Kórházaink, kórházszövetség május

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Konvergens forradalom” Kórházvezetés 2007
Advertisements

BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Velkey György Margitsziget, 2013
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Dr.Fülesdi Béla DE OEC AITT EMMI ESZK
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Nemzeti Egészségügyi Számlák
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
2013. október 4. pszichiátriai betegellátásról és a kórházak működéséről Számvevőszéki tapasztalatok a pszichiátriai betegellátásról és a kórházak működéséről.
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Közmunkaprogram kórházaknak Budapest, április. 27 SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM KÖZMUNKA TANÁCS KÖZMUNKA TANÁCS.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Üdvözöljük konferenciánkon!
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
"Tudás és kompetencia Szakmai képzések az egyenlő esélyű hozzáférésért TÁMOP A-12/ Németh Orsolya alelnök, projektmenedzser Vakok.
Közgyűjtemények és NIIF szolgáltatások
MILYEN MÉLY A GÖDÖR? A KÓRHÁZAK GAZDASÁGI HELYZETÉNEK FELMÉRÉSE DR. RÁCZ JENŐ-DEMES ISTVÁNÉ-TOMJANOVICS GÉZA BALATONFÜRED OKTÓBER 17.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A sürgősségi osztály indításával és működtetésével nyert tapasztalataink. CSMEK Hódmezővásárhely - Makó Dr. Lóczi Gerda.
Az egyetemi klinikák és az ellátási területükhöz tartozó kórházak közötti feladatmegosztás speciális kérdésének kezelése a szakmai egyeztető fórumokon.
HURO/1101/010/ Járóbeteg- és sürgősségi ellátás fejlesztése határok nélkül -Egészségügy- és attitűd-fejlesztés Makó és Lugos térségében -. Nyitórendezvény.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház Dr. Fülöp Norbert Kaposvár
Jahn Ferenc utcai Rehabilitációs Centrum
egyetemi tanár, főigazgató
ZALA MEGYEI KÓRHÁZ A PTE Általános Orvosi Karának Oktatókórháza.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Családtámogató ellátások
Fővárosi Önkormányzat Bajcsy-Zsilinszky Kórház-Rendelőintézet Szervezeti Ábrája Főigazgató Finanszírozási és Controlling Igazgató.
Súlypontok és arányok - pszichiátria ellátási kerekasztal Dr. Balczár Lajos Veszprém.
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház bemutatása Dr. Papp Erzsébet orvosigazgató.
„Hova tovább?! „ – tájékoztató nap Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Prof. Dr. Decsi Tamás egyetemi tanár, főigazgató
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM TIOP-2. PRIORITÁS PROJEKTJEI NYÍREGYHÁZA.
Centralizáció és specializáció az Onkológiai sebészetben
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Kórházak közötti együttműködés- integráció
ünnepélyes bizonyítvány átadása
Európai Uniós ismeretek
Kórházátalakítási pályázat
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
TÁMOP-6.2.2/A-09/ Képzési díjak támogatása a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban Sajtótájékoztató.
AKTÍV GERIÁTRIAI ELLÁTÁS MAGYARORSZÁGON
Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház
Előadás másolata:

Kórházaink, kórházszövetség 2013. május Velkey György Magyar Kórházszövetség

Mire gondolunk, ha kórházról beszélünk? Magyar Kórházszövetség: 114 tagkórház GyEMSzI kórházfelügyelet: 99 fenntartott intézmény GyEMSzI ellátásszervezés: 149 fekvőbeteg intézmény

Futottak még… GyEMSzI fenntartáson kívüli kórházak 4 egyetemi centrum, 4 egyházi kórház, 5 magán üzemeltetésű gazdasági társaság, magán és alapítványi kórházak.

Hány kórház van Magyarországon? Magyar Kórházszövetség: 114 tagkórház GyEMSzI kórházfelügyelet: 99 fenntartott intézmény GyEMSzI ellátásszervezés: 149 intézmény (tagkórházakkal és gondozási központokkal) GyEMSzI ellátsszervezés: 141 intézmény (gondozási központokkal) GyEMSzI ellátásszervezés: 118 kórház a tagkórházak és gondozási intézmények nélkül

Hogyan csoportosítsuk őket? Hagyományos elnevezések: Városi kórház Megyei Kórház Egyetemi központ Szakkórház Országos intézet 2007-2011. Súlyponti kórház

Egészségügyi térségek: új kórházszerepek

Intézményi hierarchia – szakmai progresszivitás Különbségtétel! Intézményi hierarchia – szakmai progresszivitás

Általános irányultságú ellátás Közösségi egészségközpont/ Típus Kategória Magyarázat Sürgősségi ellátás Labor Képalkotó diagnosztika Patológia Műtőaszta-lok száma Általános irányultságú ellátás Közösségi egészségközpont/ Nappali Kórház Többszakmás járóbeteg kapacitásokkal rendelkező és krónikus, rehabilitációs és ápolási szolgáltatást nyújtó intézmények Közösségi sürgősségi ügyelet J1 iR1 nem indokolt,. 3-4 es* műtő Közösségi kórház Elsősorban alapszakmákban (belgyógyászat, sebészet, szülészet-nőgyógyászat, gyermekgyógyászat) és további 1-2 más szakmában, a nem komplex ellátást igénylő betegek ellátásáért felelős kórházak Közösségi sürgősségi ügyelet v. SO1 FJ1 nem feltétlenül szükséges 4 műtő+2 es műtő Több profilú közösségi kórház Az alapszakák mellett legalább 4-5 egyéb szakmában nyújt ellátást Jellemző progresszivitási szintje: alap/közép SO1/SO2 FJ1-FJ2 Nem feltétlenül szükséges 6 műtő+ 4 es műtő Térségi társközpont A szakmák döntő többsége jelen van, a társszakmai hátterek komplex ellátások nyújtását teszik lehetővé (onkológia, politrauma). Jellemző progresszivitási szintje: közép/felső SO2/SO3 FJ2-FJ3 iR1-iR2 Térségi patológiai egység/decentrum: szekciók helyben, szövettani és citológiai vizsgálatok értékelése helyben, Prog.1-2. 8-10 műtő, 4-6 es műtő Térségi központ/ Egyetemi Klinika A térség vezető egészségügyi intézményeként a komplex és kiemelt ellátások nyújtása mellett oktatási, kutatási és továbbképzési Jellemző progresszivitási szintje: felső. SO3 FJ3 iR2-iR3 Térségi patológiai centrum: szekciók, szövettan és citológiai minták értékelése, molekuláris biológiai vizsgálatok (PCR, FISH, stb.), Prog. 2-3. 10-12 műtő, 6-8 es műtő Speciális irányultságú ellátás Gondozási központ Szakspecifikus járóbeteg órákkal és a kórnikus kapacitásokkal rendelkeznek, de az ágyainak száma nem haladja meg a százat (szociális és egészségügy) nem kell J0 elérhető 30 percen belül iR1 nem indokolt, Szakkórház Egy egészségügyi szakma, illetve ahhoz szorosan kapcsolódó társszakmák tekintetében, legalább a progresszív ellátás 2. szintjéhez tartozó valamennyi egészségügyi szolgáltatást nyújtja és az ehhez szükséges teljes általános diagnosztikai hátteret a helyszínen biztosítja szakma függően iR1-iR2 specializált patológiai osztállyal rendelkezhet szakmától függően Országos intézet Egy egészségügyi szakma, illetve ahhoz szorosan kapcsolódó társszakmák tekintetében jellemzően 3. progresszivitási szinten valamennyi egészségügyi szolgáltatást nyújtja és az ehhez szükséges teljes általános diagnosztikai hátteret a helyszínen biztosítja szakma függően iR2-iR3 Specializált patológiai osztállyal rendelkezhet es* egynapos sebészeti

Magyar Kórházszövetség: 114 tagkórház GyEMSzI: 99 fenntartott kórház Típus Kategória Magyarázat Sürgősségi ellátás Labor Képalkotó diagnosztika Patológia Műtőaszta-lok száma Általános irányultságú ellátás Közösségi egészségközpont/ Nappali Kórház Többszakmás járóbeteg kapacitásokkal rendelkező és krónikus, rehabilitációs és ápolási szolgáltatást nyújtó intézmények Közösségi sürgősségi ügyelet J1 iR1 nem indokolt,. 3-4 es* műtő Közösségi kórház Elsősorban alapszakmákban (belgyógyászat, sebészet, szülészet-nőgyógyászat, gyermekgyógyászat) és további 1-2 más szakmában, a nem komplex ellátást igénylő betegek ellátásáért felelős kórházak Közösségi sürgősségi ügyelet v. SO1 FJ1 nem feltétlenül szükséges 4 műtő+2 es műtő Több profilú közösségi kórház Az alapszakák mellett legalább 4-5 egyéb szakmában nyújt ellátást Jellemző progresszivitási szintje: alap/közép SO1/SO2 FJ1-FJ2 Nem feltétlenül szükséges 6 műtő+ 4 es műtő Térségi társközpont A szakmák döntő többsége jelen van, a társszakmai hátterek komplex ellátások nyújtását teszik lehetővé (onkológia, politrauma). Jellemző progresszivitási szintje: közép/felső. SO2/SO3 FJ2-FJ3 iR1-iR2 Térségi patológiai egység/decentrum: szekciók helyben, szövettani és citológiai vizsgálatok értékelése helyben, Prog.1-2. 8-10 műtő, 4-6 es műtő Térségi központ/ Egyetemi Klinika A térség vezető egészségügyi intézményeként a komplex és kiemelt ellátások nyújtása mellett oktatási, kutatási és továbbképzési központok (térségenként koncentráltan, de nem feltétlenül a térségi központban történik a kiemelt erőforrást igénylő ellátások megszervezése.) Jellemző progresszivitási szintje: felső. SO3 FJ3 iR2-iR3 Térségi patológiai centrum: szekciók, szövettan és citológiai minták értékelése, molekuláris biológiai vizsgálatok (PCR, FISH, stb.), Prog. 2-3. 10-12 műtő, 6-8 es műtő Magyar Kórházszövetség: 114 tagkórház GyEMSzI: 99 fenntartott kórház

Képalkotó diagnosztika Speciális irányultságú ellátás Típus Kategória Magyarázat Sürgősségi ellátás Labor Képalkotó diagnosztika Patológia Műtőaszta-lok száma Speciális irányultságú ellátás Gondozási központ Szakspecifikus járóbeteg órákkal és a krónikus kapacitásokkal rendelkeznek, de az ágyainak száma nem haladja meg a százat (szociális és egészségügy) nem kell J0 elérhető 30 percen belül iR1 nem indokolt, Szakkórház Egy egészségügyi szakma, illetve ahhoz szorosan kapcsolódó társszakmák tekintetében, legalább a progresszív ellátás 2. szintjéhez tartozó valamennyi egészségügyi szolgáltatást nyújtja és az ehhez szükséges teljes általános diagnosztikai hátteret a helyszínen biztosítja. FJ1-FJ2 szakma függően iR1-iR2 specializált patológiai osztállyal rendelkezhet szakmától függően Országos intézet Egy egészségügyi szakma, illetve ahhoz szorosan kapcsolódó társszakmák tekintetében jellemzően 3. progresszivitási szinten valamennyi egészségügyi szolgáltatást nyújtja és az ehhez szükséges teljes általános diagnosztikai hátteret a helyszínen biztosítja. FJ2-FJ3 szakma függően iR2-iR3 Specializált patológiai osztállyal rendelkezhet

Észak-magyarországi térség MEGYE KÓD Intézmény AKTÍVÁGY KRÓNÁGY Szerep Borsod-Abaúj-Zemplén 1301 Edelény, Koch Róbert Kh. és Ri. 141 94 Szakkórház 1349 BAZ M-i Kh.és Egyetemi Okt. Kh. Miskolc 1 428 843 Térségi központ 1407 Sátoraljaújhely Erzsébet Kh. 255 96 Közösségi kórház M058 DE OEC Kazincbarcikai Kh. Np. Kft. 55 306 Közösségi egészségközpont M094 MISEK Miskolci S. I. Eü. Kp. Egyetemi Oktató Kórház Np. Kft. 837 424 Térségi társközpont M132 Almási Balogh Pál Kórház Eüszolg. Nonprofit Kft., Ózd 245 60 M963 MMSz, Miskolc 70 Egyházi gondozási központ Heves 4588 Parádfürdői Állami Kórház 120 M245 Markhot Ferenc Kórház Kft., Eger 743 238 Több profilú közösségi kórház

Számvevőszék, 2013. február: (20 kórház, vizsgált időszak: 2009-2012.) A 2010. és 2011. évben a pénzügyi egyensúly kedvezőbb irányba változott. (2012?, 2013?) Az E-alapból származó bevételek növekedése a gazdálkodást nem tudta pozitívan befolyásolni a finanszírozás reálértéken való csökkenése miatt. Az összes OEP folyósította támogatás 2011-ben 17/20 kórház esetében nem nyújtott fedezetet a gyógyítás közvetlen költségeire és a gazdasági, műszaki ellátás költségeire. A konszolidációs támogatás a kórházaknak csak az adott évi pénzügyi helyzetében eredményezett kedvező változást , a gyógyító tevékenység ellátásában jelentkező hiány okát és újratermelődését nem szüntette meg. Az eszközpótlások elmaradása a későbbi működési tevékenység biztonságos folytatását veszélyezteti. A kórházak munkaerő hiánya folyamatosan növekedett.

Forráshiány! (Orosz Éva, Egészségügyi gazdasági szemle 2013/1.) 1992-2007-ig az egészségügyi közkiadások átlagos növekedési üteme csak Magyarországon és Finnországban volt számottevően alacsonyabb, mint a gazdasági növekedés. Magyarországon 2012-ben a jóléti kiadások reálértéke az OECD becslése szerint 14%-kal alacsonyabb volt, mint 2007-ben, míg a GDP reálértéke 6%-kal csökkent. (3 legrosszabb: Magyarország, Görögország, Portugália) 1992-ben az egy főre jutó hazai egészségügyi közkiadás az EU 15 átlag 50%-a volt, 2010-ben 36,7%-ra csökkent.

Fülöp Rudolf ábrája

Adósságállomány a GyEMSzI kórházainál

Állami fenntartás, struktúraátalakítás: Egységesebb rendszer - Adminisztratív terhek Fenntartóváltás: kórházak állami tulajdonba vétele: 2012. január 1.: fővárosi és megyei kórházak: 62 db 2012. május 1.: a városi kórházak: 53 db Struktúra átalakítása: 2012. július 1.: új kapacitáselosztás, progresszivitási szintek, betegutak, területi ellátási kötelezettségek Kórházi átalakítások folytatása: 2013. április 1.: az állami tulajdonú GT formában működő intézmények költségvetési intézménnyé alakultak 2013. január: elindult a kórházi integráció 2. üteme (6 érintett kórház)

Szakemberhiány

Humánpolitikai lépések Rezidensek „röghöz kötésének” eltörlése, ösztöndíjak (2010-2011.) Hiányszakma támogatások (2011.) Szakorvosképzés egyszerűsítése (2010-2011.) Szakdolgozói továbbképzések, TAMOP képzési programok (2011-2012.) Eseti keresetkiegészítés (2011.) Béremelés (2012.) Nyugdíjkérdés megoldása (2013.)

Finanszírozás: technológiai problémák HBCs karbantartás hiánya – szakmai lobbi torzító hatása Rögzült TVK alap – intézményi, önkormányzati lobbi torzító hatása Valóságtól eltávolodó kódolási technikák – orvosetikára gyakorolt torzító hatás Kiszámítható finanszírozásra törekvés – akut esetek kerülése ÁSZ jelentés: nem ismertek az egyes egészségügyi szolgáltatások tényleges ráfordításai

A TVK egyenlőtlen eloszlása óriási különbségeket hozott létre az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésben Ezer lakosra jutó finanszírozás (Ft) Átlag: 33,6 millió forint 18,34 M–29,1 M (1074 e fő) 29,2 M–30,7 M (864 e fő) 30,8 M–31,8 M (980 e fő) 31,9 M–32,5 M (839 e fő) 32,6 M–33,6 M (844 e fő) 33,7 M–34,5 M (2697 e fő) 34,6 M–36,1 M (702 e fő) 36,1 M–37,8 M (542 e fő) 37,9 M–39,2 M (710 e fő) 39,3 M–44,1 M (763 e fő)

Feladat arányos finanszírozás? Történelmi TVK TEK-alapú TVK

TVK mentesített HBCs-k jelentése HBCs megnevezése 015D Cerebrovascularis betegségek (kivéve: TIA), praecerebralis érelzáródással, rtPA kezeléssel, 2081 AMI PTCA-val (egy vagy több stenttel) 2082 AMI PTCA-val, stent nélkül TVK mentesített HBCs-k jelentése

A szolgáltatási problémák és társadalmi megbecsüléshiány okozta rossz közérzet háttere Forráshiány Finanszírozási egyenetlenségek, igazságtalanságok Szakemberek anyagi nehézségei Magas színvonalú, ingyenes, hozzáférhető ellátás mítosza Egészségügy társadalmi presztízscsökkenése Defenzív medicina térhódítása Merev egészségügyi hierarchia és zárt kultúra Infrastrukturális, informatikai lemaradás Szociális és egészségügyi kérdések összemosódása

Egyszer kevesebb lesz a beteg? Nemdohányzók védelme, Népegészségügyi termékdíj, Dizájner drogok kiiktatása, Iskolai egészségfejlesztés, Kisdedek, óvodások bio-pszicho-szociális szűrőprogramja, Közétkeztetési rendelet.

Kórházszövetség - szakértői együttműködés   Elnökségi feladatmegosztás: Rácz Jenő: struktúraátalakítás, fejlesztési tervek, minimumfeltételek Svébis Mihály: beruházások, beszállítói kapcsolatok, közbeszerzések Antal Gabriella: krónikus és rehabilitációs ellátások Csidei Irén: emberi erőforrás kérdések, (béremelés, ösztöndíjak, migráció stb.), minőségbiztosítás Ficzere Andrea: egészségipar, magán ellátások, egészségturizmus, informatika Gál János: graduális és posztgraduális képzések, egyetemi kapcsolatok Hegedűs Iván: forrásteremtés, finanszírozás, adósságkövetés Mészáros Magdolna: betegjogi kérdések, felelősségbiztosítás, ápolási ügyek Nagy Anikó: fenntartói kérdések, befogadások Rudner Ervin: várólisták, gyógyászati segédeszköz ügyek Sásdi Antal: diagnosztika, gyógyszerügyek és klinikai vizsgálatok Szabó Géza: határon átnyúló egészségügyi ellátások, OEP kapcsolat Tóth Gábor: járóbeteg- és alapellátás Tótth Árpád: mentés, betegszállítás, sürgősségi ellátás, kistérségi ellátásszervezés

Köszönetnyilvánítás Cserháti Péter Fülöp Rudolf Gaál Péter Gui Angéla Imre László Páva Hanna Stefka Nóra Török Krisztina MKSz Elnöksége