GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
2 o Egészségnevelés, környezeti nevelés o Gyermek- és ifjúságvédelmi munka o Tehetséges és részképességi zavarokkal küzdő tanulók fejlesztése o Kulturális, tanulmányi, sport versenyek szervezése o Továbbképzések szervezése o Pedagógusok innovatív tevékenységének segítése o Részvétel társ.tudományi és humán kutatásokban o Civil szervezetekkel együttműködés o Hazai és nemzetközi kapcsolatok bővítése Főbb tevékenységi körök
3 A kutatás jellemzői Minta: 91 fő (61 fiú, 30 lány) Minta: 91 fő (61 fiú, 30 lány) Módszer: strukturált interjú Módszer: strukturált interjú A vizsgálat tárgya: éves fiatalok A vizsgálat tárgya: éves fiatalok agresszióhoz fűződő élményeinek, véleményének, attitűdjeinek feltárása agresszióhoz fűződő élményeinek, véleményének, attitűdjeinek feltárása
4 A kutatás főbb területei Életmód Életmód Az agresszió megnyilvánulási formái a szűkebb és tágabb környezetben Az agresszió megnyilvánulási formái a szűkebb és tágabb környezetben Segítő szervezetek ismertsége Segítő szervezetek ismertsége A média hatása A média hatása
5 Életmód Szülőkkel, testvérekkel töltött idő Szülőkkel, testvérekkel töltött idő Családtagokkal végzett tevékenységek Családtagokkal végzett tevékenységek Otthoni tanulás és szabadidős tevékenységek Otthoni tanulás és szabadidős tevékenységek Baráti kapcsolatok Baráti kapcsolatok Egészségi állapot Egészségi állapot
6 Az adatközlők rendszertani helye Trencsényi László nyomán „Békesség szigete” –biztonságban levők „Békesség szigete” –biztonságban levők „Küszöbön” – határesetek „Küszöbön” – határesetek „A pokol tornácán” – károsodást szenvedettek „A pokol tornácán” – károsodást szenvedettek
7 Bántalmazási formák Szülő Szülő szid, dorgál, korhol, ordibál, megpofoz, üt (szíjjal, fakanállal, bottal) Testvér Testvér cívódik, játékból ver, odacsap, püföl, rugdos Osztálytárs, barát Osztálytárs, barát csúfolódik, veszekedik, lekever egyet, fejest ad Pedagógus Pedagógus leszól, megaláz, sarokba állít, fülét meghúzza, pofoz,
8 A média szerepe Az adatközlők harmada látott gyermekbántalmazást bemutató filmet, számítógépes játékot Az adatközlők harmada látott gyermekbántalmazást bemutató filmet, számítógépes játékot A megkérdezettek több mint fele nem ismer ilyen témájú könyvet A megkérdezettek több mint fele nem ismer ilyen témájú könyvet Az interjúalanyok kevesebb, mint ötöde olvasott agressziót elszenvedő gyerekről szóló újságcikket Az interjúalanyok kevesebb, mint ötöde olvasott agressziót elszenvedő gyerekről szóló újságcikket
9 A nemzetközi tanácskozás témája „Nincs egyetlen ok, ami megmagyarázná, hogy az egyik ember miért válik erőszakossá, bántalmazóvá, míg egy másik személy nem. Az erőszaknak összetett okai vannak, szerteágazó gyökerekkel – biológiai, társadalmi, kulturális, gazdasági, érzelmi és politikai” /gyökerekkel/ biológiai, társadalmi, kulturális, gazdasági, érzelmi és politikai” /gyökerekkel/ (WHO 2002-es jelentése)
10 Tanulók ismereteinek bővítése, képességeik fejlesztése Projekt Projekt Európa Parlament modellje Tábor Tábor Bocskai István Kossuth nyomában Vetélkedő Vetélkedőszínháztörténeti
11 Civil szervezetekkel való kapcsolat Miskolci Oktatási Műhely Miskolci Oktatási Műhely Szlovákiai Magyar Szülők Szövetsége Iskolai Tanács (Pelsőc) Szlovákiai Magyar Szülők Szövetsége Iskolai Tanács (Pelsőc) Pedagógus egyesületek (Rimaszombat, Kassa) Pedagógus egyesületek (Rimaszombat, Kassa)
12 Köszönöm figyelmüket!