Adatbányászat a kontrollingban Buza Krisztián Erős Péter Nagy Tamás Peller Bernadett Rostás Attila
Adatbányászat a kontrollingban Az adatbányászatról általában A Balanced Scorecard és az adatbányászat kapcsolata A vevői nézőpont Esettanulmány
Adatbányászat Az adatok az értelmezéstől, azok feldol- gozásának módjától, alkalmazásuktól nyernek értelmet, és válhatnak információvá, hasznos adatokká. Az adatbányászat a nagy mennyiségű adatokban rejlő információk fél-automatikus feltárása mesterséges intelligencia algoritmusok alkalmazásával.
Az adatbányászat és a balanced scorecard kapcsolatáról
Az adatbányászat és a balanced scorecard kapcsolatáról - példák Vevői Pénz- ügyi Fejlő- dési Műkö- dési Fogyasztói kosár elemzés* √ Outlier detection* Döntés-támogatás* * A megjelöltek mellett további alkalmazások is elképzelhetők
A vevői nézőpont Felmérések, közvélemény-kutatások Megtérülés, közvetlenül jelentkező költségek, megtakarítások CRM (Customer Relationship Management)
Ügyfélkapcsolatok kezelése – Döntési fa
További lehetőségek Gyakori elemhalmazok ~ fogyasztói kosarak Klasszifikáció ~ speciális ajánlatok Klaszterezés ~ csalások felderítése, csoportok kialakítása
Adatbányászati esettanulmány Egy utazási iroda weboldalán végzett adatbányászat Business Understanding: meg kell érteni, hogy mit csinálnak a vásárlók, a látogatók a weboldalunkon. Data Understanding: az adatforrásunk megértése. Például egy web-kiszolgáló naplója. Data Preparation: az adatok tisztítása, felesleges adatok elhagyása.
6. Deployment: Mire lehet használni ezeket az eredményeket? Adatbányászati esettanulmány Egy utazási iroda weboldalán végzett adatbányászat 4. Modelling: Olyasmi információt szeretnénk kinyerni az adatokból, melyből megtudhatjuk milyen utat járnak be a felhasználók az oldalunkon. 5. Evaluation: Meg kell vizsgálni, hogy megfelelnek-e ezek a minták az üzleti célnak. 6. Deployment: Mire lehet használni ezeket az eredményeket?
Adatbányászati esettanulmány Deployment Mire lehet használni ezeket az eredményeket? A szekvenciákban szereplő oldalakon a társoldalakra reklámokat helyezünk el. Számon tarthatjuk, hogy egy adott oldalra honnan jöttek a felhasználók és hová mennek. Az eredmények az automatikus ajánlattévő rendszer alapjai lehetnek. …
Köszönjük a figyelmet!