Turizmus gazdaságtan 11.
Árak a turizmusban Ár Pénzben kifejezett csereérték és fizetési feltételek összessége Árérzékenység Az ár 1%-os változása hány %-os keresletváltozást eredményez –Teljes jövedelem –Turizmus részesedése a jövedelemből –Szolgáltatás megítélése
Árak a turizmusban Turizmus – nem alapszükséglet alapvetően árérzékeny kereslet Ár növekedése Kereslet csökkenése –Tömegtermék Kereslet növekedése –Luxustermék
Átlagos szállodaárak néhány nagyvárosban (2004) (EUR) 1.Róma London New York Tokyo Genf Milánó Koppenhága Párizs Prága Budapest120
WTTC Turisztikai Ár- Versenyképesség Mutató Figyelembe vett tényezők Szállodaár-index (HPI) - Szobaár/éjszaka Vásárlóerő-index - 1 USD értékű termék ára Fogyasztói árindex - Nemzetközi infláció 1995-től Adók - ÁFA, idegenforgalmi díj, stb.
WTTC Turisztikai Ár- Versenyképesség Mutató OrszágIndex Magyarország65,12 Türkmenisztán100 Pápua Új-Guinea97,75 Malajzia94,35 Indonézia91,86 UK8,50 Japán0,00
Árfolyam a turizmusban Árfolyam A hazai fizetőeszköz és a turisták fizetőeszközének átváltási aránya Árfolyamkülönbség Veszteség, nyereség Kockázat Stabilitás - kiszámíthatóság
Árfolyamváltozás a turizmusban Erősödés külső valutákhoz képest Ösztönzi a kiutazást Csökkentheti a beutazást Hazai vállalkozások nyeresége csökken Gyengülés külső valutákhoz képest Csökkentheti a kiutazást Ösztönzi a beutazást Hazai vállalkozások nyeresége nő Belföldi turizmus ösztönzése
Turizmus és euro 1. Hatások a turizmusra Turisztikai szervezetek A fizetések egyszerűsödése Az árfolyamkockázat megszűnése Megtakarítás a turisták számára plusz költés, hosszabb tartózkodás Az euro-zóna egészében vonzóbb (?) Oktatási, tájékoztatási igény Technológiai fejlesztés iránti igény
Turizmus és euro 2. Turisztikai szervezetek Árrugalmasság - észlelt ár-érték Erősödő piaci verseny (ár, minőség) Növekvő határon túli forgalom Árfolyam megszűnik versenytényező lenni Nyertes országok –Alacsony árszínvonal az euro övezetben –Övezeten kívüli országok Vesztesek: magas árszínvonal az euro övezetben vagy azon kívül
Turizmus és euro 3. Hatások a turistákra A fizetések egyszerűsödése Az árfolyamkockázat megszűnése A pénzváltás kockázatának megszűnése Az árak átláthatósága, összehasonlíthatósága Megtakarítás a turisták számára plusz költés, hosszabb tartózkodás
Turizmus és euro 4. Hatások a turistákra Tájékoztatási igény Pszichológiai hatás –Üzleti turisták –Belföldi turisták –Nemzetközi turisták (EU-ból, EU-n kívülről) Árrugalmasság - észlelt ár-érték Áremelkedés, felkerekítés