Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK Tudatelmélet és idegen nyelv elsajátítás – valódi kapcsolat vagy városi legenda? Ivády Rozália – BME-KTT Takács Boglárka – ELTE-PPK
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
Simon Baron-Cohen
Az elmélet lényege A női agyat az empátiára tervezték (erre lett előhuzalozva) A férfi agyat a rendszerezésre vagy redszeralkotásra tervezték
Empátia Egy hajtóerő, ami a másik ember érzelmeinek és gondolatainak az azonosítására sarkall minket, és arra, hogy ezekre egy megfelelő érzelemmel reagáljunk ToM és empátia ugyanaz
Rendszerezés Egyfajta hajtóerő arra, hogy elemezzünk, megvizsgáljunk vagy alkossunk egy rendszert B-C nagyon tágan értelmezi a rendszert: bármi lehet, amiben szabályosságokat lehet felfedezni a krikettezéstől a számítógépekig Motoros programokat is ért alatta: a zongorázást és a labdajátékokat
Férfiak és nők Szerinte a haranggörbe ugyanolyan nők és férfiak esetében, de az átlaguk el van tolódva (nagy mintavétel Ø)
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
Reading the mind in the eyes test 36 kép – 4 érzelmet kifejező melléknévvel Ki kell választani, hogy melyik érzelmet ábrázolja a kép a 4 közül Magyarázatlista Problémák Hasonló melléknevek sorozata (rémült, ideges) nem mindig van jó magyar megfelelő (upset) Magyarázat – szó diszkrepancia (irigység)
irigy Pánikba esett arrogáns gyűlölködő
Tesztfordítás 3 fázis
Tesztfordítás 3 fázis
Első fordítás - eredmények Nem csak a teszt kitöltése volt a feladat, hanem a furcsa vagy értelmezhetetlen elemek megjelölése is Egyéb adatok: nyelvismeret, tantárgykedvelés, kor, szak, nem Kérlek, rakd sorrendbe a tantárgyakat aszerint, hogy mennyire szeretted őket a középiskolában! ___Magyar ___Történelem ___Matek ___Fizika ___Kémia ___Biológia ___Filozófia ___ének-zene Nem: _________ Szak:__________ Idegennyelv ismeret: Szint (1-9) _______________ ______
Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
Itemelemzés Minden képnél pozitív korreláció az összpontszámmal (a legtöbb nem szinifikáns, de kicsi az elemszám és a szórás) kivéve három képet (a későbbiekben megváltoztattuk a fordításukat) 4,10,18 A legtöbb képet jól felismerték 17: a legrosszabb találati arány 50% Átlag: 26,64 szórás 3,7 (megegyezik az angol adatokkal) range: 18-35 (17)
Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
Férfi/nő különbségek
Rendszerezés kérdőív eredménye Empátia kérdőív eredménye Rendszerezés kérdőív eredménye
Egyetemi szakok közti különbség Az ANOVA szignifikáns különbséget mutat A t-próba az első három és a többi csoport között szintén
Olvasás a szemekből Empátia kérdőív Rendsz kérdőív 0.15 -0,250 -0,143
Személyek közötti különbségek Tesztelemzés Személyek közötti különbségek Nem és egyetemi szak alapján Kérdőíves adatok alapján
Tantárgyak kedveltsége Eredmény gyanús – sokminden más közrejátszhat A kémia és biológia – RMET Ének-zene – RQ Matematika és fizika – semmivel…
Személyiségbeli jóslatok Önbevallott nyelvtudás: Az olvasás a szemekből teszt korrelációt mutat: Az ismert nyelvek számával: r = 0.341 (p<0.005) Az összes nyelvismerettel: r = 0,263 (p<0.05) Ez a nem változó miatt is lehet.
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
Tesztfordítás 3 fázis
Tesztfordítás 3 fázis
Először angol, utána magyar felvétel Mindegyik alany magyar anyanyelvű és az angol a második nyelve Csak 3 ember Érdekes eredmények: A képek 60-70%-ban (átlag 63%) adják ugyanazt a megoldást az angol illetve a magyar teszten -> az elemek közötti korreláció szignifikáns és magas (r = 0.64-0.32, p<0.01-0.05) Összpontszám: r = -0.818 (n.s.)
Tesztfordítás 3 fázis
Tesztfordítás 3 fázis
Tesztfordítás 3 fázis
Tesztfordítás 3 fázis
Eredmények Hasonlóak az első körhöz a kisebb elemszám miatt nem szignifikánsak a különbségek és a korrelációk
Tesztfordítás 3 fázis
Tesztfordítás 3 fázis
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
Hová tartozik az empátia/ToM?
Kognitív képesség Motiváció MENYÉT – magyar nyelvérzékmérő teszt RAVEN Nyelvtani induktív teszt Nyelvtani elemzés szótanulás RAVEN Motiváció Önkitöltős kérdőív: mennyit foglalkozott a nyelvvel otthon, járt-e magántanárhoz, nyelviskolába, mennyire szereti a nyelvet A kettő nem korrelál egymással
Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s
Kapcsolatok A nyelvtudás Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,1 Kognitív tényezők: r= 0,11 p=n.s. (induktív elemzéssel negatív korreláció…) Olvasás a szemekből teszt Motivációs tényezők: r = 0,39 p<0,05 Kognitív tényezők: r= 0,17 p=n.s.
Hová tartozik az empátia/ToM?
Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Baron-Cohen empátia-rendszerezés modellje és a teszt magyar kialakítása Empátia-rendszerezés elmélet Olvasás a szemekből teszt fordítása Az idegennyelv elsajátítás és az empátia/tudatelmélet Kognitív vagy motivációs tényezők Férfi-női profil
Nyelv Nők: Pragmatika Szókincs Férfiak Nyelvtan
Nyelvi képességmérő teszt eredmény
Konklúzió az „Olvasás a szemekből” teszt stabil különbségekre mutat rá a fiúk/lányok egyetemi szak nyelvtudás Az idegennyelv ismeretet erősen meghatározza mind a motiváció, mind a tudatelméleti/empátiás képesség Nem találtunk kapcsolatot a kognitív képességekkel
Köszönöm a figyelmet!