Fellner Ákos, filozófus, kommunikáció-kutató, PhD hallgató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szociológia mint tudomány
Advertisements

A konfliktusok és kezelésük
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Mesterképzés az EKF-en
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A konfliktusok és elhárításuk
ÁLLATORVOSI AGRÁRGAZDASÁGTAN
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
Kommunikáció az egyetemen
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Hantos Elemér Szakkollégium Miskolci Egyetem HANTOS ELEMÉR SZAKKOLLÉGIUM.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Szociológia - Jogszociológia
Az innováció forrásai.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Társadalomtudomány szak
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNOCSEKK 156/2006 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Egyetemi Tudományos Diákköri Konferencia november 24. Készítette: Vrabély.
Szerző: Kostyalik Marcell 9.c
Kutatásmódszertani dilemmák
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdálkodás és Közpolitika MSc / MSc in Public Policy and Management* Hajnal György (Tanszékevezető,
Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta egyetemi docens Mit (t)akar „és még amivel főnöke megbízza” Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szervezési és Vezetési.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Szerző : Vörösmarty Mihály Mű címe: Csongor és Tünde Előadás helye: Budapest Nemzeti Színház Bemutató dátuma : 1941 Rendező: Németh Antal CsongorésTünde.
  Würzburg, december 5. – München, február 1.  Nobel-díjas német fizikus, a kvantummechanika egyik megalapítója. Munkássága a modern fizikában,
Közösségszervezés BA.
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
A kezdetektől…. …”napjainkig” ( )
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Németh Antal Az ember tragédiája.
Előadás másolata:

Az objektivitás és értékmentesség eszméje Max Weber tudományfilozófiájában Fellner Ákos, filozófus, kommunikáció-kutató, PhD hallgató Tudásmenedzsment Műhely, BKF 2011. május

Max Weber (1864-1920) Jogász, közgazdász, szociológus 1889: jogi doktorátus 1891: habilitál 1893: feleségül veszi Marianne Stritger feminista írónőt 1904: az USA-ban tölt pár évet 1914-1918: a heidelbergi katonai kórház igazgatója 1918: részt vesz a Weimari Alkotmány kidolgozásában (később Hitler rá hivatkozva vezeti be a hadijogot Németországban) 1918-1920: a müncheni és bécsi egyetem tanára, az első szociológia tanszék megalapítója Tüdőgyulladásban hal meg

Az értékmentesség és objektivitás Weber által vizsgált területei (jelen prezentáció tárgya csak az első négy) Társadalomtudományok Eszmetörténet Szociológia Közgazdaságtudományok Művészettörténet Vallásszociológia Művészetszociológia Politológia Történelemtudományok

A tanulmányok történeti háttere Az Archiv c. folyóirat szerkesztőségi állásfoglalása 1904-ben (az első tanulmány) Spranger professzorral folytatott zártkörű vita anyaga, 1913-ból. (második tanulmány) Mindkettőben Weber a kibontakozó nemzetiszocialista ideológia ellen emel szót, pontosabban azellen, hogy a nemzetiszocialista ideológia kezd beszivárogni a német egyetemek szemináriumaira és tudományos folyóiratok szerkesztőségeibe Webernek nem az a szándéka, hogy a társadalmi értékkérdéseket kitiltsa az egyetemekről, hanem az, hogy azok egyoldalúságát kérdőjelezze meg

Mi az objektivitás? Mi az értékmentesség? Az objektivitás és értékmentesség dogmája: Vizsgálni és leírni úgy a dolgokat/kollerációkat, ahogy vannak (Ding-an-Sich/Things theirself) Az objektivitás és értékmentesség kritikai szemlélete: Feltárni azokat a szocializált előfeltevéseket, melyek torzítják/torzíthatják a vizsgálati eredményeket (Weber)

Objektivitás és társadalomtudományok Önmagukban vett társadalmi törvények nem léteznek A társadalmi törvények szükségszerűen összekapcsolódnak kulturális, gazdasági és történelmi előfeltételezésekkel A társadalomtudományok nem akkor objektívek, ha kizárnak minden előfeltevést, hanem akkor, ha tervezhetővé teszik, hogy ezen előfeltevések miként befolyásolják az eredményeket

Objektivitás és eszmetörténet Eszmetörténet: olyan filozófiai szaktudomány, amely elsődlegesen ideológiákkal, illetve ideológiáknak a társadalomra, illetve a történelemre gyakorolt hatását vizsgálja Az eszmetörténet szükségszerűen előfeltevésekkel dolgozik (azaz nincs előfeltevésmentes eszmetörténet). A társadalmi valóságot (Social Reality) társadalmi törvények ugyanúgy befolyásolják, mint ideológiák Nem léteznek a priori társadalmi-gazdasági törvények, azok mindig csak történelmi koronként értelmezhetők. Az eszmetörténet így csak akkor maradhat értékmentes, ha tudatosan reflektál a társadalmi valóságot alkotó ideológiákra is.

Objektivitás és szociológia A szociológia feladatai: A társadalmi cselekvések leírása és megértése Társadalmi cselekvés minden olyan cselekvés, amely a közösségre bármilyen szempontból hat Mindez egyedi esetleírások alapján Ezek lehetséges hatásainak feltérképezése A szociológiának nem feladata a priori társadalmi törvényszerűségek kutatása, mert azok nem léteznek, csak bizonyos előfeltevések alapján (Weber)

Objektivitás és gazdaságtudományok Nem létezik tiszta gazdaságtudomány (Weber) A matematizált makro-mikroökonómia csak az objektivitás látszatát kelti A matematizált ökomómia 3 előfeltevése: 1. a gazdaság szereplőit kizárólag racionális érdekek vezérlik (az egész ember, mint személy nem játszik szerepet) 2. a piacon kizárólag a szabadkereskedelmi elvek érvényesülnek (kartellek, kormányzati érdekek kizárva) 3. az államhatalom mindig semleges a gazdasági folyamatokban A gondot nem az előfeltételezések jelentik, hanem ha ezek reflektálatlanul maradnak. Így az előfeltételezések számát tetszőlegesen bővíthetjük, ha nem reflektálunk rájuk, ugyanúgy öncsalásban maradunk Minden gazdaságtudománynak reflektálnia kell osztályértékekre illetve osztályérdekekre is. Nincs osztályok nélküli társadalom, a gazdasági élet szereplőit nem lehet homogénnek tekinteni (Weber)

Weber tudományfilozófiája a tudásmenedzsment (T M) relevanciájában Miért releváns a tudományfilozófia a TM szempontjából? A TM a tudással dolgozik A TM interdiszciplináris A TM nem pusztán az explicit tudás menedzsmentje A TM nem azonos a IT vagy HR menedzsmenttel A tudományfilozófia feladata az egyes szaktudományok ismeretelméleti határainak vizsgálata, így a TM-é is A TM, mint minden más tudomány, nem lehet értékmentes, explicitté kell tennie saját előfeltételezéseit, amely természetesen történelmi korszakonként, politikai helyzetenként illetve társadalmi osztályokként eltérő lehet

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!