Reset, azaz Format C Dr. Sinkó Eszter, Dr. Szócska Miklós Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Tabletták helyett egészségnyereség Együttműködésre épülő új modellek „Egészségközpontú egészségügy” Szakmai konferencia Jakab Zoltán.
Ésszerűség - sportszerűség
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Szakmai műhelykonferencia Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
A számok nem hazudnak - kormányzati kommunikáció vs. OEP- adatok 2009-ben Mottó: „A féligazság nem az igazság fele….” (Konrád György) EGVE Konferencia,
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Egészség-gazdaságtan felértékelődése gazdasági válság idején
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Üdvözöljük konferenciánkon!
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Alkalmazott egészségügyi informatika
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
A FEJÉR MEGYEI SZENT GYÖRGY EGYETEMI OKTATÓ KÓRHÁZ A szakmailag megalapozott, következetes munka eredménye 2013 november.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Reset, azaz Format C Dr. Sinkó Eszter, Dr. Szócska Miklós Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ

Két program tapasztalatai alapján Megyei ellátás-fejlesztési program Megyei ellátás-fejlesztési program 2007 késő ősze 2007 késő ősze Speciális szakellátással foglalkozó kórházigazgatói fórum Speciális szakellátással foglalkozó kórházigazgatói fórum 2008 február 2008 február Molnár Lajos után, jóval válság előtt Molnár Lajos után, jóval válság előtt Nem megoldások vázolása, hanem tapasztalatok feldolgozása, kiindulási pontok meghatározása Nem megoldások vázolása, hanem tapasztalatok feldolgozása, kiindulási pontok meghatározása

A programok kiindulási pontjai Közfinanszírozott egészségügyet meghatározó gazdasági környezet rossz, kilátásai negatívak (mitől is javulna?) – alapvető fenntarthatósági problémák Közfinanszírozott egészségügyet meghatározó gazdasági környezet rossz, kilátásai negatívak (mitől is javulna?) – alapvető fenntarthatósági problémák Egészségügyi rendszerstratégiai vákuum Egészségügyi rendszerstratégiai vákuum Fiskális döntéshozatali dominancia Fiskális döntéshozatali dominancia Magunk között őszinték vagyunk - alapvető felismerés, együttműködési készség a fenntartók és intézményvezetők részéről Magunk között őszinték vagyunk - alapvető felismerés, együttműködési készség a fenntartók és intézményvezetők részéről Mindez alapokat adott ahhoz, hogy megkeressenek, megnézzük: fenntartói, intézményvezetői szinten mit lehet tenni – a beavatkozáshoz azonban ez nem elég Mindez alapokat adott ahhoz, hogy megkeressenek, megnézzük: fenntartói, intézményvezetői szinten mit lehet tenni – a beavatkozáshoz azonban ez nem elég

Fenntarthatósági problémák Akkor és most… Akkor és most… A jelenlegi ellátórendszer fenntarthatatlan A jelenlegi ellátórendszer fenntarthatatlan A jelenlegi finanszírozási szinten és dinamikában A jelenlegi finanszírozási szinten és dinamikában A jelenlegi emberi erőforrás helyzetben és dinamikában A jelenlegi emberi erőforrás helyzetben és dinamikában

Emberi erőforrás krízis Demográfia (öregedés, késői aktivitás, nemek aránya) Demográfia (öregedés, késői aktivitás, nemek aránya) Képzési adatok (400:30:1) Képzési adatok (400:30:1) Migráció (aktív orvosi 10%) Migráció (aktív orvosi 10%) Motivációs helyzet, kiégettség perspektíva hiánya (96%) Motivációs helyzet, kiégettség perspektíva hiánya (96%)

Diagnózis - nyár A mai egészségügyi rendszer alapvető céljait (méltányosság, hatékonyság, minőségi ellátásra törekvés, stb.) A mai egészségügyi rendszer alapvető céljait (méltányosság, hatékonyság, minőségi ellátásra törekvés, stb.) 1. ennyiféle szolgáltatáshoz való hozzáféréssel, 2. ebben az ellátói struktúrában, 3. ezzel a működési mechanizmussal, 4. ilyen mértékű igénybevétel mellett 5. a jelenlegi forrásokból nem képes még a előtti szinten sem teljesíteni. nem képes még a előtti szinten sem teljesíteni.

Gyógyító-megelőző kassza PM által hivatalosan kimutatott gyógyító- megelőző kassza 718,7757,2727,6 (ebből 13,5 zárolt) Céltartalék címén bérpolitikai intézkedésekre és 13. havi pótlására fordított kiadás 22,6 24,1 (15,8 terv) Gyógyító- megelőző célú tényleges/várható kiadás 741,3781,3 726, Milliárd Ft ,0 10,0 ?

Diagnózis – ősz=nyár Valamekkora pénz kerül a rendszerbe (ha megszavazzák a parlamentben), de ez csak arra elég, hogy a rendszer a látványos összeomlást elkerülje Valamekkora pénz kerül a rendszerbe (ha megszavazzák a parlamentben), de ez csak arra elég, hogy a rendszer a látványos összeomlást elkerülje Azaz a teendők még mindig itt tornyosulnak előttünk, a feladvány még mindig ugyanaz, mint kettő vagy fél évvel ezelőtt volt Azaz a teendők még mindig itt tornyosulnak előttünk, a feladvány még mindig ugyanaz, mint kettő vagy fél évvel ezelőtt volt Elnyújtott haldoklási és gyászreakció Elnyújtott haldoklási és gyászreakció Még mindig az időnyerési/tagadási fázisban vagyunk Még mindig az időnyerési/tagadási fázisban vagyunk

A mai ellátórendszer működése Minden esetlegesen alakul Minden esetlegesen alakul  Fragmentálódott ellátások  Kríziskezelésre egyedi és többnyire egymást kioltó szolgáltatói stratégiák  EU fejlesztési források rossz hasznosulása  A betegek kiszolgáltatottságának fokozódása, az ellátás minőségének romlása  A szereplők nem „hozzák” azt a teljesítményt, ami tőlük elvárható lenne

A beavatkozás elvi lehetőségei vagy további többletforrásra kell szert tenni és/vagy a szolgáltatási csomag felülvizsgálatát kell kezdeményezni, és/vagy az ellátórendszer struktúráját kell megváltoztatni, és/vagy a működési mechanizmust kell átalakítani.

Szakmai lehetőségek, nemzetközi tapasztalatok Az ellátási filozófia és az Az ellátási filozófia és az Ellátás technológiája megváltozott Ellátás technológiája megváltozott egynapos ellátások, távdiagnosztika stb. egynapos ellátások, távdiagnosztika stb. Beruházások (anyagi, szellemi, ágazatok közötti koordinációt igénylő) kellenek a váltáshoz Beruházások (anyagi, szellemi, ágazatok közötti koordinációt igénylő) kellenek a váltáshoz Erőforrás koncentráció Erőforrás koncentráció Pl. finn Coxa modell Pl. finn Coxa modell Esetszám evidenciák Esetszám evidenciák Munkamegosztás újragondolása (vertikális, horizontális) Munkamegosztás újragondolása (vertikális, horizontális) Ágazatok közötti koordináció Ágazatok közötti koordináció

Tapasztalatok, összegzés I. Rendszerstratégia nincs, e nélkül pedig nem megy Rendszerstratégia nincs, e nélkül pedig nem megy Az egyéni túlélési kényszer, rövid távú politikai érdekek erősebbek mint a közérdeket megjelenítő együttműködési kényszer Az egyéni túlélési kényszer, rövid távú politikai érdekek erősebbek mint a közérdeket megjelenítő együttműködési kényszer A vezetés (rendszerszintű és helyi) koordinatív funkciója hiányzik, e nélkül nem megy A vezetés (rendszerszintű és helyi) koordinatív funkciója hiányzik, e nélkül nem megy Valakinek, valamilyen intézménynek vezetnie, koordinálni kell az eseményeket. A szükséges átalakítások, a szükséges beruházások mérete miatt pusztán gazdasági mechanizmusok mentén nem megvalósítható Valakinek, valamilyen intézménynek vezetnie, koordinálni kell az eseményeket. A szükséges átalakítások, a szükséges beruházások mérete miatt pusztán gazdasági mechanizmusok mentén nem megvalósítható

Tapasztalatok, összegzés II. Tudatos felkészülésre van szükség Tudatos felkészülésre van szükség A rendszerstratégia mentén együttműködés A rendszerstratégia mentén együttműködés Együttműködési mechanizmusok, nélkül nem megy Együttműködési mechanizmusok, nélkül nem megy Pl. Kapacitás cserére intézményi készség, de nincs támogató környezet és/vagy megfelelő mechanizmus Pl. Kapacitás cserére intézményi készség, de nincs támogató környezet és/vagy megfelelő mechanizmus Ösztönzők nélkül nem megy Ösztönzők nélkül nem megy

Váltás a működési mechanizmusban Az ellátást mint folyamatot kell értelmezni Az ellátást mint folyamatot kell értelmezni Át kell tekinteni, hol vannak lyukak a mai rendszerben (pl. kórházi ellátás után, a gondozásban, a rehabilitációban) Át kell tekinteni, hol vannak lyukak a mai rendszerben (pl. kórházi ellátás után, a gondozásban, a rehabilitációban) Az ellátási folyamatban résztvevők körét és feladatrendszerét pontosan meg kell határozni, új érdekeltséget kell megállapítani a rendszer helyes működése érdekében Az ellátási folyamatban résztvevők körét és feladatrendszerét pontosan meg kell határozni, új érdekeltséget kell megállapítani a rendszer helyes működése érdekében Új szereplőt kell behozni, aki az ellátórendszert koordinálja Új szereplőt kell behozni, aki az ellátórendszert koordinálja