A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Miről lesz szó? Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Eredmények Felhasználási lehetőségek A pályakövetés indokoltsága nemzeti és intézményi szinten A magyar rendszer európai kontextusban Országos és intézményi szint kapcsolata Hazai DPR fejlesztése
Mérleg Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. 2011: 20 ezer végzett adatai - kb ban végzett - kb ben végzett (Teljes populáció: évi kb. 50 ezer fő szerzett oklevelet ~ 18%-os válaszadás) 2012: 2007, 2009 és 2010 végzettjeinek adatai 31 felsőoktatási intézmény adatai 5 képzési forma végzettjei Országos súlyozott kutatási adatbázis: Képzés és munkaerőpiac összefonódása Éles jövedelmi különbségek Diplomát szerezni érdemes
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Intézmények (motiváció-függő) Szakpolitika (aggregált, értelmezett adatok) Kutatás (nyitottság elve) DPR eredmények felhasználása
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. EUA TRACKIT program: 31 európai ország intézményi pályakövetési gyakorlata. Látogatások: 11 ország, 23 felsőoktatási intézmény A pályakövetés európai/országos indokoltsága A felsőoktatás és környezete változóban: növekvő részvétel hallgatók heterogenizálódása kimenet-orientált szemléletmód erősödése munkaerő-piaci relevancia erősödése növekvő verseny, technológiai fejlődés A képzési struktúra változóban: Hallgató-központú szemléletmód – hallgatói szolgáltatások Moduláris/kreditalapú rendszerek Növekvő mobilitás, flexibilitás, LLL Hallgatói szolgáltatások Intézményi felelősségvállalás a későbbi beválásért A pályakövetés kihívásai európai szinten (Forrás: TRACKIT)
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A pályakövetés kihívásai intézményi szinten (Forrás: TRACKIT) A pályakövetés intézményi indokoltsága Intézményekre ható külső nyomás: a felsőoktatás iránti társadalmi igények sokszínűvé váltak szakképzett (foglalkoztatható) munkaerő biztosításának elvárása elszámoltathatóság, átláthatóság elvárásának növekedése új közigazgatási trendek: kimenet-orientáció, teljesítmény-értékelés, minőségbiztosítás megváltozott finanszírozási szisztémák és kritériumok Intézményekre ható belső nyomás: tanulmányi rendszer és kínálat átalakítása, fejlesztése – tekintettel a foglalkoztathatóságra képzési minőség ellenőrzése és biztosítása társadalmi relevancia biztosítása az igények felmérésével stratégiai célok meghatározása
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Intézményi pályakövetési gyakorlatok Európában (Forrás: TRACKIT ) Kiterjedtsége: A vizsgált 31 országból 28-ban az intézmények legalább egy része végez pályakövetést 7 országban minden intézmény végez pályakövetést (Csehország, Dánia, UK, Hollandia, Írország, Görögország) Nincs intézményi pályakövetés 3 országban: Izland, Liechtenstein, Luxemburg Módszertan: döntően survey (jellemzően 1-3 évvel a végzés után) adminisztratív alapú adatgyűjtés kevéssé gyakori (inkább a hallgatói szintre jellemző) Az eredmények intézményi felhasználási köre: Adminisztráció, menedzsment számára statisztikai adatgyűjtés és elemzések Minőségbiztosítási rendszer bemeneti adata Tanulmányi reform, forrásgyűjtés, marketing-tevékenység hivatkozási bázisa Becsatornázás a diáktanácsadás, hallgatói szolgáltatások rendszerébe Állami finanszírozás elosztásának bázisa (Csehország, Olaszország, Szlovénia, UK) Akkreditáció bázisa (Ausztria, Belgium, Németország, Dánia, Hollandia)
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Országos pályakövetési gyakorlatok Európában (Forrás: TRACKIT ) Kiterjedtsége: 25 országban működik nemzeti szintű pályakövetés Országos pályakövetés hiánya 6 országban: Belgium, Ciprus, Izland, Liechtenstein, Litvánia, Luxemburg 12 országban nem rendszeres adatgyűjtés zajlik 13 európai országban zajlik rendszeres adatgyűjtés (jellemzően 1-3 évvel a végzés után) Módszertan: Jellemzően survey típusú vizsgálatok Egyes országokban statisztikai forrású adattartalmak bevonásával kiegészítve : Csehország, Észtország, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Svédország, UK Az eredmények országos felhasználási köre: Statisztikák, elemzések készítése a szakigazgatási tervezés számára Minőségbiztosítási háttéradatok A finanszírozás elosztásának bázisa: Csehország, Olaszország, UK
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Országos szintű pályakövetés Európában Forrás: TRACKIT
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A pályakövetés trendjei Európában Forrás: TRACKIT Nincs egységes európai értelmezés és eljárás, csak trendek Egyes országokban kötelező, vagy erősen ösztönzött vizsgálatok A vizsgálatok eredményei iránti növekvő társadalmi igény Nemzeti adatgyűjtő rendszerek kiépítése A kapcsolódó adatvédelmi előírások pontosítása A hallgatókra, tanulmányi életciklusra irányuló vizsgálatok nagyobb elterjedtsége – különös tekintettel az első évekre Pályakövetési vizsgálatok munkaerő-piaci fókusza – kis figyelem a továbbtanulási tendenciákra Az Alumni növekvő fontossága Növekvő figyelem a potenciális hallgatók felé
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A magyar Diplomás Pályakövetési Rendszer Sajátossága: A központi és intézményi szint egybeépítése (vs. Országos statisztikai adatgyűjtés és önálló intézményi együttműködések) előnyök Finanszírozás Rendszeresség Összevethetőség Szakmai kontroll, validálás Nagyságrend Kutatási kimenetek „Hazai termék” – illeszkedik az európai trendekhez – térségi megkeresések: Horvátország, Szlovákia hátrányok Alulmotiváltság - fenntarthatóság Átfedő témakörök Terjedelem Adatféltés – bizalom Elemzési szintek és értelmezési körök érzékenysége Jövőkép Intézményi együttműködések erősítése Szakpolitika számára a statisztikai adatgyűjtési szisztéma megerősítése Hallgatói/frissdiplomás szolgáltatások támogatása Hosszú távú kutatási program építése
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A DPR, mint Támop projekt fejlesztési irányai TÁMOP és TÁMOP 4.1.1/A nyílt pályázat intézményi fejlesztéseinek szakmai támogatása, monitoringja Diplomás humán erőforrás monitoring rendszer és államigazgatási (tanulmányi, munkaügyi) adatbázisokra épülő diplomásokra vonatkozó munkaerő-piaci statisztikai rendszer kialakítása További hallgatói csoportok bevonása a pályakövetésbe (PhD, FSZ, szakirányú továbbképzés Szociális dimenzió mérése, csatlakozás az "Eurostudent 2013" felméréshez Nemzetközi együttműködési hálózatokhoz történő csatlakozás
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Köszönöm a figyelmet! Kapcsolat: