Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
2 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
3
4 …a jelen gazdasági, társadalmi igényeit úgy kielégíteni, hogy a jövő generációinak érdekei és lehetőségei ne sérüljenek. Forrás: [1]
Természeti Környezet Társadalom Gazdaság Fenntartható Fejlődés Fenntartható Fejlődés Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
6 Földünk átlagos légköri CO 2 koncentrációjának és az átlagos Földi középhőmérsékletnek az idősorai (forrás: [2])
7 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
8
9
10 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
11 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
12 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
13 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
14 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
15 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
16 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
17 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
18 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
19 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
20 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
21 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
22 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
23 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből Energia Források: Fosszilis Nukleáris Megújuló Elektromos Energia Előállítása ~36% Elektromos Energia Továbbítása ~89% Akkumulátor hatásfoka* ~70-99% E-Motor Control ~95% E-Motor ~95% * Ólom akkumulátor: 70 % - 92%, NiMH akkumulátor : 66%, Li-ion akkumulátor : 99%.
24 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből Kút-Tank Hatékonyság Tank-Kerék Hatékonyság Átlagos hatékonyság Dízel~88%~19%~17% Benzin~88%~16 %~14% Dízel hibrid~88%~37%~32% EV~32%~60%-89%~19%-29% Forrás: [3]
25 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből Erőmű típusa SO 2 [g/MWh] NO x [g/MWh] PM [g/MWh] CO 2 [kg/MWh] Nukleáris Szén 9000… … …1300 Gáz 7…10300… …700 Olaj 4000… … …1000 Szél Forrás: [3]
26 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből SO 2 NOxPMCO 2 CO g/km Nukleáris 0,0050,0120,0011,49-3,49 NA Szén 1,49 - 7,960,28-0,360, NA Gáz 0,001-0,0020,05-0,10, NA Olaj 0,66 – 0,830,18-0,280, NA Szél 0,0020,0030,0011,5-7,3 NA Dízel EURO-6NA0,080,005>1000,50 Benzin EURO-6NA0,060,005>1001,00 (forrás: [3])
27 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből (forrás: Dr. Stróbl Alajos: Magyarország villamosenergia fogyasztása az igények alakulása, Budapest 2005.) A bemutatott terhelési menetrend napjainkig sem változott jelentősen, lényegében érvényesnek tekinthető. Nem lehet cél a teljes éjszakai völgy kitöltése, mert akkor már a nagyobb növekményköltségű erőművek felterhelésére is sor kerülne. Ezért az éjszakai völgy 5-6 órájára átlagosan 500 MW viszonylag olcsón kihasználható erőmű többletkapacitást, azaz MWh/éj e célra használható energiát becsülhetünk. Elfogadva a 26 kWh/töltés átlagos értéket ez kb autó akkumulátorainak feltöltésére elegendő csak.
28 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
29 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
30 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből A rendelkezésre álló technológiai lehetőségek vizsgálata alapján a hazai villamos energia szektor és a hazai járműállomány felépítése miatt a villamos energiával hajtott közúti járművek piaci penetrációjával a közel jövőben – a villamos energia szektor átrendeződése szükségessége miatt – nem kell számolni. Környezet terhelés szempontjából az EU-6 normát figyelembe véve akkor csökken a környezetterhelés a villamos járművek térnyerése estén, ha nukleáris, gáz vagy szélerőműben termeljük a gépjárművek töltéshez szükséges villamos energiát. A mai magyar erőművi rendszer nem rendelkezik a völgy, illetve mélyvölgy időszakban elegendő szabad kapacitással a teljes közúti közlekedési gépjárműpark energiaellátáshoz.
31 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
32 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből
33 Dr. Török Ádám - Szemelvények a közúti közlekedés és az környezetvédelem összefüggéseiből