Postai szolgáltatások stratégiai tervezése hasonlóságelemzéssel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Készítette: Zrufkó Viktória Turizmus- vendéglátás, Levelező tagozat
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
A magyar vállalkozások üzleti helyzete területi metszetben és a válságra adott reakciók Czibik Ágnes (GVI) MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Gazdasági Informatika Tanszék
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Reklámtorta 2013 DIMSZ Vámos-Hegyi Attila elnök. A kutatás módszertana • DM Szenzor elnevezésű ágazati kutatásunk célja és módszertana az előző évhez.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
AZ EMBERISÉG ÉLELMEZÉSI HELYZETE
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Stratégiai tervezés.
Benchmarking.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Luxemburg, Málta,Hollandia
Hasonlóságelemzés COCO használatával a MY-X elemzőben
INNOCSEKK 156/2006 Hasonlóságelemzés-alapú vizsgálat a COCO módszer használatával Készítette: Péter Gábor
Készítette: Fazekas Boglárka
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
ETDK utalás, dátum Postai szolgáltatások stratégiai tervezése hasonlóságelemzéssel Készítette: Vernyik Mónika, GTK-GAM, TLM; V. évf.
Mezőgazdasági szaktanácsadás online támogatással: on-line benchmarking tesztüzemi adatok alapján Területválasztási szaktanácsadás tesztüzemi,illetve szimulációs.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 24. Készítette: Batár Ádám.
Konzulens: Dr. Pitlik László
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
VI. CRM konferencia - CEBC „ CRM? - Igen! A versenytársaink már csinálják! - De mit is? ” Számely Éva Vialto Consulting Május 28.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Logisztikai kontrolling
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
1 A T- NAPOS UTALÁS GAZDASÁGI HATÁSAI Kovács Levente KDB Bank Zrt., vez.ig.h. Budapest február 8. „InterGIRO2- Napon belüli elszámolás” Magyar Közgazdasági.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány „1%-os” kampányának bemutatása Budapest, január 30.
A magyarországi gázszolgáltatás helyzete, jelene és jövője
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
Varga Mihály március március 27. Egyensúly és felzárkózás.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
ICR technológia és alkalmazási területei DoqSys Business Solutions
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Mezőgazdasági szaktanácsadás online támogatással: on-line benchmarking tesztüzemi adatok alapján Területválasztási szaktanácsadás tesztüzemi,illetve szimulációs.
Informatika a gyógyszeriparban Informatikai Vállalkozások Szövetsége E-egészség munkacsoport Lukács Lajos Munkacsoport vezető
Érdemes – e Magyarországra hozni egy nemzetközi rendezvényt
Milyen kulturális tényezők lehetnek hatással az USA tagállamainak mozgástudatosságára? I. rész – szimuláció / Békéscsaba (II. rész – hatásmechanizmusok.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Postai szolgáltatások stratégiai tervezése hasonlóságelemzéssel Készítette: Vernyik Mónika, GTK-GAM, TLM; V. évf.

Tartalom Előzmények Hasznosság Magyar Posta Zrt. bemutatása Magyar Posta Zrt. stratégiai lépései Válság, gazdasági visszaesés hatásai Liberalizáció után Adatvagyon Alkalmazott módszertan Teljes személyzet száma Állandó postahivatalok által lefedett átlagos terület Kézbesítések átlagos száma munkanaponként városokban Kézbesített levélküldemények átlagos száma lakosonként Közönséges postautalványok száma, belföld Közönséges postautalványok száma, nemzetközi feladás Közönséges postautalványok értéke , nemzetközi feladás Állandó/ mobil postahivatalok száma Összefoglalás

Előzmények Motiváció 2013-as piacnyitás Célcsoportok Magyar Posta Zrt. szakszervezetek, kormányzatok, konkurensek

Előzmények: Hasznosság Teljes kép Az erőforrások eloszlásáról Az erőforrások kihasználtságáról A fogyasztói szokásokról

Magyar Posta Zrt. Egyetemes szolgáltatás 50g tömegű belföldi és nemzetközi küldemények Hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás

A Magyar Posta Zrt. stratégiai lépései (1) 2 fajta program kialakítása: lakosságnak; üzleti ügyfeleknek Programok a lakosság számára: Hálózatfejlesztés-bankszerű környezet: nyitott pultosítás, ügyfélhívó rendszerek, pénzügyi értékesítő munkahelyek, banki online posták körének bővítése Pénzforgalmi szolgáltatói tevékenység

A Magyar Posta Zrt. stratégiai lépései (2) E-szolgáltatások fejlesztése Új szerepkör: Virtuális mobilszolgáltató A Postapartner Program folytatása Kézbesítés- hatékonyságnövelési program Könnyített tömeges feladási rendszer Programok: Üzleti ügyfeleknek Üzleti ügyfélkapcsolati rendszer Elektronikus Posta Központ korszerűsítése

A Magyar Posta Zrt. stratégiai lépései (3) Feldolgozás automatizálási beruházás folytatása Kelet –Európába irányuló logisztikai szolgáltatások terén hídfőszerep kialakítása Új nemzetközi kicserélő üzem létrehozása, vámügyintézés Felvétel és kézbesítés szétválasztása, kézbesítési pontok rendszerének kialakítása Vállalati kockázatmenedzselési rendszer kiépítése

Válság, gazdasági visszaesés hatásai (1) Levél piac szempontjából: Költségcsökkentés az államigazgatásban Hirdetési piac visszaesett Értéknövelt szolgáltatások háttérbe kerültek Közönséges levelek mennyiségének csökkenése

Válság, gazdasági visszaesés hatásai (2) Hírlappiac szempontjából A napilap és magazin előfizetések terén észrevehető a csökkenő igény. CEP piac szempontjából Csökkentek a szállítmányozási és raktározási igények A nagy áruküldő ügyfelek nehéz gazdasági helyzete figyelhető meg

Liberalizáció után (1) Az egyetemes szolgáltatók túlnyomó része állami nagyvállalatból gazdasági társasággá alakulnak át Hangsúly: nyereségesség, költséghatékonyság, ügyfélközpontúság Az egyetemes szolgáltatók kitüntetett helyzete megszűnik

Liberalizáció után (2) Ők is piaci szereplőkként versenyeznek a fogyasztókért Javul a szolgáltatás minősége Fokozódik a hatékonyság Növekszik a nyereségesség Csökken a levélforgalmi bevételektől való függőség

Hasonlóságelemzés (1) Indoklás: A best practice nem tartalmaz nemzetközi összehasonlítást (vö. benchmarking) Az elemzési módszertan eddig nem volt automatizált A stratégia-alkotás nem volt objektíven kezelhető (vö. monitoring)

Hasonlóságelemzés (2) Hasonlóságelemzésen alapuló módszerek alkalmazhatóságának keretfeltételei: Feltétel: adatvagyon léte Korlát: adatvagyon korlátozott léte, elemzői kreativitás hiánya

Adatvagyon (1) 10 ország: Horvátország, Csehország, Görögország, Magyarország, Málta, Moldova, Litvánia, Portugália, Szlovénia és Ukrajna 23 vizsgálati szempont (1): Teljes személyzet száma, üzemi eredmény, Üzemi bevétel, Üzemi ráfordítás, Állandó postahivatalok száma, ahol a postai szolgáltató munkavállalói dolgoznak, Állandó postahivatalok száma, ahol nem a postai szolgáltató munkavállalói (külsős munkavállalók) dolgoznak, Állandó postahivatalok által lefedett átlagos terület, Állandó postahivatalok által kiszolgált lakosok átlagos száma

Adatvagyon (2) 23 vizsgálati szempont (2): Mobil postahivatalok száma; Levélszekrényekből történő begyűjtések átlagos száma munkanaponként városokban; Levélszekrényekből való begyűjtések átlagos száma hetenként vidéken; Levélszekrények száma; Kézbesítések átlagos száma munkanaponként városokban; Kézbesítések átlagos száma hetenként vidéken; Kézbesített levélküldemények átlagos száma lakosonként; Levélküldemények száma, belföld; Levélküldemények száma, nemzetközi, -feladás; Levélküldemények száma, nemzetközi, -átvétel; Közönséges csomagok száma, belföld;

Adatvagyon (3) 23 vizsgálati szempont (2): Közönséges postautalványok száma, belföld, Közönséges postautalványok száma, nemzetközi, -feladás, Közönséges postautalványok értéke, belföld, Közönséges postautalványok értéke, nemzetközi, -feladás 5 év: 2003, 2004, 2005, 2006, 2007

Alkalmazott módszertan Hasonlóságelemzés Vetítési alap meghatározása Irányok meghatározása Lépcsők száma Értékek meghatározása COCO standard modell futtatása (MY-X) Becsült és tény értékek összevetése

Teljes személyzet száma A teljes személyzet becsült és tényleges számának alakulása 2003-2007 között év  Becslés (átlagfő) Tény (átlagfő) 2003 13,7 14 2004 15,5 15 2005 14,6 2006 2007 12,8 13 2004-től csökkenés a dolgozók létszámát illetően 2007-ig ez a csökkenés nem érte el a megfelelő szintet Hatékonyság tekintetében fontos az optimális szint Több ember mint az optimális, több kiadás Kevesebb embernél viszont fenn áll a veszély, hogy nem tudják hatékonyan ellátni a feladatokat Forrás: saját ábra

Állandó postahivatalok által lefedett átlagos terület Állandó postahivatalok által lefedett átlagos terület becsült és valós száma 2003 és 2007 között  év Becslés (átlagfő) Tény (átlagfő) 2003 29,9 30 2004 32,9 33 2005 32,4 2006 2007 31,9 32 2003-tól magasabb az átlagos lefedettségi terület, mint az optimális Nagyobb területi lefedettség: indokolja a többlet munkaerőt Lényegi különbség azonban nem fedezhető fel: így változtatást még nem indukálnak Forrás: saját ábra

Kézbesítések átlagos száma munkanaponként városokban Kézbesítések becsült és tényleges száma munkanaponként városokban 2003 és 2007 között év  Becslés (kézbesítések száma) Tény (kézbesítések száma) 2003 0,9 1 2004 2005 2006 2007 1,4 Megnövekedett levélküldemények számának növekedésével magyarázható a becsült érték növekedése Megoldás: több műszakos munkarend Hatékonyabb munkaerő elosztásra lenne szükség 2006-ról 2007-re 0,5-tel nőtt a becsült kézbesítések száma A tény becslés viszont konstans maradt Forrás: saját ábra

Kézbesített levélküldemények átlagos száma lakosonként Kézbesített levélküldemények becsült és tényleges száma 2003 és 2007 között  év Becslés (küldeményszám) Tény (küldeményszám) 2003 146,6 144 2004 142,2 135 2005 144,2 145 2006 152,6 163 2007 155,5 170 2005-től a tény adatok a becsült adatok felett vannak Oka: számlalevelek, céges levelek, DM levelek számának növekedése Magyar társadalomról látunk egy képet 2006-2007 között 10-15 levélküldeménnyel van több mint nemzetközi szinten Forrás: saját ábra

Közönséges postautalványok száma, belföld Közönséges postautalványok becsült és tényleges száma belföldön 2003 és 2007 között év  Becslés (utalványok száma) Tény (utalványok száma) 2003 1962,5 1952 2004 1934,9 1925 2005 1778,1 1768 2006 1617,4 1608 2007 1411,4 1544 2003-2006-ig a tény adatok az optimális szint alatt mozognak 2007-ben az optimális szint felé emelkedett a szám, annak ellenére, hogy 2003-tól a postautalványok száma, szigorú monoton csökkenő Ok: az elektronikus ügykezelés talán nem elég fejlett Javaslat: több fejlesztésre van szükség Forrás: saját ábra

Közönséges postautalványok száma, nemzetközi,- feladás Közönséges postautalványok becsült és tényleges száma 2003 és 2007 között  év Becslés (postautalványok száma) Tény (postautalványok száma) 2003 6,3 2 2004 7,7 5 2005 9,2 8 2006 10,7 9 2007 14 10 2003-ban a tény értéke a harmada az optimális szintnek A későbbi években ez az arány csökken A tény adatok végig növekednek, de nem érik el a kívánt szintet A postának készülnie kell a piac fokozatos módosulására (jelen esetben a növekedésre, az előzőekben a csökkenésre) Forrás: saját ábra

Közönséges postautalványok értéke, nemzetközi - feladás Közönséges postautalványok becsült és tényleges értéke 2003 és 2007 között év  Becslés (postautalványok értéke) Tény (postautalványok értéke) 2003 2450,5 241 2004 2790,2 911 2005 2300,4 1580 2006 2466,7 2171 2007 1614,4 2615 2003-ról 2007-re több mint a 10X-ére ugrott a nemzetközi postautalványok értéke Ennek az óriási változásnak az oka lehet: EU csatlakozás Itt látható megint az előzőek logikája: ami nálunk nő, az máshol már csökken az elektronizálás miatt Forrás: saját ábra

Állandó/mobil postahivatalok száma Állandó/ mobil posta becsült és tényleges száma 2003 és 2007 között év  Becslés (állandó/mobil posta) Tény (állandó/mobil posta) 2003 3,2 3 2004 2005 2006 2007 1,1 2 1 állandó postahivatalra átlagosan 3 mobilposta jut 2007-re csökken ez az arány Ez talán az egyik legérzékenyebb kérdés Az európai trendek értelmében, politikai nyomást félretéve több mobilpostára lenne szükség Forrás: saját ábra

Konklúziók 2003-as törvények és a posta liberalizáció ténye változtatásokra késztette a Magyar Posta Zrt.-t. 2004-re változások történtek Magyar társadalom látlelete egyes tényezőknél Valódi veszélyek megmutatkozása

Köszönöm a figyelmüket!