Bérczi László tű. ezredes BM OKF tűzoltósági főfelügyelő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Advertisements

Kiemelt Ügyek Igazgatósága
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
A évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvízi védekezés tapasztalatai a résztvevő tűzoltók szemszögéből Dr. Szabó Péter tű. alezredes Borsod-Abaúj-Zemplén.
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
Kiemelt események ellátása Az angol modell
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Bevetésirányítási Terv és a polgári védelmi kötelezettség alapján beosztott polgári védelmi szervezetek mozgósításának szabályozása Vendégek köszöntése,
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
BERUHÁZÁSOK A TATROS MEDENCÉJÉBEN HARGITA MEGYÉBEN KORODI ATTILA Gyimesközéplok szeptember
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Az árvízvédelem korszerűsítésére
RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Sándor Roland tű. alezredes BM OKF Tűzvédelmi Főosztály
Veszettség elleni védekezés tapasztalatai Magyarországon
Árvizek gyakorisága, erőssége, okozott kár - hazai vonatkozások
Budapest, Szervezeti sajátosságok Tevékenység Elvárások BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
1 BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG március Dr. Takács Árpád pv. ezredes Kolontár település kitelepítése.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
HUNGARIAN NATIONAL ORGANISATION FOR RESCUE SERVICES
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A rendészet szervei.
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
Wagner Károly tű. alezredes
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
EDR a lakosság riasztásának szolgálatában Budapest, Tanka László tű. ezredes BM OKF.
KUTATÁS-MENTÉS.
Önkéntes tűzoltó egyesületek szerepe Magyarország mentő tűzvédelmében
Az önkéntes tűzoltó egyesületek tűzoltási és műszaki mentési feladatai
KISVÍZFOLYÁSOK ÖKOLÓGIAI MEDERRENDEZÉSE
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Sík- és dombvidéki vízrendezés
Veszélyes áruk vízi szállítása
Árvizek gyakorisága, erőssége, okozott kár (általános összefoglaló) Gábris Veronika, környezettan Bsc 2015 Gábris Veronika Y4EXCR.
Árvízi sajátosságok és tervezett fejlesztések a TIVIZIG területén Az
Fehérvári Tűzoltó Egyesület. Egyesületünk február 09-én alakult azzal a céllal, hogy javítsa városunk tűzvédelmét. Tagjaink aktív és nyugállományú.
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
A Tisza árvízi szabályozásának közgazdasági elemzése
MH 93. PETŐFI SÁNDOR VEGYIVÉDELMI ZÁSZLÓALJ
Tartalom Felszíni vizek A folyó részei A folyó részei képekben
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Az évi Szegedi Nagyárvíz. Előzmények: - Demográfia ( ) - Tisza szabályozás ( ) Év Lakosságszám.
Előadás másolata:

Bérczi László tű. ezredes BM OKF tűzoltósági főfelügyelő Főigazgató-helyettesi Szervezet Tűzoltósági Főfelügyelőség Az ár és belvízi védekezés során tűzoltóságok által végzett feladatok, azok hatékonyságának javítása Bérczi László tű. ezredes BM OKF tűzoltósági főfelügyelő

1. ábra Magyarország időszakosan és állandóan vízzel borított területei. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Magyarország felszíni vízháztartása (tranzit medence) RUGALMATLAN RENDSZER: ROSSZ LEVEZETŐKÉPESSÉG (nagyvízi meder beépítése) KEVÉS TÁROZÓ Árvíz, belvíz esetén túl lassan tud kifolyni az országból a víz (2010) Aszály esetén túl gyorsan (2007) 3 3

Magyarország területén 22 folyó, összesen 2800 km hosszan, Jellemzők Magyarország területén 22 folyó, összesen 2800 km hosszan, vizek 95%-a külföldről érkezik, 4220 km töltés. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

2. ábra Magyarország árvízi veszélyeztetettsége. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Tények Árvizek fajtái Árvizek előfordulási gyakorisága Jeges ár Zöldár Villám árvíz Árvizek előfordulási gyakorisága kis és közepes: 2-3 évente, jelentős: 5-6 évente, rendkívüli: 10-12 évente. Tények A jelentősebb árhullámok tartóssága folyóink felső szakaszain 5-10, a középső és alsó szakaszon 50-100 napot is elérheti, az ország területének 52%-a érintett, több mint 700 település és közel 2,5 millió lakos, 1,8 millió hektár termőterület, közel 1000 ipari üzem. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség A legkritikusabb helyzet BAZ megyében alakult ki, ezért a későbbiek során kiemelem az ott bekövetkező helyzetet és a védekezés munkálatait. Az árvíz nagyságát jól mutatja, hogy az országban összesen 842 településen, ebből Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 208 településen, valamint 6 fővárosi kerületben került sor védekezésre. Védekezők száma: - májusban: 60.000 fő; - júniusban: 150.000 fő; - csúcsidőben, egyszerre: 25.000 fő; - Krízis Intervenciós Csoport: 43 pszichológus; 14,3 millió homokzsákot használtak fel. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség 7

Megelőzés Beavatkozás Helyreállítás Katasztrófavédelem feladatrendszere Megelőzés Beavatkozás Helyreállítás BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség 9

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Országos Bevetésirányítási Terv A terv célja: az ország területén előforduló árvizek esetén, a terv hatálya alá tartozó szervezetek gyors és hatékony riasztásának és alkalmazásának biztosítása BM OKF, MH, ORFK, NAV, BV, 2011. január 21-én hagyták jóvá, kapcsolódó területi terveket február 25-ig dolgozták ki. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Országos Bevetésirányítási Terv 4 alkalmazási helyzet: egy megyét érintő III. fokot meghaladó árvízvédelmi készültség, több megyét érintő III. fokot meghaladó árvízvédelmi készültség, Duna-Tisza vízgyűjtőjében III. fokot meghaladó árvízvédelmi készültség, gátszakadás. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Országos Bevetésirányítási Terv Készenléti fokozatok a végrehajtás ideje alapállapotból történő elrendelés esetén a végrehajtás ideje árvízvédelmi készenléti fokozatból történő elrendelés esetén a végrehajtás ideje árvízveszély készenléti fokozatból történő elrendelés esetén Alapállapot - Árvízvédelmi készenlét 8 / 12 órán belül Árvízveszély 12 / 18 órán belül 4 / 6 órán belül Árvízvédelmi bevetési készenlét 16 / 21 órán belül 7 / 9 órán belül 3 órán belül BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

gyors „hadrafoghatóság”, 2 perces riasztási idő, Tűzoltóság gyors „hadrafoghatóság”, 2 perces riasztási idő, 24/48 órás szolgálati rend, hivatás tudat, egységes rendvédelmi szervezet, létszám. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Tűzoltóságok árvízi védekezési feladatai Az elsődleges és legfontosabb tűzoltói feladat az életmentés, a közvetett és közvetlen élet- és balesetveszély elhárítása, az állatok, tárgyak és anyagi javak mentése értékük, pótolhatatlanságuk, az állatjóléti szempontokra vagy funkcionális fontosságukra tekintettel, figyelmet kell fordítani az esemény által okozott további környezeti károk mérséklésére, elő kell segíteni a közlekedési forgalom gyors helyreállítását. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

A feladatok végrehajtásának személyi feltételei pihent állomány, szakmai felkészültség, megfelelő eszközök biztosítása, váltások biztosítása, csak a szükséges mértékű erő és eszközállomány alkalmazása. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség 20

Tűzoltóság árvízi védekezésének pozitívumai megbízható, motiválható, terhelhető, szervezett, fegyelmezett végrehajtók, megfelelő és egységes védőruházattal és szakfelszereléssel rendelkeznek, azonnali riaszthatóság, gyors mozgósítás, berendelhetőség, gyors kiérkezés, azonnali beavatkozás, rendelkezésre állnak azok a felszerelések, eszközök amelyek alkalmazása egy esetleges mentésnél elengedhetetlen, az elsődleges működési körzetből érkező tűzoltó egységek nagy helyismerettel rendelkeznek, rendelkeznek a szükséges technikai (szivattyúk, „rocsók”, stb.) eszközökkel, BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Tűzoltóság árvízi védekezésének pozitívumai nagy gyakorlattal látják el az esetleges mentési feladatokat, tapasztalat, gyakorlat a kárelhárításban és az esetleges traumák feldolgozásában, azonnali döntések meghozatala nem okoz gondot számukra, amennyiben szükséges további erőket kérhetnek és kapnak a helyszínre. szolgálatszervezési módosításokkal (24/24 órás szolgálati rendre történő átállás) vagy az önként jelentkezőkkel meglehet oldani az azonnali helyszínre vezénylést és a beavatkozás megkezdését de, hosszabb távon a tűzoltóság alapfeladatának ellátását kell biztosítani. BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Tűzoltóság árvízi védekezésének negatívumai Amennyiben nem az elsődleges működési körzetében kerül alkalmazásra, akkor a helyszínre szállítás, elhelyezés, szállás, illetve a váltás megszervezése gondot jelenthet, nem rendelkezik hadtáp, illetve javítószolgálattal, nem rendelkezik olyan egységes málhával, ami biztosítaná a bevetett egységek elhelyezését, szállási lehetőségét. árvízi védekezési ismeretek és gyakorlati tapasztalatok hiánya, BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Gátszakadás BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség

Köszönöm a megtisztelő figyelmet ! BM OKF Tűzoltósági Főfelügyelőség