Változás- és projektmenedzsment a közoktatási intézmények gyakorlatában Változásmenedzsment.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
2. előadás.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A projektmenedzsment fogalma
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezeti változások vezetése
Egyéni döntések a szervezetben
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Hogy jön létre egy Paradigma.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A beiskolázás előkészítése
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
A hatékony vezető eszközei
Vállalati stratégia március március március 28.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Vállalkozásmenedzsment I.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Az iskolai szervezet és fejlesztése
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Változás- és projektmenedzsment a közoktatási intézmények gyakorlatában Változásmenedzsment

Mottó „... mindenki elfogadja a változások elkerülhetetlen voltát. Mégis mindenki azt kívánja, a változás – akár az adózás és a halál – olyan messzire legyen kitolva időben, amennyire csak lehetséges” Peter F. Drucker (1999)

Fejezzük be az alábbi mondatokat! A változás szerintem… A változásban az a jó, hogy … A változásban az a rossz, hogy… A változás közben az emberek… A résztvevők változáshoz való viszonya A válaszokat önként olvassák fel a résztvevők. Kérjük meg őket, hogy a feljegyzéseiket őrizzék meg a továbbképzés végére, akkor még egyszer visszatérünk rá .

A kísérlet Tudósok összehoztak 5 majmot egy ketrecben, középen lerögzítettek egy létrát és annak tetejére banánokat tettek. Mottóul…

Minden alkalommal, amikor egy majom a létrára mászott, a tudósok a többi majmot hideg vízzel spiccelték le.

Egy idő múlva elkezdték elverni a majmok azt, aki közülük a létrára kezdett mászni.

Nem tartott sokáig, hogy a majmok közül már egyetlen majom sem mert a létrára mászni, lett légyen bármilyen nagy is a kísértés.

Akkor egy majmot kicseréltek a tudósok Akkor egy majmot kicseréltek a tudósok. Az új majom természetesen rögtön észrevette a banánokat és felmászott a létrán.

Rögtön össze is verték a többiek Rögtön össze is verték a többiek. Miután párszor összeverték, az új tag is megtanulta, hogy ne másszon a létrára, bár nem tudta, miért.

Egy második majmot is kicseréltek, őt is lerángatták a létráról és megverték. Az előzőleg lecserélt majom is verte a többiekkel együtt. Apránként mind az öt majmot lecserélték és mindegyikkel ugyanaz történt.

... fent pedig megrohadtak a banánok Végül volt 5 majom a ketrecben, akik mindenkit összevertek, aki a létrára próbált mászni, noha egyiküket sem spriccelték le soha ... fent pedig megrohadtak a banánok .

A változás Kívánt jövőbeli állapot Jelenlegi helyzet Átmeneti állapot Ez az alapmodell, többször hivatkozunk rá. 12

A változások típusai Elsőfokú vagy morfostatikus változás egy adott rendszer keretein belül zajlik le, miközben maga a rendszer változatlan marad. Másodfokú vagy morfogenetikus változás magának a rendszernek a megváltozása Gyakori félreértés, hogy az elsőfokú és a másodfokú változás között az a különbség, hogy az elsőfokú csak a rendszer egy részét változtatja meg, a másodfokú viszont a rendszer egészére kiterjed. Radiátor-hasonlat (min javítok, ha nincs meleg) Elsőfokú változás is kiterjedhet a rendszer egészére, és másodfokú is korlátozódhat a rendszer egy kis részére. A különbség az, hogy magának a rendszernek a felépítése (morfológiája) megváltozik-e. A változásmenedzsment csak a 2. esettel foglalkozik Hétköznapi példa: elsőfokú változást okozó beavatkozás például, amikor fázunk vagy melegünk van, és följebb vagy lejjebb tekerjük a radiátor szabályozógombját. Ezzel csupán a munkapontot, a rendszer üzemállapotát változtatjuk, miközben maga a fűtési rendszer nem változik. Ha viszont a központi fűtés végképp elhasználódik, vagy ha beköszönt egy újabb jégkorszak, akkor már hiába tekergetjük a szabályozógombot, nem tudjuk befűteni vele a lakást. Másodfokú változásra van szükség: át kell tervezni és át kell alakítani a fűtést, vagy teljesen új fűtőrendszert kell tervezni és beépíteni a régi helyett. Dr. Pataki Béla: Változásmenedzsment 2007 ,

Változások típusai 1. Gyors vagy lassú változások A bevezetés ütemére vonatkozik Tényezők (Kotter, Schlesinger) Az ellenállás előre jelezhető mértéke, formái A kezdeményezők és az ellenállók pozíciói, hatalmuk Kiknél vannak a lényeges információk, kikre számítunk a változás megvalósításában A változás tétje (Túlélés, jobb pozíciók, légkör) Ütemezés „bigbang” próba(pilot) párhuzamos futtatás Az ütemezés szerinti tipizálás. A dia azt mutatja be, hogy a gyors, vagy a lassú ütemre milyen tényezők hatnak.

Változásmenedzsment A változásmenedzsment a változások kezelésére használt folyamatok, eszközök és technikák összessége, annak érdekében, hogy a lehető legjobb eredményt érhessük el. A változásmenedzsment a másodfokú (morfogenetikus) változtatások menedzselésével foglalkozó menedzsment szakterület. (Mink et al., 1993) A megváltoztatandó rendszer sok minden lehet: társasági forma, üzleti stratégia, termékválaszték, gyártási eljárás, gyártórendszer, minőségbiztosítási rendszer, szervezeti felépítés, információrendszer, személyzeti politika stb. Dr. Pataki Béla: Változásmenedzsment 2007

A változásmenedzsment értelmezési lehetőségei A változásmenedzsment, mint erőforrás-fejlesztés A változásmenedzsment az egyensúlyteremtés művészete A változásmenedzsment, mint a zavaros helyzetek kezelésének gyakorlata A változási folyamat, mint problémaazonosítás és – megoldás A változás, mint szervezett visszavonulás és megújulás Biztosan lehet itt is példákat említeni arra, hogy milyen értelmezései vannak a közoktatásban. A további diákon mindegyiket részletezzük. Előre felhívhatjuk a figyelmet, hogy a legáltalánosabban a közoktatásban a 4. megközelítés van jelen.

1. A változásmenedzsment, mint erőforrás-fejlesztés „Képességeket alkotunk, hogy boldoguljunk a változásokkal” Christensen-Overdorf új szervezeti struktúrák létrehozása, amelyekben új folyamatok fejleszthetők; (leggyakoribb) a meglevő szervezettől független szervezetet létrehozása, (kiperdülés, spin out) és ezen belül fejlesztik a probléma megoldásához szükséges új folyamatokat és értékeket; egy eltérő jellegű szervezetet felvásárlása, amelynek folyamatai és értékei csak igen kevéssé térnek el az új feladat támasztotta követelményektől. Az erőforrások, a folyamatok és az értékek. határozzák meg, mire képes a szervezet, milyen változtatási képességekkel rendelkezik.

2. A változásmenedzsment az egyensúlyteremtés művészete Az értelmezés alapfeltevése, hogy a második egyensúlyi állapot (a „B”) jobb, mint az „A” állapot volt. A „jobb” minősítés mennyiségi és minőségi paraméterekben is kifejezhető. (eredmény-, hatékonysági-, minőségi stb. mutatók) Napjaink leggyakrabban használt, erre szolgáló eljárása a kiegyensúlyozott stratégiai mutatószámok alkalmazása a két állapot leírására. a Balanced Scorecard módszer (Kaplan-Norton, 2000). Fenntartói szerepekben gyakori: hogyan teremtünk egyensúlyt a fenntartandó intézmények között.

3. A változásmenedzsment, a zavaros helyzetek kezelésének gyakorlata Hosszabb, bizonytalan időhorizont Megkérdőjelezhető prioritások Bizonytalan, de komolyabb következmények Nincs megoldás Nem szakítható ki Nem világos probléma Nem ismert a felhasználandó eszközrendszer Több embert érint NEM BEHATÁROLHATÓ messy, zavaros problémák kezelésére a „lágy” megközelítések és módszerek (komplexitás, érintettség és bevonás, bizonytalanság, széles időhorizont, bonyolult érdekek...) difficulties, bonyolult helyzetek, problémák esetében a „kemény” megközelítések és módszeralkalmazások (számszerűség, jól leírhatóság, izolálhatóság célösszefüggések ...).   Ackoff, 1993

4. A változási folyamat, mint problémaazonosítás és – megoldás Három fajta cél kitűzése és elérése eredményeképpen valósul meg: átalakítás, csökkentés és alkalmazás. A változás, mint „hogyan” probléma Hogyan tehetjük az embereket kreatívabbá, nyitottabbá? Hogyan tegyük a szervezetet innovatívabbá, versenyképesebbé? Hogyan hozhatunk létre partnerségen alapuló hálózatokat? A változás, mint „mi” probléma Mit próbálunk megvalósítani? Milyen változtatások szükségesek? Milyen mutatószámok jelzik majd a sikert? A változás, mint „miért” probléma Miért tesszük azt, amit teszünk? Miért pont úgy tesszük azt, ahogy tesszük? Ez az egész TÁMOP hálózatra igen kiválóan értelmezhető. Ez az értelmezés a legáltalánosabb.

5. A változás, mint szervezett visszavonulás és megújulás Minden szervezet egy időben csak néhány dolgot tud sikeresen menedzselni. Peter Drucker (1998). Új tevékenységhez, más területekről – tervszerűen és szervezetten – vissza kell vonulni. Kurt Lewin felolvasztás-változtatás-visszafagyasztás elmélete), Érdemi változás csak akkor, ha megerősítő mechanizmusok működnek, az érintettek megértik a változások fontosságát, és motiváltak lesznek annak elfogadásában, megtörténik a változások befogadása. Kurt Lewin szerint a változás, változtatás három fázison keresztül megy végbe: a jelenlegi viselkedési, magatartási normák megváltoztatásáról van szó. a kiolvasztás során mintegy leblokkolják, Kiolvasztás A struktúrák szintje: hierarchikus szintek csökkentése, pénzügyi folyamatok átalakítása, Az egyén szintje: elbocsátások, fontos személyek kinevezése is megtörténik, illetve itt elkezdődik. megbénítják a jelenlegi rendszert. A vállalati légkör : a vállalati tevékenység újradefiniálása speciális munkacsoportok stb. Az egyén szintjén tréning program, segítő csoportok kialakítása stb Ez a tényleges átalakítás fázisa. Itt történik meg az új megoldások kialakítása, 2. Változtatás A vállalati légkör: nyílt kommunikáció, visszacsatolás ,stb A struktúrák szintjén új jutalmazási, rendszer, felhasználó-barát információs rendszer stb Az egyén szintjén a kinevezéseknél az új értékeket képviselők, vezető oktatási lehetőségek,a legfelső vezetés Ez a végső fázis és célja az, hogy stabilizálja és intézményesítse az elért változtatásokat, mintegy „bebetonozza” azokat. 3. Visszafagyasztás A struktúrák szintjén új teljesítményértékelési rendszer stb.. elkötelezett az új normák, értékek mellett, stb. A vállalati légkör: teamek működtetése, felmérések eredményeinek visszacsatolása stb.

A változtatás sikerének kritériumai A szervezet eljutott korábbi állapotából a kívánt új állapotba, azaz sikerült véghezvinni az eltervezett változtatást. A szervezet működése az új állapotban megfelel a várakozásoknak, azaz a tervezett módon működik. Az átmenet a szervezet egészének okozott túlzott ráfordítások nélkül ment végbe. Az átmenet a szervezet egyes tagjainak túlzott mértékű ráfordításai nélkül ment végbe. (Nadler)

A Kotter modell 1. A változás halaszthatatlanságának érzékeltetése 2. A változást irányítócsapat létrehozása 3. Jövőkép és stratégia kidolgozása 4. A változás jövőképének kommunikálása 5. Az alkalmazottak hatalommal való felruházása 6. Gyors győzelmek kivívása 7. Az eredmények megszilárdítása és további változások elérése 8. Az új megoldások meggyökereztetése a kultúrában A modelleket először az egyes területeken elkövethető hibák bemutatásával kezdi, és utána adja a lépésre a javaslatot. Fontos: a lépések nem felcserélhetők, nem kihagyhatók!

Kritikus pontok a modellben A szakaszok sorrendjének fontossága Több team esetén pontos időkeret, terv (Gantt- diagram) A változás szakaszai nem cserélhetők fel, nem léphetőek át Megfelelő egyének bekerülése a csapatba Vállalati felsővezetés, csúcsvezető elkötelezettsége A változás levezetése 70-90%-ban vezetői és 10-30%-ban menedzseri tevékenység Napjainkban a menedzserek túlsúlya dominál! De a vezetők nélkül a változás kivitelezhetetlen!

A változásmenedzsment alapproblémái a szervezet irányítása az átmenet szakaszában a változással szembeni emberi ellenállás a változás által érintett egyének és csoportok hatalma

2017.04.04. 26

A szervezeti változásokkal szembeni ellenállás Nyílt ellenállás (sztrájk); Burkolt ellenállás (értetlenkedés); A ellenállás alapvető okai 1. Személyes önérdek a szervezeten belüli helyzet , gazdasági okok 2. Félreértés vagy bizalomhiány kommunikációs hiba, szkepszis, szelektív észlelés 3. A helyzet ellentmondó értékelése 4. A változásokkal szembeni tolerancia különbözősége félelem az újtól, az ismeretlentől, ragaszkodás a szokásokhoz, függőség másoktól Félelem az újtól, az ismeretlentől: alapvető emberi tulajdonságra utal, ami nyugtalanságot, szorongást okozhat a személyben. Ragaszkodást a szokásokhoz: kialakult szokásrendszert nagyon nehéz felváltani egy újabbal, amit még nem tapasztaltak meg, ami még nem bizonyított. Függőség másoktól: a kialakult hierarchia nagyon szoros köteléket is jelent, valamint igénylik is az egyének az ilyen kapcsolat létezését. Félreértés és bizalomhiány: nem biztos, hogy megértették az egyének a célokat és a követelményeket, ezek téves információkhoz, pletykához, félreértésekhez vezethetnek. Gazdasági jellegű okok: bérekre, fizetésekre visszavezethető okok. A változások általában teljesítmény-követelmények megnövekedésével, motivációs rendszer megváltoztatásával járnak. Különböző értékelés: a változtatást vezető menedzser gyakori téves elképzelése, hogy minden információ birtokában vannak, azonban az eltérő csoportok eltérő véleményre juthatnak.

A változáshoz egyéni való viszony (kezdetben negatív válasz) Bénultság – képtelenség a tervezésre, cselekvésre, gondolkodásra. Kezdeti fázis ismerethiányból adódik. Tagadás – aktív fázis, melyben tagadásával a változtatás fontosságának kisebbítése. Időleges visszavonulás. Krízishelyzetekben különösen fontos Depresszió –stressz, mert szembesülés a változás visszafordíthatatlanságával. Elfogadás –jövőirányultság nem a múlthoz való kötődés Kipróbálás –új viselkedési formák, módszerek kipróbálása (konfliktusokat szülhet) Tudatosság – a változással való azonosulás, Beépítés – a változások által generált viselkedési módok interiorizálása. c

A változáshoz egyéni való viszony (kezdetben pozitív válasz)

Szervezeti eredetű okok A befolyás és a hatalmi pozíció fenyegetettsége a változás által A szervezeti struktúra változtatás megváltoztatja a szervezeti formák status quo-ját Az erőforráskorlátok A korábbi befektetések hatásai A szervezeten belüli megállapodások, egyezségek  formális, informális Szervezeti eredetű okok   A befolyás és a hatalmi pozíció fenyegetettsége a változás által: a kialakult hatalmi és befolyásolási szintek megváltoztatása ellen a szervezet tagjai tiltakozni fognak. A szervezeti struktúra: a változtatás megváltoztatja a statikus, mechanikus szervezeti formák status quo-ját és az ebben ellenérdekeltek részéről ellenállás várható. Erőforráskorlátok: általában a szervezet nem rendelkezik elegendő erőforrással a változásban érintett szervezeti egységek igényeinek kielégítéséhez, ezért verseny indul az erőforrásokért és az alulmaradók ellenzőkké válhatnak. Korábbi befektetések hatásai: ezek az újabb változtatások gátjaival válhatnak, bizonyos emberi tényező is lehet (új kihívások irányába ellenszenv). Szervezeten belüli megállapodások, egyezségek: lehetnek formálisak, illetve informálisak (azonos szintű partnerrel kötött koalíciók valamilyen cél érdekében). A koalíciók mögött mindig valamilyen érdek húzódik meg a változások megvalósítása ellen.

A változással szembeni ellenállás leküzdése 1. Megközelítés Helyzetek Előnyök Hátrányok Tájékoztatás + kommunikáció Információhiány ese-tén, vagy ha az infor-máció és az elemzés pontatlan. Ha sikerül a meggyőzés,segítik a változást Nagyon időigé-nyes lehet. ha sok embert érint Részvétel + bevonás Ha a nincs birtokban az összes információ és ha másoknak elég hatalmuk van az ellenálláshoz. Elkötelezés válto-zás megvalósítása mellett , a releváns információk beépít-hetők . Nagyon időigé-nyes lehet ha a nem megfelelő változtatást terveznek. Előmozdítás támogatás Ha a dolgozók azért állnak ellen, mert gond az alkalmaz-kodás Az alkalmazkodással kapcsolatos prob-lémáknál legjobb. Időigényes és drága lehet, mégis kudarcot vallhat.

A változással szembeni ellenállás leküzdése 2. Megközelítés Helyzetek Előnyök Hátrányok Tárgyalás + megállapodás Ha valakik számára egyértelműen hátrányos a változás, és elég hatalmuk van az ellenálláshoz. Időnként viszonylag könnyű módszer lehet a hevesebb ellenállás elkerülésére. Sok esetben túl drága,ha másokat is tárgyalásra buzdít az engedel-mességük áráról. Manipulálás + kooptálás Ha a többi módszer nem vált be, vagy túl drága. Viszonylag gyors és olcsó megoldás lehet az ellenállás problémájára. A jövőben gondo-kat okoz, ha az emberek manipu-lálásnak érzik Nyílt burkolt kényszerítés Ha fontos a gyorsaság és a változás kezdeményezőinek elég hatalmuk van. Gyors és bármilyen ellenállás legyűrésére alkalmas. Kockázatos,ha az emberek megharagudnak a kezdeményezőkre.

A sikeres változásokat véghez vivő vezetők legfőbb ismérve A változásfilozófiát a teljes szervezet jövőjének részévé teszik azt. A változásnál figyelnek a szervezet eredményességére és az egyénekre gyakorolt hatásra - Olyan légkört hoznak létre, mely lehetővé teszi az emberek számára a, javaslatokat, a kísérletezést „Példa­képek" a szervezet számára. „Bárki kíván is tartós sikert, időnként változtatnia kell módszerein:” Machiavelli Sikerorientáltak Kiválóan kommunikálnak el tudják magyarázni, a változással kapcsolatban, hogy : ki, mit, mikor, hol, miért és hogyan. Megragadnak minden elérhető kommunikációs lehetőséget, hogy a megértésbeni különbségeket megszüntessék Megtestesítik a változásfilozófiát, és a teljes szervezet jövőjének részévé teszik azt. A változást a szervezet eredményességének és az egyénekre gyakorolt hatásának figyelembevételével formál­ják. Másoktól megkövetelik, hogy összhangba hozzák magukat az új szervezeti változásokkal, ugyanakkor szolgáltatják a szükséges forrásokat. - Olyan légkört hoznak létre, mely lehetővé teszi az emberek számára az új változások letesztelé­sét, javaslatok generálását, új munkamódszerekkel való kísérletezést és néhány nem jól működő viselkedésformát, mialatt a változás gyökeret ereszt a kultúrában - A változásokra irányuló erőfeszítéseket minden szavukkal és tettükkel irányítják. Ők a „példa­képek" a szervezet számára. A változás vezetőinek felelőssége a változás meggyőző és jogos üzleti indokait megállapítani, és ugyanakkor beazonosítani és lebirkózni a potenciális ellenállás forrá­sait. Ahogy azt hosszú idővel ezelőtt Niccolo Machiavelli megfigyelte és állította A hercegben: „Bárki kíván is tartós sikert, időnként változtatnia kell módszerein:” - Állandó elhivatottságot mutatnak arra, hogy a változás valósággá váljon. Eredményekre, siker­re koncentrálnak, elemzik a hibákat, meghatározzák, miért történtek, és folyamatosan arra ösztön­zik a többieket, hogy próbálják újra - Kétoldalú kapcsolatban vannak a szervezetben dolgozó egyénekkel, csoportokkal, hogy elma­gyarázzák a változással kapcsolatban: ki, mit, mikor, hol, miért és hogyan. A változást vezetők ki­használnak minden adandó alkalmat, hogy beszéljenek másokkal, hogy a szükséges változásokat legitimálják, a többieket kihívásokra bátorítsák, és a fellépő kérdéseket megválaszolják. Felisme­rik, hogy az emberek szkeptikusak; míg vannak a változást gyorsan magukévá tevők, léteznek olyanok, akiknél hosszasabb győzködés szükségeltetik. Felismerik továbbá, hogy saját megérté­sük és a szervezet többi részének megértése a változások felé különböző. Megragadnak minden el­érhető kommunikációs lehetőséget, hogy ezt a megértésbeni különbséget

Változásvezetési taktikák Rásegítő taktika A változás kezdeményezői, vezetői felkarolják az érintettek önkéntes változási szándékát, és segítik annak véghezvitelét.  Felvilágosító-oktató taktika Az emberek racionális lények, belátják a változás szükségességét, elkötelezetté válnak a változások iránt és önállóan végre is hajtják azokat. Manipulatív taktika „beetetés”, szemfényvesztés, érzelem irreális felnagyítás Hatalmi vagy kényszerítő taktika Beavatkozási taktika a vezető egy személyben bevezeti a változásokat. A részvételi taktika A vezető kezdeményez. Az induló ötlet kifejlesztésére létrehoznak egy csoportot, amely a kézben tartja a terv elkészítését és bevezetését.  A szakértői meggyőzésen alapuló taktika a vezető a külső szakértőkre támaszkodik.

A változtatás szereplői Védnök azok a személyek vagy csoportok, akiknek megvan a hatalmuk a változtatás legitimálására, jóváhagyására, szankcionálására . Ők döntik el, milyen változtatások történjenek, tudatják a szervezettel az új prioritásokat, és megfelelő támogatást nyújtanak a sikerhez Ügynök azok a személyek vagy csoportok, akik a változtatás gyakorlati kivitelezéséért felelősek. Célpont azok a személyek vagy csoportok, akiknek meg kell változniuk Szószóló azok a személyek vagy csoportok, akik változást szeretnének, de nincs meg hozzá a hatalmuk.

A vezetés és menedzsment néhány közoktatásbeli sajátossága A célokat nehéz definiálni, mert ellentmondó célok tömegét határozza meg. Nem világos, mikor éri el célját az intézmény, mikor lesz sikeres. A tanulási folyamat személyes viszonylatokra épül, középpontjában a gyermek, aki a folyamat outputja, de egyben kliens is. A vezetők és pedagógusok mind diplomások. Autonómia igény A tanár és a diák közötti viszony más, mint a szakember-ügyfél é. A döntéshozatalra erős hatást tudnak gyakorolni külső csoportok A pedagógusok vezetési jellegű és szakmai munkájukat szétválasztják, csak az utóbbira koncentrálnak. A vezetés és menedzsment néhány közoktatásbeli sajátossága A közoktatásban a változásmenedzsment három alapproblémája (a szervezet irányítása az átmenet szakaszában, a változással szembeni emberi ellenállás, a változás által érintett egyének és csoportok hatalma.) közül az utóbbi kettő sokkal erőteljesebben jelentkezik, mint a versenyszférában: mind a formális, mind az informális szervezet reagálása megbéníthatja, lehetetlenné teheti a változtatást. A célokat nehéz definiálni, mert a társadalom és a szűkebb környezet gyakran egymásnak ellentmondó célok tömegét határozza meg. (Pl. Fejlessze a képességeket, a kompetenciákat, készítsen fel a munkába állásra, a továbbtanulásra, a munkanélküliségre, legyen szülő-pótló, szociális munkás, a társadalmi értékek közvetítője) Nem világos, mikor éri el célját az intézmény, mikor lesz sikeres. (nem mérhető pénzügyi értelemben a siker) A tanulási folyamat személyes viszonylatokra épül, amelynek középpontjában a gyermek, tanuló áll, aki a folyamat outputja, de ugyanakkor egyben kliense az intézménynek. A vezetők és pedagógusok mind diplomások, közös a szakmai háttér. A beosztottak autonómiát igényelnek a nevelő-oktató folyamatban. A tanár és a diák közötti viszony más, mint a szakember-ügyfél viszony. A döntéshozatalra erős hatást tudnak gyakorolni külső csoportok A pedagógusok vezetési jellegű és szakmai munkájukat szétválasztják, csak az utóbbira koncentrálnak.

Mályi Lilla lillaszfv@gmail.com Köszönöm a figyelmet Mályi Lilla lillaszfv@gmail.com