Gőzmozdonyok I. 2. előadás Dr. Csiba József

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
Advertisements

a sebesség mértékegysége
Környezeti és Műszaki Áramlástan II. (Transzportfolyamatok II.)
VÁLTOZÓ MOZGÁS.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Közlekedéskinetika és -kinematika
Megy a gőzös, megy a gőzös….
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Koordináta transzformációk
Koordináta transzformációk
Gőzmozdonyok I. 7. előadás Dr. Csiba József igazgató, c. egyetemi docens MÁV ZRt. Vasúti Mérnöki- és Mérésügyi Szolgáltató Központ H-1045 Budapest, Elem.
Gőzmozdonyok I. 1. előadás Dr. Csiba József
Gőzmozdonyok I. 3. előadás Dr. Csiba József
Járművek és Mobilgépek II.
Villamosenergia-termelés Gázturbinás erőművek
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Védőgázas hegesztések
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Mérnöki számítások MÁMI_sz1 1.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Közműellátás gyakorlathoz elméleti összefoglaló
Darupályák tervezésének alapjai
Üzemi viszonyok (villamos felvonók)
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
SÚRLÓDÁSI ERŐ.
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Híres magyar nők.
szakmérnök hallgatók számára
Kerékpártároló átadás
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
7. Házi feladat megoldása
Biológiai anyagok súrlódása
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
Ideális folyadékok időálló áramlása
ÁRAMLÓ FOLYADÉKOK EGYENSÚLYA
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
Energetikai gazdaságtan
Ohm-törvény Az Ohm-törvény egy fizikai törvényszerűség, amely egy elektromos vezetékszakaszon átfolyó áram erőssége és a rajta eső feszültség összefüggését.
Hő- és Áramlástan Gépei
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Energia, munka, teljesítmény
Menetdiagram.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
James Watt.
Közlekedéskinetika és -kinematika
Kiss Bettina Hosszú Norbert
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Gőzmozdonyok I. 2. előadás Dr. Csiba József igazgató, c. egyetemi docens MÁV ZRt. Vasúti Mérnöki- és Mérésügyi Szolgáltató Központ H-1045 Budapest, Elem u. 5-7. Tel.: 511-8105, E-mail: csibaj@mav.hu 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Az előző (1. előadás) összefoglalója: A gőzmozdony feladata A gőzmozdony vázlatos elrendezése Általános alapfogalmak A gőzmozdony méreteire és kialakítására vonatkozó mértékadó feltételek A gőzmozdonyok osztályozása 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A 2. előadás összefoglalója (I.): A gőzmozdony berendezésnél felállítandó teljesítményi program A gőzmozdonnyal kifejthető vonóerő fajták A különböző típusú vonóerők - Tapadási (adhéziós súlyból származó) vonóerő - A gőzgép méreteiből adódó vonóerő - A kazánteljesítményből adódó vonóerő 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A 2. előadás összefoglalója (II.): A kapcsolt kerékpárok számának meghatározása A mozdonyok szerkesztési szelvénye 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Kiindulási alapkérdés: a mozdonyt milyen pályán, milyen szolgálatra kí- vánják használni. A teljesítményi program tartalma: 1.) Milyen súlyú kocsikból mekkora szerelvényt milyen sebességgel kíván-ják továbbítani. 2.) A pálya emelkedési és ívviszonyai (összeesik-e a legnagyobb emelkedés és a legkisebb ív) 3.) Pályán megengedett legnagyobb tengelynyomás és folyómétersúly. 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) 4.) A mozdonnyal elérendő legnagyobb sebesség 5.) Szén-, víz- (olaj)állomások távolsága 6.) A használni óhajtott tüzelőanyag minősége 7.) Járművek számára előírt szerkesztési szelvény 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A vonatellenállás A mozgó vonat ellenállása (W): - mozdony (W'), - kocsi/szerelvény (W'') Alapellenállás / menetellenállás / futási ellenállás (Wo): egyenes vízszintes pálya, szélcsend, egyenletes sebesség Járulékos ellenállás (Wj): - emelkedés / esés (We), - ívekben való mozgás (Wi), - gyorsítás (Wa), - szél (Ws), - indítási ellenállás (Wind). 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Alapellenállás /menetellenállás / futási ellenállás (Wo) Egyenes vízszintes pálya, szélcsend, egyenletes sebesség vágányon a kerék gördülő ellenállása és csúszó súrlódása (Wg) tengelycsapok súrlódása (Wcs), sinillesztés, egyenletes pálya, nyugtalan járás, ütközési ellenállás (Wü), levegő ellenállás (Wl). 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Futási ellenállás (Wf) I. Wf = Wg + Wcs 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Futási ellenállás (Wf) II. Gördülő csapágyazás előnye. 90 km/h 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Ütközési ellenállás (Wü) - Frank, Strahl - vasutak gyakorlata 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Levegőellenállás (Wl) Wl: - homlokfelület - tető - padló - oldalfelület Wl: Fev2; μ=1,22 Fe: egyenértékű homlokfelület (10, 12 m2) Strahl: oldalszél, ellenszél: v+15 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Fajlagos alapellenállás (wo) wo = wg+wcs+wü+wl [wo] = N/t, … wo = A+Bv+Cv2 wo = Á+CV2 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A gőzmozdony alapellenállása(Wo‘) Összetevők: Futó kerékpárok súrlódó és gördülő ellenállása Gépezet (hajtómű és vezérmű ellenállása llenállás Ze =Ze(v,Ne) Zi Wo‘ = Zi-Ze Effektív/mechanikai összhatások: δe δe= 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Gőzmozdonyokra vonatkozó ellenállási összefüggések - MÁV, normál nyomtávú mozdony: Sanzin-képlet: a,b: mozdony rendszerétől függő állandó, a=5,5…8,8, b=8….36 - MÁV, keskeny nyomtávú, futókerékpár nélküli mozdony: Zi-Ze=Gm[4,5nk+( +0,096)( )2] Futókerékpár: kocsi kerékpárként Gőzmozdony keskenynyomközű iparvágányra, erdei és mezőgazdaásgi vasútra: Engel szerint: (Zi-Ze)Gm=16…..20 kg/t 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Az effektív vonóerő (Ze) Effektív /hasznos/ vonóhorgon mért vonóerő (Ze/Zh/Zv): Egyenes pálya, vízszintes pálya, egyenletes sebesség: Ze=Wo'' 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A kapcsolt tengelyek számának meghatározása Adott: szükséges vonóerő (Z) súrlódási tényező (μ): 1/7…..1/5; 0.16 megengedett tengelynyomás (gt) Meghatározandó: -Za μ→kapcsolt nehezedő összes (adhéziós) súly (Gma), Gma= - Gma,gt→a kapcsolt kerekek száma (nk) n = 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A gőzmozdonnyal kifejthető vonóerő (Z) Vonóhorgon mért (effektív) hasznos vonóerő (Ze/Zh/Zv), MÁV gőzgép méretéből (Zk), RZD gépezeti indikált vonóerő (Zi) meghatározva 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) 1. A vonóerő meghatározása a tapadási/adhéziós súlyból → Krupp-gyár képlete: μ: értékei: -száraz, tiszta sín: 1/5…1/4; -piszkos sín: 1/6.3…1/5; -olajos sín -ködben, falevéllel borított sín μ=1/10; 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Ha Zk>Zkmax→hajtott kerekek megcsúsznak, köszörülnek→káros hatásai: -hajtórúd/csatlórúd görbülés, törés, -sínbe mélyedés köszörülése, -abroncs, sín anyag felmelegszik→szövetszerkezeti elvál-tozások→törési lehetőség A szükséges Z a gőzmozdony, kocsisor súlyából a sebesség/sebesség-változás ismeretében: W: a vonat ellenállása Egyensúlyi helyzetben: →Z=W 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) 2. A vonóerő számítása a gőzgép méreteiből 1 fordulat alatti munka: a kerék vonóerő munkája: A dugattyú által végzett munka: ahol: pik: indikált középnyomás → dr: a dugattyúrúd átmérője, s: a löket, ng: a friss gőzzel dolgozó hen- gerek száma, pk: kazán nyomása, ξ: 0.65 nagy töltésnél (a töltés nagyságát figyelembe vevő tényező); 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) ηm: mechanikai hatásfok: 97 %, v: 0.97 (az előli és hátulsó dugattyúrúd területének számtani közepe a dugattyú területének 3 %-a) → ahol: pt: tolattyúnyomás ε: a töltés mértéke 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) 3. A vonóerő számítása a kazánteljesítményből: Legyen hg: fajlagos gépezeti kazánterhelés (a kazánfelület 1 m2-én órán- ként átlagban fejlesztett gőzmennyiség): kg/(m2h) H: a kazán fűtőfelülete: m2 : egységnyi teljesítményre eső gőzfogyasztás: kg/kWh : a gőzgép óránkénti gőzszükséglete A kerületi vonóerő: ahol: állandó 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A 424 sor. gőzmozdony kerületi vonóerejének változása teljesen nyitott szabályzónál (ρs=1) a v, ε, hg függvényében 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A vonat legnagyobb gyorsulása (amax) I. Amax: Zl=Za a: vonali szolgálat: 0,04…0,05 elővárosi szolgálat: 0,15…0,3 tolató szolgálat: 0,1 …0,2 [a]= m/s2 δm: forgó tömegek redukált értéke, (1+δm): szerkocsi mozdony: 1,04….1,06 szertartányos mozdony: 1,05…1,07 W: vonat fajlagos ellenállása 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A vonat legnagyobb gyorsulása (amax) II. : tapadási súly aránya (egységnyi vonatsúlyra eső tapadási súly) 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Mozdony- és szerkocsi szerkesztési szelvény belföldi forgalomra I. MSZ 8696-51 (jóváhagyás: 1951. XI. 30. hatálybalépés: 1952. V. 1.) Def.: Szerkesztési/rakszelvény: keret, egyenes vágány, középhely-zet, üres, rakott jármű/rakomány keresztmetszeti méretei még ko-pott kerekek, tengelycsapok, á-gyak, ülepedett hordrugók eseté-ben sem léphetnek túl. Megj.: …gőzt kibocsájtó alkatrészek határa villamos felsővezetékes pálya esetén 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Mozdony- és szerkocsi szerkesztési szelvény belföldi forgalomra II. Szűkítés: a méreteket úgy kell szűkíteni, hogy a jármű a számításba jöhető pálya- és kitérőíveken, továbbá lejtésváltozásokon akadálytalanul áthaladhasson. 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) Keskenynyomtávolságú (760 mm-es) gőzmozdony szerkesztési szelvénye Szabvány: MNOSZ 8698-52 (szabvánnyá nyilvánítás idő-pontja: 1952. X. 31.) (a kötelező alkalmazásba vétel időpontja: 1953. VIII. 1.) 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A volt DR gőzmozdonyaira vonatkozó szerkesztési szelvény A témát az „általános műszaki té-mák” keretében tárgyaljuk. A szer-kesztési szelvény I. és II. o. gőz-mozdonyokra, motorkocsikra vo-natkozik, valamint tartalmazza a különleges engedményeket. 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A 2. előadás összefoglalója (I.): A gőzmozdony méretezésénél felállítandó teljesítményi program A gőzmozdonnyal kifejthető vonóerő fajták A különböző típusú vonóerők - Tapadási (adhéziós súlyból származó) vonóerő - A gőzgép méreteiből adódó vonóerő - A kazánteljesítményből adódó vonóerő 2008.02.20.

Gőzmozdonyok I. (2. előadás, 2008. 02. 20.) A 2. előadás összefoglalója (II.): A kapcsolt kerékpárok számának meghatározása A mozdonyok szerkesztési szelvénye 2008.02.20.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 2008.02.20.