Lenkei István vezérigazgatói tanácsadó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Az EU hosszú távú energiastratégiájának lehetséges hatásai a hazai energiastratégiára Tilesch Péter főosztályvezető Villamosenergia- és Távhő-felügyeleti,
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Kovács Ferenc projektvezető PA Zrt. A PAKSI ATOMERŐMŰ ÜZEMIDŐ-HOSSZABBÍTÁSA PÉCS, április 18.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL Tervezett üzemidő lejártát követő üzemeltetés engedélyezése Dr. Rónaky József főigazgató.
1 Az obnyinszki atomerőmű indításának 50. évfordulójára emlékező tudományos ülésszak június 25., Pécs Az atomenergetika gazdaságossága és versenyképessége.
Energia – történelem - társadalom
Energetikai folyamatok és berendezések
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
TRAMPUS Consultancy Atomerőművek élettartam gazdálkodásának motiváló tényezői Dr. Trampus Péter A céltól a megvalósulásig tudományos konferencia Pécs,
Bátaapáti nrht – végleges elhelyezés
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
A villamos kapacitás fejlesztése hazánkban
Dr. Gerse Károly MVM Zrt. vezérigazgató-helyettes április 18. Európai energiapolitika - magyar lehetőségek a villamosenergia-iparban Kihívások Lehetőségek.
2006. január 27. Kovács József vezérigazgató A 30 éve alapított Paksi Atomerőmű Rt évi működése Sajtótájékoztató január 27.
Energetikai folyamatok és berendezések
Villamosenergia-termelés (és elosztás) Dr
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A villamosenergia-ellátás forrásoldalának alakulása
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Az atomenergia jelene, jövője
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
FIDESZ GAZDASÁGI KABINET Az energiaszektor stratégiai átalakításának lehetősége és útjai Dr. Fónagy János szeptember 25. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség.
EU csatlakozás tükrében (fejlesztések támogatással)
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Atomerőmű Tervezet Herkulesfalva október 1. Gamma Atomerőmű-építő Zrt.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Budapest, december 15. A radioaktív hulladékelhelyezéssel kapcsolatos hazai feladatok Dr. HEGYHÁTI JÓZSEF Ügyvezető igazgató, RHK.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
Privatizáció és liberalizáció az energiaiparban, veszteségek és lehetőségek a bányaiparban Holló Vilmos vagyongazdálkodási igazgató Balatongyörök, 2006.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Roncsolásmentes vizsgálat az atomerőmű életciklusa különböző szakaszaiban Prof. Dr. Trampus Péter Dunaújvárosi Főiskola 7. AGY, Kecskemét,
Az az atomerőművek energiatermelése, biztonsága és környezeti hatásai
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
INTERNATIONAL ENERGY AGENCY
HAZAI JOGSZABÁLYI HÁTTÉR ÉS ATOMERŐMŰ ENGEDÉLYEZÉS ÖRDÖGH MIKLÓS SOM SYSTEM KFT. TÁVLATOK AZ ENERGIAGAZDÁLKODÁSBAN ETE KONFERENCIA, PÉCS, NOVEMBER.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Paksi atomerőmű. A paksi atomerőmű Magyarország egyetlen atomerőműve. Épült: Alapkiépítés: 1760 MWe.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
A Paksi Atomerőmű múltja, jelene és jövője Hamvas István műszaki vezérigazgató-helyettes Paksi Atomerőmű Zrt. 8. Energiapolitikai Fórum Budapest, 2007.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
Süli János vezérigazgató-helyettes „A Közép-Duna térség gazdaságfejlesztési lehetőségei” Dunaújváros, A Paksi Atomerőmű Zrt. fenntartásához.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
Energetikai gazdaságtan
Energetikai gazdaságtan
A mátrai ligniterőmű fejlesztése
A magyar energiastratégia dilemmái
Villamosenergia-ellátás a XXI. században
„Az atomerőmű jövőképe és stratégiája”
Előadás másolata:

A Paksi Atomerőmű hosszú távú üzeme az ország ellátásbiztonságának záloga Lenkei István vezérigazgatói tanácsadó a Magyar Atomfórum Egyesület elnöke "Hogyan tovább Magyarország az Európai Unióban" Budapest, 2013. április 9. 1

Nemzeti Energiastratégia Nemzeti Energiastratégia 2011-2030 Az Országgyűlés 2011. október 3-án fogadta el a Nemzeti Energiastratégia 2011-2030 dokumentumot melynek mottója: „Függetlenedés az energiafüggőségtől” A függetlenedés fő eszközei: energiatakarékosság és energiahatékonyság fokozása hazai megújuló energia a lehető legmagasabb arányban biztonságos atomenergia és az erre épülő közlekedési elektrifikáció kapcsolódás az európai energia infrastruktúrához a hazai szén- és lignitvagyon, valamint az anyagában nem hasznosítható háztartási hulladék környezetbarát felhasználása Ellátásbiztonsági szempontból legfontosabb körülmény, amely mind a Nemzeti Energiastratégia, mind a készülő cselekvési tervek kiindulási pontját jelentette az, hogy hazánk fosszilis energiahordozó import függése miatt energetikailag sebezhető. Ezért meg kell próbálnunk csökkenteni a függőséget, amely a földgáz szektorban a legkritikusabb. Erre öt eszközünk lesz: (i) energiatakarékosság, (i) megújuló energia a lehető legmagasabb arányban, melynek alapja olyan kétpólusú mezőgazdaság létrehozása, amely piacorientált flexibilitással tud váltani az élelmiszertermelés és az energetikai célú biomassza előállítás között (iii) a biztonságos atomenergia és az erre épülő közlekedési elektrifikáció, (iv) egységes Európai energia infrastruktúra, energiapiac és energiapolitika, és végül (v) a hazai szén- és lignitvagyon fenntartható, környezetbarát felhasználása. Hazánk energiaellátását tehát mindenképpen egy biztonságosan, előre kalkulálható és megfizethető áron beszerezhető energiahordozóra, vagy energiahordozó mixre kell alapozni. Ellátás-biztonsági megfontolásból ezért minél előbb előtérbe kell kerülnie a hazai szén- és lignitvagyon környezetbarát felhasználásának, új hazai kőolaj-, konvencionális- és nem konvencionális gázlelőhelyek művelésbe vonásának. Nem beszélve arról, hogy a hazai szén- és lignitvagyon egyben a magyar energetika krízishelyzeti tartalékát is jelenti, hiszen segítségével nem tolerálható mértékű piaci áremelkedések, tartós hiány, és egyéb szükséghelyzetek esetén bármely más energiaforrás kiváltható. 3. Nemzeti Energia Stratégia. Ebben a kiszolgáltatott helyzetben szükséges volt egy „túlélési” stratégia megalkotása a fenntarthatóság jegyében. Az Országgyűlés 2011. október 3-án elfogadta a Nemzeti Energiastratégia 2011-2030 dokumentumot, amely a hazai és uniós energetikai és klímapolitikai célkitűzésekkel összhangban az ellátásbiztonság, versenyképesség, és fenntarthatóság közös célját tűzte zászlajára. A fosszilis energia függőséget hazai eszközökkel kívánja mérsékelni. A Stratégia fő eszközei: ● az energiatakarékosság és energiahatékonyság fokozása; ● a megújuló energia a lehető legmagasabb arányban; ● a biztonságos atomenergia és az erre épülő közlekedési elektrifikáció; ● kapcsolódás az európai energia infrastruktúrához a piac, forrás és tranzitdiverzifikáció érdekében; valamint ● a hazai szén- és lignitvagyon, valamint az anyagában nem hasznosítható háztartási hulladék környezetbarát felhasználása.  

Nemzeti Energiastratégia 2030 Legfontosabb tézisei Energiatakarékosság Megújuló és alacsony szén-dioxid kibocsátású energiatermelés növelése Erőmű korszerűsítés A közlekedés energiahatékonyságának növelése és CO2 intenzitásának csökkentése Zöld ipar, megújuló mezőgazdaság (Energetikai célú hulladékhasznosítás) Állami szerepvállalás erősítése

Forgatókönyvek Magyarország várható villamosenergia-termelése a különféle energiamixek szerint Primer bruttó energiafelhasználás növekedése maximum 2 % a 2008-as évhez képest A fenti cél 23 %-os energiahatékonyság javulással biztosítható Eközben 37 %-kal növekszik a villamos energia felhasználás 2008-hoz képest Megújuló energia részarány 20 %-ra növekszik

Hazánk nukleáris kapacitásainak várható alakulása 2038-ig „Atom – szén – zöld” forgatókönyv Az atomenergia hosszú távú fenntartása A szén alapú energiatermelés szinten tartása, feltétel: az ÜHG kibocsátás vállalási kritériumoknak való megfelelés (CCS) A megújuló energia szempontjából az NCsT 2020 utáni lineáris meghosszabbítása, törekvés a kitűzött arány növelésére Hazánk nukleáris kapacitásainak várható alakulása 2038-ig

Hazai villamos energia termelés (1983-2012) A Paksi Atomerőmű 386,4 TWh villamos energiát termelt az 1. blokk első párhuzamos kapcsolása óta

Évi villamos csúcsterhelések (1990-2012) MW Forrás: MAVIR Zrt.

Az importszaldó részaránya (1990-2012) Forrás: MAVIR Zrt.

Teljesítőképesség- kihasználások Forrás: MAVIR Zrt.

A fenntartható energiaellátás elvárásai Társadalmi elvárás Biztonságos A társadalom elfogadja Magas a rendelkezésre állása Nagy a megbízhatósága Üzemanyaga jól tartalékolható Üzemanyagpiaca független Gazdasági elvárás Versenyképes Alacsony a termelési költség Stabil az üzemanyag-piac Valós költségalapú működés Távlatokban is megfelelő Környezeti elvárás Fenntartható Termelése CO2 mentes Környezeti hatása minimális Hulladéka minimalizált, kontrollált, gyűjtött CO2

Tények a Paksi Atomerőműről Az 1982-87 között üzembe-helyezett blokkok megbízható, biztonságos üzemvitellel állítják elő a villamos energiát. Korszerűsítések eredményeképpen a 4 blokk teljesítménye 2009-re fokozatosan 2000 MW-ra növekedett. Az atomerőmű biztonságát - a jól képzett, biztonságtudatos, elkötelezett munkatársak, a folyamatos fejlesztések, biztonságnövelő intézkedések, és az öregedő berendezések kiváltását célzó rekonstrukciók garantálják. Az atomerőmű műszaki állapota és a tervezett intézkedések az eredeti 30 éves üzemidő további 20 évvel történő meghosszabbítását teszik lehetővé.

Gazdaságosság, ellátásbiztonság Az atomerőmű jelenleg a legolcsóbban termelő hazai kapacitás Az atomerőmű az ellátásbiztonságot javítja, mert csökkenti az ország energia-függőségét, elősegíti a felhasznált primer energia diverzitását, az üzemanyag nem a világ krízisrégióiból szerezhető be, az üzemanyag jól tartalékolható, (20t U= 1,6 Mt olaj, 3,9 Mm3 gáz) termelési költsége nem érzékeny az üzemanyag árára. Az atomerőmű rendelkezésre-állása magas, 85%-93% Az atomerőművi termelés valós költség alapú, árában megjelennek az externális költségek Az atomerőmű versenyképes, és ez hosszú távon is fenntartható

A teljesítmény-kihasználási tényező alakulása (2004-2012) 1. blokk: 90,81 % 2. blokk: 85,86 % 3. blokk: 91,88 % 4. blokk: 91,04 % Erőmű átlag: 89,9 % WANO (World Association of Nuclear Operators)

Az MVM PA Zrt. piaci pozíciója

Környezetre gyakorolt hatások A Paksi Atomerőmű környezetében 1981-82-ben alapszint felmérést végeztek, mely vizsgálatok módszere közel azonos volt a jelenleg működő környezet-ellenőrzési rendszerrel, így az erőmű létesítése előtti és a jelenlegi adatok összehasonlíthatók. A mérések igazolták, hogy a környezet sugárzási viszonyaira közvetlenül mérhető hatása nem volt az atomerőműnek. A Paksi Atomerőmű radioaktív anyagokat tartalmazó légnemű és folyékony kibocsátásaira szigorú hatósági korlátok vonatkoznak. A kibocsátási korlátok nagyságrendi tartalékkal teljesülnek. A kibocsátásokból származó lakossági dózisjárulék kb. ezred része a hatósági korlátnak, és tízezred része a természetes háttérsugárzásból származó sugárterhelésnek. A kiégett kazetták átmeneti tárolása Pakson 50 évre biztonságosan megoldott. A kis- és közepes aktivitású hulladék tároló telephelye Bátaapátiban a nemzetközi szakmai normának is megfelel.

Engedélyezett kibocsátások alakulása (2004-2012) Összességében elmondható, hogy a PA Zrt. az elmúlt években kevesebb, mint 1%-ban használta ki a kibocsátási korlátot, tehát a korlát kihasználásunk igen alacsony. Kibocsátási és a meteorológiai adatok felhasználásával elvégezzük a lakossági többlet sugárterhelés számítását. E számítás szerint a légköri és folyékony kibocsátásokból származó többlet lakossági sugárterhelés kisebb, mint 0,2 mikroSv/év. Ezt a sugárterhelést a lakosság minden tagja kb. 10 perc alatt megkapja a természetes háttérsugárzásból. A Paksi Atomerőmű környezetében 1981-82-ben alapszint felmérést végeztek, mely vizsgálatok módszere közel azonos volt a jelenleg működő környezet-ellenőrzési rendszerrel, így az erőmű létesítése előtti és a jelenlegi adatok összehasonlíthatók. A mérések igazolták, hogy a környezet sugárzási viszonyaira közvetlenül mérhető hatása nem volt az atomerőműnek. A Paksi Atomerőmű radioaktív anyagokat tartalmazó légnemű és folyékony kibocsátásaira szigorú hatósági korlátok vonatkoznak. A kibocsátási korlátok nagyságrendi tartalékkal teljesülnek. A kibocsátásokból származó lakossági dózisjárulék kb. ezred része a hatósági korlátnak, és tízezred része a természetes háttérsugárzásból származó sugárterhelésnek.

Folyamatos a biztonság növelése Miért gondoltuk, hogy egy 30 éve épített atomerőmű további 20 évig üzemeltethető és biztonsága garantálható? Az atomerőmű biztonságának növelése már a 4. blokk üzembe helyezése előtt, 1986-ban megkezdődött. . 1991 – 1994 AGNES (Advanced General and New Evaluation of Safety) 1996 – 2002 Átfogó biztonságnövelési intézkedési (BNI) program 1993 – 2002 Program a földrengés veszélyeztetettség vizsgálatára és az erőmű megerősítésére 1999 és 2007 Időszakos Biztonsági Felülvizsgálatok végrehajtása 1999- megújított Végleges Biztonsági Jelentés összeállítása és évenkénti aktualizálása 2008 – 2014 Súlyosbaleset-kezelési koncepció kidolgozása 2011 Fukusima utáni Célzott Biztonsági Felülvizsgálat

Teljesítménynövelés Összesen 134 MW új termelő kapacitás létesült A program megvalósítása 4,1 Mrd Ft Árbevétel növekmény ≈ 12 Mrd Ft/év Fajlagos beruházási költség 30,6 MFt/MW 4. blokk 500 МW 2006. 09. 26. 3. blokk 2009. 11. 13. 2. blokk 2008. 12. 05. 1. blokk 2007. 07. 19.

Üzemidő-hosszabbítás (ÜH) Az ÜH megvalósíthatósági vizsgálata 2000-ben kezdődött. Az OAH 2009-ben értékelte és elrendelte az ÜH Végrehajtási Program megvalósítását. Hazai és nemzetközi független szakértői vizsgálatok segítették munkánkat.  A továbbüzemelésre vonatkozó engedélykérelemben bemutattuk, hogy a hatóság által előírásokkal ellátott ÜH Végrehajtási Programot sikeresen elvégeztük, és az 1. blokkot felkészítettük a meghosszabbított üzemidejű üzemeltetésre. Az Országos Atomenergia Hivatal 2012. december 18-án kiadta az 1. blokk további 20 évre szóló üzemeltetési engedélyét. 19

Egyetért Ön azzal, hogy Magyarországon működik atomerőmű? Társadalmi elfogadás Egyetért Ön azzal, hogy Magyarországon működik atomerőmű?

Az atomerőmű bővítése A Parlament megadta az előzetes elvi engedélyt az új blokk előkészítésének megkezdéséhez. (2009. 03.30.) A Kormány kormánybizottságot állított fel a beruházással kapcsolatos stratégiai döntések előkészítésére. (2012. 05.30.) Az MVM Zrt. létrehozta a paksi atomerőmű bővítésére az MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt. projekttársaságát. (2012. 08.03.) 21

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!