A FÉLHERMETIKUS KOMPRESSZOROK SZOKVÁNYOS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gázok sűrítése és szállítása
Advertisements

a sebesség mértékegysége
HERMETIKUS KIALAKÍTÁSÚ
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
SPLIT KLÍMÁK CSŐVEZETÉK SZERELÉSE.
2009. PROJEKT GHN BASIC ÉS GHN AUTO DN40, DN65, DN80, DN100 •Fáziskimaradás és túlmelegedés elleni védelem •Kisebb helyigény •Egyszerű fordulatszámváltás.
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
A FLUIDUMOK SZÁLLÍTÁSA
AGMI Anyagvizsgáló és Minőségellenőrző Rt. Anyagvizsgálati Üzletág
Kábelek Készítette: Mecser Dávid. A kábel: A kábel olyan, villamos energia átvitelére alkalmas szigetelőanyaggal körülvett, víz és mechanikai behatások.
A KÜLSŐ NYOMÁSKIEGYENLÍTÉSÜ
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Hőszállítás Épületenergetika B.Sc. 6. félév március 16.
GÉPKIVÁLASZTÁS.
Hűtőkompresszorok Irodalom: Dr. Jakab Zoltán, Kompresszoros hűtés II.
Volumetrikus szivattyúk
Volumetrikus szivattyúk
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Közlekedéstan II. ( Hidraulikus hajtások ) Budapest 2003.
VER Villamos Berendezések
Folyadékhűtők, Fan - Coilok
Készítette: Paragi Dénes
Széchenyi István Egyetem
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Volumetrikus szivattyúk
Fékberendezések II tárcsafékek
Csík Zoltán Elektrikus T
Transzformátorok.
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Szerszámanyagok A szerszámanyagokkal szemben támasztott követelmények
Fékberendezések II Tárcsafékek
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
- Ismertesse a kapilláriscső előnyeit és hátrányait!
A LÉGHŰTESES HŰTŐAGGREGÁTOK SZERKEZETI KIALAKITÁSAI „A” 14 tétel
A SZÍVÓOLDALI PRESSZOSZTÁT - Ismertesse a feladatát a hűtőrendszerben!
A NAGYNYOMÁSÚ (NYOMÓOLDALI) PRESSZOSZTÁT
EGYFOKOZATÚ KOMPRESSZOROS HÜTŐKÖRFOLYAMAT
- Vázolja fel a hűtőkompresszor jelleggörbéit!
KOMPRESSZOR HÜTŐTELJESÍTMÉNYE
Abszorpciós és elektromos folyadékhűtők COP és hatásfok összehasonlítás Tóth István.
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
Aszinkron gépek.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Szinkron gépek 516. ISZI Villamos munkaközösség Dombóvár, 2008.
Csapágyak-1 Csapágyakról általában Siklócsapágyak.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Villamos tér jelenségei
Szervopneumatika.
A belsőégésű motor részei és működési elve
Hő- és Áramlástan Gépei
Csővezetékek.
Villamos leválasztók.
VÁKUUMTECHNIKAI LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor 11. CSIGAVONALAS (SCROLL) SZIVATTYÚ TISZTÍTÁSA TÁMOP C-12/1/KONV
Building Technologies / HVP1 Radiátoros fűtési rendszerek beszabályozása s ACVATIX TM MCV szelepekkel SIEMENS hagyományos radiátorszelepek SIEMENS MCV.
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
Járművillamosság-elektronika
LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor
Számítógépes modellezés és tervezés I.
Vegyészmérnök feladata
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
a sebesség mértékegysége
GÉPKIVÁLASZTÁS.
Előadás másolata:

A FÉLHERMETIKUS KOMPRESSZOROK SZOKVÁNYOS SZERKEZETI KIALAKÍTÁSA „A” 11 tétel - Ismertesse a félhermetikus kompresszorok szokványos szerkezeti kialakításai szerint! - Ismertesse a szívógázas és a levegő hűtésű félhermetikus kompresszorok alkalmazási tartományait! - Ismertesse a hazai fejlesztésű félhermetikus kompresszorok szerkezetét, különös tekintettel az olajozási és munkaszelepezési rendszerükre! - Hasonlítsa össze az olaj-felszórótárcsás olajozási rendszert az olajszivattyús rendszerrel! - Magyarázza az olaj-felszórótárcsás olajozási rendszer alkalmazhatóságának korlátait! - Ismertesse a háromfázisú motorkompresszorok olajszivattyújának "irányváltós" szerkezeti megoldásait!

Félhermetikus motorkompresszorok A tömszelencés kompresszorok legkritikusabb része a tömszelence, amely legyen bármilyen szerkezeti megoldású, mindig hibaforrást jelent. Ez a körülmény ösztökélte a tervezőket egy olyan kompresszorszerkezet kialakítására, amelynél tömszelence nincs, a kompresszor és a motor egy egységet képez. E területen az első lépést a résbetétcsöves kompresszor jelentette. Ennél már közös a kompresszor és a hajtó villamos motor tengelye, de a motor állórésze nincs benne a hűtőközeg terében. Az 1930-as évektől már léteznek olyan szigetelőlakkok és szigetelőanyagok, amelyek ellenállnak a hűtőközegnek, valamint a hűtőközeg és olaj együttes kémiai hatásának. Ettől kezdve tért hódítottak az olyan kompresszorok, amelyeknél már a villamos motor állórésze is a hiűtőközegtérben van. Az olyan kompresszorokat, amelyeknél a betétmotor és a kompresszor egy zárt egységet képez, és a nyitott kompresszorokhoz hasonlóan a kompresszor bonthatóan csatlakozó fedelekkel van lezárva, azaz korlátozott mértékű helyszíni javítás lehetősége fennáll, félhermetikus kompresszornak nevezzük.

A félhermetikus kompresszorok előnyei: - kevesebb az alkatrészek száma; - elmarad a tömszelencés kompresszor fő hibaforrása, a tömszelence. - kisebb a helyigénye; - kisebb a fajlagos tömege; - mivel a motor és kompresszor közös tengelyen van, jobb a mechanikai hatásfoka; - elmarad a villamos motor és az erőátviteli rendszer karbantartása; - csendesebb az üzeme; - a villamos betétmotor intenzív hűtése miatt kisebb a motor mérete; - előírás szerinti szerelési technológia betartása esetén nagyobb üzembiztosságú.

A félhermetikus kompresszorok hátrányai: - a villamos betétmotorba épített anyagoknak különleges követelményeket kell kielégíteniük; - szigorú követelmények az alkatrészgyártással. a szerelési és szerviztechnológiával szemben; - a fordulatszám a villamos betétmotor póluspár számától függ. fordulatszám-változtatással nem illeszthető a hűtőrendszer teljesítményigényéhez; - csökken a helyszíni javítások lehetősége; - a léghűtéses hűtőaggregátnál külön motor szükséges a ventilátorhoz; - meghatározott üzemi körülmények között biztosítani kell a villamos betétmotor külön hűtését. A félhermetikus motorkompresszorokat osztályozhatjuk: - a villamos betétmotor hűtése, (szívógáz, vagy külső hűtés) - az olajozás módja szerint.

Félhermetikus hűtőkompresszor szívóoldali hűtőközeg hűtéssel

FÉLHERMETIKUS CSAVARKOMPRESSZOR VÁZLATA

Szívógáz hűtésű a motor, ha a kompresszorba belépő hűtőközeggőzök a motoron átvezetve hűtik azt, miközben a hűtőközeggőzök túlhevülnek. Külső hűtésű motorok esetén külön kell gondoskodni a motorrész hűtéséről (pl. levegővel való szellőztetés). Ilyenkor a motor hűtése kizárólagosan a kompresszorház motoroldali bordázattal növelt felületén keresztül történik. Külső hűtést alkalmazzák mélyhűtő tartományban üzemelő kompresszoroknál, ahol a szívógázhűtésnél fellépő igen jelentős hűtőközeg túlhevülés a kompresszor hűtőteljesítményének csökkenését okozza. Külső hűtés alkalmazása bizonyos üzemi viszonyoknál szívógázhűtés esetén is szükséges, pl. vízhűtéses aggregátnál, vagy az ún. külön telepített léghűtéses aggregátoknál, ha az elpárolgási hőmérséklet to< - 20 0C. Szívógáz hűtésű kompresszorokhoz a kiegészítő hűtés szükségességét mindig a gyártó mű határozza meg.

Az olajozás módja szerint: megkülönböztetünk kisnyomású (szivattyú nélküli) és kényszer-(szivattyús) olajozást. A kisnyomású olajozás módjai: -szóró; - szóró centrifugál; . - centrifugál olajozás: A kényszer vagy szivattyús olajozásnál az olaj nyomással jut el a kenési helyekre. A csúszófelületek úgy vannak méretezve. hogy az olaj megfelelő nagyságú nyomással kerül a kenési helyekre. Az ilyen kompresszorokat az olajnyomás kimaradása esetére védeni kell. A fél hermetikus motorkompresszorokat szerkezeti megoldás szerint vizsgálva megállapíthatjuk. hogy többségükben - váltakozó áramlásúak; - vízszintes tengelyelrendezésűek; - a hengerszámtól függően soros. V vagy W hengerelrendezésűek; - a szelepek önműködő. egyes esetekben önműködő rugóterhelésű lapszelepek;

Azonos szállítóteljesítménnyel gyártanak: - klíma, - normál és -mélyhűtő üzemre alkalmas motorkompresszorokat. A félhermetikus motorkompresszorokná1 ügyelni kell arra, hogy csak a megadott a1kalmazási tartományban üzemeltethetők, hiszen a beépített motor terhelhetősége, ill. túlmelegedése a terheletlen állapotban egyértelműen meghatároz egy üzemi tartományt. A félhermetikus motorkompresszoroknál alkalmazott villamos betétmotorok rövidrezárt forgórészű aszinkron motorok, amelyek ki vannak téve a hűtőközeg és a hűtőközeg-olaj együttes hatásának. A motorba épített zománchuzal szigetelőlakkjának, az alkalmazott szigetelőanyagoknak, az esetleges impregnáló-lakknak olyannak kell lennie, hogy nagy hőmérsékleten (120 0C felett) is ellenálljanak a jó oldóhatású hűtőközeg, valamint a hűtőközeg és olaj együttes hatásának, miközben a villamos szigetelési tulajdonságok (villamos átütési szilárdság, szigetelési ellenállás) a megengedettnél nagyobb mértékben nem változnak.

MK 9, IE 210 típusú félbermetikus motorkompresszor (Hűtőgépgyár gyártmánya) 1 kompresszorház; 2 villamos betétmotor; 3 körhagyós főtengely; 4 dugattyúhajtókarral; 5 közdarab szívó. és nyomóoldali szeleppel; 6 hengerfedél; 7 olajszóró tárcsa; 8 olajbevezető cső rugóval és tömítő tárcsával; 9 villamos kapcsolótábla

2FVBSZ 4 (6) típusú félhermetikus motorkompresszor 1 kompresszorház; 2 villamos betétmotor: 3 hengerpersely; 4 forgattyús főtengely; 5 hajtókar dugattyúval; 6 önbeálló golyóscsapágy; 7 mélyhornyú golyóscsapágy; 8 olajszóró kanál; 9 közdarab munkaszelepekkel; 10 hengerfedél; 11 motorbiztosító csavar; 12 szívóoldali szűrő; 13 szívóoldali főelzáró szelep.

Az olajszivattyú (fogaskerék-szivattyú): hajtása a kompresszor tengelyéről történik, fogaskerék-áttétellel. A szivattyú a kompresszor olajszintje alatt van elhelyezve, így az olaj hozzáfolyással jut a szivattyú szívó oldalára egy nagy keresztmetszetű szűrőn át. A szivattyú szelepkialakítása - a szívó oldalon két golyóval, a nyomó oldalon egy tolattyúval -olyan, hogy a kompresszor mindkét forgásirányánál képes olajszállításra. A megfelelő olajnyomás ellátására az olajkör nyomó oldalára - a tengely motorház felőli végébe - egy olajnyomás-határoló van beépítve, 1,7 bar olajnyomás-különbségnél nyit. Olajnyomás biztosító szelep 1 főtengely; 2 szelepülés; 3 szelep; 4 rugó; 5 rugófeszítő; 6 ellenanya

H2-20/3 típusú félhermetikus motorkomp-resszor olajozási sémája 1 olajszivattyú; 2 olajszivattyú szívóoldali szelepezés; 3 olajszivattyú nyomóoldali szelepezés; 4 olajszűrő; 5 olajszivattyú-hajtás; 6 olajnyomás biztosító szelep; 7 forgattyúház nyomás-elvételi hely; 8 nyomóoldali olajnyomás-elvételi hely