Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
FELVÉTELI tájékoztató
3. Két független minta összehasonlítása
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
Sztringek.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
Az IKT-metria mérőeszköz
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Érettségi vizsgák Végzős osztályfőnöki feladatok
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Az emberi párválasztás
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
EREDMÉNYEK TANULMÁNYI. Tanulmányi eredmények 2012 kompetenciamérés érettségi tanulmányi átlagok egyetemi továbbtanulás országos versenyeredmények.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Függvények jellemzése
Gondolatok a munkahelyen Mottó: „Ez nem egy iroda
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Statisztikai alapfogalmak
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
A felvételi eljárás elemei
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Szent László Gimnázium
A test érdekességei TUDTAD, HOGY…..
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
A tanulmányi munka értékelése (2010/2011.). Jegyek eloszlása a 2010/2011. tanévben.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 98 fő Rendes vizsga: 49 fő Előrehozott vizsga: 37 fő Ismétlő vizsga: 7 fő Kiegészítő vizsga: 1 fő Szintemelő.
Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium Érettségi eredmények május.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
A fókuszált figyelem és a hipnózis szubjektív élményeinek genetikai elemzése Készítette: Katonai Enikő Rózsa ELTE PPK, Pszichológia MA Témavezető: Dr.
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
OH. Az egyes vizsgázói rétegek átlageredményeinek összehasonlítása %-ban, középszinten VizsgatárgyÖsszesGimnázium Kecskeméti Református Gimnázium.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
JAG statisztika 2014/ félév.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Érettségi eredmények május
Bölkény Melinda Nagy Eszter Takács Gergely
Jelentkezés Érettségire jelentkezés határideje: február 15. Helye: Tiszakécskei Református Általános Iskola és Gimnázium.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Érettségi eredmények 2017.
magyar nyelv és irodalom
NÓGRÁD MEGYEI VÁCI MIHÁLY GIMNÁZIUM
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
2018.május-június érettségi vizsga eredményei 2018.augusztus 31.
FELSŐOKTATÁSI FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
FELSŐOKTATÁSI FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Országos Kompetencia Mérés 2011
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
Aktuális érettségi időszak: május 06 – június 28.
Gimnáziumi statisztika
FELVÉTELI ELJÁRÁS
Előadás másolata:

Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK Tudatelmélet és idegen nyelv elsajátítás – valódi kapcsolat vagy városi legenda? Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK

Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

Simon Baron-Cohen

Az elmélet lényege A női agyat az empátiára tervezték (erre lett előhuzalozva) A férfi agyat a rendszerezésre vagy redszeralkotásra tervezték

Empátia Egy hajtóerő, ami a másik ember érzelmeinek és gondolatainak az azonosítására sarkall minket, és arra, hogy ezekre egy megfelelő érzelemmel reagáljunk ToM és empátia ugyanaz

Rendszerezés Egyfajta hajtóerő arra, hogy elemezzünk, megvizsgáljunk vagy alkossunk egy rendszert B-C nagyon tágan értelmezi a rendszert: bármi lehet, amiben szabályosságokat lehet felfedezni a krikettezéstől a számítógépekig Motoros programokat is ért alatta: a zongorázást és a labdajátékokat

Férfiak és nők Szerinte a haranggörbe ugyanolyan nők és férfiak esetében, de az átlaguk el van tolódva (nagy mintavétel Ø)

Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

Reading the mind in the eyes test 36 kép – 4 érzelmet kifejező melléknévvel Ki kell választani, hogy melyik érzelmet ábrázolja a kép a 4 közül Magyarázatlista Problémák Hasonló melléknevek sorozata (rémült, ideges) nem mindig van jó magyar megfelelő (upset) Magyarázat – szó diszkrepancia (irigység)

irigy Pánikba esett arrogáns gyűlölködő

Tesztfordítás 3 fázis

Tesztfordítás 3 fázis

Első fordítás - eredmények Nem csak a teszt kitöltése volt a feladat, hanem a furcsa vagy értelmezhetetlen elemek megjelölése is Egyéb adatok: nyelvismeret, tantárgykedvelés, kor, szak, nem Kérlek, rakd sorrendbe a tantárgyakat aszerint, hogy mennyire szeretted őket a középiskolában! ___Magyar ___Történelem ___Matek ___Fizika ___Kémia ___Biológia ___Filozófia ___ének-zene Nem: _________ Szak:__________ Idegennyelv ismeret: Szint (1-9) _______________ ______

Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

Itemelemzés Minden képnél pozitív korreláció az összpontszámmal (a legtöbb nem szinifikáns, de kicsi az elemszám és a szórás) kivéve három képet (a későbbiekben megváltoztattuk a fordításukat) 4,10,18 A legtöbb képet jól felismerték 17: a legrosszabb találati arány 50% Átlag: 26,64 szórás 3,7 (megegyezik az angol adatokkal) range: 18-35 (17)

Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

Férfi/nő különbségek

Rendszerezés kérdőív eredménye Empátia kérdőív eredménye Rendszerezés kérdőív eredménye

Egyetemi szakok közti különbség Az ANOVA szignifikáns különbséget mutat A t-próba az első három és a többi csoport között szintén

Olvasás a szemekből Empátia kérdőív Rendsz kérdőív 0.15 -0,250 -0,143

Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján

Tantárgyak kedveltsége Eredmény gyanús – sokminden más közrejátszhat A kémia és biológia – RMET Ének-zene – RQ Matematika és fizika – semmivel…

Személyiségbeli jóslatok Önbevallott nyelvtudás: Az olvasás a szemekből teszt korrelációt mutat: Az ismert nyelvek számával: r = 0.341 (p<0.005) Az összes nyelvismerettel: r = 0,263 (p<0.05) Ez a nem változó miatt is lehet.

Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

Tesztfordítás 3 fázis

Tesztfordítás 3 fázis

Először angol, utána magyar felvétel Mindegyik alany magyar anyanyelvű és az angol a második nyelve Csak 3 ember Érdekes eredmények: A képek 60-70%-ban (átlag 63%) adják ugyanazt a megoldást az angol illetve a magyar teszten -> az elemek közötti korreláció szignifikáns és magas (r = 0.64-0.32, p<0.01-0.05) Összpontszám: r = -0.818 (n.s.)

Tesztfordítás 3 fázis

Tesztfordítás 3 fázis

Tesztfordítás 3 fázis

Tesztfordítás 3 fázis

Eredmények Hasonlóak az első körhöz a kisebb elemszám miatt nem szignifikánsak a különbségek és a korrelációk

Tesztfordítás 3 fázis

Tesztfordítás 3 fázis

Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

Hová tartozik az empátia/ToM?

Kognitív képesség Motiváció MENYÉT – magyar nyelvérzékmérő teszt RAVEN Nyelvtani induktív teszt Nyelvtani elemzés szótanulás RAVEN Motiváció Önkitöltős kérdőív: mennyit foglalkozott a nyelvvel otthon, járt-e magántanárhoz, nyelviskolába, mennyire szereti a nyelvet A kettő nem korrelál egymással

Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s

Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s.

Hová tartozik az empátia/ToM?

Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil

Nyelv Nők: Pragmatika Szókincs Férfiak Nyelvtan

Nyelvi képességmérő teszt eredmény

Konklúzió az „Olvasás a szemekből” teszt stabil különbségekre mutat rá a fiúk/lányok egyetemi szak nyelvtudás Az idegennyelv ismeretet erősen meghatározza mind a motiváció, mind a tudatelméleti/empátiás képesség Nem találtunk kapcsolatot a kognitív képességekkel

Köszönöm a figyelmet!