ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

A gázok sűrítése és szállítása
a sebesség mértékegysége
Gázok.
A hőterjedés differenciál egyenlete
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem
SZILÁRD ANYAGOK SZÁLLÍTÁSA
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
A jele Q, mértékegysége a J (joule).
A FLUIDUMOK SZÁLLÍTÁSA
Áramlástani szivattyúk 1.
Négyütemű szikragyújtásos motor Štvordobý zážihový motor
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
ÓE BGK Hő- és áramlástechnika II. Örvénygépek
Hűtőkompresszorok Irodalom: Dr. Jakab Zoltán, Kompresszoros hűtés II.
Volumetrikus szivattyúk
Volumetrikus szivattyúk
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Dr. Angyal István Hidrodinamika Rendszerek T.
Vegyészmérnök feladata
Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.
Széchenyi István Egyetem
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
Gázturbinák Hő- és Áramlástan Gépei Író Béla SZE-MTK
Ventilátorok Író Béla Hő- és Áramlástan Gépei (AG_011_1)
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Az áramló közeg energiáját hasznosító gépek
Volumetrikus szivattyúk
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Reverzibilis és irreverzibilis folyamatok
A Bernoulli-egyenlet alkalmazása (Laval fúvóka)
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Beavatkozószerv Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Szakmai számítási feladatok
Műszaki és környezeti áramlástan I.
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
Élelmiszeripari gépek I
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hőtan.
EGYFOKOZATÚ KOMPRESSZOROS HÜTŐKÖRFOLYAMAT
- Vázolja fel a hűtőkompresszor jelleggörbéit!
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Szervopneumatika.
Az elvben figyelembe veendő kapcsolási rendek számáról képet kaphatunk, ha felmérjük az adott N és M áramok és egy-egy fűtő- és hűtőközeg.
P-V diagramm.
A Coriolis-erő a fizikában az inerciarendszerhez képest forgó (tehát egyben gyorsuló) vonatkoztatási rendszerben mozgó testre ható egyik tehetetlenségi.
HŐTAN 3. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Hő- és Áramlástan Gépei
A dinamika alapjai - Összefoglalás
Áramlástani szivattyúk 1.
Hőszivattyú.
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Az áramló közeg energiáját hasznosító gépek
Hőtan III. Ideális gázok részecske-modellje (kinetikus gázmodell)
Készítette: Csala Flórián
Az áramló folyadék energiakomponensei
Folyadékok és gázok mechanikája
Munka, energia teljesítmény.
James Watt.
Szivattyúismeret Mi a szivattyú? A szivattyú olyan áramlástechnikai gép, amely mechanikai energia felhasználásával megnöveli az általa szállított közeg(gáz,
Hulladékhő hasznosítása: Stirling motor működtetése alacsony hőmérsékleten TDK(Bemutató)
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
Áramlástani alapok évfolyam
Vegyészmérnök feladata
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
Hőtan.
Előadás másolata:

ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar

8. Előadás Légnemű anyagokat szállító gépek Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A légnemű anyagokat szállító gépek A légnemű anyagok szállítását, illetve nyomásának növelését végző légszállító gépekre is az energiaátalakítás a jellemző, ugyanis mechanikai munkavégzés révén érik el a légnemű anyagok energiájának növelését. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Légszállító gépek helye a gépek rendszerében Villamos gépek Áramlástechnikai gépek Erőgépek Munkagépek Folyadék szállítására alkalmas Volumetrikus szivattyú Áramlástechnikai szivattyú Levegő szállítására alkalmas Ventilátor Kompresszor Vákuumszivattyú Hőtechnikai gépek Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar A légszállító gépek felosztása rendeltetés és szerkezeti kialakítás szerint Az ipari üzemekben használatos légszállító gépeket többféle szempont szerint lehet osztályozni: Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar A légszállító gépek felosztása rendeltetés és szerkezeti kialakítás szerint Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Légszállító gépek sűrítési foka A légszállító gépek feloszthatók az ún. sűrítési fok, azaz végnyomás (p2) és kezdőnyomás (p1) hányadosaként is: Gép Kompressziós fok Ventilátorok p2/p1 = 1; …; 1,1 Fúvók p2/p1 = 1,1; …; 2 Kompresszorok p2/p1 = 2; …; 1000 Vákuumszivattyúk p2/p1 < 1 Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Kompresszorok Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Dugattyús kompresszorok A dugattyús kompresszorokat elterjedten használják az ipartelepek ún. kompresszor házaiban, ahol az egész üzem számára szükséges sűrített levegőt állítják elő. A dugattyús kompresszor működési elve alapvetően azonos a dugattyús szivattyúéval, és szerkezetük is eléggé hasonló. Működésükben az a különbség, hogy a kompresszorban a gáz térfogata változik, összenyomódik, és eközben hőmérséklete növekszik, ezért gondoskodni kell a keletkező hőmennyiség elvezetéséről. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Dugattyús kompresszorok A gázok sűrűsége sokkal kisebb, mint a folyadéké, ezért a szelepek és tömítések kivitele is eltérő. A hő elvonására víz- vagy léghűtést alkalmaznak. A dugattyús kompresszorok lehetnek egy- vagy többhengeresek. A sűrítési fokozatok száma is lehet egy vagy több. Nyomásuk szerint lehetnek kisnyomású (0,2…0,8 MPa), középnyomású (0,8…2 MPa) és nagynyomású (2…100 MPa) kompresszorok. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Dugattyús kompresszorok Kapcsoló Villanymotor (hajtómotor) (4 kW, 3 fázis) Henger (425 l/perc) Kivezető csap Légtartály (270 l) Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Kompresszorok levegő-előkészítő egységei A kondenzvíz durva leválasztását általában az utóhűtőt követően végzik, míg a finomleválasztást és szűrést, valamint a sűrített levegő utókezelését közvetlenül a felhasználási hely előtt oldják meg. Fokozott figyelmet kell fordítani a levegő nedvességtartalmára. Víz (nedvesség) a kompresszor által beszívott levegővel kerül a léghálózatba. A levegő nedvességtartalma függ annak relatív páratartalmától, melyet a hőmérséklet és az időjárási helyzet befolyásol. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Kompresszorok levegő-előkészítő egységei Az abszolút páratartalom az 1 m3 levegőben lévő víz mennyiségét adja meg. A telítettségi érték az a legnagyobb vízmennyiség, amelyet 1 m3 levegő az adott hőmérsékleten képes felvenni. A levegő telítettségi értékét a hőmérséklet függvényében a “Harmatpont Görbe” szemlélteti. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Absz. páratartalom [g/m^3] Harmatpont-görbe. Absz. páratartalom [g/m^3] Debreceni Egyetem Műszaki Kar Hőmérséklet

Kompresszor és egy vízleválasztó levegő-előkészítő egység Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Egyfokozatú dugattyús kompresszor 1- forgattyús hajtómű; 2- henger; 3- dugattyú; 4- szívócsonk; 5- nyomócsonk; 6- szívószelep; 7- nyomószelep; 8- hűtővíz Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Egyfokozatú dugattyús kompresszor valóságos indikátor diagramja Az 1 pont V0 ún. kompresszió teret p2 nagynyomású gáz tölti ki. A dugattyú balról jobbra haladva a V0 térfogatú gáz hirtelen expandál a 2 pontig. A 2 pontban kinyílik a szívószelep, és a 3 pontig a dugattyú beszívja a hengerbe a gázt. A 4 pontban kinyílik a nyomószelep, és a 4-1 szakaszon a dugattyú áttolja a nyomásra összenyomott gázt egy tároló tartályba. Az indikátordiagram bezárt területe az egy munkaütem alatt elfogyasztott munkával arányos. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Dugattyús kompresszorok hűtése és töltésfoka A hengert hűtővízköpeny veszi körül, hogy kompresszió közben túlmelegedés ne lépjen fel. A kompresszió alkalmával nem engedhető meg 160…180°C-nál nagyobb hőmérséklet, mert a hengerben az olajgőz felrobbanna. A dugattyús kompresszor szelepei rugóterhelésű szelepek. A rugók előfeszítettek, hogy a megfelelő szívó- és kompresszió-nyomáskor nyíljanak. Arra kell törekedni, hogy az 1-2 hiperbola az eszményi adiabatikus expanziót minél jobban megközelítse, mert annál jobb a kompresszor ún. töltésfoka:

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Dugattyús kompresszorok töltésfokát befolyásoló tényezők és az indikált munka Az adiabatát akkor lehet jól megkülönböztetni, ha a forgattyús hajtómű forgattyúsugár és hajtókar hányadosa nagy, mivel ezzel lehet elérni a forgattyús hajtómű indulásakor fellépő nagy gyorsulást. Megállapítható, hogy a valóban beszívott hasznos térfogat mennyivel csökkent, azaz mennyivel rosszabb a töltésfok. Arra kell törekedni, hogy a kompresszió inkább az eszményi izotermikus állapotváltozást közelítse meg, mert akkor kisebb a Wi indikált munkaterület. A szaggatott berajzolt 3-4’ hiperbola azt mutatja, hogy mennyivel több munka kell a kompresszor hajtásához, ha melegszik a henger, azaz adiabatikus az állapotváltozás. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A kompresszió-viszony és az indikált munka Vhelm – teljes hengertérfogat V0 – kompressziótér A kompresszió viszony: A kompresszióviszony értéke kb. 3-4, időszakos üzem esetén 5-7. A kompresszor indikált munkája izotermikus sűrítés esetén: adiabatikus sűrítésnél: K - kitevő, adiabatikus állapotváltozás esetén. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar A sűrítési munka ismeretében a kompresszor hajtásához szükséges bevezetett teljesítmény: A kis és közepes méretű kompresszorok rendszerint függőleges hengerelrendezésűek; a kisebbek többnyire egyhengeresek, a nagyobbak hengereinek száma kettő és nyolc között változik. Egyhengeres, egyszerű működésű gépek esetén különösen a tengelytömítésre és (légkompresszoroknál) a forgattyúház légzésére kell ügyelni, hogy elkerüljék a dugattyú alatti kompressziót. n = fordulatszám i = a működések száma ηKompr. = a kompresszor hatásfoka, ηkompr ≈ 0,65-0,85 Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Többhengeres dugattyús kompresszorok A többhengeres kompresszor előnye, hogy nagy fordulatszáma miatt közvetlenül hajtható nagy percenkénti fordulatszámú, olcsó villamos motorral. További előnye a tehetetlenségi erők nagyobb mértékű kiegyensúlyozottsága. Jóval kisebb lehet egyrészt a gépalap, másrészt a nagyobb sebességgel és a forgatónyomaték kisebb ingadozásával forgó lendítőkerék tömege. Minél nagyobb a hengerek száma, annál kisebb ez az ingadozás. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Az egyfokozatú kompresszorok vázlata Az álló elrendezésű egyfokozatú, egyhengeres kompresszor vázlata a) V-hengerelrendezésű; b) W-hengerelrendezésű Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Kettő- és háromhengeres dugattyús kompresszorok hengerei Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Többfokozatú dugattyús kompresszorok A komprimált gáz egyenletesebben áramlik a nyomóvezetéken át, ezért a többhengeres kompresszorok csővezetéke kisebb átmérőjű lehet. A nagynyomású üzemekben két- vagy többfokozatú (lehet akár hat fokozat is) dugattyús kompresszorokat is használnak, melyekben 8…100 MPa nyomás is előállítható. A következő dián kétfokozatú, az azutánin pedig háromfokozatú kompresszorok vázlatai láthatók. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A kétfokozatú kompresszorok vázlata első fokozat lépcsősdugattyú mögött, a második fokozat a lépcsősdugattyú előtt; mindkét fokozat lépcsősdugattyú mögött; a szélső hengerek képezik az első, a középső henger a második fokozatot Az I. fokozatot a nagyobb, illetve legnagyobb átmérőjű hengerben állítják elő, ahonnan hűtőn keresztül kerül a sűrített gáz a második, illetve onnan hűtőn keresztül a harmadik fokozatba. Az összesűrített gáz lehűtése azért szükséges, hogy ezzel a következő fokozatba beszívott gáz tömegét csökkenteni lehessen.

A háromfokozatú kompresszorok hengerelrendezése fekvő kompresszor, amelynek első fokozata kétszeres működésű, második fokozata a henger elülső, harmadik fokozata ennek hátsó részén van soros hengerelrendezésű álló kompresszor; Az I. fokozatot a nagyobb, illetve legnagyobb átmérőjű hengerben állítják elő, ahonnan hűtőn keresztül kerül a sűrített gáz a második, illetve onnan hűtőn keresztül a harmadik fokozatba. Az összesűrített gáz lehűtése azért szükséges, hogy ezzel a következő fokozatba beszívott gáz tömegét csökkenteni lehessen.

Differenciáldugattyús kompresszor felépítése Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Egyéb kompresszorok A csúszólapátos kompresszor a kis nyomásokon versenytársa a dugattyús kompresszornak. A gépnek nincsenek lengő tömegei, ezért nagy fordulatszámmal járatható és így közvetlenül összekapcsolható villamos motorral. A nagy fordulatszám miatt a gép mérete és saját tömege kicsi. Nincs szívószelepe, sőt legtöbb esetben nyomószelepe sem. A mechanikus és a volumetrikus hatásfoka rosszabb, mint a dugattyús gépeké, végnyomása korlátozott. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Egyéb kompresszorok A forgórész az álló házhoz képest excentrikusan ágyazott. A forgórész radiális, olykor ferde irányban bemunkált hornyaiban csúszólapátok (lamellák) helyezkednek el, amelyek forgás közben a ráható erők következtében a ház külső falán csúsznak. Amikor a cellák a szívónyílás előtt haladnak el, a cellák térfogatának növekedése következtében azok megtelnek a szívócsonkból érkező gázzal. A forgórész továbbfordulása során elkezdődik a kompresszió. Az összesűrített gázt a lapátok a nyomótérbe szorítják. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Egyéb kompresszorok Csúszólapátos kompresszorok elvi rajza. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Egyéb kompresszorok A csavarkompresszor a forgódugattyús gépek csoportjába tartozik. Szerkezeti kivitele hasonló a csavarszivattyúkéhoz. A csavarkompresszor a gázt a belső munkatérben összesűríti. Helyszükséglete kicsi, érzéketlen a gáz szennyeződéseivel szemben, a sűrített gáz olajmentes, ezért újabban elterjedten használják ott, ahol a térfogatáram 350…40000 m3/h közötti, a legnagyobb nyomás pedig nem haladja meg a 40 bar-t. A csavarkompresszor forgó részei egymáshoz, valamint az álló házhoz igen kis réssel illeszkednek. A forgórész profilkiképzése olyan, hogy annak egy körülfordulása során a kompresszor által szállított gázmennyiség minél nagyobb legyen. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Egyéb kompresszorok Kardántengely A rotor külső fogak Rotor belső fogak Belépő karima Kipufogó Karima Csapágyfedél Rögzítés Hármas tengelytömítés Csapágyak Csavarkompresszor Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Egyéb kompresszorok A spirálkompresszor működési elve. Mechanikus turbo-feltöltésű gépkocsiknál alkalmazott spirálkompresszor. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Roots-fúvó A Roots-fúvónak két „piskóta” alakú ún. forgódugattyúja van. Ezzel a forgódugattyúk egymással és az álló házzal nem érintkeznek, köztük a szerkezettől függő nagyságú rés van. A két forgódugattyú együttforgásáról fogaskerékpár gondoskodik (56. ábra). A ház, a forgódugattyú profilképzése sokféle lehet. Gyakori az evolvens- és a körívdarabokból összetett görbe. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Roots-fúvó A Roots-fúvó előnye, hogy nagy fordulattal járhat, kicsi a saját tömege, helyszükséglete és meghibásodási lehetősége. Hátránya, hogy egész nyomólökete teljes ellennyomás ellen dolgozik, amely a megvalósítható nyomás nagyságát jelentősen csökkenti. Hatásfoka a nagy résveszteség ellenére is jó (70-80%). A turbófúvó összenyomható közeget kisebb nyomású térből számottevően nagyobb nyomásúba szállító hűtés nélküli áramlástechnikai gép. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Roots-fúvó Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Roots-fúvó Egy megbontott Roots-fúvó -, - és egy kétütemű dízel motornál feltöltésként alkalmazott Root-s fúvó. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Ipari nagynyomású légellátó Roots-fúvó. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Ventilátorok Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Ventilátorok A ventilátorok a levegőt vagy más légnemű közeget általában kisebb nyomású térből nagyobb nyomású térbe szállítják, eközben sebességét általában megnövelik. A ventilátorok a hajtásukra fordított teljesítmény árán tehát egyrészt nyomáskülönbség ellenében végeznek munkát, másrészt megnövelik a szállított levegő mozgási energiáját. Vannak esetek, amelyekben a nagyobb sebességű levegősugár előállítása a ventilátor alkalmazásának egyedüli célja, vagy a nagyobb nyomású térbe történő légszállítás mellett a mozgási energia növelése előnyös, mégis a ventilátorok túlnyomó részénél a levegő mozgási energiájának megnövelése nem gazdaságos. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Ventilátorok Csak a levegő sebességének növelését célozzák azok az asztali vagy mennyezeti ventilátorok, amelyek a nyári melegben az emberi test hőátadásának javításával teszik kellemesebbé a közérzetet. Ezeknél a nyomáskülönbség ellenében végzett munka zérus, illetve pontosan nem is határozható meg. A jobb hőátadás követelménye felmerülhet az ipari hűtés, illetve szárítás esetében is, de ezeknél a hőátadó elem ellenállásának legyőzéséhez rendszerint már nyomáskülönbség ellenében végzett munkára is szükség van. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Ventilátorok Végül hasznosnak minősül a kifúvó sebesség minden olyan ventilátornál, amely a levegőt csővezetékbe szállítja mindaddig, amíg az nem haladja meg a csővezetékben egyébként is szükséges sebességet. Áramlási és szerkezeti szempontból a ventilátorok két fő típusát különböztetik meg: - a radiális átömlésű vagy centrifugális ventilátort - az axiális átömlésű ventilátort. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A radiális- és az axiális ventilátor felépítése A radiális ventilátor elvi vázlata Az axiális ventilátor elvi vázlata 1- ház; 2- szívócsonk; 3- vezetőlapátozás; 4- járókerék; 5- nyomócsonk; 6- tengely Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A radiális ventilátor működése Radiális ventilátoroknál a levegő a ventilátor járókerekébe a tengellyel párhuzamos irányból lép be (esetleg már perdülettel), majd a tengelyre merőleges síkba terelődik (52. ábra). Az elterelődés után a járókerékben az áramlás nem sugárirányban (radiálisan) folytatódik, hanem a tengelyre merőleges síkban a lapátok között különféle hajlású áramvonalat képez. A járókerékből a palást mentén kilépő levegőt a csigaház tereli tovább és az a nyomócsonkon át a tengelyre közel merőleges irányban lép ki a ventilátorból.

Radiális ventilátor hasznos teljesítménye Radiális ventilátornál a hasznos teljesítmény: Ph=q·(p1-p2)=A·v·(p1-p2) q - a térfogatáram, p1 - a szívócsonkban fellépő nyomás, p2 - a nyomócsőben fellépő nyomás, A - a ventilátor légáramlás céljából szabad keresztmetszete, v - a ventilátor légsebessége az adott szabad keresztmetszetben. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Az axiális ventilátor működése Axiális ventilátoroknál a tengelyirányból (esetleg perdülettel) beáramló levegő ugyancsak a tengely irányában (esetleg perdülettel) lép ki a ventilátorból. Az áramvonalak a lapátok között áthaladva, jó közelítéssel a tengellyel koncentrikus hengerfelületeken, csavarvonalakhoz hasonlóan alakulnak ki. A két ventilátortípust külsőleg a csigaház, illetve a csőszerű hengeres burkolat különbözteti meg egymástól.

Az axiális ventilátor hasznos teljesítménye Axiális ventilátornál a hasznos teljesítmény: A = a ventilátor légáramlás céljából szabad keresztmetszete, ρl = a levegő sűrűsége, v = a ventilátor légsebessége az adott szabad keresztmetszetben.

A radiális- és az axiális ventilátor bevezetett teljesítménye A bevezetett teljesítmény mind a radiális, mind az axiális ventilátornál: ηvent = a ventilátor hatásfoka, ηvent≈80% Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A radiális- és az axiális ventilátor Falszárító radiális ventilátor Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Ipari radiális ventilátor. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Jó minőségű… radiális ventilátorok Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A félaxiális ventilátor (utóterelő lapátozással) A két szélső eset között átmeneti, félaxiális megoldás is lehetséges, amelynél az áramvonalak kúpfelületeken vagy ahhoz hasonló forgásfelületeken alakulnak ki. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A félaxiális ventilátor elvi vázlata 1- szívócső; 2- perdület szabályozó; 3- járókerék; 4- vezetőkerék; 5- nyomócsonk. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A félaxiális ventilátor (utóterelő lapátozással) Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Köszönöm figyelmüket! Viszont látásra! Debreceni Egyetem Műszaki Kar