Piaci korlátok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
Mikroökonómia szeminárium 4. Termelés elmélet
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Versenyelemzés 8.fejezet.
Tökéletes verseny és monopólium
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalati Gazdaságtan
Fogalma, összefüggések
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
Industrial Organization - alapvető modellek
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Szállítási költségek, térséggazdálkodás
Matematika a közgazdaságtanban
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Rövid távú modell IV. Aggregált kínálat.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A VÁLLALATI KÖLTSÉGEK.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
A vállalati döntések elmélete
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
Átlagtermék, határtermék, optimális inputkombináció
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Kereslet-rugalmassági számítások
ÁRBEVÉTEL ÉS PROFIT, FEDEZETI PONT ÉS ÜZEMSZÜNETI PONT
A termelés költségei.
Mikroökonómia gyakorlat
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
A termelés költségei.
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Piaci formák Piaci résztvevők száma Termék jellege sok kevés egy
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
Költségek és költséggörbék
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A vállalat kínálata és a piac jellege
A munkaerő-kereslet.
A kereslet.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
A munkaerő-kereslet.
A munkaerő-kereslet.
Előadás másolata:

Piaci korlátok

Első három hét anyaga: Kopányi Mihály (szerk): Mikroökonómia 6.,7.,8.,9., fejezetek Pepall-Richards-Norman: Piacelmélet 2-3-4. fejezetek   Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény (szerkesztette: Berde Éva) kijelölt feladatai. Tesztek: 62. oldal: 41-63., 74-78. Számítási feladatok: 78. oldal: 15-19., 31., 32., 36-47., 49., 57-67.

Vállalatok kínálati magatartása Cél: Profit maximalizálása Technológiai korlát időkorlát Piaci korlát költségkorlát

Piaci korlátok: Árelfogadó: Ármeghatározó: Vállalat által érzékelt keresleti függvény A bevétel alakulása függ attól, hogy a vállalat a piacon árelfogadó, vagy ármeghatározó Árelfogadó: - a vállalat által érzékelt keresleti függvény végtelen árrugalmasságú - a vállalat döntései csak a piacra vitt mennyiségre vonatkoznak Ármeghatározó: - vállalat által érzékelt keresleti függvény a piaci hatalom következtében negatív meredekségű - a vállalat döntései ár-mennyiség kombinációra vonatkoznak

Profitmaximum feltételei: ELSŐDLEGES FELTÉTELE: MÁSODLAGOS FELTÉTELE:

Piaci szerkezetek megkülönböztethetők: A piaci szereplők száma Ármeghatározó, illetve árelfogadó helyzete A termelt termék jellege (homogén vagy differenciált) A belépési korlátok alapján

Piaci szerkezetek főbb jellemzői Tökéletes verseny Monopolisztikus verseny Oligopólium Tiszta monopólium Szereplők száma sok néhány egy Termék jellege Homogén differenciált Homogén vagy differenciált - Be- és kilépés lehetősége szabad Belépési korlátok Árelfogadó vagy ármeghatározó árelfogadó ármeghatározó Ármeghatározó

Piaci hatalom mérése Piaci szerkezetek elemzése során gyakran használt mutatók: piaci részesedés Ri= N vállalatos koncentrációs ráta az N legnagyobb vállalat piaci részesedését mutatja K= Herfindhal – Hirschman-index a vállalatok piaci részesedésének négyzetösszege Lerner-index L= - méri, hogy a piaci kimenet mennyiben különbözik az ideális versenyzői esettől - árrugalmasság és a Lerner-index kapcsolata

Árelfogadó vállalat által érzékelt keresleti görbe Iparág P S P egy tökéletesen versenyző vállalat d=MR=AR Pe D Q q

A fedezeti pont TR= TC P=AC Gazdasági profit = 0 Csak normálprofit van Fix mennyiséghez köthető: ACmin = MC Optimalizálás

Az üzemszüneti pont TR= VC P= AVC Gazdasági profit negatív és megegyezik abszolút értékben a fix költséggel Fix termelési mennyiséghez köthető, ahol: AVCmin= MC

A versenyző vállalat rövid távú kínálati függvénye Forrás: Kopányi [1993] 222. old.

Iparági kínálat Egyéni kínálati függvények horizontális összegezése

Hosszú táv Szabad ki- és belépés feltételei Minden vállalat fedezeti pontban termel LAC minimumában, ahol LAC=LMC Realizálható profit: gazdasági profit 0 csak normálprofit van

Hosszú távú iparági egyensúly Egy-egy vállalat kínálati függvényének releváns szakasz az MC függvény AC minimuma feletti része Minél több vállalat van az iparágban az iparági kínálati függvény annál laposabb, a kínálat egyre árérzékenyebb válik

Hogyan hat az adó egy árelfogadó vállalatra? Egyösszegű adó - növeli a fix költségeket - nem változtatja meg az optimális termelési mennyiséget - csökkenti a realizálható profit összegét Mennyiségi adó - módosítja a VC(q), AVC(q), AC(q) és MC(q) - csökken az optimális termelési mennyiség - a vállalat kínálati függvénye balra tolódik

Az adózás hatása az iparágra

Ármeghatározás Feltétele: monopolhatalom léte Negatív meredekségű keresleti függvény Döntés: ár-mennyiség kombinációról Cél: profitmaximalizálás

Monopolhatalom kialakulásának oka: Hatékonyság - természetes monopólium - optimális üzemméret nagysága a piaci kereslethez képest pl. közüzemi szolgáltatások, tömegközlekedés, Jogi korlátozás - pl. szerzői jogok, szabadalmak által (Unicum, Pick szalámi, Herendi porcelán) Belépések korlátozása (nyersanyag, költség, ár, lobbi) A már piacon lévő vállalatok kiszorító magatartása

A kereslet rugalmassága, a teljes bevétel és a A kereslet rugalmassága, a teljes bevétel és a határbevétel összefüggése P,MR ε>1 ε=1 ε<1 Termelés mennyisége MR TR Termelés mennyisége

Haszonkulcs Nagysága a kereslet rugalmasságától függ HASZONKULCS

TC TR Bevétel költség Termelés mennyisége

Profitmaximumot biztosító ár-mennyiség kombináció meghatározása

Fedezeti állapot Ár, költség TR=TC P=AC Gazdasági profit nulla nem köthető fix termelési mennyiséghez AC minimuma előtt alakul ki MC AC P* MR D Q* Termelés mennyisége

Üzemszüneti állapot Ár, költség AC TR=VC P=AVC negatív profit = FC nem köthető fix termelési mennyiséghez AVC minimuma előtt alakul i MC AVC P* MR D Q* Termelés mennyisége

Kínálati függvény NEM határozható meg A keresleti függvénytől függően ugyanazon mennyiséget különböző áron értékesíthet Ár P1 P2 MC Q* MR MR’ D D’

Adózás hatása egyösszegű, fix adó (AFC, AC változik, a profitmaximumot biztosító ár-mennyiség kombináció nem változik, profit csökken) Mennyiségi és értékadó (AVC, AC, MC változik, a profitmaximumot biztosító ár-mennyiségkombináció változik)

Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása Azonos iparági keresleti függvény Azonos költségviszonyok P PM Ptv MC MR D QM QTV Q

Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása PM Ptv MC MR D QM QTV Q

Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása PM Ptv MC MR D QM QTV Q

Inputpiacon Inputtényező iránti kereslet származékos kereslet MFC= MRP A vállalat lehet árelfogadó vagy ármeghatározó

A monopólium az inputpiacon árelfogadó  

Monopolista viselkedés - árdiszkrimináció Elsőfokú árdiszkrimináció: a különböző egységeket különböző árakon adja el, minden vevőnek a saját rezervációs árán Másodfokú árdiszkrimináció:az egyes személyeket nem különbözteti meg, mindenki, aki ugyanazt a mennyiséget vásárolja, ugyanazt az árat fizeti. Ár-mennyiség csomagokat határoz meg Harmadfokú árdiszkrimináció: fogyasztói csoportokat képez a kereslet árrugalmassága alapján, az egyes csoportoknak eltérő árat határoz meg.

Elsőfokú árdiszkrimináció tökéletes árdiszkrimináció MR=AR optimum: a kibocsátás megegyezik a tökéletesen versenyző iparág kibocsátásával A legalacsonyabb ár P=MC, minden fogyasztó a rezervációs árát fizeti

Másodfokú árdiszkrimináció A kibocsátás egységére jutó ár nem állandó, hanem attól függ, hogy mennyit akarunk vásárolni - nem lineáris árképzés Mennyiség vagy minőség alapján Önszelekcióra késztet

Harmadfokú árdiszkrimináció Azon a részpiacon, ahol a kereslet árrugalmassága nagyobb, ott az ár alacsonyabb Ahol, a kereslet árrugalmassága kisebb, ott az ár magasabb

Árukapcsolás Akkor alkalmazzák, ha bizonyos termékeket egymással összekapcsolt formában, „kötegekben” értékesítik Célja: a fizetési hajlandóság szórásának csökkentése

Kétrészes árképzés a fogyasztó két címen fizet: a) a fogyasztás jogáért b) az elfogyasztott egységért

Köszönöm a figyelmet!