutató professzor Széchenyi István Egyetem, Győr egyetemi tanár A KÖZÚTI BALESETEK ÁLTAL OKOZOTT NEMZETGAZDASÁGI VESZTESÉGEK Prof. Dr. habil Holló Péter

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 2/19 Tartalom 1.) Bevezetés 2.) Az értékelés módszertana 3.) Néhány aktuális hazai példa 4.) Következtetések

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 3/19 1. Bevezetés A közúti balesetek következtében keletkező károk, veszteségek jelentős terhet rónak a nemzet- gazdaságra is. Külföldön már korábban, Magyar- országon a hetvenes évektől kezdve foglalkoznak kutatók a közúti balesetek következményeinek pénzértékben kifejezett meghatározásával.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 4/19 1. Bevezetés /2 Az első kérdés, ami felmerülhet a témával kapcsolatban: – Miért van egyáltalán szükség ilyen vizsgálatokra, kutatásokra? Egyrészt azért, mert tudatosítani kell a közúti balesetekből származó jelentős veszteséget nem csupán a döntéshozókban, de a széles közvéle- ményben is. Belátható, e tekintetben még nagyon sok a tennivalónk.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 5/19 1. Bevezetés /3 Másrészt azért, mert – mint az élet valamennyi területén – a közlekedésbiztonsági tevékenység esetén is korlátozottak a rendelkezésre álló pénzeszközök. Ilyen körülmények között nagyon nem mindegy, hogy a meglévő összegeket mire fordítjuk. A cél egyértelmű: felhasználásukkal a lehető legtöbb emberéletet kell megmenteni, a lehető legtöbb sérülést kell elkerülni! Vagyis: a pénzeszközöket a lehető leghatékonyabban kell felhasználni.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 6/19 1. Bevezetés /4 A különböző intézkedések költséghatékonysága jól megítélhető pl. az ún. költség/haszon-elemzéssel. Ennek során valamilyen intézkedés bevezetésének költségeit összemérjük az intézkedés eredményeként elért „haszonnal”. Egy közlekedésbiztonsági intézkedés „haszna” csakis elkerült sérülésekben, megmentett emberéletekben mérhető és elmaradt veszteségként értelmezhető. Ha ezt pénzértékben kívánjuk kifejezni – ez elengedhetetlen az említett számításokhoz –, akkor nem kerülhető meg a kérdés: „Mennyit ér egy emberélet?”

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 7/19 1. Bevezetés /5 Nem arról van szó, hogy az emberélet pénzértékét próbálnánk meghatározni. Minden ember élete egyszeri és megismételhetetlen, az emberélet fogalmilag különbözik a pénztől. Amit a kutatók megkísérelnek kifejezni, az az emberi élet elvesztésével kapcsolatba hozható gazdasági veszteség.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 8/19 2. Az értékelés módszertana A legutóbbi évtizedben a számítások módszertana sokat fejlődött. Míg pl. régen a halálos áldozatok esetén csupán a munkaképes korú személy feltételezett nyugdíjazásáig hátralévő évek alatt kieső termelési kapacitást vették figyelembe, ma már jelentős kísérletek történnek az érzelmi tényezők (fájdalom, gyász, szenvedés) „piaci értékének” meghatározására is. A félreértések elkerülése érdekében a szakma ilyenkor „statisztikai életérték”- ről beszél.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 9/19 2. Az értékelés módszertana /2 Ha azt kérdeznénk, létezik-e egyáltalán pontos számítási módszer, azt kell mondanunk: – Nem, nincs ilyen! Az alkalmazott veszteségérték kizárólag a különböző közúti biztonsági intézkedések gazdasági hatékonyságának összehasonlítására szolgál és az eltérő számítások eredményei közül a hivatalosnak elfogadott érték nagysága azt mutatja, hogy az adott ország döntéshozói mekkora fontosságot tulaj- donítanak a közúti biztonság kérdésének.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 2. Az értékelés módszertana /3 A hazai kutatások során hosszú ideig szinte kizárólag a halálos áldozatok termeléskiesésének meghatá- rozásán alapuló, ún. „emberi tőke” módszert alkalmazták. A Közlekedéstudományi Intézet ben végzett kutatásai pl. egy közúti baleseti halál évi átlagos nemzetgazdasági veszteségeit 95 millió forintban határozták meg, a közúti balesetek teljes (országos) társadalmi-gazdasági vesztesége pedig 270 milliárd forintra adódott.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 2. Az értékelés módszertana /4 A későbbi kutatások már alkalmazták az „elveszett életminőség” meghatározására szolgáló „fizetési hajlandóság” módszerét. Ez közvélemény kutatás jellegű eljárás, amelynek során a megkérdezetteknek pénzben kifejezett értékítéletet kellett alkotniuk az emberi életekben, súlyos sérülésekben mérhető közúti közlekedésbiztonságról, azaz nyilatkozniuk kell, milyen összeget áldoznának a baleseti kockázat adott mértékű csökkentésére.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 2. Az értékelés módszertana /5 A felmérés eredményeként évekkel ezelőtt 255 millió Ft/fő statisztikai életérték adódott, ami meglepő módon egyezett az EU gyakorlatában akkor használt „egymillió eurós szabállyal”.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 3. Néhány aktuális hazai példa A számítások eredményei: 2008-ban egy fő közúti közlekedési baleseti halálos áldozatra Ft. egy fő közúti közlekedési baleseti súlyos sérültre Ft. egy fő közúti közlekedési baleseti könnyen sérültre Ft. míg egy csak anyagi káros közúti közlekedési balesetre Ft. átlagos társadalmi gazdasági veszteség jutott.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 3. Néhány aktuális hazai példa /2 Az ország egészének közúti közlekedési balesetek által okozott társadalmi-gazdasági vesztesége pedig ,1 millió forint volt. Ez az érték a 2007-es adat 87,95 százaléka. Azaz míg a közúti közlekedési balesetek áldozatainak számára vetített (u.n. fajlagos) átlagos társadalmi gazdasági veszteség értékek alig változtak, a balesetek számában bekövetkező jelentős változások az ország egészére vonatkozó adatban jelentkeztek.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 3. Néhány aktuális hazai példa /3 A legutóbbi eredmények: „emberi tőke” módszerrel: ,- Ft/halálos áldozat (2008) „fizetési hajlandóság” módszerével (statisztikai életérték) ,-Ft/halálos áldozat (2004) teljes veszteség: ~ 304 millió Ft/ halálos áldozat Az „emberi tőke” veszteséget a KTI csaknem évente aktualizálja. A „fizetési hajlandóság” módszerével a statisztikai életértéket utoljára 2004-ben határoztuk meg.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 3. Néhány aktuális hazai példa /4 Ez utóbbi legalább 1000 fős reprezentatív országos felmérést tesz szükségessé, viszonylag bonyolult és részletes kérdőívvel, kérdezőbiztosokkal. A évi felmérést a TÁRKI végezte. Az eredmény függ az életkortól, vagyoni helyzettől, baleseti előzményektől, stb.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 4. Következtetések 1.)A közúti balesetekből adódó baleseti veszte- ségeket világszerte a bruttó hazai termék (GDP) 1-2%-ára becsülik (Magyarországon a évi GDP ,252 millió Ft volt, a 469,205 milliárd Ft ennek 1,76%-a). 2.)A veszteségek meghatározására alkalmazott módszertan számos szubjektív elemet tartalmaz, ezért nem is annyira a veszteségek számszerű értéke, mint inkább nagyságrendje fontos. Ez utóbbi jól érzékelteti, mennyire értékeli fontosnak az adott társadalom a közúti biztonság kérdését.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 4. Következtetések /2 3.)Az itt bemutatott módszerek tudományos eljárások, nincs közük pl. a biztosító társaságok gyakorlatához. 4.)Alkalmazási területük elsősorban a közúti bizton- sági intézkedések költség/haszon elemzése, másodsorban a veszteségek tudatosítása a döntéshozókban, a közvéleményben.

„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov /19 Köszönöm figyelmüket!