Menyhárt Ildikó Vezető-főtanácsos A nemzeti szennyvízelvezetési és –tisztítási program megvalósítása Budapest, 2008. december 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Pongorné Dr. Csákvári Marianna igazgató
Önkormányzatok finanszírozása
Dél-Alföldi régió Ivóvízminőség-javító Program Mórahalom, július 02.
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
Pályázati lehetőségek FAÖT ülés, Törökbálint Dr. Gordos Tamás programiroda vezető – Pro Régió Ügynökség.
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A KEOP Akciótervei : források, kedvezményezettek, támogatható tevékenységek, támogatási intenzitások Dr. Nemes Csaba Főosztályvezető Környezetfejlesztési.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI 2007.április 5.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
KEOP aktív roadshow „MFB hitelek környezetvédelmi és energiamegtakarítási célokra” Söllei Judit osztályvezető.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI Pécs április 17.
BAKS KÖZSÉG SZENNYVÍZCSATORNÁZÁSA ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁSA
FEJLESZTÉSI FELADATOK FINANSZÍROZÁSA Gazdaságfejlesztési pályázatok a tervezéstől a megvalósításig - több száz nyertes pályázat tapasztalatai alapján -
Heltai László referens, KEOP IH FVM VKSZI, június 17. Környezet és Energia Operatív Program.
Huba Bence igazgató Szombathely,
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Közép-magyarországi Operatív Program Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása KMOP ADMINISZTRATÍV TUDNIVALÓK.
Projektfejlesztés DDOP /2F VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
ÚMFT Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT): az EU Kohéziós Alapjának és strukturális alapjainak felhasználásához szükséges stratégiai keretdokumentum.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
A KEOP pályázati rendszere –
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
A KEOP pályázatok önkormányzati szempontból D. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára MASZESZ kerek-asztal megbeszélés december 8.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
MFB Rt. a hazai bankszektorban – A tulajdonos, a tulajdonjog gyakorló – A Bank társadalmi szerepvállalása – A Bank tevékenysége 2.
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Az ivóvízminőség- javító projektek helyzetének bemutatása a KEOP-ban Czinege Anett június 11.
TÁMOP „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban”
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
Mórahalom és Zákányszék települések szennyvízelvezetése és tisztítása KEOP
TOP vas megyei aktualitásai
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Előadás másolata:

Menyhárt Ildikó Vezető-főtanácsos A nemzeti szennyvízelvezetési és –tisztítási program megvalósítása Budapest, december 8.

Tartalomjegyzék  ÚMFT  KEOP Pályázatok  Önkormányzati önerő kérdése  Elérhetőségek

Új Magyarország Fejlesztési Terv: Környezet és Energia OP, Gazdaságfejlesztési OP, Regionális OP-k

ÚMFT akcióterve akcióterve Környezet és Energia Operatív Program akcióterve KEOP 1. prioritás: Egészséges, tiszta települések KEOP 2. prioritás: Vizeink jó kezelése KEOP 3. prioritás: Természeti értékeink jó kezelése KEOP 4. prioritás: A megújuló energiaforrás-felhasználás növelése KEOP 5. prioritás: Hatékony energia-felhasználás KEOP 6. prioritás: Fenntartható életmód és fogyasztás prioritás tengely KEOP 7. prioritás: Projekt előkészítési prioritás tengely KEOP 8. prioritás: Technikai segítségnyújtás

KEOP, akcióterv (Mrd Ft) Egészséges, tiszta települések316 Vizeink jó kezelése176 Természeti értékeink jó kezelése10 A megújuló energiaforrás-felhasználás növelése26 Hatékony energia-felhasználás24 Fenntartható életmód és fogyasztás8 Projekt előkészítés12

A prioritások tartalma Prioritás neve: KEOP 1. Egészséges, tiszta települések A prioritási tengely célja: - a települési környezet állapotjellemzőinek a fenntartható településfejlesztési környezeti feltételeinek javítása - a prioritás keretében megvalósuló szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási és ivóvízminőség-javító projektekkel az Uniós csatlakozásból Magyarországra háruló részben derogációs feladatok határidőre teljesüljenek.

Egészséges, tiszta települések prioritási tengely években, Mrd Ft Hulladékgazdálkodás ,34 Szennyvízkezelés ,50 Ivóvízminőség-javítás 1.3.0/A168,31 Vízbázis veszélyeztetettség 1.3.0/B 8,86

KEOP pályázati kiírások , 1. kör A pályázati kiírás időpontja: szeptember 18. A pályázatok beadásának első napja: október 24. Támoga - tás mértéke (%) keret (Mrd Ft) * Szennyvízelvezetés és - tisztításmax ,56 * Ivóvízminőség javításamax ,59 * Ivóvízellátás biztonságának javítása, a vízbázis súlyos veszélyeztetése esetén max. 906,83 * A települési szilárd hulladéklerakókat érintő térségi szintű rekultivációs rendszerek kialakítása m ax ,41

A KEOP forrásallokációja

Környezetvédelmi fejlesztések a ROP-okban A 2000 LE alatti agglomerációk és települések szennyvízkezelése (2000 LE felett KEOP); Belterületi bel- és csapadékvíz rendezés; Rekultiváció - szilárd hulladék lerakó (650 M Ft feletti rekultiváció esetén KEOP), dögkutak, dögterek, települési folyékony hulladéklerakó Barnamezős beruházásokhoz kapcsolódva a szennyezett területek kármentesítése Ökoturisztikai fejlesztések Települési zöldterületek fejlesztése Középületek azbesztmentesítése Környezetbarát térségi közlekedés fejlesztése Vizeink mennyiségi és minőségi védelme intézkedés regionális jelentőségű vízvédelmi területeken (országos jelentőségű víztestek esetén KEOP) : –Meder rehabilitáció a „jó állapot” elérése érdekében – vízpótlás, vízminőség javítása, rehabilitáció (vízfolyások- tározó építés és rekonstrukció, meder és hullámtér rehabilitáció-,, tavak, holtágak, mellékágak) –Felszíni és felszín alatti vizek további szennyezésének megakadályozása, –Vízvisszatartás, vízpótlás, vízvisszatáplálás a „jó állapot” elérése érdekében

KEOP Pályázati tudnivalók

Vállalt derogációk és kötelezettségek teljesítése (szennyvízelvezetés és –tisztítás, ivóvízminőség javítás és hulladékkezelés – térségi szintű rekultivációs programok) Energia (energiatakarékosság és megújuló energia) Magyarország által vállalt célszámok Megelőzés jelentősége, természeti károk mérséklése

Egyfordulós pályázat Mikor alkalmazandó? –Kisebb előkészítést igénylő projektek –Kedvezményezettek versenyeztetése indokolt –Széles pályázói kör Értékelési határidők: Támogatási/elutasítási döntésig -50 nap (bíráló bizottság esetében 75 nap) -90 nap (1 milliárd Ft felett) -120 nap (5 milliárd Ft felett)

Kétfordulós pályázat Mikor alkalmazandó? –Nagyobb, jelentős előkészítést igénylő projektek –Kedvezményezettek versenyeztetése nem indokolt –Potenciális pályázók köre jól lehatárolható –Potenciális pályázók állami vagy önkormányzati szervek Értékelési határidők: Támogatási/elutasítási döntésig -75 nap második fordulós is: 75 nap -90 nap (1 milliárd Ft felett) -120 nap (5 milliárd Ft felett)

Kétfordulós pályázat – Eljárás folyamata Kétfordulós pályázat esetén az első fordulóban vázlatosan kidolgozott projekt javaslatok kerülnek benyújtásra és értékelésre A támogatásra javasolt projekt javaslatokat a projekt gazdák részletesen kidolgozzák. (Projektfejlesztés) A második fordulóban a részletesen kidolgozott projekt javaslatok kerülnek benyújtásra és értékelésre

Kétfordulós pályázat - Projektfejlesztés Projektfejlesztési költségek támogatása –Projektdokumentáció kidolgozása –Tervek, engedélyek –Kisebb volumenű előkészítő munkák –Közbeszerzés –Projektmenedzsment A Közreműködő Szervezet támogatása két forduló között –Konzultációs lehetőség –Tanácsadás (speciális esetekben) –Képzések biztosítása

Kétfordulós Pályázat – Dokumentációs igény Első forduló -Adatlap (nyilatkozatok) -Mellékletek -Előzetes Megvalósíthatósági Tanulmány Második forduló (Teljes projektdokumentáció) -Adatlap (nyilatkozatok) -Mellékletek -Tulajdoni lap, -Önkormányzati határozatok, -Aláírási címpéldány, stb. -Megalapozó tanulmányok -Részletes megvalósíthatósági tanulmány -Költség-haszon elemzés -Környezeti hatástanulmány -Hatósági engedélyek -környezetvédelmi engedély, -létesítési engedélyek, stb. -Tervek -Közbeszerzési dokumentációk -Társulási megállapodás

Vállalt derogációk és kötelezettségek teljesítése: Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési és –tisztítási Megvalósítási Programról szóló többször módosított 25/2002. (II.25.) Korm. rendelet december december december 31.

Tapasztalatok: Beérkezett KEOP pályázatok: - ezek nagy része szennyvizes pályázat ( 306 db) - emellett jelentősebb számú pályázat érkezett rekultiváció, természetvédelem, ivóvízminőség- javítás, árvízvédelem és energiahatékonyság – megújuló energia témában A beérkezett pályázatokkal kapcsolatban megállapítható, hogy: - sok a formai hiba, a pályázatok 2/3-nál hiánypótlásra van szükség, - a pályázati kiírást gyakran rosszul értelmezik, - a biztosítékok értelmezése sokszor hibás - a pályázók nem követik pontosan az előzetes megvalósíthatósági tanulmány sablont A pályázati útmutató alapos tanulmányozása elengedhetetlen!

Tapasztalatok Szennyvizes pályázatok: - Az adott konstrukcióban nem támogatható tevékenységek, illetve nem elszámolható költségek nem válnak el (pl: elő-közművesítés, külterületen lévő ingatlanok hálózatra kötése). - Kbt.-nek ellentmondó közbeszerzési terv. - Indokolatlanul magas költségelemek (különösen megvalósíthatósági tanulmányra és a költség-haszon elemzésre), irreális fajlagos költségek. - A projektmenedzsment szervezet és projektgazda közötti átfedések, kapcsolódó költségek elkülönítésének hiánya elszámolható és nem elszámolható költségekre. - Elégtelen tartalmú együttműködési megállapodások, melyek kockázatot jelentenek a megvalósítás vonatkozásában. - Elégtelen változatelemzés (nem valós alternatívákat mutat be a pályázó, nem mutat be „0” változatot, így nincs összehasonlítási alap). - Tisztázatlan, bizonytalan üzemeltetési viszonyok, szabálytalan üzemeltetői szerződés (koncessziókötelezettség elmulasztása).

Tapasztalatok - Fenntarthatósági problémák (pl: túl magas csatornadíj, ami kétségessé teszi a megfizethetőséget, így gazdaságtalanná válik az üzemeltetés). - Szükségtelen, illetve indokolatlan fejlesztési igény (pl: nincs szükség a szennyvíztelep bővítésére). - Ellentmondások a szakmai tartalomban (pl: csatornahossz, rácsatlakozás, fajlagos költségek). - Túlzó célok, indokolatlan vállalások (pl: 100 %-kos csatornázottság a rákötési hajlandóság tényszerű alátámasztása nélkül). - Egyeztetési kötelezettség elmulasztása az egy agglomerációba tartozó településekkel. - Rendezetlen tulajdonviszonyok.

Jelenlegi pénzügyi állapot: Első fordulós lekötés: 13,6 Mrd Ft (309 Mrd Ft lekötés a második fordulóra) Második fordulós lekötés 101 Mrd Ft A 1067/2005. (VI.30.) Korm. határozatban szereplő projektek: 406 Mrd Ft Hol várható első fordulós felfüggesztés: rekultiváció szennyvíz állami árvíz

Pályázatkezelési folyamat A pályázat befogadása és regisztrációja Teljességi ellenőrzés Formai és jogosultsági ellenőrzés Hiánypótoltatás Az újra benyújtott pályázat formai ellenőrzése Tartalmi ellenőrzés A benyújtott pályázat elfogadása vagy elutasítása Projekt Bíráló Bizottság Irányító Hatóság döntése A pályázók értesítése

Lehetőségek az önerő előteremtésére önkormányzatok számára

Önerő 2007 júniusában döntött a Kormány a „SIKERES MAGYARORSZÁGÉRT ÖNKORMÁNYZATI INFRASTRUKTÚRAFEJLESZTÉSI HITELPROGRAM” bővüléséről 135 Mrd FT-ról 235 Mrd Ft-ra, és az ÚMFT és ÚMVP társfinanszírozása esetén - sajáterő nélkül - 100%-ig is igénybe vehető. A döntés alapján az MFB RT módosította hitelprogram kiírását július 1- től. A hitelprogram keretében az önkor má nyzatok legfeljebb 25 éves lejáratú, legfeljebb 5 éves türelmi idejű és 3 havi EURIBOR + legfeljebb 2,5%-os (most 7,24%) kamatozású forint hitelt vehetnek igénybe a kereskedelmi bankokon keresztül az ÚMFT és ÚMVP társfinanszírozásához.

Önerő Ez a kedvezményes hitellehetőség is azonban nagyon nehézzé teszi az önkormányzatok EU támogatásokhoz való hozzájutását. A korábbi önerő jövedelemtermelő projektek esetén 5-10 % volt, amely most elérheti a 20-25%-ot. A KEOP források alapvető célja a Csatlakozási Szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítése, a szennyvíz, ivóvíz és hulladékgazdálkodás területén. Ezen projektek megvalósítása az önkormányzatok feladata. Előzetes becslések alapján az érintett „ derogációs ” projektek sajátereje kb. 200 Mrd Ft lesz a közötti időszakban.

Önerő Megoldási lehetőség/1.: Új Magyarország Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Kötvényfinanszírozási Program: Az MFB RT. biztosítja a kötvények refinanszírozását 3 havi EURIBOR+1%-kal. A kötvénykibocsátáshoz kapcsolódik kamattámogatás (3 havi EURIBOR+1%) 5 éves időszakra. A program 60 Mrd Ft keretösszeggel kerül meghirdetésre, ebből 30 Mrd Ft kamattámogatás a derogációs projektek finanszírozásához kibocsátott kötvényekhez.

Önerő Megoldási lehetőség/2.: KEOP DEROGÁCIÓS Projekt kamattámogatása: Lényege, hogy a projekt megtérülő részére is igényelhető kamattámogatás A konstrukció kidolgozása folyamatban van. Az ÖM miniszter kapott felhatalmazást az MFB RT-vel való kamattámogatási megállapodás megkötésére. Jogosultak köre: a helyi önkormányzatok, a helyi önkormányzatok társulásai és a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásai

Elérhetőségek A KEOP- projektekkel kapcsolatos ügyfélszolgálati típusú kérdésekre az NFÜ központi kék száma válaszol: A szakspecifikus, egyedi kérdéseket az alábbi címekre lehet feltenni: KEOP Szennyvízelvezetés és tisztítás, KEOP Ivóvízminőség javítása Telefonszám: ,

Köszönöm a figyelmet!