Az iskolai könyvtár állománya
Oktatásügyi változások – megnövekedett dokumentum igényű Nem rendezkedhet be önellátásra Kihasználni a könyvtári környezet és a hálózaton elérhető információs anyagokat - ODR
Állományfejlesztési alapelvek Az iskola nevelési programja és tanterve határozza meg Csoportszükségletek figyelembe vétele Válogató gyűjtés jellemzi Minden technológiai megoldással rögzített információ gyűjtése Az iskolai költségvetés 1-2 %-a ?!
Az állományt és a gyűjtőkört befolyásoló tényezők 1. Tartalmi vonatkozások: a gyűjtemény az oktató-nevelő munka információs bázisa olyan ismerethordozók is, melyek lehetővé teszik a könyvtár-, dokumentum-, és információhasználat tanulását és tanítását
Az állományt és a gyűjtőkört befolyásoló tényezők 2. Egyéb tényezők: Iskola típusa és fokozata A pedagógiai program és helyi tanterv Intézmény nagysága, tanuló létszám Kihelyezett állományrészek Választható dokumentumtermés Az iskola társadalmi és kulturális környezete Az iskola könyvtári környezete PÉNZ !!
Gyűjtemény jellemzői 1. Dokumentum típusok Többségben a hagyományos, papír alapú dokumentumok 10 % nem hagyományos dokumentumok aránya – egyre növekvő szerep sok az elavult dokumentum Hagyományos vs. Elektronikus?
Gyűjtemény jellemzői 2. Példányszám A példányszámot befolyásolja: Dokumentum tartalma Gyűjtőkört alakító tényezők Tanuló létszám – házi ill. kötelező olvasmányok PÉNZ !!
Gyűjtemény jellemzői Nyelv – gyűjtőköri szabályzat rögzíti – kéttannyelvű és nemzetiségi iskolák! Nyelvtanulás eszközei – nyelvkönyvek, segédletek, szépirodalom Szótárak Időhatárok – nincsenek! Tartalom számít
Gyűjtemény jellemzői Fő- és mellékgyűjtőkör A gyűjtés mélységét a Gyűjtőköri szabályzat határozza meg
Gyűjtőköri szabályzat Az SZMSZ melléklete Meghatározza, hogy az adott könyvtár: Milyen típusú dokumentumokat Milyen témában Milyen mélységben Mekkora példányszámban Milyen nyelven Melyen időhatárok között Mellék és főgyűjtőkör rögzítése Tartós és ideiglenes megőrzés
Gyűjtőköri szabályzat kidolgozása Ismerni a vonatkozó közoktatási és könyvtári szabályokat Tanulmányozni a pedagógiai és a könyvtári szakirodalmat Figyelembe venni az iskola pedagógiai programját és a könyvtárral kapcsolatos elvárásait Kapcsolat a helyi pedagógiai intézettel, szaktanácsadókkal Kapcsolat azonos típusú és fokozatú iskolákkal Tanárkollegák véleménye
Az iskolai könyvtár tartalmi összetétele 1. Az oktatott tárgyak, tudományterületek, műveltségterületek szakirodalma Az általános tájékozódást szolgáló szakirodalom Az oktatási-nevelési folyamatban munkaeszközként használt művek Pályaválasztással és a továbbtanulással kapcsolatos dokumentumok
Az iskolai könyvtár tartalmi összetétele 2. Szépirodalom (40 %) A pedagógus munkáját segítő állományrész Könyvtáros segédkönyvei Iskolával, iskolai élettel kapcsolatos gyűjteményrészek Periodikumok
Az állomány ellenőrzése A revíziót az iskola igazgatója rendeli el, kivéve személyi változás esetén, amikor az átvevő kezdeményezheti Elsősorban vagyonvédelmi szempontok DE Nyilvántartások rendezése Deziderátum kiegészítése Az állomány elemzése
Az állomány ellenőrzése Dokumentumok és a címleltárkönyv összevetése Számítógépes ellenőrzés A káló mértékét a 3/1975. KM-PM sz. rendelet szabályozza A leltározás kapcsán a könyvtári állomány nyilvántartásokból megengedhető hiány (káló) címén kivezethető dokumentumok összesített értékét a legutolsó leltározás óta eltelt időszak egy évére - a 24. § (4)-(5) bekezdésének rendelkezései alapján - megállapított ezreléknek (max 5 ezrelék), valamint a legutolsó leltározás óta eltelt időszak befejezett éveinek a szorzata adja meg.
Az állomány ellenőrzése Dokumentumok és a címleltárkönyv összevetése Számítógépes ellenőrzés A káló mértékét a 3/1975. KM-PM sz. rendelet szabályozza A leltározás kapcsán a könyvtári állomány nyilvántartásokból megengedhető hiány (káló) címén kivezethető dokumentumok összesített értékét a legutolsó leltározás óta eltelt időszak egy évére - a 24. § (4)-(5) bekezdésének rendelkezései alapján - megállapított ezreléknek (max 5 ezrelék), valamint a legutolsó leltározás óta eltelt időszak befejezett éveinek a szorzata adja meg.
Az állomány ellenőrzése Célja tervezés megalapozása, gyűjtőköri szabályzat előkészítése, számadás az anyagi forrásokról A teljesítmény felmérése Mennyiségi és minőségi paraméterek meghatározása Gyűjteménypolitika megváltoztatása
Az állomány ellenőrzése Mennyiségi – statisztikák Állományrészek aránya, pontos adatok Kölcsönzési statisztikák – holt állomány feltérképezése Helybenhasználat vizsgálata Felhasználók véleményének vizsgálata Minőségi ellenőrzés Bibliográfiákkal, katalógusokkal, jegyzékekkel való összehasonlítás Gyűjtemény közvetlen vizsgálata