Az iskolai könyvtár állománya

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A MATARKA használata a Nyíregyházi Főiskolán Pillanatképek egy tájékoztató könyvtáros életéből. Nyíregyházi Főiskola Központi KönyvtárHatvani István.
Az iskolai dokumentumok
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei.
Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger április 24.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
PUBLIC RELATIONS ISMERETEK
Könyvtárhasználat.
Fedezetelemzés Schiberna Endre.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A kerettantervek fejlesztése
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A könyvtári szolgáltatások rendszere: helyi és közvetített szolgáltatások.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
A GYŰJTŐKÖR JELLEMZŐI SZOROS KAPCSOLATBAN ÁLL A KÖNYVTÁR FUNKCIÓJÁVAL TÖRTÉNETI HAGYOMÁNYA VAN FOLYTONOS, DE EGYBEN VÁLTOZÓ IS 4. 4.
A GYŰJTEMÉNY KVANTITATÍV ELEMZÉSE AZ ELEMZÉS KÉRDÉSE: SZÁMSZERŰEN ÉS ARÁNYAIBAN HOGYAN OSZLIK MEG A GYŰJTEMÉNY?
A KÖZGYŰJTEMÉNYEK gyűjtési elve 1.MÚZEUMOK = tárgyi, plasztikai dokumentumok 2.LEVÉLTÁRAK = írásos dokumentumok, de nem sokszorozottak és nem publikusak.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
KÖNYVTÁRISMERET.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A MEK2.0 magyar digitális könyvtári alkalmazása - eleMEK Moldován István OSZK MEK osztály ”Networkshop” Pécs, április
Integráció, inkluzió PPK,
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu szeptember.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
Könyvtár: Nagyobb mennyiségű könyvnek rendszerezett (közhasználatra szánt) gyűjteménye. Szerepe: beszerezni, őrizni, hozzáférhetővé tenni a tudást és az.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A könyvtárak állományának tagolódása
Gyűjtemény mint rendszer
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Az iskolai könyvtár állománya

Oktatásügyi változások – megnövekedett dokumentum igényű Nem rendezkedhet be önellátásra Kihasználni a könyvtári környezet és a hálózaton elérhető információs anyagokat - ODR

Állományfejlesztési alapelvek Az iskola nevelési programja és tanterve határozza meg Csoportszükségletek figyelembe vétele Válogató gyűjtés jellemzi Minden technológiai megoldással rögzített információ gyűjtése Az iskolai költségvetés 1-2 %-a ?!

Az állományt és a gyűjtőkört befolyásoló tényezők 1. Tartalmi vonatkozások: a gyűjtemény az oktató-nevelő munka információs bázisa olyan ismerethordozók is, melyek lehetővé teszik a könyvtár-, dokumentum-, és információhasználat tanulását és tanítását

Az állományt és a gyűjtőkört befolyásoló tényezők 2. Egyéb tényezők: Iskola típusa és fokozata A pedagógiai program és helyi tanterv Intézmény nagysága, tanuló létszám Kihelyezett állományrészek Választható dokumentumtermés Az iskola társadalmi és kulturális környezete Az iskola könyvtári környezete PÉNZ !!

Gyűjtemény jellemzői 1. Dokumentum típusok Többségben a hagyományos, papír alapú dokumentumok 10 % nem hagyományos dokumentumok aránya – egyre növekvő szerep sok az elavult dokumentum Hagyományos vs. Elektronikus?

Gyűjtemény jellemzői 2. Példányszám A példányszámot befolyásolja: Dokumentum tartalma Gyűjtőkört alakító tényezők Tanuló létszám – házi ill. kötelező olvasmányok PÉNZ !!

Gyűjtemény jellemzői Nyelv – gyűjtőköri szabályzat rögzíti – kéttannyelvű és nemzetiségi iskolák! Nyelvtanulás eszközei – nyelvkönyvek, segédletek, szépirodalom Szótárak Időhatárok – nincsenek! Tartalom számít

Gyűjtemény jellemzői Fő- és mellékgyűjtőkör A gyűjtés mélységét a Gyűjtőköri szabályzat határozza meg

Gyűjtőköri szabályzat Az SZMSZ melléklete Meghatározza, hogy az adott könyvtár: Milyen típusú dokumentumokat Milyen témában Milyen mélységben Mekkora példányszámban Milyen nyelven Melyen időhatárok között Mellék és főgyűjtőkör rögzítése Tartós és ideiglenes megőrzés

Gyűjtőköri szabályzat kidolgozása Ismerni a vonatkozó közoktatási és könyvtári szabályokat Tanulmányozni a pedagógiai és a könyvtári szakirodalmat Figyelembe venni az iskola pedagógiai programját és a könyvtárral kapcsolatos elvárásait Kapcsolat a helyi pedagógiai intézettel, szaktanácsadókkal Kapcsolat azonos típusú és fokozatú iskolákkal Tanárkollegák véleménye

Az iskolai könyvtár tartalmi összetétele 1. Az oktatott tárgyak, tudományterületek, műveltségterületek szakirodalma Az általános tájékozódást szolgáló szakirodalom Az oktatási-nevelési folyamatban munkaeszközként használt művek Pályaválasztással és a továbbtanulással kapcsolatos dokumentumok

Az iskolai könyvtár tartalmi összetétele 2. Szépirodalom (40 %) A pedagógus munkáját segítő állományrész Könyvtáros segédkönyvei Iskolával, iskolai élettel kapcsolatos gyűjteményrészek Periodikumok

Az állomány ellenőrzése A revíziót az iskola igazgatója rendeli el, kivéve személyi változás esetén, amikor az átvevő kezdeményezheti Elsősorban vagyonvédelmi szempontok DE Nyilvántartások rendezése Deziderátum kiegészítése Az állomány elemzése

Az állomány ellenőrzése Dokumentumok és a címleltárkönyv összevetése Számítógépes ellenőrzés A káló mértékét a 3/1975. KM-PM sz. rendelet szabályozza A leltározás kapcsán a könyvtári állomány nyilvántartásokból megengedhető hiány (káló) címén kivezethető dokumentumok összesített értékét a legutolsó leltározás óta eltelt időszak egy évére - a 24. § (4)-(5) bekezdésének rendelkezései alapján - megállapított ezreléknek (max 5 ezrelék), valamint a legutolsó leltározás óta eltelt időszak befejezett éveinek a szorzata adja meg.

Az állomány ellenőrzése Dokumentumok és a címleltárkönyv összevetése Számítógépes ellenőrzés A káló mértékét a 3/1975. KM-PM sz. rendelet szabályozza A leltározás kapcsán a könyvtári állomány nyilvántartásokból megengedhető hiány (káló) címén kivezethető dokumentumok összesített értékét a legutolsó leltározás óta eltelt időszak egy évére - a 24. § (4)-(5) bekezdésének rendelkezései alapján - megállapított ezreléknek (max 5 ezrelék), valamint a legutolsó leltározás óta eltelt időszak befejezett éveinek a szorzata adja meg.

Az állomány ellenőrzése Célja tervezés megalapozása, gyűjtőköri szabályzat előkészítése, számadás az anyagi forrásokról A teljesítmény felmérése Mennyiségi és minőségi paraméterek meghatározása Gyűjteménypolitika megváltoztatása

Az állomány ellenőrzése Mennyiségi – statisztikák Állományrészek aránya, pontos adatok Kölcsönzési statisztikák – holt állomány feltérképezése Helybenhasználat vizsgálata Felhasználók véleményének vizsgálata Minőségi ellenőrzés Bibliográfiákkal, katalógusokkal, jegyzékekkel való összehasonlítás Gyűjtemény közvetlen vizsgálata