A hosszú élettartamú betonburkolatok európai gyakorlata Dr. Gáspár László kutató professzor, KTI Kht. egyetemi tanár, SZIE II. Nemzetközi Betonút Szimpózium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Állóeszköz-gazdálkodás
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Rózsa Andrea – Csorba László
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
PÁLYASZERKEZET MÉRETEZÉSI ESETTANULMÁNYOK KAROLINY MÁRTON ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓ H – TPA KFT NOV
Minőség elejétől a végéig Abranet ™. ABRANET  •ABRANET TM egy új típusú porelszívásos csiszolóanyag.
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
HIDAK, ÉPÜLETEK ERŐSÍTÉSE
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Rajzi rész
műszaki osztályvezető
E-Levéltár projekt Vidra András Projektigazgató
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Humánkineziológia szak
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
A Kálvin téri református templom felújítása
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Műszaki ellenőrképzés
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Bányai Júlia Gimnázium
Bevezetés Hegesztő eljárások Fémek hegeszthetősége
Védőgázas hegesztések
Az ismételt igénybevétel hatása A kifáradás jelensége
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
A Termohidraulikai Laboratórium kutatásai
AZ INAK ÉS SZALAGOK BIOMECHANIKÁJA
Az ín szerkezete.
A CSONTOK BIOMECHANIKÁJA
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
Budapesti Műszaki Főiskola CAD/CAM szakirány A CAD/CAM modellezés alapjai 2001/2000 tanév, II. félév 1. Előadás A számítógépes modellezés fogalma, szerepe.
Vakolatok szerepe áthidalók és födém tűzállósági vizsgálatánál
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium 1116 Budapest, Temesvár utca Telefon: (06-1)
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Szemelvények törésmechanikai feladatokból Horváthné Dr. Varga Ágnes egyetemi docens Miskolci Egyetem, Mechanikai Tanszék.
Szerkezeti színek a természetben
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
1 Lakossági fórum A Lónya-Barabás határátkelő-helyekhez vezető utak korszerűsítési munkái II. ütem építése március 5.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
7. Házi feladat megoldása
AZ UTÓFESZÍTÉS ÚJ FELHASZNÁLÁSI TERÜLETEI
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Zöldfelület-gazdálkodás március 4. Zöldfelület-gazdálkodás körébe tartozó feladatok: Zöldfelület-gazdálkodás hatósági feladatok Igazgatási feladatok.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
CERTAIN Szeminárium (ARCHES) Rajcsányi Ferenc KTI Nonprofit Kft. Budapest 36. Útügyi Napok Keszthely- Héviz szeptember 11.
NR2C-projekt (hosszú távú vízió) Dr. Gáspár László – Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft. CERTAIN Szeminárium Keszthely szeptember 11.
Betonburkolat építési tapasztalatok
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

A hosszú élettartamú betonburkolatok európai gyakorlata Dr. Gáspár László kutató professzor, KTI Kht. egyetemi tanár, SZIE II. Nemzetközi Betonút Szimpózium Budapest, MTA április 24.

TARTALOM 1. Bevezetés 2. ELLPAG-projekt 3. Tervezés 4. Építés 5. Állapotjellemzés 6. Felújítás (upgrading) 7. Fenntartás 8. Gazdaságossági kérdések 9. Összefoglaló megjegyzések

1. BEVEZETÉS Egyre nagyobb közúti forgalmi terhelés Úthasználói igények növekedése Hosszú távú optimalizáció (gazdálkodási rendszerek, élettartam-mérnöki tudomány) Aszfalt ↔ beton Törekvés hosszú élettartamra

2. ELLPAG-PROJEKT FEHRL-CEDR kezdeményezte munkacsoport European Long-Life Pavement Group Célok: - hajlékony, félig merev és merev pályaszer- kezetek (európai áttekintés) - felhasználóbarát Bevált Gyakorlat Útmutatója - kapcsolódó kutatási igények feltárása UK, B, F, D, PL, NL, A, E, CZ, CH, DK, P, H.

3. TERVEZÉS I. Merev burkolat-típusok Európában: hézagolt, vasalatlan, folytonosan vasalt, hézagolt, folytonosan vasalt, UK (25 m). Tervezés:  tervezési görbék (UK)=f (ágyazat, betonszilárdság, forgalom)  analitikus tervezés (NL)  betonvastagság = f (forgalom) Egységtengely: kN Tervezési időszak: év

3. TERVEZÉS II. Betonszilárdság: B62,5 MPa nyomó(90 nap) CZ3,5-4,5 MPa hajlító(28 nap) F2,7 MPa hasító(28 nap) D30/37 MPa nyomó(28 nap) NL35/45 MPa nyomó(28 nap) PL4,0-6,0 MPa hajlító(28 nap) UK4,5-6,0 MPa hajlító (28 nap) H4,0 MPa hajlító és 2,7 MPa hasító (28 nap)

3. TERVEZÉS III. Maximális betonburkolat-vastagság (cm): 22CZ, F, CH 23B 25H 26D 27PL 28NL, A 31UK Folytonosan vasalt burkolat: B,F,NL, E, UK 0,6-0,7 % hosszvasalás (B:0,85 %) Alap: hidraulikus kötőanyagú (UK, F) aszfaltréteg (A, NL) akár kötőanyag nélküli (B, A, D, PL, CH).

4. ÉPÍTÉS Beton elterjedését korlátozza: drága építés, gör- dülőzaj Zaj ellen: mosott felület (gyakran két rétegű beton) vékony aszfalt kopóréteggel CRCP-szakasz végén: lehorgonyzó betongerenda vagy acéltartó

5. ÁLLAPOTFELMÉRÉS Hosszú élettartamú-e; hogy tehető azzá. Vizuális hibafelmérés Roncsolás-mentes mérések:  teherbírás (kvázi-statikus, dinamikus)  táblamozgás (Faultimeter)  csúszásellenállás (SCRIM)  egyenletesség (RST, ARAN) Üzemi sebesség mellett (UK): FWD, útvizsgáló rendszer (GPR), szállítható szeizmikus burkolatvizsgáló (PSPA), roncsolás-mentes repedésmélység-mérő (NDCD) Sok országban: PMS része

6. FELÚJÍTÁS (UPGRADING) Technológia hosszú élettartamúra alakítása (egész élettartam alatti költségek) Gazdaságossági döntés: fenntartás vagy felújítás ? Néhány technika; Új betonréteg (hozzákötéssel vagy anélkül) Aszfalterősítés Teljes átépítés Crack and Seat + betonréteg Crack and Seat mm aszfalt Beton adalékanyaggá törése + új burkolat

7. FENNTARTÁS I. Cél: használhatósági szint megőrzése Szerkezeti és nem szerkezeti fenntartás Állapotra reagáló fenntartás; ütemezett fenntartás Fontos: padka + vízelvezető rendszer fenntartása Jellegzetes hibacsoportok: alappal hézagokkal, burkolattal összefüggő

7. FENNTARTÁS II. Nem szerkezeti fenntartás: zajcsökkentés, csúszásellenállás növelése, anyagveszteség és vízbehatolás elleni védelem (repedéskiöntés, javítás, tábla felületi javítása, repedés összeszegezése, kipergés ellen drén- aszfalt), hosszirányú egyenetlenség kijavítása (marás, aláinjektálás, új aszfalt- vagy betonréteg)

8. GAZDASÁGOSSÁGI KÉRDÉSEK PASI-modell Különböző szcenáriók nettó jelenértéke: hosszú élettartamú és nem hosszú élettartamú intézményi és használói költségek fenntartási naptár diszkonttényezők hatása.

9. ÖSSZEFOGLALÓ MEGJEGYZÉSEK Betonburkolat számos európai országban, nagy forgalom mellett reális alternatíva Folyamatosan vasalt burkolat éves élettartama Az élettartam-költségek számításával indokolható a hosszú élettartam gazdaságossága Európa közúti igazgatói az ez irányú vizsgá- latokat-kutatásokat fontosnak tartják.

KÖSZÖNÖM SZÍVES FIGYELMÜKET !