0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta Péter hajózási csoportvezető Budapesti Közlekedési Zrt. Koordinációs és Fejlesztési Igazgatóság
1 A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Forrás: 493 millió Ft Projektgazda: BKV Zrt. Támogatási arány: 90% Kikötő fejlesztés KMOP forrásból A projekt átfogó célja: Közösségi közlekedési problémák enyhítése, új közszolgáltatás és hajó útvonal létesítése. A projekt közvetlen célja: környezetkímélő és részlegesen akadálymentes tömegközlekedési útvonal létesítése. A projekt illeszkedése: az EU Bizottság Fehér Könyvéhez (2011. március 28.) a Duna-stratégiához (elfogadása: április 13.) a Charta céljaihoz (csatlakozás: szeptember 16.)
2 A fővárosi vízi közlekedés célrendszere Célcsoport bemutatása Infrastruktúra Költségek, működés Hálózat, időtényező
3 Műszaki tartalom 3 db új kikötő létesítése: Milleniumi Városközpont, Újpest, Árpád híd. Meglévő kikötők korszerűsítése: Boráros tér, Petőfi tér, Jászai Mari tér, Batthyány tér, Meder utca. Jelenlegi hajókapacitás átstrukturálása, Elérés: kerékpárral, személygépjárművel, kerekes székkel, Járműveken büfé, wifi elérhetőség és kerékpár szállítás biztosítása, Korszerű utastájékoztatás: FUTÁR kijelzők, Volán kijelző (Újpest). Műszaki tartalom Fejlesztési eszközök
4 Útvonal Megvalósítás kezdete: szeptember 1. Tervezett befejezés: május 31. Millenniumi városközpont
5 Általános információk Az alkalmazott hajók átlagos utasbefogadó képessége: fő. Szállítási teljesítmény: 60%-os férőhely kihasználtsággal 330 utas/óra/két irány. A tervezett vonaljárat követési ideje csúcsidőben: 20 perc. Tervezett igénybevétel: 1. évben 50%-os 2. évben 75%-os 3. évben 100%-os. A fejlesztett hajóállomások átlagos napi forgalma: 1. évben 1155 utas/nap-törtévben 2. évben 1733 utas/nap 3. évtől 2310 utas/nap.
6 ÁllomásTömegközlekedési kapcsolatok Millenniumi Városközpont23, 23E, 54, 55 autóbusz és 1-es villamos Boráros tér2V, 15, 23, 23E, 54, 55, 115, 212 autóbusz és 2, 2A, 4, 6-os villamos, Csepeli HÉV Pet ő fi tér15, 115 autóbusz és 2, 2A villamos Batthyány tér11, 39, 86, 111, 160, 260 autóbusz és 19, 41 villamos, 2-es metró Szentendrei HÉV Jászai Mari tér76, 79 trolibusz és 2, 4, 6-os villamos Árpád híd (Pesti hídf ő )26, 34, 106, 115, 133 autóbusz, 1, 1A villamos Meder utca105 autóbusz és 3-as metró Újpest104, 104A, 122, 196, 204 autóbusz, Volán Zrt. végállomás A vonaljárat tervezett útvonala és tömegközlekedési kapcsolatai
7 A BKV Zrt. járműveinek átlagos utazási sebessége Jármű típusÁtlagos utazási sebesség (km/h) 2008-as adatok Metró32,6 Millfav22,6 Villamos17,4 Autóbusz23,1 HÉV49 Troli15,4 Fogaskerekű14,3 Hajójárat hegymenet 11,8 Hajójárat völgymenet 14,5 Hajójárat átlag 13,2
8 A BKV Zrt. Petőfi téri kikötőjének jelenlegi állapota
9 Petőfi tér, tervezett állapot
10 A BKV Zrt. Batthyány téri kikötőjének jelenlegi állapota
11 Batthyány tér, tervezett állapot
12 A BKV Zrt. Újpesti kikötője, építés előtti állapot
13 Az Újpesti kikötő építés előtti állapota
14 Újpesti kikötő, tervezett állapot
15 Újpesti kikötő, építés utáni állapot
16 Újpesti kikötő, építés utáni állapot
17 A BKV Zrt. Árpád hídi kikötőjének építés előtti állapota
18 Árpád híd, tervezett állapot
19 Árpád híd, építés utáni állapot
20 Árpád híd, építés utáni állapot
21 Árpád híd, építés utáni állapot
22 Árpád híd, építés utáni állapot
23 Árpád híd, építés utáni állapot
24 Árpád híd, építés utáni állapot
25 BKV Zrt. Turisztikai Iroda március 1-je óta A BKV Zrt. Turisztikai Iroda március 1-jével alakult meg Fő működési területe a Budavári Sikló a Zugligeti Libegő és a Dunai Hajózás A turisztikai területhez kapcsolódik még a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum és a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a Fogaskerekű Vasút és a Millenniumi Földalatti Vasút, valamint a nosztalgia járatok
VÍZEN 1820 óta Dunai Hajózás 26
SÍNEN 1870 óta Budavári Sikló 27
LEVEGŐBEN 1970 óta Zugligeti Libegő 28
Céljaink Rövidtávon: a magyar és a külföldi turisták komfortérzetének javítása (tájékoztató anyagok, közös jegyek, információs rendszerek) együttműködés a különböző intézményekkel (egyesületek, oktatási és kulturális intézmények, szállodák) Hosszabb távon: hagyományaink megőrzése, a modernizáció befogadása egy budapesti közlekedési csomópontban kialakítandó TURISZTIKAI BÁZIS létrehozása együttműködés az ország turisztikai centrumaival és a magántőkével 29
30 Köszönjük szíves figyelmüket!