Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Energia – történelem - társadalom
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
Tud Ön hullámlovagolni? 2012 után a kibocsátás-kereskedelemben Baráth Barna Vertis Zrt szeptember 15.
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Dr. Gács Iván, BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék 1 Környezetvédelem Üvegházhatás.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Energetikai folyamatok és berendezések
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
szakmérnök hallgatók számára
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Cementipari észrevételek és javaslat november 20. a es időszak tervezett CO 2 kvóta kiosztásával kapcsolatban MAGYAR CEMENTIPARI SZÖVETSÉG.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
KARBON ALAPOK, BEFEKTETÉSI RENDSZEREK Dr. Fogarassy Csaba SZEI Egyetemi Klímatanács Főtitkára.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Az országonkénti kibocsátási ráták meghatározása, ellenőrzése, a nemzetközi kibocsátási kvótakereskedelem első tapasztalatai Kontó Sándor.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
Vasútszabályozási Osztály
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére június 12.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
A decentralizált villamosenergia-termelés hazai helyzetének áttekintése -a legfrissebb és közeljövőben várható szabályozói fejlemények- Tóth Tamás közgazdasági.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
IV. Terjeszkedés.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Gyergyószentmiklós – 2013 Április 26 A megújuló energia politika Romániában NAGY-BEGE ZOLTÁN Országos Energia Hatóság ANRE.
Energetikai gazdaságtan
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
Előadás másolata:

Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem Dr. Poós Miklós osztályvezető GKM Energetikai Főosztály Európa Universitas Szeminárium Budapest, 2005. február 20.

Az előadás főbb témái Bevezetés: A klímaváltozás alapja, fogalmai és hatása Út a CO2 kereskedelemig: Klímaváltozás elleni fellépés nemzetközi háttere (UNFCCC, Kiotói Jegyzőkönyv) Az EU emisszió kereskedelmi direktívája A direktíva hazai honosítása, a Nemzeti Kibocsátási Terv Az EU ETS hatása az iparra és az ipar válaszstratégiája a kihívásra

A Klímaváltozás alapjai

Az üvegházhatású gázok CO2 szén-dioxid CH4 metán N2O dinitrogén- oxid CFC-12 koncentráció (1994) 358 ppm 1720 ppb 312 ppb 0,27 ppb relatív erősség 1 21 310 9700 légköri tartózkodási idő (év) 50-200 12 120

t CO2/fő emisszió évente

Klímaváltozás elkerüléséhez szükséges csökkentések Szén-dioxid min. 60% Metán 15-20% Dinitrogén-oxid 70-80% Óriási globális kihívást jelent, amire globális választ kell adni!

Út a széndioxid kereskedelemig A nemzetközi szerződések rendszere

Klimaváltozás globális egyezményének a folyamata 1992 Rio de Janeiro : Klímaváltozási Keretegyezmény (UNFCCC) 1997 Kiotói Jegyzőkönyv 2003 október EU ETS direktíva elfogadása 2005 január 1. EU ETS indul ! 2005 február 16. Kiotói Jegyzőkönyv hatályba lépése 2008-12 első teljesítési periódus 2013-2020 ? második teljesítési periódus

Emlékeztetőül: A Kiotói Jegyzőkönyvben tett magyar vállalás Vállalt csökkentés: -6% Bázis: 1985-87 átlaga (másoknál 1990) Összehasonlításul EU -8%, USA -7%, Japán -6%

Kiotói vállalás teljesítése Realisztikus, de „kihegyezett” célkitűzés Energiahatékonysági és megújuló energia politika eredményei meghatározóak Megalapozható a 2012 utáni további stratégia Bizonytalanságok Kibocsátási szcenáriók bizonytalansága Mindig CO2–ről beszélünk, de 6 gázról van szó (mi van az ipari gázokkal?) A nyelők végleg bonyolulttá teszik a képet

A kiotói vállalás teljesítése 105 Mt CO2e 111.7 Mt CO2e 79.5 Mt CO2e BKÁE-REKK tanulmány- hosszú távú kibocsátási trendek

Kiotói flexibilitási mechanizmusok Emissziós jogok nemzetközi kereskedelme(ET) Annex I országok egymás közötti CO2 kibocsátási jogok kereskedelme Együttes végrehajtás(JI) Annex I ország beruház másik Annex I országban és a megtakarításon osztoznak Tiszta fejlődési mechanizmus(CDM) Annex I ország beruház nem-Annex I országban és a megtakarításon osztoznak Annex I. ország: azok az országok akik tettek konkrét vállalást a Kiotói Jegyzőkönyvben (I. számú mellékletben felsorolva)

Az EU Emisszió Kereskedelmi Direktívája

87/2003/EU irányelv Alapelvek Az állam kibocsátási egységeket oszt szét a létesítményeknek Év elején a létesítményeknek annyi kibocsátási egységet adnak át az államnak, amennyi az előző évi kibocsátásuk volt aki azt megsemmisíti Az érintett létesítmények csak engedély birtokában bocsáthatnak ki CO2-t A létesítmények adhatják-vehetik a kibocsátási egységeket

A kibocsátási engedély Csak kibocsátási engedéllyel szabad CO2 kibocsátással járó tevékenységet folytatni Az engedély megszerzéséhez igazolni kell, hogy a létesítmény képes kibocsátásai rendszeres nyomon követésére és jelentésére Az engedélyezést össze kell hangolni az EKH (IPPC) engedéllyezéssel A careful optimism in connection with the first weak signs of upswing and the promising turn of the economy can be based on the following facts: After a substantial decline in 2002, manufacturing investments show the first signs of a recovery.

EU emisszió direktíva: Bevezetési időpontok Három éves kötelező bemelegítés 2005-7 -tanulási fázis -átmeneti mentességek Öt éves periodus, párhuzamosan Kiotóval -2008-12 között

EU emisszió direktíva Érintettek köre Indulásnál: áram és hőtermelés, olajfinomítók vas és acélipar, papíripar, cementipar, üvegipar Kezdetben csak CO2 2004-2006 között felülvizsgálni kell a kiterjesztés lehetőségét mind iparágak, mind gázok vonatkozásában

EU emisszió direktíva Allokáció Ingyen kiosztás min 95%-ban a többi árverésen Már most el kell dönteni a 2008-12-re vonatkozó alapelveket Kiosztás átlátható legyen, összhangban a kiotói vállalással és az EU állami támogatásokra vonatkozó megkötéseivel

A kibocsátási egységek kiosztása I. Nemzeti Kiosztási Terv alapján 2005-07 (3 év) 2008-12 (5 év) múltbeli kibocsátások szerepe, egyéb múltbeli adatok szerepe az ágazatokon belüli szétosztásnál, bázisidőszak kiválasztása, jövőbeli várható fejlemények szerepe A NKT = Nemzeti Kiosztási Terv NKT-ról társadalmi vita - The productivity growth is close to the labour cost increase rate in 2003, i.e. after two years increasing VLC the competitiveness in terms of wages has stopped to decline.

A kibocsátási egységek kiosztása II. kibocsátás-csökkentési potenciált figyelembe kell venni nem lehet diszkriminatív új belépőket figyelembe kell venni korai beruházások tiszta technológiák pooling lehetősége

Büntetések 2005-2007: 40 EUR minden tonna visszaadott kvótával nem fedezett kibocsátás után 2008 után: 100 EUR/t Preserving the changing, but generally favourable opinion of foreign investors, turning round of the current adverse processes and making the economic conditions attractive are the key elements of the improvement of economic competitiveness. In order to restore the export- and investment driven growth the Hungarian government is focusing on the following policy measures: moderate income policy reduction of budgetary redistribution and meeting budgetary consolidation targets. consistent and transparent fiscal policy close co-operation between fiscal and monetary policy promoting investments through tax incentives attracting foreign direct investment.

A KP és EU ETS által szabályozott emissziós jog kereskedelem összehasonlítása

Mit lehet eladni. Miről beszélünk konkrétan Mit lehet eladni? Miről beszélünk konkrétan? A különböző karbon jószágok Európai Unióban Kiotói Jegyzőkönyv szerint Karbon kredit Emission Reduction Units(ERU’s) Karbon kvóta (kibocsátási jog) EU Allowances (EUA’s) Assigned Amount Units (AAU’s)

EU ETS és a Kiotói Jkv. szerinti emisszió kereskedelem Kiotói mechanizmus EU ETS Termék AAU EUA Időszak 2008-12 2005-2007 2008-2012 Büntetés Laza Kőkemény Résztvevők Minden Annex I. EU Gázok 6 db CO2

A rendszer hazai bevezetése

Hazai helyzet alapjai Magyarországon mintegy 150 vállalat vesz részt a kereskedelemben Körülbelül 260 berendezés esik az irányelv hatálya alá 2001-ben a magyar CO2 kibocsátás 60 Mt volt, ebből a kereskedő szektorban kb.30 Mt keletkezett A végrehajtást két minisztérium koordinálja: ---Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium ---Gazdasági és Közlekedési Minisztérium

A kibocsátási egység (kibocsátási kvóták) 1 egység = 1 t CO2 Eu-ban szabadon adható-vehető tárgyév elején átadják tárgyév végén le kell adni annyit, amennyi az azévi kibocsátás volt tartalékolhatók (kivéve 2007-ről 2008-ra) - After stagnation in 2001 the industrial output has increased in 2002-2003. The industrial production increased by 4.3% in June 2003 compared to the previous year. The after-tax profit in the first quarter of 2003 of the top 22 companies of the Budapest Stock Exchange increased by 6,7%.

A Nemzeti Kiosztási Terv felépítése A hazai kibocsátás teljes mennyisége Az allokálható összes mennyiség A létesítményekre jutó kvóta meghatározása Új belépők kezelése Bezáró létesítmények kezelése Létesítmények nemzeti döntésként történő bevonása/kizárása Korai cselekvések támogatása Tiszta technológiák támogatása Egyéb szabályok

A teljes mennyiség megállapítása Magyarország 2008 és 2012 között várhatóan alatta marad a Kiotói Jegyzőkönyvben vállalt célrétéknek (85-87 átlaga - 6%) Ezért az ágazatonként kiosztandó kibocsátási egységek teljes mennyisége megegyezik az érintett ágazatok 2005 és 2007 között várható kibocsátásával. A várható kibocsátásokat makrogazdasági előrejelzések alapján határozták meg A kiosztandó kibocsátási egység-mennyiség évi 29.9 millió tonna, ami az éves német kiosztás kevesebb, mit 6%-a

A hazai kibocsátások teljes mennyisége 105 Mt CO2e 101.9 Mt CO2e 79.5 Mt CO2e BKÁE-REKK tanulmány- hosszú távú kibocsátási trendek

Alapkiosztás Teljes kvótamennyiség, tartalékok, árverés Teljes kiosztandó kvótamennyiség 2005-2007: 89 713 028 t CO2 Alapkiosztás 2.5% Aukció A 2005-2007-es teljes mennyiség így oszlik meg: 2.5% árverésre kerül: 2 242 826 t CO2 2 %% új belépő tartalékba kerül: 1 794 261 t CO2 0,6% korai beruházási tartalék: 538 278 t CO2 94,9% grandfathering alapon kiosztásra kerül: 85 137 663 t CO2 2 % új belépő tartalék 0,6 % Korai beruházások tartalék

A kibocsátási egységek ágazati megoszlása A nem.energiatermelési rész viszonylag kicsi

A 2005-2007-es Nemzeti Kiosztási Terv alapelvei Új belépők Új belépők típusai: Zöldmezős beruházások Lényeges változások, azaz: tüzelőanyag-váltás, kogenerációra való áttérés, >10% bemenő hőteljesítmény-növelés, >10% fajlagos CO2-kibocsátás-növelés, >10% termelési kapacitás-növelés, MEH-engedély módosítás Kvótaszerzés módja: A) „Öröklés” B) Részesedés az új belépők tartalékából:

Egységek kiosztása az új belépő tartalékból Az új belépő által igényelhető kibocsátási egység-mennyiség a várható termelési szint alapján kerül meghatározásra - a BAT/BPT kibocsátásokat figyelembe véve Az év minden kibocsátási egység-igényét összegyűjtik A tartalék azévi hányadát (2005: a teljes mennyiség 1/2-e, 2006: 2/6-a, 2007: 1/6-a) szétosztják az új belépők között. Ha nincs elég kvóta, minden igény arányosan csökkentésre kerül

Kibocsátási egységek átvétele bezáró létesítményektől Ha a bezáró létesítmény üzemeltetője 6 (12) hónapon belül ugyanazon szektorban új létesítményt helyez üzembe, az üzemeltető az új belpő tartalékból való részesedés helyett a bezáró létesítmény kibocsátás egységeit is átveheti. Az allokáció az átvételtől számított 4 évig úgy történik, mintha a bezárt létesítmény kibocsátásai valósultak volna meg. (Azaz a 08-12-es NKT-ben is kedvezményes elbánásban részesül.

NKT összefoglalása Teljes hazai várható CO2-kibocsátás 2005-2007 Közlekedés, lakosság stb. Érintett ágazatok CO2 kibocsátása 2005-2007 Árverés Korai beruházás 2005-2007 Ágazatoknak szétosztandó mennyiség Nagyerőművi ágazat olaj stb. Új belépők 2005-2007 Egy ágazaton belül szétosztandó mennyiség Történelmi adatok alapján (bázisidőszak * mérőszám) ezek hiányában várható termelés alapján

Hazai bevezetés pillanatnyi helyzete NKT-et Kormány és az EU már elfogadta Engedélyek kiadva Törvény a közeljövőben várható NKT kihirdetési jogszabály folyamatban Registryre, hitelesítésre vonatkozó jogszabály folyamatban Adózási kérdések EU Tax és WTO Bizottság állásfoglalásával összhangban

Az EU ETS hatása az iparra, és az ipar válasza CO2 kereskedelem kihívására Lehetünk nyertesek? Preserving the changing, but generally favourable opinion of foreign investors, turning round of the current adverse processes and making the economic conditions attractive are the key elements of the improvement of economic competitiveness. In order to restore the export- and investment driven growth the Hungarian government is focusing on the following policy measures: moderate income policy reduction of budgetary redistribution and meeting budgetary consolidation targets. consistent and transparent fiscal policy close co-operation between fiscal and monetary policy promoting investments through tax incentives attracting foreign direct investment.

A kereskedelem várható alakulása A legnagyobb kibocsátók általában multik Ez első tíz kibocsátó tulajdonosai: RWE, Donbass, AES, MOL, Electrabel, Magyar Állam, ATEL, Heidelberg Cement, Holcim Várakozásaink szerint az első időszakban a kereskedelmi volumen legnagyobb részét a multinacionális cégek belső transzferei teszik majd ki. Itt nem biztos, hogy érvényesülnek a piaci árszinvonal Reményeink szerint a magyar vállalatok alapvetően eladói pozicióban lesznek, mivel allokációjuk kevésbé szigorú, mint a régi tagállamokban

A kereskedelem várható alakulása Gondot jelent majd a kis cégek számára a piacra lépés - segítség nélkül ez nem fog menni - hitelminősítési problémák A magyar állam a kereskedelem ösztönzésére külön intézkedéseket nem tesz, de nagy az aktivitás a közvetitői szférában - brókerek, bankok A kis cégek piacra lépési nehézségei, illetve a nagykibocsátók transzferei miatt ez első időszakban kis forgalomra számítunk. + likviditási problémák Egyelőre meglehetős az ellenérzés a kereskedelem iránt - a létesímtények inkább biztonságot akarnak. Reményeink szerint később ez változni fog

Az ipar lehetőségei a CO2 kereskedelem vonatkozásában Nyomon követni a fejleményeket Minél előbb kidolgozni a CO2 stratégiát A piac minden oldalán részt venni a tevékenységben (eladóként, vevőként, kereskedőként…stb). Nem passzív szerep! Rugalmas diverzifikált energiahordozó szerkezet és az emisszió kereskedelemi lehetőségek kihasználása Egyéb kiotói mechanizmusokat is kihasználni (JI,CDM)

Köszönöm szíves figyelmüket! www.gkm.hu poos.miklos@gkm.gov.hu