1 Lehetne zöldebb a magyar energiarendszer? Programok, tények, lehetőségek a gazdasági válság tükrében Felsmann Balázs - 2009. október 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zöld válságkezelés és gazdaságélénkítés Környezetgazdászok javaslatai (Szeged, Vándorgyűlés, 2010 okt.1.)
Advertisements

Egyedül a zsákutcában A paksi néhány ezer helyett százezer zöld munkahelyről szól az április választás.
Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Önkormányzatok finanszírozása
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Toma Pál Budapest, március 28.
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
Gyöngyös KISKUNMAJSA FEBRUÁR január. Uniós direktíva Az unió átlagára érvényes az úgynevezett 3 x 20-as direktíva, mely szerint 2020-ra :
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
MEGÚJULÓ, ZÖLDENERGIA FORDULAT Hungary after 2014: A new path for sustainable growth Szabó Imre, január 23.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A faanyag energetikai hasznosításának hazai helyzete és racionális fejlesztési módjai Sopron, Szeptember 04. Dr. Jung László vezérigazgató-h.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
FIDESZ GAZDASÁGI KABINET Az energiaszektor stratégiai átalakításának lehetősége és útjai Dr. Fónagy János szeptember 25. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Energetikai támogatási rendszerek Július 30. Lipcsik Melinda Energia Központ Nkft.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
Gyöngyös Bad Schönborn 2013 november13. január. Uniós direktíva Az unió átlagára érvényes az úgynevezett 3 x 20-as direktíva, mely szerint 2020-ra : 20.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Energiahatékonysággal a költségcsökkentés és
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
12 ezer milliárd forintos keret
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

1 Lehetne zöldebb a magyar energiarendszer? Programok, tények, lehetőségek a gazdasági válság tükrében Felsmann Balázs október 8.

Nemzetközi kitekintés Befektetések a fenntartható energiába (milliárd USD) A gazdasági válság ellenére a évi új befektetések nőttek, de a második félév adatai erős visszaesést mutatnak. (-17% az első félévhez, -23% félévéhez képest) az első olyan év volt, amikor a megújuló bázisú új villamos energia beruházások értéke (140 milliárd USD) meghaladta az új fosszilis bázisú projektek értékét (110 milliárd USD)! A nemzetközi kitekintés a június 3-án megjelent Global Trends in Sustainable Energy Investment 2009 dokumentum alapján készült, amelyet az UN Environment Programme (UNEP) keretén belül a Sustainable Energy Finance Initiative (SEFI) és a New Energy Finance készített.

Nemzetközi kitekintés A „zöld gazdaság” aránya egyes országok gazdaságösztönző programjaiban Ország Gazdaságösztönzési célú tervezett állami programok (milliárd USD) Ebből „zöld célokra” allokált források (milliárd USD) Zöld részarány Kína$586.1$221.3 (?)38% (?) Egyesült Államok$972$ % Dél-Korea$38.1$30.781% Európai Unió$38.8$22.959% Németország$104.8$13.813% Japán$145.9$12.43% Franciaország$33.7$7.121% Kanada$31.8$2.68% Ausztrália$26.7$2.59% Egyesült Királyság$30.4$2.17% Olaszország$103.5$1.31% Forrás: Financial Times március 2.

 A program prioritásai az alábbi területeket nevesítik (5. oldal) Infrastruktúra fejlesztések, különösen út- és autópályaépítés Építőipari beruházások növelése állami és EU forrásból Munkaintenzív ágazatok (mezőgazdaság, turizmus, építőipar) Nagy hozzáadott értékű ágazatok (járműipar, logisztika, informatika, telekommunikáció)  Az energiapolitikai kérdések összesen csupán három helyen szerepelnek a 39 oldalas dokumentumban „Az energiafelhasználás terén irányváltást hajtunk végre: az energiatakarékosságot és az energiahatékonyság javítását helyezve az intézkedések középpontjába a gáz- és távhőár-kompenzáció helyett.” (20.old.) „A biomassza energetikai hasznosításának növekedése foglalkozatási lehetőségeket biztosíthat a vidéki térségekben a helyi kiskapacitású erőművek létrehozásával. Ez bővíti az élőmunka-igényes mezőgazdasági termelés lehetőségét … új munkalehetőségeket teremt a vidéki térségekben…” (31-32.oldal) Energiabiztonság: Határkeresztező távvezetékek, új gázvezetékek (Nabucco, Déli Áramlat), Paksi atomerőmű bővítési programja Magyarországi helyzet Válságkezelő kormányprogram vs. fenntartható energiarendszer Szemben a nemzetközi tendenciákkal a magyar kormány „economic stimulus” programjában alig jelenik meg az energiaszektor zöldítésének igénye (a prioritások között egyáltalán nem!), és a nevesített programelemek sem hordoznak új tartalmat a korábbi években elfogadott stratégiákhoz és cselekvési tervekhez képest.

„Folytatjuk és bővítjük a lakásfelújítási, korszerűsítési programot az EU klímavédelmi követelményeinek figyelembe vételével. A panellakások és a hagyományos lakóépületek energiatakarékos felújítását, a falak szigetelését, az ajtók és ablakok cseréjét célzó pályázatok sikeresek, így továbbra is fontos szerephez jutnak. Támogatást nyújtunk arra is, hogy a fűtési és világító rendszerek korszerűsítésével csökkenteni lehessen az energiafelhasználást a közintézményekben és a vállalkozások üzemépületeiben is. A források további bővítésének fedezetéül szolgálhat a CO2 kvóta tervezetten felüli bevétele, a „Robin Hood-adó” és a bányajáradék egy része, valamint az uniós források.” (34. oldal) (Idézetek a válságkezelő kormány egyéves cselekvési tervéből április 20.) Magyarországi helyzet Válságkezelő kormányprogram vs. fenntartható energiarendszer 2.

Fiskális szempontok vs. zöldenergia programok A büdzsé tervezete egyértelműen fiskális szempontú, nem követi a nemzetközi példákat a zöldprogramok markáns megjelenítésével a gazdasági kilábalási programban. A 2010-es költségvetésben tervezett zöldenergia programok forrásai minimálisak. Kérdéses, hogy a Zöld Beruházási Rendszer tervezett elindítását milyen források biztosíthatják. Megszűnt a korábbi években sikeres NEP pénzügyi háttere. (adatok millió Ft-ban) 2010-es költségvetési kiadás Korábbi maradvány EU társ- finanszí rozás ÖTM Lakóépületek és környezetük fejlesztésének támogatása5 835 Távhőszolgáltatás korszerűsítése és kompenzáció5 000 KVVM Zöld Beruházási Rendszer végrehajtásának feladatai0, (?) KHEMEnergiafelhasználási hatékonyság javítása0,00 NFÜHatékony energia-felhasználás NFÜA megújuló energiaforrás-felhasználás növelése NFÜProjekt előkészítés Összesen

A energiaszektor zöldítésének lehetséges pénzügyi forrásai Pedig Magyarországon is érdemi – bevételi oldalon éves szinten százmilliárd forintot bőven meghaladó elvi mozgástér áll a kormányzat rendelkezésére az energiarendszer „zöldítéséhez” kapcsolódó bevételekből, amely kellő pénzügyi hátteret biztosíthatna ahhoz, hogy hatékony koordináció és tudatos stratégiai iránykijelölés mellett a fenntartható energiarendszer a válságkezelő intézkedések meghatározó elemévé váljon.  A évi költségvetés tervezetében nevesített központi költségvetési bevételt jelentő források: 92,9 (88) milliárd Ft/év (zárójelben a évi költségvetési törvény számai) Bányajáradék 47 milliárd (33,5) Ft Energiaadó, környezetterhelési díj 25,9 (24,5) milliárd Ft Energiaellátók jövedelemadója (Robin Hood adó) 20 (30) milliárd Ft  Kvótakereskedelem várható bevételei ??? Kiotó alapján korábbi becslések szerint akár md Ft/év is lehetett volna (Spanyolo.+Belgiumnak értékesítés ~ 28 milliárd), de a folyamat megállt: bizalomvesztés Magyarországgal szemben a hatékony állami programok hiánya miatt!!! ETS éves aukciós bevétele 2-2,5 md Ft/év volt, de ez sincs 2010-re tervezve  Uniós bevételek KEOP-ból és ROP-ból ~10-11 milliárd Ft/év

A energiaszektor zöldítésének lehetséges pénzügyi forrásai 2. Támogatások a vállalati szektor részére:  Az ÜHG mechanizmuson belül nyújtott támogatások milliárd Ft/év Ingyenesen biztosított kvóták értéke ( milliárd Ft/év) Új belépő tartalék éves értéke (8-11 milliárd Ft/év)  A villamos energia rendszeren belüli „támogatások” a kötelező átvételi rendszerben 67 milliárd Ft/év 2008-ban, 42,9 milliárd Ft 2009 I. félévben. Hővel kapcsolt termelés „támogatása” 2008-ban 48 milliárd Ft, 2009 I. félévben 30,9 milliárd Ft! Megújuló „támogatás” 2008-ban mindössze 19 milliárd Ft Lakosságot érintő „támogatások”:  Gáz- és távhőárkompenzáció 2009-ben kb. 60 milliárd Ft – ez 2010-re radikálisan lecsökken a tervek szerint 20 milliárd forintra! - Szociális kihívás, de a megújuló energiaforrások versenyképességét támogathatja.  Távhő kedvezményes 5%-os ÁFA kulcsának bevezetése 30 milliárd Ft be nem szedett adóbevétel a normál ÁFA kulcshoz képest! A költségvetési törvényben nem, vagy csak áttételesen megjelenő energetikai támogatások együttes összege meghaladja a költségvetési törvényben közvetlenül számszerűsített tételeket!

Állami szerepek és lehetőségek az energiaszektor „zöldítésére” Fejlesztő állam Tulajdonos állam Szabályozó állam Szociális állam  EU programok (KEOP, ROP-ok, KÖZOP) prioritások  Nemzeti programok (NEP, Panel program, Zöldberuházási rendszer érdemi (újra)elindítása  Ágazati energetikai szabályozás - pl. zöldtámogatás (KÁT) felülvizsgálata, biogáz szabályozás  Klímapolitikai szabályozás (Üht.) – kvótakereskedelem szabályai  Pénzügyi, adópolitikai szabályozás (forgalmi adók, illetékek)  Különleges adók és járulékok (energiaadó, bányajáradék, „Robin Hood adó”) - felhasználási célok világossá tétele  Transzparens szélerőmű kapacitástender  MVM beruházások rangsorolása üzenetértékű a szektor valamennyi szereplője számára (zöldenergia vs. atomenergia vs. hagyományos erőművek)  MAVIR „zöldtámogató” fejlesztések (pl. Smart Grid)  MFB hitel és beruházási programok  Ártámogatások (gáz/távhő), alanyi jogú juttatások (távhő) fenntartható rendszerének kialakítása  Kedvezményes távhőáfakulcs helyett hatékonyságjavítás