A magyar közúthálózat fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Advertisements

Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
KÖLTSÉGVETÉS 2006 FEJLESZTŐ ÁLLAM JÖVŐKÉPES ORSZÁG Európai Ügyekért Felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala november 3.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
61. számú főút burkolat megerősítése a km és a – km szelvények között.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
Előadás másolata:

A magyar közúthálózat fejlesztése Magyar Útügyi Társaság - Visegrád, 2005. november A magyar közúthálózat fejlesztése Horváth Zsolt Csaba GKM - közlekedési helyettes államtitkár Budapest, 2005. november 16.

Aktuális kérdések A közlekedéspolitika főbb irányelvei Nemzetközi kötelezettségek A közúti fejlesztési politika szempontjai Az „Útpénztár” koncepciója A díjpolitika alapelvei A beruházási költségek csökkentése A távlati koncepció és program

Az EU Közös közlekedéspolitika célja FENNTARTHATÓ MOBILITÁS Az EU-tagállamok különböző szabályainak harmonizációja. Az infrastruktúra-fejlesztések összehangolása. A nemzeti infrastruktúra-hálózatok (közutak, vasúti pályák) közötti átjárhatóság biztosítása. FENNTARTHATÓ MOBILITÁS

A közös közlekedéspolitika stratégia főirányai A közlekedési munkamegosztás átrendezése szabályozott verseny közlekedési módok egymáshoz kapcsolása A szűk keresztmetszetek megszüntetése az akadályok megszüntetése a főútvonalakon a finanszírozás gondja A közlekedők a közlekedéspolitika középpontjában nem biztonságos utak a használó költségeit befolyásoló tények az emberarcú közlekedés a városi közlekedés ésszerűsítése A közlekedés globalizálódásának kezelése a bővítés lényegi változásokkal jár a kibővült Európa hatásosabb fellépése a világban

A magyar közlekedéspolitika stratégiai főirányai Az életminőség javítása, az egészség megőrzése, a területi különbségek csökkentése, a közlekedés-biztonság növelése, az épített és természeti környezet hatékony védelme. Az Európai Unióba integrálódásunk elősegítése. A környező országokkal való kapcsolatok feltételeinek javítása, és a kapcsolatok bővítése. A területfejlesztési célok megvalósítása. A hatékony üzemeltetés és fenntartás feltételeinek megteremtése a szabályozott verseny segítségével.

Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015 A Magyar Közlekedéspolitika főbb stratégiai céljai: az Európai Unióba való integrálódás elősegítése a környező országokkal való kapcsolatrendszer feltételeinek javítása a regionális közlekedési egyenlőtlenségek csökkentése a forgalmi torlódások mérséklése a közlekedési módok közötti egyensúlyra törekvés a hálózatok szűk keresztmetszeteinek megszüntetése területfejlesztési célok megvalósításának előmozdítása életminőség javítása, közlekedésbiztonság növelése, környezet védelme a szabályozott verseny és a hatékony üzemeltetés feltételeinek megteremtése a közlekedés globalizálódásának kezelése

Az országos közúthálózat nemzetközi összefüggései Helsinki folyosók magyarországi szakaszai a korábbi TINA elemekkel Helsinki folyosók A külső kapcsolatrendszer kialakítása: a TEN-hálózat magyarországi szakaszainak országhatárig történő mielőbbi kiépítése, a korábbi TINA-hálózat elemeiként szereplő tengelyek fejlesztése.

(15 és 30 perces vonzáskörzetek) A gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztés gazdaságélénkítő hatása A gyorsforgalmi úthálózat elérhetősége 2003, 2006, 2015-ben (15 és 30 perces vonzáskörzetek)

Egyedi kormánydöntés alapján nyújtott fejlesztési támogatással autópályák mentén megvalósuló beruházások Magyarországon, 2003-2010 Borsodchem-Linde (vegyipar) 33 Mrd Ft, 95 új munkahely SAP (szoftver-fejlesztő központ) 6,5 Mrd Ft, 310 új munkahely ZF (autóalkatrész gyártás) 15,4 Mrd Ft, 750 új munkahely Bosch (autóalkatrész- és késziszerszám-gyártás) 16,1 Mrd Ft, 780 új munkahely IBM (regionális szolg.központ) 6,4 Mrd Ft, 700 új munkahely Bosch (autóalkatrész- gyártás) 18,2 Mrd Ft, 985 új munkahely Megkötött támogatási szerződések Kazincbarcika Tisza Folyamatban lévő nagyberuházási projektek ExxonMobil (regionális szolg.központ) 11,2 Mrd Ft, 900 új munkahely Miskolc Nyíregyháza Eger Duna Nokia (mobiltelefon- gyártás) 20,8 Mrd Ft, 1.200 új munkahely Hatvan Komárom Esztergom Electrolux (hűtőgép- gyártás) 16,3 Mrd Ft, 600 új munkahely Tatabánya Dunavarsány Suzuki (autógyártás) 49 Mrd Ft, 400 új munkahely Székesfehérvár Michelin (gumiabroncsgyártás) 14,5 Mrd Ft, 300 új munkahely Bosch (autóalkatrész gyártás) 4,2 Mrd Ft, 275 új munkahely Asahi (síküveg- gyártás) 14,7 Mrd Ft, 200 új munkahely Hankook (gumiabroncsgyártás) 132 Mrd Ft, 1.500 új munkahely Bridgestone (gumiabroncs-gyártás) 49 Mrd Ft, 185 új munkahely Pécs Autópálya hálózat 2015-ben Gyorsforgalmi úthálózat 2015-ben Építés alatt álló autóút 2015-ben Denso (autóalkatrész gyártás) 23,3 Mrd Ft, 1.100 új munkahely Ibiden (autóalkatrész gyártás) 24,5 Mrd Ft, 700 új munkahely www.gkm.hu Elcoteq (elektronikai alkatrész gyártás) 13,5 Mrd Ft, 688 új munkahely

Az autópálya és a személyi jövedelemadó összefüggése (2002)

EU támogatással megvalósuló projektek - EIB / ISPA

Hosszútávú felújítási programokra van szükség Útburkolat → Évente mintegy 2000 km hosszon történjen burkolat felújítási beavatkozás Meg kell indítani egy átfogó hídfelújítási programot. Meg kell indítani egy ütemezett, több évre kitekintő úttartozék felújítási programot Kiemelt feladatként kell kezelni a 11,5 tonnás burkolaterősítési programot. → Egyes elemei már kivitelezés alatt állnak (ISPA, KIOP) → A további utakra a tervezések megindultak

Az Útpénztár létrehozásának célja Költségvetési támogatási rendszer helyett államháztartáson belüli elkülönített finanszírozás, az állami, az önkormányzati és privát források integrálásával Biztosítsa a különböző tulajdonú közutak fejlesztési, üzemeltetés és fenntartási feladatainak ellátását, az állagromlás és vagyonvesztés megakadályozását. Az utak igénybevételétől függő méltányos üzemeltetési és fenntartási hozzájárulási díjból fedezze az utakon nyújtott szolgáltatás költségeit. A díj ellenében nyújtott szolgáltatás teljesítésének elszámolását egy pénzügyileg zárt rendszerben ellenőrizhetővé, átláthatóvá és nyilvánossá tegye.

Az Útpénztár alkalmazásától várt előnyök Források visszajuttatása zárt rendszeren keresztül történhet, így kiszámíthatóbb. Sokkal jobb hatékonyság. A jelenlegi szabályozásnál sokkal ellenőrizhetőbb. Az uniós programozási kritériumoknak jobban megfelel.

2007-2015. között mintegy 15.000 Mrd Ft támogatás lesz elérhető A 2007-2013. közötti időszak stratégiai tervezése EU: 25 Mrd euró önrész, egyéb forrás 2007-2015. között mintegy 15.000 Mrd Ft támogatás lesz elérhető Felhasználás: új nemzeti fejlesztési keretstratégia (NFT II) operatív programok PROJEKTEK

A 2007-2013. közötti időszak stratégiai tervezése A támogatásokat csak akkor tudjuk kihasználni, ha kellő számú, minőségű és megfelelően előkészített projekt (és pályázat!) áll rendelkezésre, az átlátható költségvetési keretek kialakításra kerülnek, az együttműködést lehetővé tevő jogi keretek létrejönnek, a hatékony felhasználást lehetővé tevő intézményrendszer kiépül és a közös célokhoz megvan a társadalmi és politikai támogatás közutas prioritások érvényesítése

A jelenlegi díjpolitika és matricás rendszer Csak autópályára vonatkozik Minden jármű fizet A díj a használat időtartamával arányos A bevétel az üzemeltetés, fenntartás és felújítás költségeit fedezi

Kiemelt kérdések vizsgálata szakértői bizottságok keretében: 1.a Koncepcionális hálózatfejlesztési kérdések 1/b. Gyorsforgalmi úttervezési előírások 2. Pályaszerkezeti technológiák racionalizálása Javaslatok A rövid határidejű működés alatt elérhető eredmények (a megtakarítás elérheti a 17%-ot is) A hosszabb műhelymunkával megvalósítható feladatok kijelölése (további 6% megtakarítás lehetséges)

A gyorsforgalmi úttervezési előírások és a pályaszerkezeti technológiák racionalizálásával elérhető megtakarítások Új beruházás esetén a megtakarítás meghaladhatja a 20%-ot is

Példák a tervezési előírások racionalizálására: tervezési sebesség megválasztása (autópályán 130 km/h, autóúton 110 km/h) látótávolság (akadály-paraméterek) módosítása, sávszélesítés csökkentése műtárgyakon (pl. akár sebességkorlátozással)

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!