Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow, 2012 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
Depóniagáz, mint üzemanyag
Energia – történelem - társadalom
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Környezetvédelem (Energia és levegőkörnyezet) Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
© Gács Iván (BME)1/10 Energia – történelem - társadalom Energia - teljesítmény.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Megújuló energia tanúsítványok az EON ügyfelei számára
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
B B I I O O E L N Á N R G G A Kft. Zrt.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
A villamos kapacitás fejlesztése hazánkban
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Az energiaellátás és az atomenergia Kiss Ádám február 26. Az atomoktól a csillagokig:
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A villamosenergia-ellátás forrásoldalának alakulása
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
szakmérnök hallgatók számára
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
A évi demográfiai adatok értékelése
START mintaprogram és a Térfigyelő rendszer kapcsolata Szarvason Hodálik Pál Szarvas Város alpolgármestere.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
9.1. ábra. A 135Xe abszorpciós hatáskeresztmetszetének energiafüggése.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
MVM Trade portfoliója 2009-ben
Békés György főosztályvezető-helyettes Villamosenergia-ár Előkészítő Osztály Tájékoztatás a megújuló és a kapcsolt villamosenergia-termelés áron keresztül.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
IV. Terjeszkedés.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Pernye Energia és környezet keletkezése, tulajdonságai,
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Energetikai gazdaságtan
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Energetikai gazdaságtan
Előadás másolata:

Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,

2 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

3

4 …a jelen gazdasági, társadalmi igényeit úgy kielégíteni, hogy a jövő generációinak érdekei és lehetőségei ne sérüljenek. Forrás: [1]

Természeti Környezet Társadalom Gazdaság Fenntartható Fejlődés Fenntartható Fejlődés Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

6 Földünk átlagos légköri CO 2 koncentrációjának és az átlagos Földi középhőmérsékletnek az idősorai (forrás: [2])

7 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

8

9

10 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

11 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

12 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

13 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

14 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

15 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

16 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

17 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

18 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

19 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

20 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

21 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

22 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

23 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből Energia Források: Fosszilis Nukleáris Megújuló Elektromos Energia Előállítása ~36% Elektromos Energia Továbbítása ~89% Akkumulátor hatásfoka* ~70-99% E-Motor Control ~95% E-Motor ~95% * Ólom akkumulátor: 70 % - 92%, NiMH akkumulátor : 66%, Li-ion akkumulátor : 99%.

24 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből Kút-Tank Hatékonyság Tank-Kerék Hatékonyság Átlagos hatékonyság Dízel~88%~19%~17% Benzin~88%~16 %~14% Dízel hibrid~88%~37%~32% EV~32%~60%-89%~19%-29% Forrás: [3]

25 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből Erőmű típusa SO 2 [g/MWh] NO x [g/MWh] PM [g/MWh] CO 2 [kg/MWh] Nukleáris Szén 9000… … …1300 Gáz 7…10300… …700 Olaj 4000… … …1000 Szél Forrás: [3]

26 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből SO 2 NOxPMCO 2 CO g/km Nukleáris 0,0050,0120,0011,49-3,49 NA Szén 1,49 - 7,960,28-0,360, NA Gáz 0,001-0,0020,05-0,10, NA Olaj 0,66 – 0,830,18-0,280, NA Szél 0,0020,0030,0011,5-7,3 NA Dízel EURO-6NA0,080,005>1000,50 Benzin EURO-6NA0,060,005>1001,00 (forrás: [3])

27 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből (forrás: Dr. Stróbl Alajos: Magyarország villamosenergia fogyasztása az igények alakulása, Budapest 2005.) A bemutatott terhelési menetrend napjainkig sem változott jelentősen, lényegében érvényesnek tekinthető. Nem lehet cél a teljes éjszakai völgy kitöltése, mert akkor már a nagyobb növekményköltségű erőművek felterhelésére is sor kerülne. Ezért az éjszakai völgy 5-6 órájára átlagosan 500 MW viszonylag olcsón kihasználható erőmű többletkapacitást, azaz MWh/éj e célra használható energiát becsülhetünk. Elfogadva a 26 kWh/töltés átlagos értéket ez kb autó akkumulátorainak feltöltésére elegendő csak.

28 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

29 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

30 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből A rendelkezésre álló technológiai lehetőségek vizsgálata alapján a hazai villamos energia szektor és a hazai járműállomány felépítése miatt a villamos energiával hajtott közúti járművek piaci penetrációjával a közel jövőben – a villamos energia szektor átrendeződése szükségessége miatt – nem kell számolni. Környezet terhelés szempontjából az EU-6 normát figyelembe véve akkor csökken a környezetterhelés a villamos járművek térnyerése estén, ha nukleáris, gáz vagy szélerőműben termeljük a gépjárművek töltéshez szükséges villamos energiát. A mai magyar erőművi rendszer nem rendelkezik a völgy, illetve mélyvölgy időszakban elegendő szabad kapacitással a teljes közúti közlekedési gépjárműpark energiaellátáshoz.

31 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

32 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből

33 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből