Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Elemi algoritmusok Páll Boglárka.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
3. Két független minta összehasonlítása
Mellár János 5. óra Március 12. v
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Közlekedésstatisztika
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
5. előadás.
A középérték mérőszámai
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
szakmérnök hallgatók számára
108 A kísérletek célja egy speciális anyag optimális előállítási körülményeinek meghatározása volt. A célfüggvény a kihozatal %. melynek maximális értékét.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
A évi demográfiai adatok értékelése
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
TERMÉKAJÁNLÓ DOBOZOK Érvényes: február 8.. TERMÉKAJÁNLÓ DOBOZOK  Képes-szöveges termékajánló dobozok az Index, Velvet és Dívány cikkoldalain 
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Kvantitatív módszerek
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
7. Házi feladat megoldása
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Többváltozós adatelemzés
Adatleírás.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)

Diszkrét változók vizsgálata
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
IV. Terjeszkedés.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
Valószínűségszámítás - Statisztika. P Két kockával dobunk, összeadjuk az értékeket Mindegyik.
Kvantitatív módszerek
Középértékek – helyzeti középértékek
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A számítógépes elemzés alapjai
A számítógépes elemzés alapjai
A leíró statisztikák alapelemei
Előadás másolata:

Pszichológiai változók

Példák változókra (megfigyelési egység = egy házaspár) Mióta házasok Mióta járnak együtt Férj életkora Feleség életkora Korkülönbség Gyerekeik száma IQ(férj) - IQ(feleség)

Kritérium Egyértelműen definiált értékkészlet Minden esetnél egyértelműen eldönthető érték

Más példák (megfigyelési egység = egy személy) Nem Életkor MAWI-IQ Diagnózis Iskolázottsági szint Végzett osztályok száma

Problémás megfogalmazású kérdések Tapasztalt-e olyat, hogy amikor oroszul beszél, a mondanivalójának egy része magyarul jut eszébe? 1) Igen 2) Nem 3) Ritkán Szokott-e valaki (tanáraidon kívül) javítani a magyar beszédeden? 1) Igen 2) Nem 3) Ki? Milyen nyelven beszél a barátaival? Inkább magyarul vagy inkább szlovákul?

Problémás megfogalmazású kérdések Milyen tantárgyakat tanítanak németül az osztályában? 1) ........ 2) ........ 3) ........ 4) ......... Szokott-e fordítani? 1) Igen 2) Nem 3) Néha 4) Mindkét nyelvre 5) Csak az egyikre 6) Melyikre? Sorolja fel, kikkel lakik együtt! 1) Nagyszülőkkel 2) Testvéreivel 3) Más rokonokkal

Diszkrét és folytonos változók Diszkrét: nem, iskolázottsági szint, végzett osztályok száma, 3-5-7 fokú skálaváltozók, diagnózis stb. Folytonos: életkor, testmagasság, testsúly, reakcióidő, testhőmérséklet stb. IQ = ?

Fő pszichometriai skálák Nominális skála (értelmes: x = y vagy x  y ) Pl. nem, diagnózis, vércsoport, személyiségtípus stb. Ordinális skála (értelmes: x < y, x > y) Pl. iskolázottsági szint, rangfokozat, Intervallum-skála (értelmes: x  y, y  x) Pl. testhőmérséklet, MAWI-IQ Arányskála (értelmes: x/y, y/x) Pl. testsúly, testmagasság, reakcióidő

A változó eloszlása Ez minden, mit egy változóról tudni lehet, illetve kell.

Az iskolai végzettség eloszlása Alsófokú végzettség Középfokú végzettség Felsőfokú végzettség 45% 35% 20%

Az iskolai végzettség, mint diszkrét változó eloszlása Alsófokú végzettség (x1) Középfokú végzettség (x2) Felsőfokú végzettség (x3) 45% (p1 = 0,45) 35% (p2 = 0,35) 20% (p3 = 0,20)

Véletlen/valószínűségi változók Mitől és hogyan véletlen a változó? Értékek előfordulási valószínűsége

Diszkrét változók eloszlása: általános eset x1 x2 x3 … xk p1 p2 p3 pk

Egy ötfokú X diszkrét változó eloszlása xi 1 2 3 4 5 pi 0,15 0,45 0,25 0,10 0,05

Hogy tetszik?

Folytonos változók eloszlása: a sűrűségfüggvény T(a,b) = P(a < X < b) T(a,b) a b X 5 10 15 20 25

Százalék Vérnyomás Hgmm-ben 20 18 16 14 12 17-24 10 45-58 8 6 4 2 89 89 99 109 119 129 139 149 159 Vérnyomás Hgmm-ben

Néhány kérdés a vérnyomással kapcsolatban Kik a magas vérnyomásúak? Kik az alacsony vérnyomásúak? Melyik érték alatt van az eloszlás 15%-a? Hol helyezkedik el a populáció középső 50%-a? Definíció: C15 centilis, K1, K3 kvartilis, Q0,33 kvantilis

Az eloszlásfüggvény sűrűségfüggvény F(X) = P(X < x)

A kvantilisfüggvény Legyen X tetszőleges változó. Legyen p tetszőleges arány 0 és 1 között (pl. 1/3, 0,90, 50% stb.). Melyik x értékre lesz igaz az, hogy P(X < x) = p? Q(p) az az x, amelyre ez teljesül: Q(p) = x.

Középértékek: változó nagyságának jellemzése egyetlen adattal Eloszlás közepe: C50 = K2 = Medián Eloszlás centruma: Populációátlag = változó várható értéke Legtipikusabb érték: Módusz

Középértékek és pszichometriai skálák Átlag Medián Módusz Kvantitatív Ordinális Nominális

Mi van a mintában? (92 férfi sportoló szisztolés vérnyomása edzés után) 127 137 129 126 139 118 136 129 135 125 145 132 140 137 120 144 126 147 132 127 138 124 131 138 153 180 141 136 122 121 147 110 153 149 152 143 133 134 142 128 137 133 141 139 153 153 131 135 131 155 144 126 137 110 156 116 131 135 147 114 122 110 137 148 137 126 138 118 141 144 155 141 124 155 123 112 137 137 152 136 135 120 139 124 114 149 136 149 137 133 158 147

Gyakorisági eloszlás Osztályok, osztályhatárok, osztályközepek Gyakoriság, relatív gyakoriság, százalékos relatív gyakoriság Oszlopdiagram, hisztogram, gyakorisági poligon Kumulatív gyakoriságok Kvartilisek, centilisek, kvantilisek

Mintajellemzők MINTA: X = (x1, x2, x3, ..., xn) Mintaátlag: x = (xi)/n = (x1+x2+x3+...+xn)/n Pl.: X = (2, 8, 5, 4, 7), n = 5, xi = 2+8+5+4+7 = 26 x = 26/5 = 5,2 Mintamedián: Adatok növekvő sorában a középső  vagy a középső kettő átlaga Pl.: 2 < 4 < 5 < 7 < 8, M = 5

Férfiak és nők testsúlyátlagai különböző életkori szinteken év

Mikor nagyobb az átlag a mediánnál? x = ? M = ? 2 4 5 6 8

Miben különbözik az alábbi két minta? 4 5 6 2 4 5 6 8

Az eloszlás kiterjedtsége Hol helyezkednek el az adatok? Terjedelem: T = Xmax - Xmin Hol helyezkedik el az adatok középső 50%-a? Interkvartilis tartomány: IT = (K1, K3) Interkvartilis félterjedelem: IF = (K3-K1)/2

Mennyire tömörülnek az adatok a centrum köré? Centrum: X Centrumtól való eltérés: |X- vagy (X-  Centrumtól való átlagos abszolút eltérés: d(X) = E(|X- ) Centrumtól való átlagos négyzetes eltérés: Variancia: Var(X) = E[(X- ] Szórás: = D(X) (Var(X) = 

Egy példa X = IQ,  |X-  (X-  d(IQ) = E(|IQ-100|) Var(IQ) = E[(IQ-100)2] |X-  (X- 

Mi van a mintában? Átlagos abszolút eltérés: AE = (xi -x|)/n Négyzetes összeg: Q = xi -x)2 Variancia: Var = Q/(n - 1) Mintaszórás: s = Q/(n-1) Szabadságfok: f = n - 1

Egy konkrét példa X = (5, 8, 2) x = (5+8+2)/3 = 15/3 = 5 AE = (|5-5| + |8-5| + |2-5|)/3 = (0+3+3)/3 = 6/3 = 2 Q = 02 + 32 + 32 = 0 + 9 + 9 = 18 Var = Q/f = 18/2 = 9 s = 9 = 3

Relatív szórás = Variációs együttható Populációban: VE = / Mintában: VE = s/x Feltétel: X arányskálájú Pl.: Ha s = 3, x = 5, akkor VE = 3/5 = 0,6 = 60%

14 12 10 8 6 50% 4 25% 2 25% K1 K3

Ferdeség és csúcsosság

Ferdeség és csúcsosság

Ferdeség és csúcsosság

Ferdeség és csúcsosság

Ferdeség és csúcsosság

Ferdeség és csúcsosság

Diszkrét eloszlások ferdesége és csúcsossága

Lineáris transzformációk Lehetséges X-értékek: -3 és +3 között X-átlag: x = 0,8 X-szórás: sx = 1,5 Minden adathoz hozzáadunk 4-et: z = x+4 Mi lesz a Z-adatok átlaga és szórása? z = ? sz = ?

Egy példa X = Jún. 20-i hőmérséklet New Mexico-ban, Fahrenheit fokban X-átlag: E(X) = 86 oF X-szórás: D(X) = 12,6 oF Milyen értékeket kapunk Celsius fokban (Y)? 0 oC = 32 oF 100 oC = 212 oF X = 32 + 1,8Y, Y = (X-32)/1,8

Egy fordított példa Y = Jún. 20-i hőmérséklet Budapesten, Celsius fokban Y-átlag: E(Y) = 25oC Y-szórás: D(Y) = 5oC Milyen értékeket kapunk Fahrenheit fokban kifejezve (X)?