Logisztikai menedzsment – előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Teszt Eladási hely.
Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B2B-marketing – A szervezeti piacok
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Készítette: Bátori Béla 12.k
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Tevékenységmenedzsment 1. szeminárium
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Integrációtörténet 2. témakör.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékesítési csatornák
L O G I S Z T I K A A L A P J A I.
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Készítette / Author: Tuska Katalin
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Készletgazdálkodás 7.előadás.
Logisztika 6.előadás.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
A megfizethető hálózat HelpforYou! Ismersz jó üzleti lehetőséget? Sokba kerül az indulás? Magas az aktivitási elvárás? Tartasz a hálózatoktól? Nehezen.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Csatornamenedzsment 2. Dr. Kopcsay László.
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
Az ellátási láncok biztonsága
Kapacitás menedzsment
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Tanuló szervezet.
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Erőforrások hozzárendelése a tevékenységekhez Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Amiről szégyenlősen nem beszélünk korrupció és árverseny Korrupció, kiváltó okok, következmények és azok hatása a kereskedő és az importőr piacára. A felhozott.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A projekt szervezeti formái
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Készletgazdálkodás és logisztika
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 12.
A készletezés alapjai Készítette: Kincses László.
Projektirányítás elmélet - teszt
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A tananyag a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központja és a Polányi Károly Alapítvány támogatásával készült Beruházási projektek értékelése Gazdasági.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
8. tétel.
Ellátási lánc menedzsment
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
MRP számítás.
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Előadás másolata:

Logisztikai menedzsment – 642 7-9. előadás Készítette: Piricz Noémi

Az ellátási lánc folyamatai

Az ellátási lánc folyamatai (folyt.) Látni kell, mi történik az ellátási láncban előttünk és utánunk Ma: Legfeljebb közvetlenül előre és hátra látunk! Sokan még oda sem Ismerni kell az adott integráció feladatait, (azon belül a saját feladatunkat,) előnyeit, hátrányait, buktatóit Elmossa a vállalati határokat Elkülönült tulajdonosi érdek A folyamatok gyakran az iparág határain is átlépnek

Az ellátási lánc folyamatai (folyt.) A cégek számára egyre inkább az jelenti a kihívást, hogy A) a szükséges input mely csatornákon, azaz beszállítókon keresztül, s milyen feltételekkel és költségekkel érkezik B) mi történik a vállalat kapuin kikerülő outputtal, vagyis a termékek mely közvetítőkön keresztül jutnak el a végső fogyasztóhoz Egyedül nem megy, csak ha a „többiek” partnerek benne! Hogyan lesznek partnerek?

Az értékteremtő tevékenységek hosszabb összefüggő láncolatot képeznek, amelyeket folyamatoknak nevezünk. Mivel az ellátási lánc egy adott főfolyamatra szerveződik, amely az alapanyagforrástól indul ki és a végső fogyasztóig tart, a lánc ténylegesen több párhuzamos, vagy fordított irányban futó tevékenység és folyamat integrációját jelenti. A szállítók is a folyamat szerves részei. Az ellátási lánc a természet biológiai körforgásához hasonlítható.

Láncban gondolkodás - IKEA A többség akarata: olcsó, de egyedi, vidd haza és rakd össze! „olcsó” lesz válassz a modulokból! „egyedi” lesz

IKEA Saját tervezésű és gyártású bútorok 10.000 db.-os termékskála ~ 2.300 beszállító Pl. szék: - ülőlap + háttámla Lengyelországból, - lábak Franciaországból, - csavarok Spanyolországból

IKEA – Tanulságok Nem egy ponton akart értéket hozzáadni A teljes folyamat irányítására koncentrált A vevők egyben szállítók (idő, munka, információ) A szállítók egyben vevők (üzleti, technikai szolgáltatások) További fejlődés: regionális beszállítók keresése

Az ostorcsapás-effektus Az ellátási láncban felfelé haladva a kereslet egyre jelentősebb kilengéseket mutat, azaz az ellátási láncban a korábbi bizonytalanságok a lánc végén lévő partnereknél kumulálódnak.

Az ostorcsapás-effektus okai 1. A kereslet-előrejelzések pontatlansága Múltbeli adatokra épül + biztonsági készlet A lánc minden további tagja ugyanígy kalkulál! Multiplikátor hatás! 2. A megrendelések periodikus feladása Nem folyamatos rendelés – nagyobb tételnagyság előnyei A gyártó is ezzel kalkulál! Nagyobb készletet fog tartani!

Az ostorcsapás-effektus okai (folyt.) 3. Az árak változása Instabil árak – „spájzolás” A várakozás erősíti ezt a hatást! Ugyanez igaz akciós árak esetén is! – Marketing tervezi az akciókat. És a gyártás? 4. A hiánytól való félelem - Vevők elvesztésétől való félelem Átlagosan 100 napos készlet! Törekedjünk minél nagyobb biztonságra! A valósnál nagyobb rendelés, hátha fellendül a kereslet. A négy ok együttes hatása kivédhetetlen!

Az ostorcsapás-effektus következményei, hatásai A túl nagy készletszint Növekednek a szállítási, raktározási és egyéb logisztikai költségek Az erőforrás-kihasználás hatékonysága csökken Csökken a szolgáltatási színvonal

Az ostorcsapás-effektus hatásainak csökkentése Az információ-megosztás (POS-terminálok) Az ellátási lánc karcsúsítását célzó programok Partnerkapcsolatok fejlesztése

Az ellátási lánc dinamikája

Készletek és információk az ellátási láncban: az ostorcsapás effektus

Készletek és információk az ellátási láncban: az ideális állapot

Láncban gondolkodás – Li & Fung Ma Li & Fung Honkong legnagyobb exportkereskedelmi vállalata Kezdetben ügynöki tevékenység Hogy lehet több értéket adni? Mi érték a vevőnek? Gyártási program menedzselése Hongkong egyre drágább lett - Kína kezdi nyitni a kapuit a kereskedők számára Gyártás áttelepítése Dél-Kínába Kész termék végellenőrzése Hongkongban Termelés szétosztása - Határok nélküli gyártás Mintha egyetlen gyárban készült volna

Li & Fung

Li & Fung

Li & Fung versenyelőnye A vevők legújabb igényének megfelelő termék szállítása - a leggyorsabban Időre érzékeny iparág Azok élik túl, akik menedzselik az ellátási láncot Új lehetőség a kereskedőknek Ők birtokolják először az igények változásáról szóló információkat

SCM Magyarországon Napjainkban a versenyelőny megszerzése egyre inkább attól függ, hogyan sikerül ezt a teljes rendszert irányítani, koordinálni. Az anyag-, az információ- és a pénzáramlási folyamatok mintegy vállalathatárok nélküli összehangolása az elkülönült vállalati érdekek miatt bonyolult feladat. A tradicionális vállalatok fogalomtárában meghonosodott „ellátási lánc" kiterjedési köre gyakran szűk, napjaink átlagvállalatainál főként csak a megelőző és a követő csatornatagra korlátozódik.

Ma Magyarországon a kíméletlen verseny nem kedvez annak a szándéknak, hogy egy vállalat sikerrel próbálja meg saját helyét és szerepét az ellátási láncban meghatározni, ugyanis ehhez a lánc többi tagjának akarata, és együttműködési készsége is szükséges.

Példa az SCM szemléletmódjára A vállalatnak a defenzív autóvezető példáját követve nemcsak a megelőző autó féklámpáját kell figyelnie, hanem az előtte lévő, több kocsiból álló forgalmi helyzetet is látnia kell. Sőt, ha a távoli forgalmi lámpa pirosra vált, időben le kell vennie a lábát a gázpedálról. Ha tehát az előttünk lévő valamelyik – például a második – csatornatagnál magasak a készletek, jobban tesszük, ha nem túlóráztatjuk a gyártósorokat. Más kérdés, hogy van-e lehetőségünk ezen információk megszerzésére, bár néha az intuíciónkra is hagyatkozhatunk.

A sikeres SCM kritikus pontjai Az integrációnak természetesen buktatói, nehézségei is vannak, hiszen az integráció egyben a vállalati önállóság egy részének feladásával jár. Mértéke egyenesen arányos az önállóság feladásának mértékével (utalunk itt a kiszervezési dilemmákra). A jó együttműködéshez a tulajdonosi határok elmosódása is szükséges lehet. Ez a probléma egy-egy szoros (pl. JIT-rendszerű) integráció esetén gyakran felmerül.

A sikeres SCM kritikus pontjai (folyt.) Japánban ez például nagyon bonyolult kereszttulajdonlási rendszer (keiretcu) szerint egymás jó eredményeiben közvetlenül is érdekeltek, így az együttműködés feltételei szinte természetszerűleg adottak. Ugyanez a sajátos rendszer figyelhető meg a dél-koreai vállalatoknál is (chebol). Az ellátásilánc-menedzsment megközelítés azt hangsúlyozza, hogy elméleti szempontból a vállalathatárok csupán mesterséges bukkanók az ellátási lánc menti anyag- és információáramlásban, és a végső cél a teljes lánc teljesítményének fokozása.

Ezért lényeges feladat a tevékenységek, folyamatok vállalaton belüli és vállalatok közötti oly módon történő integrációja és koordinációja, hogy a folyamatok a vállalatok határain minél simábban lépjenek át.

Ha egy vállalat azt szeretné, hogy jobb rálátása legyen az ellátási láncban betöltött szerepéről, és egyben információkat szeretne gyűjteni a lehetséges mozgásteréről, akkor az alábbi tevékenységeket kell elvégeznie: 1. Az általa is formált ellátási lánc jelenlegi versenyképességének meghatározása. Ez úgy történik, hogy feltérképezi az átfutási időket és a készletmennyiségeket (csatorna-térkép). Ez jó alap lesz egy benchmarking projekthez, hiszen ebből látszik majd, hogy az iparág legjobbjaihoz képest hol és miből kell fejlődniük.

2. Szükséges saját szervezetünk pozicionálása az ellátási láncon belül. A vizsgált vállalat mekkora részt jelent a vizsgált beszállítója portfoliójában. Ennek az a célja, hogy megtaláljuk a másik féllel közösen végezhető tevékenységeket, mellyel mind időt, mind pedig költséget takaríthat meg magának mindkét fél. 3. Ki kell választani azokat az intézkedéseket, melyek a legjobban fogják növelni az ellátási lánc hatékonyságát. Ez egyben mindkét fél versenyképességét is javítja.

Ezek a feladatok jó eséllyel akkor végezhetők el, ha a szereplők legyőzik a kiszolgáltatottság érzését, és valóban közösen akarják a megoldást megtalálni. Ugyanakkor ez olyan erőteljes kapcsolatot hoz létre közöttük, aminek a felbontása a későbbiekben már korántsem egyszerű dolog.

Példa egy csatornatérképre A csatorna térképe mutatja meg a lánc minden tagját, melyek együttes teljesítménye által készül el az a termék melyet a vevő/felhasználó felé értékesítünk. Az alábbi példa egy fehérnemű késztermékké alakulását követi nyomon az alapanyagtól a végső felhasználóig. A feldolgozás az alábbi fő lépésekből áll: 1. a rostokat először fonallá fonják, 2. a fonalból nyers szövetet kötnek, amit festenek és kikészítenek, 3. a szövetet kiszabják, majd összeállítják a kész ruhadarabot, 4. a gyártó egy központi raktárban tárolja a készárut, onnan kerül a kereskedőkhöz.

Ez a térkép azért nagyon hasznos mert azonnal két rendkívül fontos információt nyújt: 1. Mennyi az az átfutási idő, ami alatt a termék a teljes ellátási láncon keresztülhalad. Ez az ábrán a vízszintes vonalak összegét jelenti, azaz gyakorlatilag a folyamatokban töltött teljes időt. Kiterjesztett jelentése pedig az az idő, amennyi idő alatt a kereslet változásaira – a lánc többi tagjával együtt - reagálni vagyunk képesek.

2. A vízszintes és függőleges vonalak összege szintén nagyon fontos információt ér. Ezt a csatorna terjedelmének hívjuk, és ez az az időtartam amennyi idő alatt az igény csökkenésére reagálhatunk, hiszen ebben benn van az az időtartam is, ami a rendszerben felhalmozódott készletek lecsapolásához is szükséges. Az ilyen elemzés azért kell, hogy megvizsgálhassuk, hogyan rövidíthetők a vízszintes vonalak. Sőt, amennyiben a vízszintes vonalak csökkennek, az a függőleges vonalak csökkenését is maga után vonja.