Járműfedélzeti kommunikációs eszköz a BKV járműparkja számára - kutatási munka ismertetése Imre Sándor Szabó Sándor BME Híradástechnikai tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vezeték nélküli hálózatok
Advertisements

GPRS/EDGE General Packet Radio Service/ Enhanced Data rate for GSM Evolution.
Kliens-szerver architektúra
Hálózati és Internet ismeretek
Intelligens közlekedési rendszerek
ISO International Standards Organisation OSI Open System Interconnection ISO International Standards Organisation OSI Open System Interconnection Ez a.
"Free phone" Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
A média konvergenciája
Kommunikáció a helyi hálózaton és az Interneten
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Hálózati architektúrák
Hálózati alapfogalmak, topológiák
1 Informatikai Szakképzési Portál Hálózati és Internet ismeretek Hálózati menedzsment.
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
Otthonokban használható orvosi műszerek Personal Electric Nurse Tóth András Budapest, november 26. Elektronikusan támogatott mindennapi élet – a.
Hálózati architektúrák
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Híradástechnikai Tanszék
MTA Távközlő Rendszerek Bizottság tevékenysége Sallai Gyula, elnök Imre Sándor, titkár.
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
Wireless Home Gateway Handover és roaming kérdések Készítette: Tóth Balázs Viktor.
Csatlakozás BRAIN rádiós hozzáférési rendszerhez mozgó ad-hoc hálózaton keresztül Konzulensek: Vajda Lóránt Török Attila Simon Csaba Távközlési és Telematikai.
Advanced Next gEneration Mobile Open NEtwork Az ANEMONE teszthálózat Bevezetés az ANEMONE teszthálózat technikai részleteibe 2008 április 22. Schulcz Róbert.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
OSI Modell.
Adatátvitel. ISMERTETŐ 1. Mutassa be az üzenet és csomagkapcsolást! Mi köztük az alapvető különbség? 2. Melyek a fizikailag összekötött és össze nem kötött.
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
A VoIP és a Microsoft Dynamics CRM Kondás János MCSA, MCSE, MCT System Builders Kft.
Számítógépes hálózatok világa Készítette: Orbán Judit ORJPAAI.ELTE.
Vezeték nélküli technológiák
Hálózati és Internet ismeretek
Hálózati és Internet ismeretek
Hálózati architektúrák
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
A Jövő Internet, ahogy mi látjuk: demo és poszter előzetes Sonkoly Balázs (BME-TMIT)
valós-idejű helymeghatározás WLAN-nal
FUTÁR projekt – célok és eszközök
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
A térinformatika lehetőségei a közlekedésszervezésben Barsi Árpád BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék.
Intelligens közúti kereszteződés
Általában a technológiáról A Zigbee lapú vezeték nélküli szenzorhálózatok olyan önálló érzékelők összessége, amelyek egy területen szétszórva, rádiós összeköttetés.
BelAmI2 projekt beszámoló Vida Rolland - BME március 1.
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
Eötvös Szabolcs Tamás Polyák Ádám Réthy Balázs Szeiler Beáta Information System for Organs transplantation 9. csoport
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Kommunikáció a hálózaton Kommunikáció a hálózaton.
Jövő Internet fejlesztések és alkalmazások
Hálózatok osztályozása
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
1 AZ IKTA-2000 projektjeinek szakmai bemutatója IKTA-144/2000 projekt november 28.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. Számítógép- hálózatok dr. Herdon Miklós dr. Kovács György Magó Zsolt.
Kommunikáció-technológia specializáció
HEFOP 3.3.1–P /1.0A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. 1 Számítógép- hálózatok dr. Herdon.
Advanced Next gEneration Mobile Open NEtwork ANEMONE Promóciós Nyílt Nap Nyitó előadás 2008 április 22. Dr. Imre Sándor
Wireless Home Gateway Handover, roaming, keletkező veszteségek Készítette: Tóth Balázs Viktor.
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
"Free phone" Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Ingyenes, online technikai kurzusok Microsoft Virtual Academy.
Biztonság kábelek nélkül Magyar Dénes május 19.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Intelligens elektromos kerékpárkölcsönző rendszerek telepítése és üzemeltetése
Hálózatok Számítógépek és egyéb hardvereszközök összekapcsolva valamilyen kommunikációs csatornán. Felkínált lehetőségek: –Kommunikáció –Hardver megosztás.
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
Hálózatok Számítógépek és egyéb hardvereszközök összekapcsolva valamilyen kommunikációs csatornán. Felkínált lehetőségek: Kommunikáció Hardver megosztás.
RFID és Telemedicina Dr. Ficzere Andrea RFSUGMED.
Vezetéknélküli és mobil hírközlő rendszerek
LoRa technológia, LoRaWAN hálózatok
Előadás másolata:

Járműfedélzeti kommunikációs eszköz a BKV járműparkja számára - kutatási munka ismertetése Imre Sándor Szabó Sándor BME Híradástechnikai tanszék

Bevezető  Bemutatkozás  A megoldandó feladat ismertetése  BKV-BME együttműködés  Nemzetközi kitekintés: CALM  Technológiai háttér: vertikális hívásátadás  A rendszer bemutatása  Demonstráció

Bemutatkozás  BME Híradástechnikai Tanszék  Mobil Távközlési és Informatikai Laboratórium  Vezető: Pap László professzor  Oktató: 5  Doktorandusz: 20  Hallgató: ~80

K+F területek  Minden, ami mobil Rádiós technológiák Hálózati kérdések Biztonság Alkalmazások  Fix-mobil konvergencia

Ipari kapcsolatok  T-Com PKI  T-Mobile  Pannon  Ericcson  EU 6-os keretprogram: 3 projekt 2 COST projekt 1 CELTIC projekt

BME Mobil Innovációs Központ

Infrastruktúra

Bevezető  Bemutatkozás  A megoldandó feladat ismertetése  BKV-BME együttműködés  Nemzetközi kitekintés: CALM  Technológiai háttér: vertikális hívásátadás  A rendszer bemutatása  Demonstráció

A megoldandó feladat  Olyan járműfedélzeti rendszer kidolgozása, amely alkalmas heterogén mobil környezetben történő folyamatos kommunikációra szerver és kliens között  a korszerű nemzetközi irányvonalakkal összhangban  rugalmas, bővíthető, gazdaságos  Demonstrációs rendszer elkészítése

A megoldandó feladat

A megoldás elve

Optimális kommunikáció

ITS-CALM

ITS = Intelligent Transport System  intelligens közlekedési rendszerek, illetve szolgáltatások támogatása, integrálása  Vezetékes és vezetéknélküli információs, vezérlő és elektronikai technológiák összessége, Járművekbe építve  Közlekedéssel kapcsolatban álló információk feldolgozása és közvetítése Közlekedési helyzetek vizsgálata, beavatkozás (forgalmi dugók, csúcsforgalom, elkerülő utak) Biztonság (ütközések elkerülése) Hatékonyság (idő, energia spórolás)

CALM  Communication Air interface for Long and Medium range  Szabványosított keretrendszer heterogén, csomagkapcsolt mobil hálózatok feletti adatátvitelre  Közép- és nagyhatótávolságú és szélessávú kommunikáció  Átlátszó, folyamatos kommunikáció többféle interfész és médium felett (Wi-Fi) (WAVE – Wireless Access for Vehicular Environment) (WPAN – Wireless Personal Area Network) e (WiMAX) (MBWA – Mobile Broadband Wireless Access) 2G/3G/4G cellás hálózatok (GSM, GPRS, EDGE, UMTS, HSPDA) Infravörös – IrDA kompatibilitás

CALM alkalmazási lehetőségei  Internetelérés, adat-, beszéd- és videoátvitel  ITS alkalmazások  Jövőbeli lehetőségek Biztonság: Vehicle Safety Communication Új kereskedelmi alkalmazások, szélessávú, nagyhatótávolságú hálózatra

Kommunikációs módok  Jármű-jármű: Kis késleltetésű, peer-to-peer kapcsolatok Például ütközés-elkerülés, ad-hoc hálózat  Jármű-infrastruktúra: Szélessávú, rövid távolságú kapcsolatok Például útmenti információsugárzók, autópálya- kapuk  Infrastruktúra-infrastruktúra: Kábelmentes összeköttetés fix pontok között Például elosztott forgalomszámlálás, értesítés forgalmi dugókról

CALM - Menedzsment  Rövidéletű kapcsolatok kezelése  Párhuzamos kapcsolatok többféle hálózati technológia felett  MAC-szintű horizontális handover  IPv6-szintű vertikális handover  Alkalmazások által biztosított session-kezelés  Alkalmazkodás helyi és regionális sajátosságokhoz (például nemzeti frekvencia- gazdálkodás)  QoS paraméterek követése, minőségi garanciák

Technológiai háttér

Technológiai háttér - Hívásátadás  Hívásátadás, vagy Handover Típusa szerint:  Vertical Handover (VH)  Horizontal Handover (HH) Döntés helye szerint:  Mobile Controlled Handover (MCHO)  Network Controlled Handover (NCHO)  Önműködő, optimalizált, intelligens hálózatválasztás

Vertical Handover - Hozzáférési hálózatok közötti hívásátadás  sokféle technológia előnyeinek ötvözése  igényeknek megfelelő váltás  felvetődő problémák: hálózati protokollok és felhasználói alkalmazások ismerete automatikus váltáshoz az elérhető hálózatok mérése IP címváltozás !

Kliens oldal (jármű fedélzet)  A számítógépen futó szoftvermodul önműködően választ a rendelkezésre álló hálózatok közül  a választott hálózat információinak megjelenítése Váltás az elérhető fizikai hálózatok között  Manuális  Automatikus Új kapcsolat létrehozása

A rendszer bemutatása

A megvalósított rendszer bemutatása  A cél  Továbbítandó adat típusok  Mobil hálózatok  Döntésfüggvény  Megoldási modell  A rendszer elemei  Összefoglalás

A cél  Olyan rendszer kidolgozása, amely alkalmas heterogén mobil környezetben történő folyamatos kommunikációra szerver és kliens között  Kommunikációs irányok: Járat – Diszpécser Diszpécser – Járat Járat - Járat

A kidolgozott megoldás előnyei  költséghatékony: a költségek függvényében választja meg a rendszer a használt hálózatot  jövőálló koncepció: az új hálózati technológiák integrálhatóak  rugalmas: a döntésfüggvény igény szerint módosítható, fejleszthető  a kommunikációs igények rangsorolása  skálázható

Továbbítandó adattípusok 1)Sürgős, szöveges információk továbbítása mindhárom irányban 2)Státuszinformációk, (pozíció) 3)Hirdetések  1. továbbítására bármely hálózat igénybe vehető  továbbítása csak saját hozzáférési hálózaton. Például: megállókban

Mobil hálózatok  Többféle elérhető hálózat: WiFi UMTS / GPRS Bluetooth WiMax? stb.  Dönteni kell, hogy mikor melyik hálózatot használjuk!  Intelligens döntésfüggvény kidolgozása

Döntésfüggvény  Mi alapján döntsünk? Műszaki paraméterek: Sávszélesség, jelerősség, terheltség Költségek: Számlázási osztály, perc/forgalmi díjak Információs típusa: sürgősség További, később felmerülő szempontok  Javasolt preferencia: 1)WiFi  Saját hálózat  Ingyenes 2)Bluetooth  Saját hálózat  Ingyenes 3)UMTS/GPRS  Más szolgáltató  Fizetni kell érte, de FORGALOM alapján!

Megoldási modell  Kliens – Szerver architektúra  4 fő komponens: Hálózat menedzselő program Kliens oldali program Hirdetés megjelenítő modul Diszpécser oldali program  Skálázhatóság miatt széles körben konfigurálhatóak az egyes elemek

Hálózati menedzser program  Hálózati kapcsolatok menedzselése  Forgalmi statisztikák, paraméterek megjelenítése  Döntés az optimális hálózatról

Jármű fedélzeti program  Üzenetek küldése a diszpécser felé, ill. diszpécseren keresztül más járatok fele  Elküldött, beérkezett üzenetek megjelenítése  Együttműködés a hálózati menedzser programmal

Jármű fedélzeti program Státuszinformációk:  Adatok valósidejű beolvasása, konvertálása futásidőben  bármilyen adat továbbítható  Küldési paraméterek beállítása

Hirdetés megjelenítő modul  Beérkezett üzenetek rotációs megjelenítése  Változtatható váltási periódusidő  Manuális beavatkozás lehetősége  Lehetőség van az összes hirdetést előre feltölteni

Diszpécser oldali program  Járatonként szeparálva üzenetek, státuszinformációk tárolása, megjelenítése  Járatok felé történő üzenettovábbítás  Várakozási sorban tárolja a még ki nem kézbesített üzeneteket  nem veszik el üzenet  Hirdetések kezelése

Összefoglalás  A bemutatott megoldás előnyei: rugalmasság bővíthetőség „jövőálló” megoldás széleskörűen konfigurálható elérhető, meglévő, megfizethető technológiákat alkalmaz

Demonstráció  Hálózatváltás demonstráció  Az elkészült rendszer egyes elemeinek és működésének bemutatása