A vízi szállítmányozás helyzete és jövője Derzsi András 90 május 23-ig Siklós Csaba dr. Schamschula György dr. Lotz Károly Katona Kálmán Nógrádi László dr. Fónagy János Csillag István Kóka János Kákosy Csaba Szabó Pál Molnár Csaba Hónig Péter Szalma Botond MAHOSZ
VÁLSÁG Morális - erkölcsi Gazdasági Politikai Morális - erkölcsi Nem sírni – megoldani A tudatlanság nem végleges állapot, a hülyeség igen!
Ignoranti quem portum petat, nullus suus ventus est (Seneca) A hajózás és a magyar hajózás fogalma A hajózás egy közlekedési lehetőség, ami működik!
Lehetőségek NEM IGEN
Quod licet Iovi non licet bovi Ellehetetlenítés (2x!) Régiért újat – kapu bezárva Felújítási program – lmf. RO – LA MFB Operatív programok 8 milliárd / Győr-Gönyü 300 ezer tonna esetén: 26.666 Ft/to 100 év 266 Ft / to Ro-La 900 mó/év 2008-ban 36800 kamion 24 to esetén: € 3,70 20 € 4,50
Mi történt 5-8 év alatt? Sebezhető iparág - életképesség Árualap – vasút – közút - versenytársak! Fuvardíjak Vízállás – jég – hajózóút – kikötők Eszközök – hitelek, lízingdíjak – csőd? Tudod, haver, amikor vállalkozó lettem, csak a tudásomra és a józan eszemre támaszkodhattam. Nem te vagy az egyetlen, aki nulláról indult... A hajók 30-50%-os terheléssel dolgoztak augusztus-szeptemberben. Mit tegyen a jómódú ember? - II. János Pál pápa: Vagyona kezelőjének tekintse magát és ne felejtkezzen meg arról, hogy vagyonát társadalmi adósság terheli!
képzett kereskedők + hajósok hajózható folyók működő kikötők Mire van szükségünk? flotta rakomány képzett kereskedők + hajósok hajózható folyók működő kikötők fejlett közlekedési infrastruktúra pénz Együttműködés : Szállítmányozó – hajótulajdonos – kikötő - fuvarozó – árutulajdonos - állam Kormányzati negyed nélkül bírjuk, infrastruktúra nélkül nem.
Szabály + pénz létezik A víziközlekedésrõl szóló 2000. évi XLII. törvény A nemzetközi jelentőségű víziutakról szóló EU megállapodás kihirdetéséről a 151/2000. (IX. 1.) Korm. rendelet intézkedik. = ENSZ EGB AGN egyezmény Az Európai Bizottság C(2008)6788 határozatában elfogadásra került a Transz-európai közlekedési hálózatok (TEN-T) területén a Duna hajózhatóságának javításáról szóló 18. számú közös érdekű kiemelt projekt magyar részének (2007.HU-18090-S) közösségi pénzügyi támogatása is.
1. sz. mell. a 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelethez osztály A vízi úton közlekedtethető hajók, illetve tolt kötelékek Magányos géphajó Tolt kötelék Hosszúság m Szélesség m Merülés m Hordképesség, tonna IV 85 9,5 2,5 1 000- 1 500 1 500 V/A 95-110 11,4 1 500- 3 000 110 1 600-3 000 V/B 185 3 200-6 000 VI/A 15 3 000- 3 500 22,8 VI/B 140 4 000- 4 500 6 400-12 000 VI/C 4 000- 6 200 275 190 22,8 34,2 9 600-18 000 VII 3,2 275 34,2 14500-27 000
3. sz. mell. a 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelethez A víziút neve A hajózható szakasz hossza, (fkm) A szakasz hossza (fkm) A víziút osztálya Duna 1812-1641 171 VI/B 1641-1433 208 VI/C Mosoni-Duna 14-2 12 III 2-0 2 Szentendrei-Duna 32-0 32 IV Ráckevei-Duna 58-0 58
A megrendelés = nagy átverés VITUKI - A Duna hajózhatóságának javítása tárgyú projektet megalapozó tanulmány A projekt az Európai Parlament és a Tanács 884/2004/EK határozatában foglaltakra épül és az európai közlekedéspolitika a 2007-2013 közötti időszakra kialakított uniós költségvetésből hajlandó ezt részben finanszírozni is. Már a megrendelés „rossz” „a hagyományos folyamszabályozási módszerű megvalósítás lehetséges alternatíváinak kidolgozása” - duzzasztás kizárva Zöld lobby (WWF) - Elő Duna vs. Vízisztráda Tényleges számok + karbantartás = vízlépcső ára Német tapasztalatok elhallgatása (Straubing-Vilshofen) Nádi pöszméte – EMBER OKT összefoglalás
WWF álmok Hajózó flotta modernizálása Kis hajó Kis fogyasztás Kisebb hullám Kisebb merülés max. 1,7 m! Szélesebb hajó Piacszabályozás – egységes rakomány standardok Kikötői és „ráhordási infrastruktúra” fejlesztése +1 lépés: gumihajó, gumizsilip, kerekek Hajózási infrastruktúra teljes költségének „megtérülése” „Szállítási költség és a mélység viszonya”
Amiről nem beszélünk = Folyamszabályozás Ne bújjunk az asztal alá! (Adony, Fajsz) Kiszámíthatóság – menetrend, Paks, Gemenc Ideiglenes és drága vs. Végleges megoldás Szlovákia – működik a papírtigris A hajózás melléktermék Anarchisták helyett szakemberekkel tárgyalni A megrendelt vizsgálat féloldalú – hiányos
megértetni: A Duna Európáért dolgozik Feladatok 1. megértetni: A Duna Európáért dolgozik Gazdasági koncepció kialakítása Közlekedési/logisztikai koncepció kialakítása Közép és hosszú távra is Tranzitország helyzet elkerülése Kis és közepes vállalatok támogatása Duna szabályozása - vízmegállítás A nemzetközi piacon az EU-s tagállamokkal versenyzünk. Legnagyobb költség = versenyhátrány a logisztika költsége!
Feladatok 2. megértetni: A logisztikai beruházások munkahelyet generálnak Energiatermelésnél a víz a legolcsóbb fűtőanyag Tisza tó: lehet belőle több is a Duna mentén Budapest és a folyami tömeg(közösségi) közlekedés viszonya Oktatás fontossága - szakemberhiány 150 ezer egyetemista vs. 15 ezer szakközepes! Spórolás és szakképzés hiánya = havaria!
A legjobb és egyedüli esély Logisztikai szolgáltatóvá válás Kiterjesztett szolgáltatás – hozzáadott érték nyújtása - az első lehetséges átvételi ponttól bármely rakomány esetén, egészen a végleges rendeltetési helyig.(logisztikai lánc - multimodalitás) Becsületes verseny (nem háború) fitten tartja a résztvevőket Amit kínálunk egy speciális szakma! Legyünk erre büszkék. EMBER alapú társadalom!
DM csatornaszakasz - eredeti állapot
Zsilip felvízi szakasz - építéskor
Fél év múlva
Két év múlva
Környezetvédelem a DM csatornában
Felüljáró