51. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP-3.4.3/08-/ ZÁRÓKONFERENCIA
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Magyar Fizikushallgatók Egyesülete
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Comenius Legyünk környezetbarát európai polgárok! 1Pápa
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) /1-2. „Iskolai tehetséggondozás” című pályázatról Kecskemét, augusztusPapp Attila.
Nyílt napok látogatottsága
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények
Nagy László tanári öröksége Kazincbarcikán
1929 Robert J. Van de Graaff generátora Több millió voltos elektromos feszültség.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szimulációs programok a tehetséggondozásban Számítógépes feladatok az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyeken.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
2007. március A TDK hete a Nyíregyházi Főiskola Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Karán.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Tanévkezdő szakmai fórum Középiskolai fizika Zalaegerszeg október 6.
„…a fizikában tanulok és egyszersmind mulatok és gyönyörködöm is” (Jedlik Ányos)
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A 2008/2009-es tanév 6 iskola közösségi életének szervezésével kezdődött.
Kommunikáció az egyetemen
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
„Talent has no Borders” “A tehetség nem ismer határokat” HURO/1001/138/2.3.1 Zárókonferencia 2013 május 23, Szatmárnémet prof. Szász Ferenc, CNME Szatmárnémeti.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Bikal, február 10. Drahos Péter Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft. © Szöllősi és Társai Bt.
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
Közgazdaság szakmacsoport
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
2005 a fizika éve 2004 december-2006 február Jelentés az ELFT elnöksége számára.
A Magyar Hidrológiai Társaság Soproni Területi Szervezetének munkája (2005)
Nagyné Horváth Emília.
A tanárképzés szerkezete
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Köszöntjük a Kálváriaparti Általános Iskolában! Mottónk: „Volt kicsi gyermek mind az, ki ma bölcs meg erős”
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Eötvös Lóránd: Gravitáció
Eötvös Loránd élete és munkássága ( Pest, július 27. – Budapest, április 8.)
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
A verseny meghirdetője: Informatika - Számítástechnika Tanárok Egyesülete A verseny célja: az informatikában tehetséges diákok számára lehetőséget teremteni.
MOBILROBOT-PROGRAMOZÓ VERSENY. A verseny célja: programozás iránt fokozottan érdeklődő diákok számára, lehetőséget biztosítani arra, hogy tudásukat, kreativitásukat.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
A verseny helyszíne a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI, Százhalombatta.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
A Károly József Irenaeus Fizika és Találmányi Verseny képekben és számokban Bogdan Károly, Ady Endre Líceum, Nagyvárad.
ELFT Békés Megyei Csoport 2011–2016
Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium Debrecen
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Programjaink fizikából a es tanévben
Előadás másolata:

51. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató Békéscsaba 2008. március 26-30. Kísérletek a fizikában, kísérletezés az iskolában

Szakköri kísérletek Jaloveczki József Béni Kornél Pusztai Máté Fizika-kémia tanár Béni Kornél 10.Osztáyos gimnáziumi tanuló Pusztai Máté 9.Osztályos gimnáziumi tanuló Szakköri kísérletek Avagy: a Károly Ireneusz verseny hatása a tanórán kívüli tehetséggondozó munkában

Fizika szakkör 1998-2008 SZENT LÁSZLÓ Általános Művelődési Központ GIMNÁZIUMA - BAJA

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY Károly Ireneusz József nagyváradi premontrei szerzetes, fizikatanár, Eötvös Loránd közvetlen munkatársa volt. Sokat tett századunk első évtizedeiben a fizikatanárok összefogásáért, a fizikai ismeretterjesztésért, a középiskolai versenyek megszervezéséért. Tanári és tudományos munkája országos elismerést és hírnevet szerzett számára.               

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY Károly Ireneusz 1916-ban mint a Mathematikai és Physikai Társulat fizikus alelnöke 2000 korona értékben alapítványt tett egy középiskolát végzettek számára rendezendő fizikai tanulóverseny céljaira. Az alapítvány kamataiból évente megrendezett  versenyt az alapító iránti tiszteletből hosszú évtizedekig Károly Ireneusz Versenynek nevezték.

A verseny célja: A verseny célja a tehetséges, szorgalmas és a fizika iránt érdeklődő diákok kiválasztása, motiválása, fejlesztése és előkészítése az országos, illetve nemzetközi versenyekre.

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY A verseny alapvetően jelenség- és kísérletcentrikus. Hangsúlyozott célja az ország legkülönbözőbb iskoláiban működő szaktanárok tehetséggondozó munkájának segítése, a fizikatanítást segítő szakmai fórum biztosítása.

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY A zsűri minden forduló eredményét korcsoportonként külön értékeli.  A versenyfeladatokat, kérdéseket egyetemi oktatókból(ELTE) álló független versenybizottság tűzi ki és értékeli. Az írásbeli dolgozatok javításában a versenybizottság tagjai mellett részt vesznek a csapatokat kísérő szaktanárok is.

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY  A verseny lebonyolítása: A diákok három korcsoportban versenyeznek (kis-gimnazisták /13-14 év /, alsósok /15-16év/, felsősök /17-18 év/). Minden iskola korcsoportonként 2-2 tanulóval és kísérő szaktanárokkal képviseltetheti magát. A verseny három, jellegében és tematikájában eltérő fordulóból áll: I.  Otthoni kísérleti munka  II. Egyéni, írásbeli feladatmegoldás III. Szóbeli forduló, csapatverseny

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY A feladatok kitűzői és a  Versenybizottság tagjai (ELTE):           Dr. Károlyházi Frigyes, egyetemi tanár, elnök            Dr. Főzy István, egyetemi docens           Dr. Juhász András, egyetemi docens           Dr. Sasvári László, egyetemi docens           Dr. Soós Károly, egyetemi adjunktus           Dr. Tasnádi Péter, egyetemi docens           Unyi Tamás, egyetemi tanársegéd (1999-ig)          Csikor Ferenc, fizikus, doktori ösztöndíjas (2002-től ) A versenyzőket évről évre más katolikus gimnázium látja vendégül. A rendezvény technikai lebonyolítását az iskola szaktanárai szervezik.

KÁROLY IRENEUSZ FIZIKA TANULMÁNYI VERSENY 1998/99 Pécs (Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma): szappanbuborékok (KL-IP 7.o) 1999/2000 Szombathely(Premontrei Szent Norbert Gimnázium) : papírvizsgálatok(KL-IP 8.o) 2000/2001 Miskolc (Fényi Gyula Jezsuita Gimn.) : papírrepülők (BL-BÁ 8.o), Napóra (KL-IP 9.o) 2001/2002 Budapest (Piarista Gimnázium): gumigép vizsgálata (BÁ-BL9.) , Gumikocsi (KL-IP10.o) 2002/2003 Nyíregyháza (Szent Imre Katolikus Gimnázium): „Gipsz-akták”(BÁ-BL10.o) , Rezgő doboz (KL-IP11.o) 2003/2004 Gödöllő (Premontrei Gimnázium): Jég mozgása olajban (BÁ-BL11.o) 2004/2005 Miskolc (Fényi Gyula Jezsuita Gimn.): Szélkocsi (BL-BÁ12.), optika (BK-BV7.o) 2005/2006 Győr (Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont): Milyenek vagyunk? (BK- BV8.o) 2006/2007 Debrecen (Svetits): A Medve-tó titka (BK-BV9.o)

A verseny hatásai 1. A házi dolgozat készítése: - Elmélyülés egy adott témában, „projekt” - mérések, kísérletek kidolgozása, végrehajtása - Eredmények kiértékelése, magyarázatok - Számítógépes munka (word, excel stb.) - szakirodalom, internet használata Szakköri tagok és iskolatársak bevonása a munkába

A verseny hatásai 1.

A verseny hatásai 1.

verseny hatásai 1.

verseny hatásai 1.

verseny hatásai 1.

verseny hatásai 1.

A verseny hatásai 2. A kísérleti bemutató: - régi, ismert kísérletek végrehajtása, módosítása - új kísérletek keresése, kigondolása - A kísérletek bemutatása, magyarázatok - közös összehangolt munka - szakirodalom, internet használata ötletek a megvalósításhoz,olcsó megoldások

A verseny hatásai 2. 2004. Gödöllő

2005. Miskolc Az „öregek”csapata és az utánpótlás

2006. Győr Apor Vilmos Iskolaközpont

2007. Debrecen a Svetitsben

Szakkörön fontos a jó csapatmunka

A verseny hatásai Az előadások (III.korcsoport): - Elmélyülés egy adott témában,kutatómunka - mérések, kísérletek kidolgozása, végrehajtása - Tudományos igényű előadás készítése - szakirodalom, internet használata (angol is) más versenyeken, fórumokon való szereplés IFNV,pályázatok

A szakkörösök számos sikert értek el : Károly Ireneusz Fizikaverseny, SZTE kísérleti pályázat, Kutdiák esszépályázat, cikk a Fizikai Szemlében, Ifjú Fizikusok Nemzetközi Versenye…

Felvetődött egy nyilvános „fizikashow” gondolata 2007.március

Kísérletek

Elektromágneses rezgések

Elektromágneses rezgések Az egyenletek Excellel való megoldásánál Eichhardt Iván 12. osztályos diákkörös tanulónk közreműködését köszönjük

Rezgőkör Excellel Veszteséges rezgőkör töltés- és áramváltozása R = 100 ohm, L = 1H, C= 1mF Veszteséges rezgőkör töltés- és áramváltozása

Elektromágneses rezgések Csillapítatlan rezgések előállítása tranzisztor alkalmazásával, pozitív visszacsatolással

Elektromágneses rezgések

Elektromágneses rezgések Visszacsatolt rezgőkör: Q,I, dI/dt – idő és dI/dt-I grafikonok

Elektromágneses rezgések Visszacsatolt rezgőkör: UC, UL, UR – idő és d2I/dt2-dI/dt grafikonok

Elektromágneses rezgések

Elektronikus elektroszkóp Ez az egyszerű áramkör érzékelni tudja az elektromosan töltött tárgyak körüli elektromos mezőt. Amolyan elektronikus elektroszkópként működik. A hagyományos lemezes-fóliás elektroszkópok csupán a sok száz vagy ezer voltos elektrosztatikus potenciálnál működnek. Ez az eszköz már 1 voltot is képes érzékelni.

Elektronikus elektroszkóp Érzékenysége nevetségesen magas. Mivel a sztatikus elektromosság környezetünkben nagy feszültséget jelent, az eszköz nagy távolságokról képes érzékelni a magas feszültségekre elektrosztatikusan feltöltött tárgyakat. Alacsony páratartalomnál és 0,5m antenna vezetékkel, a kis LED már akkor is erősen jelez, ha valaki 5 vagy több méternél is távolabb fésüli a haját. Ha egy fémtárgyat felemelünk egy szigetelő segítségével és megérintjük a szenzor vezetéket, az érzékelő képes jelezni azt ha a tárgynak akár csak 1 voltnyi elektrosztatikus potenciálja volt!

Egy régi-új játék: a spirográf Kis tükrök egyenáramú Motorok tengelyére ragasztva néhány cm távolságban. A kirajzolt görbék neve: epicikloid, vagy spirográf

Egy régi-új játék: a spirográf

Egy régi-új játék: a spirográf Az epicikloid előállítása egymáson gördülő körökkel, P a világító pont p a világító pont távolsága a r sugarú Kör középpontjától x(t)=(R+r)cos(t) + p*cos((R+r)t/r) y(t)=(R+r)sin(t) + p*sin((R+r)t/r)

Excellel a spirográf

a spirográf Excellel

Ívkisülések

A Tesla-tekercs

A Tesla-tekercs

Köszönetet mondunk… Dr. Tél Tamásnak (D.Sc, egyetemi tanár,ELTE) aki szakmai tanácsokkal segíti szakkörünk és a Mandelbrot Tudományos Diákkör munkáját. Buzdítása nagyban hozzájárult előadásunk létrejöttéhez. Dr. Juhász Andrásnak (docens,ELTE,Anyagfizikai Tsz.) hogy ösztönzött, bátorított a bemutatóra, a Károly Ireneusz versenyek fő szervezőjeként tanácsaival, észrevételeivel, lelkesedésével segítette szakkörünk munkáját Az ELTE Elméleti Fizika Tanszéknek, hogy anyagilag támogatta az ankéton való részvételünket. A Szent László ÁMK vezetésének, hogy támogatják szakkörünk és a Diákkör munkáját, elősegítették a versenyeken és az ankéton való megjelenésünket

Köszönjük a megtisztelő figyelmet!