Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben Elővárosi közösségi közlekedés lehetőségei Budapest nyugati agglomerációjában konferencia Budaörs, 2010. november 24. Ács Balázs irodavezető Közlekedéstudományi Intézet Közép-magyarországi Regionális Közlekedésszervezési Iroda
RKI feladatok Vasúti és autóbusz-menetrendek optimalizálása, finomhangolása Kistérségi menetrendi egyeztetések szervezése Közreműködés az új közlekedéspolitikai koncepció kialakításában Utaspanaszok kivizsgálása SLA ellenőrzés Gazdaságossági, hatékonysági vizsgálatok, elemzések Egyes térségek közlekedésének teljes átszervezése, törekvés a hatékony és ütemes menetrendre
Térségek átszervezésének egységes módja ITF Integrierter TaktFahrplan / Taktfahrplan concept Európában egyre szélesebb körben – de rugalmas értelmezésben – alkalmaztott Legelterjedtebb Svájban és Hollandiában a vasúti közlekedésben Az autóbuszközlekedésben: Magyarországon
Az Integrált Ütemes Menetrend 5 összetevője - és támogatottsága ütemesség, csomópontok („pókok”), integráció, szimmetria, kínálatiság. Kínálatiság: az ország teherbíró-képességének függvénye A hivatásforgalom biztosítása elsődleges.
Az ütemes menetrend kiterjesztésének fázisai a Közép-magyarországi Régióra* 2011. június 2012. 2008. július 2009. augusztus 2009. október 2004. augusztus 2007. december 2008. május 2008. december 2008. szeptember 2006. december
Integrált ütemes menetrendi rendszer a Zsámbéki medencében - elv
Integrált ütemes menetrendi rendszer a Zsámbéki medencében A rendszer elemei: Ütemes autóbuszmenetrend, Ütemes vasúti csatlakozások biztosítása Óránkénti autóbusztalálkozó (pók) Zsámbékon és Budakeszin, biztosítva az átszállást A medence minden települése között óránkénti kapcsolat, maximum 1 átszállással Harántirányú kapcsolatok javítása Kedvező eszközkihasználás Szimmetrikus kapcsolatok Növekvő mobilitási szabadságfok
ITF a Zsámbéki medencében
Problémák Infrastrukturális hiányosságok, állapotok Intermodális csomópontok állapota Vonatkésések, forgalmi torlódások Közös forgalomirányítási rendszer hiánya Közös tarifarendszer hiánya Közös utastájékoztatás hiánya Hanyag munkavégzés
Tanulságok Az ütemes menetrendet alapvetően szeretik az utasok Az átszállásos kapcsolat a semminél több ugyan, de az ideálistól távoli A vasútra ráhordás nem igazán vonzó A harántirányú kapcsolatok forgalma alacsony Az utasokat eltéríteni a megszokott irányoktól nehéz, szinte lehetetlen
Jövőkép Új közlekedéspolitikai koncepció BKK Tarifaproblémák megoldása Utastájékoztatási problémák megoldása Forgalomirányítás egységesítése Üzemeltetői ellenérdekek kezelése Vasúti fejlesztések preferálása A vasúti menetrend igényekhez igazítása
BKK BKV
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségeink: Közép-magyarországi Regionális Közlekedésszervezési Iroda Ács Balázs – irodavezető, Budapest Tel: 06 – 1 – 371 5940 E-mail: acs@kti.hu Tóth Gábor – irodavezető-helyettes, autóbusz menetrendi szakértő E-mail: toth.gabor@kti.hu