Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Természetes számok 0, 1, 2, 3, ..., 24, 25, ..., 1231, 1232, ..., n, ...  = {0, 1, 2, 3, ..., n,...} a természetes számok halmaza Műveletek: összeadás.
Készítette: Boros Erzsi
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
Sorozatszámítás Sorozatszámítás (N,A,s) s := kezdőérték
Matematika tanítás az alapozó szakaszban a romániai tanterv tükrében
Matematika kompetencia
Matematika és módszertana
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
A problémamegoldás folyamata
MFFLT Kongresszus, június 28.
Műveletek logaritmussal
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Számhalmazok.
OKÉV évfolyam. Olvasáskészség kiépültsége országos:fenntartói:iskolai:
Algebra a matematika egy ága
1 A számítási pontatlanságok a + b – a = b ? Tegyük fel, hogy 4 tizedesjegyig pontos a mantissza a = 5678 = 5,678  10 3 b = 6789 = 6,789  10 3 a + b.
Algebrai törtek.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
A TERMÉSZETTUDOMÁNYOK ALAPJAI 1. Matematika
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Statisztikai alapok Egy kis matematika nem csak fizikához… Ezeket a lapokat hamarosan átdolgozzuk. A benne foglalt ismeretek szükségesek a fizikai mérési.
A diszkalkulia jelentése számolászavar.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Speciális tanulási nehézségek
szakmérnök hallgatók számára
Beolvasó utasítás Console.Read();  Int típusú adatot kapunk. Console.ReadLine();  String típusú adatot kapunk. Console.ReadKey();  Tetszőleges billentyű.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Klikk az ENTER-re a továbblépéshez.
Kifejezések. Algoritmus számol; Adott összeg; összeg:=0; Minden i:=1-től 5-ig végezd el Ha 2 | i akkor összeg:=összeg+2*i Ha vége Minden vége Algoritmus.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
A képernyő kezelése: kiíratások (2)
A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Kompetenciamérés értékelése 4. osztály 2008 Gönczy Pál Általános Iskola.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Mikroökonómia gyakorlat
DISZKALKULIA, VAGY MÉGSEM?
Alapműveletek (Természetes számok, Egész számok)
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A természetes számok osztása, az osztás tulajdonságai
Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
20. óra Összefoglalás I..
ZRINYI ILONA matematikaverseny
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
Szociális életviteli és környezeti kompetenciák SZKB Segítünk egymásnak - A matematika nem játék! 2. évfolyam Vargáné Csehi Gabriella Megelőző.
Számtani alapműveletek
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Magasabb rendű idegtevékenység
Felkészülés az évvégi dolgozatra
Kognitív Profil Teszt.
Köteles játékfüzér Készítette: Kunné Darók Anikó.
Hatványozás azonosságai
Tanórán kívül lehet kicsit több
Előadás másolata:

Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája

1. A számolási nehézségről, diszkalkuliáról általában Differenciáldiagnosztika - alacsony IQ = számolási gyengeség - átlagos, vagy annál magasabb IQ, fejben tud műveleteket végezni, de olyan sok a gyengén működő részképesség, hogy hibás lesz a műveletvégzés (írásban), pontatlan a fejszámolás = számolási nehézség - diszkalkulia: átlagos vagy átlag fölötti IQ, nagyon gyenge számolási képességek Dékány Judit (Kosc): A diszkalkulia az agy strukturális károsodásának következménye…, az általános mentális képességben eltérés nincs.

2. A számolási nehézség/diszkalkulia tünetei Tünetek óvodás korban Tünetek iskolás korban Tünetek csoportosítása aszerint, hogy mely agyterület elégtelen működése van a háttérben (Kulcsár Mihályné) A tünetek variálódhatnak Kulcsárné: gyakran a lábdominancia zavara van a számolási nehézség/diszkalkulia hátterében (keresztezett, kialakulatlan).

3. A számolási nehézség/diszkalkulia vizsgálata Részképességek vizsgálata rajz mozgás testfogalom irányok téri tájékozódás, relációk idői tájékozódás általános tájékozottság, beszédfejlettség gondolkodási képességek dominanciák (szem, kéz, láb, fül) auditív percepció szópárok : kapát – kabát körte – körte ül – ült őt – öt láb – láp kapu - kapu doboz – toboz zug – zúg mind – mint talán – talán vonal – fonal haj – hajt kefés – kevés álom – állom kép – gép leves – leves görög – körök fattyú – faggyú fuss – fuccs egyek –etyek tol – toll mázsa – mása fém – fém zsír – sír kéz – kész hét – hét halom – hallom zizeg – sziszeg (Kulcsárné) vizuális percepció: alak-háttér, alak-, formaállandóság, gestalt, azonosság- különbség, analízis-szintézis

Számolás vizsgálata mechanikus számlálás oda, vissza globális számkép relációk helyi érték számemlékezet mennyiség állandóság számfogalom sorszámnevek számlálás ritmusa bontás, pótlás összeadás, kivonás tízes átlépés analógiák szorzás, osztás szöveges feladatok, műveletek értelmezése geometria, % számítás FIGYELEM

Számolási nehézség/diszkalkulia terápiája Kulcsárné lábdominancia kialakítása, rendezése Szökdelés jobb lábon 40x, helyben szökdelés jobb lábon, folyamatosan 30 m szökdelés jobb lábon, cikcakkban, 30 m szökdelés jobb lábon, akadályok között, 30 m apró tárgyak átrakása jobb lábbal (lábujjakkal), 20x célba dobás a jobb láb ujjaival, 20x kapura rúgás a jobb lábbal, 20x dobolás a jobb láb ujjaival, egyenként (a többit le kell fogni), 10x-10x körözés a jobb láb ujjaival egyenként, 10x-10x számok, betűk írása jobb lábbal tárgyak felismerése becsukott szemmel, jobb lábbal

mennyiségfogalom kiépítése – a sorrend nem változhat! 1. mennyiségek becslése, leszámlálása ötös számkörben, ezután kezén mutassa meg a leszámlált mennyiséget 2. mennyiségek megmutatása sokféleképpen, csak az ujján, 10-ig Addig nem lehet tovább menni, míg nem tudja biztosan! 3. Hány van nyitva, hány van csukva? (10 ujjból) Ez is változatosan! 4. Számok bontása 10-ig. ___1___ O + 1 1 + O ___2___ O + 2 1 + 1 2 + O Eszközök: apró tárgyak, számkártya, számkép, pálcikák, korongok, rúdkészlet (szőnyegezés), behatárolt tér (P. M.) Csak akkor lehet tovább menni, ha már biztosan tudja 10-ig!

x 5. Pótlás 10-re. 6. Tízes átlépés Mindig a 9-cel kezdeni! 10 9 + 2 = 9 + 1 + 1 = 11 9 + 3 = 9 + 1 + 2 = 12 8 + 3 = 8 + 2 + 1 = 11 8 + 4 = 8 + 2 + 2 = 12 Analógiákra megtanítani! (P. M.) 2 + 3 = 5 12 + 3 = 15 2 + 13 = 15 x

7. Tízes átlépés visszafele, a kivonás itt jelenik meg! 10 11 – 2 = 11 – 1 – 1 = 9 11 – 3 = 11 – 1 – 2 = 8 12 – 3 = 12 – 2 – 1 = 9 Analógiákra megtanítani! (P. M.) 5 – 2 = 3 15 – 2 = 13 Ha húszas számkörben minden művelet megy, akkor valószínűleg készen vagyunk.

Képességfejlesztés Helyi érték kialakítása Százas számkörben a műveletek analógiák alapján: Fokozatok: 1.) 10 + 10 2.) 10 + 1 3.) 11 + 1 20 + 10 20 + 1 21 + 1 30 + 10 20 + 5 34 + 5 4.) 21 + 10 5.) 43 + 12 6.) 9 + 2 7.) 25 + 16 32 + 20 23 + 71 19 + 2 48 + 36 49 + 50 34 + 54 29 + 2 68 + 19 Kivonásnál ugyanilyen fokozatosság.

Szorzás először tárgyakkal 1x 5x 10x ebből levezetni a többit százas korongtábla mindig együtt kell megjelennie a szorzatnak és a szorzat összegének: tehát nem 3, 6, 9, hanem 1x3=3, 2x3=6, 3x3=9 sorrend: 10-es, 5-ös, 2-es szorzó

Bennfoglalás a bennfoglalás eredményét mondom, azt kérem, csoportosítson ennyit pálcikákból, pl. 5-ös bennfoglalónál 30-at 5-ös csoportokban ugyanez feladatlapon is aztán a szorzótáblát felírom számsorba: 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 így rögtön látja a gyermek, hogy hányszor van meg 30-ban az 5 maradékos osztáshoz is jó: 5 10 15 20 25 14-ben az 5 megvan kétszer, maradék a …

Szöveges feladatok a gyermek fogalmazzon meg kérdést adott szöveghez több kérdést fogalmazzon meg mindegyik kérdésre válaszoljon is Ronit Bird: Hogyan győzzük le a számolási nehézséget? Ronit Bird: Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére Mértékegységek, mértékváltások, geometria: rengeteg megtapasztaltatással Egyéb szakirodalmi ajánlás: Dékány Judit: Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához dr. Bernáthné Nagy Ágnes, Mátrai Józsefné, Tálas Józsefné: Gyakorlólapok a készségszintű számolás fejlesztéséhez