2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Családi Kasszasikerek Pénzügyi Öngondoskodás Program
Advertisements

Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Június 3. „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
A diákat készítette: Matthew Will
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Egyetemisták a pénzügyi kultúráért
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
Családi Kasszasikerek Pénzügyi Öngondoskodás Program
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
A magyar pénz története
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n június 4. „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2010 Kontakt: Hajna.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A pénz fogalma Primitív pénz (csereeszköz/általános egyenértékes)
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Június 3. „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program Kontakt: Hajna Csongor.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Június 3. Kontakt: Hajna Csongor kommunikációs csoportvezető, Provident Pénzügyi.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Önéletrajz készítése. Önéletrajz készítése Milyen a jó önéletrajz? tömör tárgyilagos a legfontosabb tényeket tartalmazza az információk logikusan csoportosítva.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Családi Kasszasikerek Pénzügyi Öngondoskodás Program
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Június 3. Talentum Játék Dörögdi Fesztivál ‘
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Dolceta - Pénzügyi ismeretek modul 1 A számlák összehasonlítása Ellenőrző kérdések.
Gazdasági környezetünk
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
A pénz időértékének további alkalmazásai Gazdasági és munkaszervezési ismeretek, 2. előadás Készítette: Major Klára ELTE TáTK Közgazdaságtudományi Tanszék.
Pénzforgalom a bankszámlán
43. A pénz szerepe a gazdaságban A. Hogyan keletkezik a pénz, és hogy kerül a gazdasági szereplőkhöz? B. Mire használják a pénzt az emberek?
SZÁMVITEL.
A pénz és a pénzforgalmazás
Készítette: Koleszár Gábor
Előadás másolata:

2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009

Mi a pénz?

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Amit annak fogadunk el:  dohánymag, kagylóhéj, gyöngy, só, stb.  nemesfém, borostyán, drágakő, stb.  nemesfém érme fémtartalom alapján, majd névértékkel és forgalmi értékkel  bankok papírpénzei, majd nemzeti valuták  élethelyzettől függően ma is néha visszaforog az idő kereke  pl. katasztrófa idején, háborúban, börtönökben (cigaretta, tea, élelem, gyémánt, drog, stb.). Mi a pénz?

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A pénz funkciói  forgalmi eszköz  áru- és szolgáltatás cserét közvetít  elszámoló eszköz  felhalmozási eszköz  megtakarítások  fizetési eszköz  hitel felvétele vagy visszafizetése, adózás, stb.

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n De tényleg, mi a pénz?  Csereeszköz  Van egy csirkém, amire nincs szükségem, mert sok van belőle. Nagyon szeretnék viszont egy kalapácsot.  A szomszédnak van kalapácsa, de sajnos nem fogadja el cserébe a csirkémet. Szeretne viszont egy kalapot, ami nekem nincs.  Elmegyek a piacra, eladom a csirkét pénzért, és odaadom a kapott pénzt a szomszédnak a kalapácsért.  A kalapácsért kapott pénzből a szomszéd a piacon vesz magának egy kalapot.  Kérdés: Mi kell ahhoz, hogy a rendszer működjön? kot-kot... ?

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n De tényleg, mi a pénz?  A munkám értékmérője  Valaki más értékesnek tartja, amit készítettem (termék, szolgáltatás),  egy vevőm, a főnököm, …  ezért cserébe pénzt ad, amit jó eséllyel ő is azért kapott, mert másnak hasznos értéket teremtett.  Amikor pénzt kapok valakitől, az illető a fizetéssel jelzi, hogy a munkám értékes – hasznos tagja vagyok a társadalomnak.  KÉRDÉS – Igaz-e szerinted a következő állítás? Tudsz-e példát vagy ellenpéldát mondani?  Minél inkább elszakad a pénz értéke a valós, társadalmilag hasznos munkától, annál valószínűbb, hogy előbb-utóbb pénzügyi, politikai problémák merülnek fel a társadalomban.

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Európa pénzrendszere  Aranypénzrendszer  Európában 1875-től az as világgazdasági válságig a pénzfunkciókat az arany tölti be  a papírpénz, bankjegy csak az arany helyettesítői  Hitelpénz  1933 óta nem kell a pénzhez aranyfedezet  a pénz hitelnyújtással keletkezik, és a hitel visszafizetésével szűnik meg

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Modern pénz  Mennyit ér?  a pénz vásárlóereje az aktuális áraktól (árszínvonaltól) függ  Hogyan hat az infláció a pénz értékére?  infláció: az árszínvonal tartós emelkedése  ugyanazért az összegért kevesebb árut kapok  ugyanazért az árumennyiségért több pénzt kell fizetnem

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Néhány termék ára Hasonlítsuk össze az árakat! Számoljuk ki, hogy mennyit tudtunk vásárolni 1000 forintból ma és öt évvel ezelőtt!

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A mai pénz megjelenési formái  Készpénz  Bankszámlapénz  folyószámlán szerepel, fizethetünk vele átutalások révén  átválthatjuk készpénzre Forrás:

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Más ország pénze  Valuta (más ország készpénze)  Deviza (más ország bankszámlapénze)  Árfolyam: Forrás: mnb.hu

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Feladat  Tegyük fel, hogy külföldön vállal munkát.  Munkájáért havi 500 eurót / svájci frankot / amerikai dollárt kap.  Mennyit jelent ez forintban?

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Szerzők, források  A prezentációt a Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Intézetének diákjai bocsátották a Program rendelkezésére Dr. Daruka Magdolna egyetemi docens vezetésével.

F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A kiadvány a Családi Kasszasikerek Pénzügyi Öngondoskodás Program gondozásában készült. A program társult tagjai:  Budapesti Corvinus Egyetem  United Way Magyarország  Magyar Máltai Szeretetszolgálat Közép-Magyarországi Régiója  Lakásotthonok Országos Szakmai Egyesülete (LOSZE)  SOS Gyermekfalu  Provident Pénzügyi Zrt. Köszönetnyilvánítás  Az International Personal Finance-nek, a Provident Pénzügyi Zrt. Brit anyavállalatának, amely a Családi Kasszasikerek Program rendelkezésére bocsátott számos értékes pénzügyi oktatási alapanyagot és tapasztalatot  A Junior Achievement Magyarországnak, mely hozzájárult a Családi Kasszasikerek Program 2007-es első kéziratának kifejlesztéséhez  A Greenlight Reklámügynökségnek, amely kialakította a program vizuális arculatát és gondozta a tananyag ezen kiadását  Partig Kis Rómeó Viktornak, aki önkéntesként részt vett a kézirat szerkesztésében © 2009, Családi Kasszasikerek Program PowerPoint segédanyagok, második kiadás, június