Az EMAS Környezetirányítási és Hitelesítési Rendszer kiépítése Dunaújváros Megyei Jogú Városban a NEST projekt segítségével Petrovickijné Angerer Ildikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Sajó-Bódva regionális hulladékgazdálkodási program
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Az EMAS kiépítése az önkormányzatoknál Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ tanácsadó, Global to Local.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
II. Országos Környezet- és Természetvédelmi Filmfesztivál és Konferencia 2. szekció Környezetvédelmi tudatformálás szerepe az oktatási nevelési intézményekben.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
A levegő szennyezettségét jelző biomonitoring rendszer
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
KÖRNYEZET ÉS TÁRSADALOM Preferenciák és lakossági értékrendek önkormányzati kutatások alapján Az előadás elhangzott a Megyei Jogú Városok Szövetségének.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
VI. Környezetvédelmi Konferencia – Dunaújváros 2005.június 3. Környezetközpontú Irányítási Rendszer a DUNAFERR Rt-nél Eredmények, aktualitások Meskál László.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Baranya Megyei Önkormányzat
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
Felszíni vizek minősége
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Balatoni Önkormányzati Fórum Dr. Varga Miklós vízügyi helyettes államtitkár október 2. Siófok Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Felszíni vizek minősége
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Levegőtisztaság védelme
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Hasznosítás ÁLDÁSÁTOK ÖntözésÁradás MosásPazarlás Szürkevíz öblítésSzikkesedés.
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Ember és környezetének viszonya
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A TISZA-TÓ VÍZGAZDÁLKODÁSÁNAK JELENE ÉS JÖVŐJE SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM A TISZA-TÓ KÉMIAI VÍZMINŐSÉGE.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Berettyóújfalu Város Polgármesteri Hivatal Műszaki iroda bemutatása.
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
A kommunális szennyvíziszapok mezőgazdasági kihelyezésének jogszabályi háttere, engedélyeztetése BAKA GYÖRGY Környezetvédelmi szakmérnök Öko-Eco Bt.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Előadás másolata:

Az EMAS Környezetirányítási és Hitelesítési Rendszer kiépítése Dunaújváros Megyei Jogú Városban a NEST projekt segítségével Petrovickijné Angerer Ildikó Dunaújváros MJV Polgármesteri Hivatala Környezetvédelmi csoportvezető irodavezető-helyettes

A Környezetvédelem Világnapja: június 5. „Amikor az emberiség az őt körülvevő, éltető természetet oktalan és vandál módon pusztítja, ökológiai összeomlással fenyegeti önmagát. Amikor ezt majd gazdaságilag is megérzi, felismeri hibáját. De meglehet, hogy akkor már késő lesz.” /Konrad Lorenz: „Az emberiség nyolc halálos bűne”/

Dunaújváros környezeti állapotának rövid bemutatása A korábbi évek mérései alapján a 4/2002. (X. 7.) KvVM rendelete szerint Dunaújváros az 1-9 terjedő légszennyezettségi zónatípus-besorolás alapján az 5. zónacsoportba sorolható. Ezért városunkra levegővédelmi intézkedési tervet kellett készíteni. A levegő szennyezettsége ülepedő por, szálló por, kén-dioxid és nitrogén- dioxid légszennyező ágensek tekintetében az elmúlt évekhez képest javult. A levegőszennyezés főként az ipari tevékenységből, elsősorban a vas-, acél- és kokszgyártásból származik.

A folyamatosan mérő konténerállomás adatai

Dunaújváros légszennyezettségi adatai a manuális mérőhálózat adatai alapján

A vízminőség alakulása  A Duna vízminőségét a környezetvédelmi hatóságok városunkhoz legközelebb Dunaföldvárnál és Nagytéténynél mérik.  Oxigénháztartás: A Duna oxigénháztartása Nagytéténynél, állandónak tekinthető. Az elmúlt években a víz minőségét III. vízminőségi osztályba sorolták. Dunaföldvárnál a víz ilyen szempontból a korábbi IV-es minőségre romlásból 2004-ben újra III-as minősítésű osztályra javult.  Tápanyag-háztartás: Nagytéténynél a besorolási osztály az elmúlt két évben a III. minőségű osztályról IV-es besorolásba romlott. Dunaföldvárnál 2001-re III-ról IV.-re, 2002-re V. vízminőségi osztályra romlott.  Mikrobiológiai paraméterek: Nagytéténynél 2002-re V-ről IV-re javult és ez a besorolási osztályba tartozás meg is maradt 2004 év végéig. míg Dunaföldvárnál 2001-től folyamatosan maradt a IV-es besorolási osztály.  Szerves és szervetlen mikroszennyezők: Nagytétény esetében a vízminőség 2001 óta folyamatosan III. osztályú. Dunaföldvárnál is 2003-ra javult a vízminőség V-ről III-es kategóriára, ami 2004-ben is változatlan maradt.  Egyéb paraméterek esetében 2001 óta a Duna Dunaföldvárnál mért vízminősége nem változott (III.) Nagytéténynél 2003-ban a vízminőségi osztály IV. osztályra romlott, de 2004-ben újra III-as osztályra javult.

Hulladékgazdálkodás  Dunaújvárosban a hulladékok gyűjtésével és kezelésével a többször módosított 41/2002. (XII. 20.) KR számú rendelet alapján a DUNANETT Kft. foglalkozik.  Az önkormányzat tulajdonában lévő kisapostagi kommunális hulladéklerakó áprilisában kapta meg az egységes környezethasználati engedélyét, mely október 31-ig szól hulladéklerakás vonatkozásában.  Dunaújvárosban is bevezetésre került a szelektív hulladékgyűjtés. Az első szelektív hulladékgyűjtő szigetet január 26-án adták át, azóta közel 30 sziget létesült. Felépült egy hulladékudvar.

A Belváros nappali zajterhelési térképe

A Belváros éjszakai zajterhelési térképe

Természetvédelem Dunaújváros Megyei Jogú Város Közgyűlése december 16-án fogadta el 69/2004. (XII.17.) KR számú rendeletét a helyi jelentőségű természeti értékek védelméről. A fenti rendelettel helyi védelem alá helyeztük a Baracsi úti arborétumot, a Barátság városrész alatti gyurgyalag-fészkelőhelyet, továbbá több értékes faegyedet és fasort. Dunaújváros Megyei Jogú Város Közgyűlése december 16-án fogadta el 69/2004. (XII.17.) KR számú rendeletét a helyi jelentőségű természeti értékek védelméről. A fenti rendelettel helyi védelem alá helyeztük a Baracsi úti arborétumot, a Barátság városrész alatti gyurgyalag-fészkelőhelyet, továbbá több értékes faegyedet és fasort.

Minőségirányítás és környezetvédelem Dunaújváros önkormányzatánál Városunk önkormányzata jelentős erőfeszítéseket tesz a minőségirányítás és a környezetvédelem területén. ISO 9001 tanúsítvánnyal 1999 óta rendelkezik a polgármesteri hivatal Az önkormányzat ban megyei és regionális Minőségdíjat, 2004-ben pedig Nemzetközi Minőségdíjat nyert ben az önkormányzat az elnyerte a az Európai Uniós Harmonizációban Élenjáró Város Díját a környezeti nevelés és tájékoztatás témában ben az önkormányzat elhatározta, hogy a LIFE III. pályázat keretében nemzetközi konzorciumban városok hálózata segítségével kiépíti az EMAS környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszert.

DUNAÚJVÁROS MEGYEI JOGÚ VÁROS POLGÁRMESTERI HIVATAL SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE

Az EMAS rendszer kiépítésének menete a polgármesteri hivatalban Az EMAS-NEST projektet és a támogatási szerződést Dunaújváros MJV Önkormányzata decemberében fogadta el. Az első EMAS-NEST munkatréninget februárjában tartottuk a polgármesteri hivatal dolgozói számára, melyen közel minden iroda minőségüggyel is foglalkozó munkatársai vettek részt. Itt kiválasztottuk a programba bevonandó irodákat, és előkészítettük az önkormányzat környezeti politikáját. Elkezdtük a tevékenységek környezeti hatásainak elemzését Az EMAS-NEST projektet és a támogatási szerződést Dunaújváros MJV Önkormányzata decemberében fogadta el. Az első EMAS-NEST munkatréninget februárjában tartottuk a polgármesteri hivatal dolgozói számára, melyen közel minden iroda minőségüggyel is foglalkozó munkatársai vettek részt. Itt kiválasztottuk a programba bevonandó irodákat, és előkészítettük az önkormányzat környezeti politikáját. Elkezdtük a tevékenységek környezeti hatásainak elemzését Az EMAS bevezetésére két irodát választottunk: Az Építésügyi és Környezetvédelmi Irodát, A Városüzemeltetési- és fejlesztési Irodát. A két iroda kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a tevékenységük jelentős hatást gyakorol a környezetre.

ÉPÍTÉSÜGYI ÉS KÖRNYEZETVÉDELMI IRODA SZERVEZETE A létszám: főfoglalkozású 15 fő

VÁROSÜZEMELTETÉSI ÉS -FEJLESZTÉSI IRODA SZERVEZETE Az iroda létszáma: főfoglalkozású 18 fő

Az első EMAS munkatréning Az első munkatréningen bemutattuk az EMAS NEST projektet a hivatal dolgozóinak, Az első munkatréningen bemutattuk az EMAS NEST projektet a hivatal dolgozóinak, Meghatároztuk a főbb feladatokat, Meghatároztuk a főbb feladatokat, Kialakítottuk a környezetpolitikát, Kialakítottuk a környezetpolitikát, Kiválasztottuk a bevonandó szakterületeket, és elemeztük azok környezeti hatásait. Kiválasztottuk a bevonandó szakterületeket, és elemeztük azok környezeti hatásait.

DUNAÚJVÁROS MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK KÖRNYEZETI POLITIKÁJA (tervezet) Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata a káros környezeti hatások mérséklése, valamint a helyi és a tágabb környezet állapotának javítása érdekében az alábbi főbb környezetpolitikai célokat tűzi ki: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata a káros környezeti hatások mérséklése, valamint a helyi és a tágabb környezet állapotának javítása érdekében az alábbi főbb környezetpolitikai célokat tűzi ki: A polgármesteri hivatal: A polgármesteri hivatal: A hatályos jogszabályok és előírások maradéktalan betartását elsődlegesnek tekinti. A környezetvédelmi szempontokat az önkormányzati döntések előkészítésénél érvényesíti. A hulladékok keletkezésének csökkentésére törekszik. Ennek érdekében bevezeti a szelektív hulladékgyűjtést a polgármesteri hivatalban, Lehetőség szerint bevezeti az elektronikus ügyintézést Az ügyintézés során környezetvédelmi felvilágosító, tudatformáló tevékenységet fejt ki. Beszerzéseinél lehetőség szerint a környezetkímélő technológiákkal előállított és környezetbarát felhasználási tulajdonságokkal rendelkező javakat részesíti előnyben. Az elfogadott beszállítók minősítésénél szempontként figyelembe veszi a környezeti teljesítményt. Törekszik az anyag- és energiatakarékos megoldások alkalmazására. Az önkormányzat környezetpolitikáját a nyilvánosságra hozza és az elért eredményekről, illetve az esetleges kockázati tényezőkről folyamatosan tájékoztatja a lakosságot. Tevékenységével a káros környezeti hatások megelőzésére törekszik. Folyamatosan figyelemmel kíséri és javítja a települési környezet állapotát.

A második EMAS munkatréning A második munkatréningen azon szervezeti egységek dolgozói vettek részt, akikre a rendszert teljes mértékben kiterjesztjük. A második munkatréningen azon szervezeti egységek dolgozói vettek részt, akikre a rendszert teljes mértékben kiterjesztjük. Meghatároztuk a tevékenységi köröket, Meghatároztuk a tevékenységi köröket, Elvégeztük a tevékenységek teljes környezeti állapotelemzését. Elvégeztük a tevékenységek teljes környezeti állapotelemzését.

EMAS Környezeti állapotelemzés és program

A projekt első eredményei Dunaújvárosban A szelektív hulladékgyűjtés bevezetése a polgármesteri hivatalban az EMAS-NEST projekt első eredménye.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Petrovickijné Angerer Ildikó Dunaújváros MJV Polgármesteri Hivatala Környezetvédelmi csoportvezető, irodavezető-helyettes Tel/fax: (25)